"אלה מסעי בני ישראל": דרך ללא מוצא?

כששום דבר לא הלך עם הנער, דווקא ה"טסלה" היא זו שהניעה את המוטיבציה שלו בהצלחה מרובה. הרב אבי אברהם בטור חינוכי לפרשת השבוע - מטות (חנוך לנוער)

הרב אבי אברהם | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"אני חייב לשלוח אליך את בן ה-13 שלי" שח לי אותו אבא בשיחת הטלפון המקדימה למפגש ההיכרות.

"איך אגדיר לך אותו בכמה מילים?... הוא באמת ילד מתוק וחביב בסך הכל, אבל בלימוד הוא לא הצליח אף פעם וגם ספג בתחום כישלונות חרוצים, זה הפך אותו להיות ילד ללא מוטיבציה לכלום, הוא פשוט "נפל לנו בין הכסאות", גם בת"ת וגם בבית. עכשיו הוא גם לא בעניין ללכת לשום ישיבה ולא לעשות עם עצמו כלום, פשוט לא מצליח לאסוף את עצמו ולהתקדם לשום מקום!..."

קבענו למפגש היכרות, ובשבוע לאחר מכן זכיתי להכיר את דוד. ילד יפה תואר, עם חן מיוחד וחיוך מבויש ועדין ששיתף אותי בקשייו, תסכוליו ואכזבותיו הרבים, אותם צבר במהלך שנותיו הלא-רבות בחייו ובאמת שידר לי כי הוא מיצה ודי איבד עניין וטעם להמשיך הלאה ולחפש את עתידו.

ניסיתי להרכיב איתו פרופיל של דברים שהוא אוהב בחיים ומסקרנים אותו והרשימה הקצרה כללה: לאכול במבה אדומה, לנסות לנגן בתופים ותחביב ילדות שהפך אותו למבין עד משוגע-לדבר ב'רכבים'.

סיימנו את הפגישה לאחר שסיכמנו להיפגש בשבוע הבא באותו יום ובאותה שעה, ובעודני מהרהר על דוד בראשי, ס"ד גדולה גרמה לי למצוא לפתע כותרת מעניינת שצדה את עיני ב'מדור רכב' שב"כיכר השבת".

הכתבה עסקה בערב מיוחד שבו חשף מנכ"ל חברת טסלה, אילון מאסק את ה"סייבר טראק", אב-הטיפוס היוקרתי לטנדר החשמלי שצפוי לצאת לשוק בסוף 2021 ולהיות לאחד מספינות הדגל של החברה ששוויה מוערך נכון לעכשיו ב274 מיליארד דולר.

הרגע הדרמטי ביותר במהלך האירוע ארע כאשר חלונות הרכב התנפצו בעת ההדגמה על חסינותם הלכאורה מוחלטת.

זה קרה כאשר לאחר שמאסק שיבח רבות את הרכב החדש באמצעות מצגת מרשימה שהסבירה על יכולות המיגון שברכב וגן הדגים את ההבדל בין זכוכית סטנדרטית לזכוכית של סייבר טראק, הזמין מאסק לבמה את המעצב הראשי של טסלה פרנץ וון הולצבאסן על מנת להדגים את חוזקו של החלון באמצעות מבחן פשוט יחסית: השלכת כדור מתכת לא גדול על החלון.

וון הולצבאסן השליך את הכדור וחלון הטנדר התבקע במקום.

פדיחה.

מאסק המופתע הגיב במבוכה: "אלוקים אדירים" בעודו מאדים קלות- אך הוא לא ויתר ואפשר למעצב לנסות שנית - הפעם על החלון האחורי.

גם הפעם הזכוכית נשברה!...

החולצה המחלצת

סרטון האירוע הפך כמובן לויראלי, הופץ אלפי פעמים ויצר תגובות רבות ברשת.

אי נעימות זו רק התווספה למניות של טסלה שירדו בעיניי 250 אלף אנשים שכבר השקיעו והעבירו פיקדון של מאה דולר, שמעניק להם את הזכות להיות בין הבעלים הראשונים של המכונית שחלונותיה ה"בלתי שבירים", נשברו זה עתה בשידור חי.

אך מאסק מצידו, הגיב עם תגובה מיידית לאירוע הויראלי והחלטה לאמץ אותו ולא להתעלם ממנו או לתקוף אותו בחר לנהוג אחרת.

מנכ"ל טסלה הודיע על עוד מוצר חדש שלו- חולצת טריקו עם תמונת ה"סייבר טראק" בעלת החלונות המנופצים.

מי שמכיר את מנכ"ל טסלה לא היה מופתע מהמהלך השיווקי הזה ואף כינה את ההחלטה למכור חולצות המנציחות את הקטע המביך כ'מהלך אלון מאסקי קלאסי'.

מאסק יכול היה להמתין לתוצאות הבדיקה של האירוע, שהיתה אורכת ימים ספורים, ולצאת בסופה עם המסקנות וההסברים. וכך הוא אכן יצא עם ההסברים בסופו של דבר.

אך ברגע הכישלון, המנכ"ל העדיף לקחת שליטה על האירוע, לנהל אותו מיידית וכמעט לחגוג אותו עם הוצאת ליין חדש של חולצות, במקום להתחבא ממנו.

בכך הוא העביר ללקוחות הפוטנציאלים מסר ברור – 'היי, גם אני לא מושלם, 'טסלה' לא מושלמת, אבל אנחנו עושים את המיטב!... אנחנו לומדים הרבה ומתקדמים הלאה. ואנחנו גם נהנים כשאנו עושים זאת ומתייחסים לחיים בהומור'...

זהו מהלך שמשקף גם אינטליגנציה רגשית. במובן פשוט אחד, מאסק ידע לגרום לכך שהרגשות הסוערים מן הסתם בשלב הראשון, שלו ושל הציבור יעבדו לטובתו, במקום שיעבדו נגדו.

את הסיפור הזה כלשונו, ב'שפת הרכב', העברתי בשבוע שלאחר מכן לדוד.

ניכר היה שהפעם, בשונה מאין ספור שיחות מוטיבציה 'רגילות' שקיבלת בחייו הוא האזין בקשב רב והזדהה עם הדמות שהוא מכיר ומעריץ כל כך. גם בו משהו 'התניע' והדליק גם זוג פנסים נוצצים בעיניים...

יש סיכוי שדוד עלה אולי הפעם על הכביש המהיר לחיים החדשים שלו...

המסע למציאת הייעוד

בפרשת השבוע מציינת התורה "ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה'..." ומקדימה בכך את ה"מוצאיהם" ל"מסעיהם", ולאחר מכן מפרטת התורה "ואלה מסעיהם למוצאיהם" ובכך מקדימה את המסע למוצא.

ה"כלי יקר" מבאר על כך כי מסעות עם ישראל, כמו גם מסעות החיים שלנו, כוללים לפעמים התקדמות לפנים ולפעמים נסיגה לאחור, אך תמיד המסעות הם "על פי ה'..." בעלי יעד ומטרה מסוימת מלמעלה, גם כשהכל נראה כל כך הפוך ולא יציב ושגרתי...

ה"תוספת ברכה" מחדש כי המילה "מוצאיהם" אינה נגזרת משורש "יצא" אלא משורש "מצא" ומלמדת אותנו כי לא תמיד אנו יוצאים מנקודת מוצא מסוימת לעבר מסע שאנו בוחרים בו, לפעמים המסע מוביל אותנו למקום מורכב ומאתגר במיוחד, לדרך שנראית לנו 'ללא מוצא', ועלינו לקחת אחריות על החיים ועל המשך המסע שלנו ו"למצוא" בכל זאת דרך, בצורה יצירתית ומותאמת לחיים שלנו.

כי במקום שיש רצון יש גם דרך!

"אלה מסעי".

הרב אבי אברהם, יועץ ומטפל רגשי, מנהל מרכז קומ"ה לקידום והעצמה

להארות וליצירת קשר: Merkazkuma@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר