"דרך ישרה"

כתובות סז' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת כתובות סז', ראשון, טו' אלול תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף סז

*חלוקת צדקה והמעשים.

א. חלוקת צדקה 1. יתומה שנישאת אין לפחות לה מחמשים זוזי פשיטי, וכן עני המשיא את בתו. 2. יתומה קודמת ליתום לפרנסה כיון שאין דרכה לחזור על הפתחים, וכן קודמת לנישואין הואיל ובושתה מרובה. 3. הסדר בצדקה ליתום, בית מטה וכלי תשמישו, ואח''כ משיאין לו אשה. 4. חיוב די מחסורו אפי' סוס לרכב ועבד לרוץ. 5. נתנו לעני ליטרא בשר בכל יום, והרבותא שהיה של עופות, או בליטרא כסף, או שהיה כפר קטן והשאר לא נמכר. 6. מי שאין לו ואינו רוצה להתפרנס, לר''מ נותנים לו לשם הלואה ואח''כ הוי מתנה, ולחכמים פותחים לשם מתנה או נוטלים ממנו משכון. 7. אם יש לו ואינו רוצה להתפרנס, לת''ק נותנים מתנה ונפרעים ממנו לאחר מיתה ולר''ש אין נזקקין לו. 8. איכא סתירה בחיוב למכור כליו, ומוקמינן דיחליף להו''א מטה ושלחן ודחי דיאמר לא מקבל ולמסקנא מגרדת כסף או בנטל שלא כדין.

ב. המעשים בצדקה ומה ילפינן מינייהו 1. רבי נחמיה גלגל עדשים עם עני ומת בגלל שהיה מפונק. 2. עני אמר לרבא שסועד בתרנגולת פטומה ויין ישן ואוכל משל ה' ואדהכי הגיע ע''י אחותו של רבא שלא ראתהו י''ג שנה. 3. מר עוקבא ואשתו נתנו לעני בסתר וכשראו שבא נכנסו לתוך תנור כדי שלא להלבין פניו, ורגלי אשתו לא נשרפו כיון שמצויה בבית ומקרבא הנייתה. 4. מר עוקבא שלח כסף לעני ושמע שמזלפין לו יין וכפל את תמיכתו היות והיה מפונק. 5. מר עוקבא לפני פטירתו חישב שלא נתן מספיק לצדקה ולכן בזבז חצי מנכסיו, דשרי לאחר מיתה לבזבז טפי מחומש. 6. רבי אבא השליך ברחוב כסף עבור עניים. 7. אשת רבי חנינא ראתה שהעני אוכל בכלי כסף וזהב, ואמר לה שיש להחזיק טובה לרמאין דאל''כ כל מי שהיה מעלים את עיניו מן הצדקה היה נענש מיד כמו ע''ז בגז''ש בליעל, והעושה את עצמה חולה או נצרך אינו נפטר מהעולם עד שיבא לידי כך.

שאלות לחזרה ושינון

א. חלוקת צדקה (8)

ב. המעשים בצדקה ומאי ילפינן מינייהו (7)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר