עקרת בית: כך תתבעי את קצבת הנכות המגיעה לך

מדוע כל כך קשה לעקרת בית נכה לקבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי? כל התשובות

עו"ד שרונה תגר | כיכר השבת |
אין זה סוד כי לגיל, למין ולניסיון התעסוקה של האדם השפעה מכרעת על סיכוייו לקבל קצבת נכות כללית. סקר של המוסד לביטוח לאומי מגלה כי לגברים בכל גיל, סיכויי הסתברות גבוהים יותר מלנשים לקבל קצבת נכות.

נכות של אישה עקרת בית

גם נשים עובדות סיכוייהן לקבל קצבת נכות גבוהים מאלו של עקרת הבית. מאחר והמבחן לאיבוד יכולתה של האשה לבצע את עבודות הבית הינו מבחן קשה השונה מהמבחן הקובע אובדן כושר עבודה של אשה עובדת, רק 38% מהנשים המגישות תביעות לנכות כללית זוכות לקצבת נכות בת 100% וזאת לעומת 83% מהנשים המשתכרות.

נתוני המוסד לביטוח לאומי מלמדים כי ממדי העוני של אוכלוסיית עקרות הבית גבוהים במיוחד, יותר מפי שניים ממדי העוני של יתר האוכלוסיהבישראל יש כ-450 אלף נשים המוגדרות כעקרות בית וכ70% מהן משתייכות לחמשת העשירונים הנמוכים.

מזה מספר שנים מתנהל מאבק של קבוצות נשים לשינוי החקיקה המכבידה על עקרות הבית בקבלת זכויותיהן שכן סעיפי החוק המתייחסים ל"עקרת הבית" כוללים אפליה זועקת ומכעיסה.

מי נחשבת עקרת בית?

למשל הסעיף קובע כי אישה נשואה שלא עבדה בארבע השנים האחרונות בבואה לממש את זכויותיה – תיחשב לעקרת בית. מדובר על נשים שחלקן עבדו 20-30 שנים ואף יותר מכך ושילמו כל חייהן לביטוח לאומי כנשים עובדות.

משמעות ההגדרה הזו היא שאם אישה תובעת קצבת נכות או פיצוי כתוצאה ממחלה או פציעה, תביעתה תיבדק כאילו היא עקרת בית, כלומר: האם היא יכולה לסדר את הבית, לשים כביסה במכונה ולקלף מלפפונים.

נכות של אישה עקרת בית,גם נשים עובדות סיכוייהן לקבל קצבת נכות גבוהים מאלו של עקרת הבית. מאחר והמבחן לאיבוד יכולתה של האשה לבצע את עבודות הבית הינו מבחן קשה השונה מהמבחן הקובע אובדן כושר עבודה של אשה עובדת, רק 38% מהנשים המגישות תביעות לנכות כללית זוכות לקצבת נכות בת 100% וזאת לעומת 83% מהנשים המשתכרות.,נתוני המוסד לביטוח לאומי מלמדים כי ממדי העוני של אוכלוסיית עקרות הבית גבוהים במיוחד, יותר מפי שניים ממדי העוני של יתר האוכלוסיהבישראל יש כ-450 אלף נשים המוגדרות כעקרות בית וכ70% מהן משתייכות לחמשת העשירונים הנמוכים.,מזה מספר שנים מתנהל מאבק של קבוצות נשים לשינוי החקיקה המכבידה על עקרות הבית בקבלת זכויותיהן שכן סעיפי החוק המתייחסים ל"עקרת הבית" כוללים אפליה זועקת ומכעיסה.,מי נחשבת עקרת בית?,למשל הסעיף קובע כי אישה נשואה שלא עבדה בארבע השנים האחרונות בבואה לממש את זכויותיה – תיחשב לעקרת בית. מדובר על נשים שחלקן עבדו 20-30 שנים ואף יותר מכך ושילמו כל חייהן לביטוח לאומי כנשים עובדות.,משמעות ההגדרה הזו היא שאם אישה תובעת קצבת נכות או פיצוי כתוצאה ממחלה או פציעה, תביעתה תיבדק כאילו היא עקרת בית, כלומר: האם היא יכולה לסדר את הבית, לשים כביסה במכונה ולקלף מלפפונים.,,לעומת זאת, גבר גם אם לא עבד יום אחד בחייו, תמיד יבדק על פי יכולתו להשתלב בשוק העבודה ולא על פי יכולתו לתפקד במשק הבית.,אישה המוגדרת כעקרת בית, נדרשת לעמוד בתנאים מחמירים יותר לקבלת קצבה מאשר גבר, סיכוייה לקבל קיצבת נכות נמוכים בהרבה, במרבית המקרים סכום הקיצבה שתקבל יהיה נמוך בהרבה, והיא תאבד זכויותיה להטבות הנלוות לקיצבת נכות.,האם מגיע לך קצבת נכות?,על מנת לקבל קצבת נכות כללית על עקרת הבית לעמוד במספר תנאים מצטברים – לעמוד בהגדרה של "עקרת בית" לפי חוק הביטוח הלאומי כלומר, תושבת ישראל, מעל גיל 18 ולפני גיל פרישה, נשואה ושאינה עובדת לא כשכירה ולא כעצמאית.,,בנוסף, עליה להגיע לדרגת נכות רפואית בשיעור 50% לפחות ולבסוף, להגיע לדרגת אי כושר בשיעור 50% לפחות שמשמעותה אובדן הכושר לבצע את העבודות המקובלות במשק הבית.,משמעות בדיקת התפקוד בעבודות הבית היא בדיקת יכולתה של האישה לבצע את עבודות הבית השונות:כביסה, גיהוץ, בישול, ניקיון וכד'.,ייצוג בפני וועדה רפואית,רוב הנשים מקפידות על הגשת המסמכים המתארים את מצבן הרפואי. נכון לומר כי רוב הפעמים, מדובר במידע מקיף אבל לא תמיד. לעיתים קרובות "נשכחות" בעיות שונות או שהאישה אינה יודעת לתאר באופן הנכון את המגבלה החשובה.,ומהי אותה מגבלה רפואית חשובה? לאוו דווקא מחלתה העיקרית אלא דווקא המחלה או הבעיה המשפיעות על התפקוד במשק הבית!,עו"ד הבקיא בדיני הביטוח הלאומי ובפסיקה הרלוונטית יוכל לסייע לאשה להאיר באור הנכון את מצבה להדריך ולסייע לה בהופעתה בפני הוועדה הרפואית, ולהגדיל את סיכוייה לקבל את הקצבה המגיעה לה.
יש דרך לקבל את הזכויות המגיעות לך. ושנהיה בריאים (shutterstock)

לעומת זאת, גבר גם אם לא עבד יום אחד בחייו, תמיד יבדק על פי יכולתו להשתלב בשוק העבודה ולא על פי יכולתו לתפקד במשק הבית.

אישה המוגדרת כעקרת בית, נדרשת לעמוד בתנאים מחמירים יותר לקבלת קצבה מאשר גבר, סיכוייה לקבל קיצבת נכות נמוכים בהרבה, במרבית המקרים סכום הקיצבה שתקבל יהיה נמוך בהרבה, והיא תאבד זכויותיה להטבות הנלוות לקיצבת נכות.

האם מגיע לך קצבת נכות?

על מנת לקבל קצבת נכות כללית על עקרת הבית לעמוד במספר תנאים מצטברים – לעמוד בהגדרה של "עקרת בית" לפי חוק הביטוח הלאומי כלומר, תושבת ישראל, מעל גיל 18 ולפני גיל פרישה, נשואה ושאינה עובדת לא כשכירה ולא כעצמאית.

עו"ד שרונה תגר מומחית בתביעות זכאות ביטוח לאומי (צילום: אישי)

בנוסף, עליה להגיע לדרגת נכות רפואית בשיעור 50% לפחות ולבסוף, להגיע לדרגת אי כושר בשיעור 50% לפחות שמשמעותה אובדן הכושר לבצע את העבודות המקובלות במשק הבית.

משמעות בדיקת התפקוד בעבודות הבית היא בדיקת יכולתה של האישה לבצע את עבודות הבית השונות:כביסה, גיהוץ, בישול, ניקיון וכד'.

ייצוג בפני וועדה רפואית

רוב הנשים מקפידות על הגשת המסמכים המתארים את מצבן הרפואי. נכון לומר כי רוב הפעמים, מדובר במידע מקיף אבל לא תמיד. לעיתים קרובות "נשכחות" בעיות שונות או שהאישה אינה יודעת לתאר באופן הנכון את המגבלה החשובה.

ומהי אותה מגבלה רפואית חשובה? לאוו דווקא מחלתה העיקרית אלא דווקא המחלה או הבעיה המשפיעות על התפקוד במשק הבית!

עו"ד הבקיא בדיני הביטוח הלאומי ובפסיקה הרלוונטית יוכל לסייע לאשה להאיר באור הנכון את מצבה להדריך ולסייע לה בהופעתה בפני הוועדה הרפואית, ולהגדיל את סיכוייה לקבל את הקצבה המגיעה לה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית