"דרך ישרה"

יבמות צט • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת יבמות צט', שלישי, טו' סיוון תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף צט

*חליצה מספק. *חמש אומות. *ולדה בולד כלתה. *ולד כהנת ושפחתה.

א. המקרים שיש חליצה מספק 1. חמש נשים שנתערבו ולדותיהן ונשאו נשים ומתו, כל אחת מהיבמות צריכה ארבע חליצות ואח"כ מתייבמת, וצריך קודם לחלוץ שמא יפגע ביבמה לשוק, אין אחד ליבם כמה דשמא יזדמן שייבם את דידיה, ואין לכהנים לייבם שמא היא חלוצה. 2. שייכא חליצה מספק לקרובות כאשר נולדו במחבא והאחים מאב הודאים נשאו את אמו, וכן שייכא באחותו אם נולדו שתי נקיבות במחבא, וכן בבתו שאשתו ואחרת ילדו במחבא.

ב. כיצד אותם בעל ואשה יכולים להביא חמש אומות 1. גוי וגויה, ילדו גוי. 2. בנם גוי התגייר, הוי גר. 3. הטבילן לעבדות, ילדו עבד. 4. שחרר את השפחה נולד ממזר מהבעל שעודנו עבד, ובמקרה זה אם שחרר את השפחה ונשאה ושחרר את הבן וכתב לו את כל נכסיו ה"ז מוכר את אביו כדי להגבות לאמו את כתובתה. 5. שחרר את העבד, הולד ישראל.

ג. הדינים בנתערב ולדה בולד כלתה 1. מתו התערובות, בני הכלה חולצין דהוי ספק אשת אחי אביו ואסורה ובני הזקינה מיבמין דאשת בן אחיו שריא. 2. מתו הודאין, התערובות חולצין לבני הזקינה דהוי ספק אשת אחי אביו, ולכלה אחד חולץ ואחד מיבם.

ד. ולד כהנת ושפחתה שנתערבו והגדילו אוכלים בתרומה, נוטלים חלק אחד בגורן, לא נטמאים למתים ואסורים להנשא לנשים כשירות משום העבד ולא לפסולות שמא הוא כהן, וכופין אותם לשחרר זה את זה כיון שאף אחד לא יכול להנשא. ודינם לאחר ששחררו 1. נושאים נשים כשרות לכהונה, ולא מטמאין למתים, ואם נטמאו לא לוקין. 2. לא אוכלים תרומה ואם אכלו א''צ לשלם, לא חולקים בגורן, ומוכרין את תרומתן והדמים שלהם. 3. אין חולקים בקדשי המקדש ולא חולקים בקדשים ואם נטלו לא מוציאים מידן, ופטורים מזרוע לחיים וקיבה, ובכורן רועה עד שיסתאב. 4. נותנים עליהם חומרי ישראלים דמנחתם נקמצת וחומרי כהנים שמנחתם לא נאכלת, ומעלים את הקומץ לשם עצים או שמפזרין על בית הדשן.

שאלות לחזרה ושינון

א. המקרים שיש חליצה מספק (2)

ב. כיצד אותו בעל ואשה יכולים להביא חמש אומות (5)

ג. הדינים בנתערב ולדה בולד כלתה (3)

ד. דיני ולד כהנת ושפחתה שנתערבו, ואחר שהשתחררו (4)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר