"חזן - מקבץ נדבות" // אופיר סובול

אתמול, ו' בניסן, ציינו 87 שנים לפטירתו של החזן והמלחין ישראל בן יעקב שמואל (הכהן) שור, המלחין שעומד מאחורי להיט החזנות הגדול "שייבנה בית המקדש". אופיר סובול בטורו (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
הלפגוט מבצע את יצירתו של שור (צילום: יובל)

אתמול, ו' בניסן, ציינו 87 שנים לפטירתו של החזן והמלחין ישראל בן יעקב שמואל (הכהן) שור.

ישראל שור, בעל קול בריטון לירי, גמיש ומיוחד, נולד למשפחה חסידית בעיר חירוב, כיום באוקראינה. בילדותו שר כילד פלא, בחצר הרבי מסדיגורה.

מגיל 16 שימש כחזן במשך 22 שנים ב: אוסטריה, גרמניה, צ'כיה, פולין, הונגריה ושווייץ, עד שבשנת 1924 התגשם חלומו להגר לארה"ב.

בהגיעו לארה"ב נקשר מאוד לחזן יוסל'ה רוזנבלט, ויש הטוענים, שגם אימץ במקצת את סגנונו.

על אף קריירה מפוארת כחזן, שור ידוע בגלל לחניו שהקליטו גדולי החזנים: לייבל'ה ולדמן, משה אוישר, ומשה ודוד קוסביצקי. לחנו הידוע ביותר, המושר עד היום גם בחסידות חב"ד, הוא: "שייבנה בית המקדש", שפרסם החזן משה קוסביצקי.

בשנת 1924 התכבד שור לקיים תפילת תשעה באב, בבית כנסת בניו-ג'רסי. בבית הכנסת הזילו המתפללים דמעה ובכו את חורבן הבית, וקול הבריטון המיוחד שלו, קרע לב באמירת הקינות. מיד לאחר הפסוק: "השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם" קם ועמד מול קהל המתפללים ואמר: "לא נשוב לבתינו, בלי שאוסיף תפילה אחת לריבונו של עולם, תפילה שהלחנתי אמש, בה מבקש אני מבורא עולם, שלא יפקיר את העיר ששמו נקרא עליה". ואז החל ושר: "הטה אלוקי אזנך ושמע".

שור הקליט את היצירה מיד לאחר מכן, אך את פרסומה הגדול קיבלה בביצועם של משה קוסביצקי, ולאחריו גם אחיו דוד קוסביצקי. משה היה גם זה שהוסיף את הפזמון למילים "כי שמך נקרא על עירך ועל עמך" עוד בהקלטתו הראשונה משנת 1930. הבולט בעיקר אצל האחים קוסביצקי הוא, ששניהם נתנו דרור לרעיונותיהם במילים: "כי לא על צדקותינו אנחנו מפילים תחנונינו לפניך".

בקונצרט הגאלה, "מבשר טוב", שהתקיים בחודש ניסן, בשנת 2008, השבוע - בדיוק לפני 14 שנה, ביצע החזן יצחק מאיר הלפגוט את מיטב היצירות מתוך הדיסק הרביעי שלו "מבשר טוב". אחת מן היצירות שבוצעו הייתה גם "הטה אלוקי". הביצוע של הלפגוט היה משובח כהרגלו בקודש, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בביצוע ובמופע ההוא מלפני 14 שנה.

למרות הצלחתו כחזן וכמלחין, מצבו הכלכלי של שור היה בכי רע. בשנים בהן שרר השפל הכלכלי הגדול בארה"ב, נאלץ שור לקבץ נדבות ולשיר בקרנות הרחוב. מצבו הנפשי השפיע על בריאותו, והוא סבל מבעיות בלבו. בשנת 1935, כשהוא רק בן 49, בגד בו לבו בפעם האחרונה.

על מצבתו נכתב:

״ונשמע קולו בבואו אל הקודש

ישר אל ה' דרכו והליכתו

כהן לאל עליון בתם תפלתו

ידיו פרש לדל ולכל מבקש עזרתו

ושמח לבות עצובים בזמרתו

שמש תלמיד חכם ותורת ה' על שפתו

בצרור החיים תהא צרורה נשמתו״

יהי זכרו ברוך!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר