חיך שסוע: לא לפחד, כן לרפא

אחד מכל 700 תינוקות נולד עם חיך שסוע. למה זה קורה? האם זה באמת נורא כל כך?

Mame | כיכר השבת |
שכיחות הלידות בהן נולד תינוק עם חיך ושפה שסועים הולכת וקטנה. אך הדבר לא קשור לאיזו המצאה רפואית שמאפשרת למנוע את הפגם הזה או לרפא אותו עוד במהלך ההיריון. לצערנו, החשש מהפגם הזה גדול כל כך עד שהורים ברחבי העולם שזיהו בבדיקת האולטרסאונד כי לבנם או בתם יש חיך ושפה שסועים העדיפו להפסיק את ההיריון ל"ע.

ההשלכות של שפה שסועה

אחת הדאגות הגדולות לגבי השלכות התופעה הזאת היא כמובן המראה החיצוני של התינוק. אכן, אין מה לעשות, הפנים של התינוק עם חיך ושפה שסועים הן פנים מעוותות, והדבר יוצר קושי רב עבור הורים רבים.

מלבד הפן האסתטי הלא פשוט, חיך שסוע מביא אתו הרבה בעיות בריאותיות. ראשית, פגם זה פוגע מאוד בהאכלה. אם לתינוק יש רק שפה שסועה לפעמים ניתן אפילו להניק אותו. אך אם הפגיעה היא נרחבת וגם החיך שסוע בצורה משמעותית, לעיתים ניתן להאכיל את התינוק רק בעזרת בקבוקים מיוחדים, וגם אז מדובר במשימה לא פשוטה.

מלבד ההאכלה ההורים לתינוקות עם חיך שסוע צפויים להיתקל בבעיות בהתפתחות הדיבור, בזיהומים חוזרים באוזניים וירידת השמיעה, בבעיות בבקיעת השיניים וכו'. ועוד לא אמרנו כלום על הצורך בניתוחים, טיפולים, התייעצויות ותרפיות שגוזלים לא מעט משאבים.

אין מניעה, יש טיפול

כלומר, ניתן לסכם בקלות כי מדובר במשימה די לא פשוטה. אך לצדה באות גם בשורות טובות. אומנם הרפואה המודרנית לא מצאה את הדרך למנוע התפתחות חיך שסוע בתינוקות, אך הטיפולים הרבים העומדים לרשות ההורים מאפשרים לתינוקות האלה לגדול בריאים, שמחים וכן, גם יפים.

,
בשפה שסועה אפשר לטפל כבר מגיל שלושה חודשים (אילוסטרציה: shutterstock.com)

הקשיים הגדולים ביותר בהם נתקלים הורים לילדים האלה הם קשיי השנה הראשונה. בשנה הראשונה התינוק עובר גם את הניתוחים הראשונים והמשמעותיים ביותר לתיקון הפגם.

אם מדובר בשפה שסועה בלבד, ללא פגיעה בחיך, כבר בגיל שלושה חודשים כירורג פלסטי מוסמך מתקן אותה. אם מדובר בפגיעה נרחבת יותר שכוללת גם חיך, התינוק עובר את הניתוח סביב גיל תשעה חודשים.

אחרי התיקון הראשון והמשמעותי, הילד נזקק בעיקר לטיפולים משלימים וטיפולים אצל קלינאית תקשורת שעוזרת לו ללמוד לדבר בצורה נכונה וברורה.

לרוב מגיל 7 ואילך הילד נעזר גם בשירותיו של רופא שיניים ואורתודנט שעוזרים לו להגיע לחיוך יפה.

אך כאן גם המקום לציין כי ילדים רבים שנולדו ללא חיך שסוע נזקקים לטיפולים אצל קלינאית תקשורת ואורתודנט, ואף עוברים לצערנו ניתוחים בגילאים צעירים ביותר. אז מה הוא החיך השסוע שמפחיד כל כך הורים רבים?

מדובר בפגם מולד שמתפתח כבר בשבוע 4-8 להריון. במהלך היריון תקין שני צידי החיך והשפה העליונה אמורים להתחבר, וזה בעצם מה שאנו רואים בפניו של כל בן אדם. כשמסיבה כלשהי הדבר לא קורה, נוצר שסע.

כשיש שסע בשפה שני צדי השפה לא מתחברים ביניהם ונשארים מחוברים לאפו של התינוק, מה שיוצר את המראה האופייני לפגם הזה. כשהשסע עמוק יותר הוא מפריד גם בין שני צדי החיך ויכול להגיע עד הלוע.

מגוון הפתרונות שהרפואה מציעה כיום. אל תפחדו לטפל (צילום: shutterstock)

בריאים, שמחים וגם יפים

עד היום לא ברור מה גורם לפגם הזה. יש לא מעט סיבות עקיפות, כמו למשל עישון במהלך ההיריון שמגביר את הסיכון, אך אין אף סיבה ברורה שמאפשרת להגיד שאישה זו נמצאת בקבוצת סיכון.

שפה שסועה מתגלה בבדיקת אולטרסאונד כבר בשלבים מוקדמים להיריון. כשבבדיקה נצפית שפה שסועה, הרופא יחפש גם סימנים לחיך שסוע. אך כשיש שסע בחיך בלבד, ללא פגיעה בשפה, לעיתים הדבר מתגלה רק אחרי הלידה.

אחרי גילוי הפגם, ההורים נשלחים להתייעצות עם מומחים. אלה מספרים על הבעיות הצפויות לילד, הניתוחים והטיפולים שעליו לעבור. כאמור, הפגם הזה נחשב לחמור מספיק כדי לאפשר הפסקת היריון.

מאידך, ההורים שעברו את החוויה הלא פשוטה הזאת עם ילדיהם וכעת מגדלים אותם בנחת, מדגישים כי מדובר בשנה מאוד לא פשוטה, אך שנה ראשונה בלבד, ולאחר מכן בטיפולים רבים שאף שיכולים להעיק ולהתיש, בסופו של דבר מאפשרים לשקם את הילד הזה ולאפשר לו לחיות חיים מלאים ומאושרים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית