החרדים גזענים יותר מהחילונים

בואו נודה על האמת: הציבור שלנו לוקה בגזענות חמורה לכל המתגוננים אומר מראש, הטור הזה לא בשבילכם. הטור הזה רק עבור מי שמסוגל לומר את הווידוי "אשמנו, בגדנו" באמת, בלי לחשוב שאנחנו מושלמים, ובלי לומר "אשמנו, אבל החילונים אשמים יותר אז לא נורא" למה אנחנו כלכך גזענים? חשבון נפש (טור)

נחמה דינה שור | כיכר השבת |
סבא שלי זכרונו לברכה, לא היה דתי. הוא היה אשכנזי, מדור החלוצים שייסדו את המדינה. בתקופה שלו היו הרבה גזענים גם בציבור החילוני, ואילו הוא אמר את המשפט היפה הבא: "אני עיראקי, מצד אברהם אבינו". הוא הבין שכולנו באנו לארץ הזו בזכות היותנו בנים לעם היהודי, ולכן אין זה משנה היכן בילינו את אלפיים שנות הגלות, בעיראק או בהונגריה.

לצערי, משפט כזה יפה לא שמעתי וגם לא אשמע, מאף רב, עיתונאי או מחנך חרדי. מלבד הרבי מליובאוויטש, איש לא נשא דברים נחרצים בגנות האפליה והיחס הרע לספרדים. וכשאני אומרת הרבי מליובאוויטש - אני מתכוונת לכך שגם בחב"ד, צאן מרעיתו, לא כל כך רצו ליישם את הדברים.

אנשים רבים מתוכנו סבורים שזו נורמה הנהוגה גם אצל הציבור הכללי, וכראיה הם מציגים את הרכב בית המשפט העליון, או את הסגל באקדמיה.

אבל האמת היא שהציבור הכללי ברובו נגמל מגזענות מזמן, והקומץ שנותר גזעני הם שריד וזכר לתקופה אחרת, גם אם הם נמצאים במקומות הכי משפיעים כמו בית המשפט. הציבור הפשוט ברובו כבר מורכב מאנשים שהם חצי חצי, שהוריהם כבר שברו את מחיצת העדתיות, והם בפשטות יהודים וישראלים, בלי הגדרה עדתית.

כבר בדור הראשון למדינה היו כאן נישואין בין עדות, ועם התקדמות הדורות ומחיקת ההבדלים זה הפך לנחלת הכלל. אנשים לא שואלים מהיכן הגיעה הסבתא, ובודאי לא יפסלו מישהו בגלל שסבתא שלו הגיעה מתימן. יהודי הוא יהודי, וזהו.

מסתכלים על האדם ועל מעשיו, לא על מוצאו. כאשר מתחתנים בין עדות, לא עולה על הדעת הפרדה במוסדות חינוך, או אפליה בקבלה ליישוב/ מגורים בבניין. ואילו אצלנו? החרדי המצוי יאמר: אי אפשר שנלמד יחד, כמו שלא מתחתנים בין ספרדים לאשכנזים. באמת אחלה טיעון, להצדיק גזענות אחת בגזענות אחרת.

רוב האנשים אצלנו מדחיקים את הנושא, כאילו לא היה קיים. אחרים מתייחסים לזה כגזירת גורל, כמציאות ש"אין מה לעשות, ככה זה". גם הספרדים בחלקם מפנימים את המסר ומסכימים עם הנחת היסוד החרדית ש"הם נחותים", וזה נורא עצוב בעיני. מה גם שאשכנזים מסוימים יקפצו כמוצאי שלל רב על ספרדים מהסוג הזה, ויאמרו "הנה, גם הספרדים גזענים כלפי אתיופים, וגם הם רוצים להתקבל לישיבה אשכנזית, ולכן אנחנו לא אשמים, איזה כיף".

חשבתם על כך שרק אצלנו יש מושג כזה "ישיבה אשכנזית"? רגשי הנחיתות אצל ספרדים מסוימים לא הגיעו משום מקום: זו הפנמת המסר האשכנזי-גזעני. עלינו לתקן את דרכינו, ולהדגיש את המכנה המשותף היהודי, כפי שעשה סבא שלי ז"ל.

ואם יהודי שאינו שומר מצוות נלחם בגזענות דרך הדגשת יהדותו, קל וחומר אנו, יהודים שומרי מצוות, שעיקר זהותנו היא יהודית. פרטים שוליים וחיצוניים כמו צבע עור, מבטא שונה ומאכלים אחרים אינם סיבה להתנשא על הזולת ולדחותו.

חלק ניכר מהגזענות בחברה החרדית החלה מטעמים כביכול דתיים, משום שהחברה החרדית מקדשת את הסגנון והפרטים החיצוניים כאילו היו מצוות דאורייתא. אני לא נגד שימור המסורת הסגנונית; אין בעיה עם אנשים שמבשלים לשבת את מה שהסבתא בפולניה בישלה, ולובשים את אותם הבגדים שהיא לבשה, ומתפללים באותו מבטא בדיוק. אך אין לעשות מזה מצווה או עיקר ביהדות, ובטח לא לדחות אחרים שמסורתם שונה, כולל המבטא, נוסח התפילה, והאוכל בשבת.

מי שהיהדות שלו מתבטאת בגעפילטע פיש בלבד, וודאי יזלזל בבית שמגיש חריימה בליל שבת. אין זה מעיד על אוכלי החריימה, כי אם על אוכלי הגעפילטע פיש הסבורים שאשכנזיותם הינה מעיקרי היהדות.

לא אשכח את המורה הליטאית שצעקה את שם ה' במבטא אשכנזי, שוב ושוב, כדי שכולנו נבין שהקדוש ברוך הוא לא מבין הברה ספרדית. מבחינתה, רק מסורת בית אביה נכונה, וכל השאר צריכים להתיישר לפי מסורת יהדות ליטא. לפי אותו הגיון עקום הפושה במחוזותינו, נשללה זכותן של ספרדיות להתפלל כמסורת אבותן, ואפילו בנותיו של הרב עובדיה זצ"ל נאלצו לצאת מהכיתה כדי להתפלל בנוסח ספרדי, כדי שחלילה לא תהיה לגיטימציה ליהדות ספרד במוסד חרדי.

ישנן סיבות רבות לגזענות החרדית, אבל בשורה התחתונה יש לומר בקול ברור: אשמנו, בגדנו. בעניין הזה אנחנו גרועים יותר מכל חלקי החברה הישראלית, ומן הראוי שנחשוב איך מתקנים עוול רב שנים זה, באפליה הממוסדת, בשידוכים, וביחסים בין אדם פרטי אשכנזי כלפי אדם אחר ספרדי. כי כלפי שמיא, נשמה יהודית אחת היא, חלק אלו-ה ממעל ממש.

והנה דוגמא קטנה וכואבת:

לצערי, משפט כזה יפה לא שמעתי וגם לא אשמע, מאף רב, עיתונאי או מחנך חרדי. מלבד הרבי מליובאוויטש, איש לא נשא דברים נחרצים בגנות האפליה והיחס הרע לספרדים. וכשאני אומרת הרבי מליובאוויטש - אני מתכוונת לכך שגם בחב"ד, צאן מרעיתו, לא כל כך רצו ליישם את הדברים.,אנשים רבים מתוכנו סבורים שזו נורמה הנהוגה גם אצל הציבור הכללי, וכראיה הם מציגים את הרכב בית המשפט העליון, או את הסגל באקדמיה.,אבל האמת היא שהציבור הכללי ברובו נגמל מגזענות מזמן, והקומץ שנותר גזעני הם שריד וזכר לתקופה אחרת, גם אם הם נמצאים במקומות הכי משפיעים כמו בית המשפט. הציבור הפשוט ברובו כבר מורכב מאנשים שהם חצי חצי, שהוריהם כבר שברו את מחיצת העדתיות, והם בפשטות יהודים וישראלים, בלי הגדרה עדתית.,כבר בדור הראשון למדינה היו כאן נישואין בין עדות, ועם התקדמות הדורות ומחיקת ההבדלים זה הפך לנחלת הכלל. אנשים לא שואלים מהיכן הגיעה הסבתא, ובודאי לא יפסלו מישהו בגלל שסבתא שלו הגיעה מתימן. יהודי הוא יהודי, וזהו.,מסתכלים על האדם ועל מעשיו, לא על מוצאו. כאשר מתחתנים בין עדות, לא עולה על הדעת הפרדה במוסדות חינוך, או אפליה בקבלה ליישוב/ מגורים בבניין. ואילו אצלנו? החרדי המצוי יאמר: אי אפשר שנלמד יחד, כמו שלא מתחתנים בין ספרדים לאשכנזים. באמת אחלה טיעון, להצדיק גזענות אחת בגזענות אחרת.,רוב האנשים אצלנו מדחיקים את הנושא, כאילו לא היה קיים. אחרים מתייחסים לזה כגזירת גורל, כמציאות ש"אין מה לעשות, ככה זה". גם הספרדים בחלקם מפנימים את המסר ומסכימים עם הנחת היסוד החרדית ש"הם נחותים", וזה נורא עצוב בעיני. מה גם שאשכנזים מסוימים יקפצו כמוצאי שלל רב על ספרדים מהסוג הזה, ויאמרו "הנה, גם הספרדים גזענים כלפי אתיופים, וגם הם רוצים להתקבל לישיבה אשכנזית, ולכן אנחנו לא אשמים, איזה כיף".,חשבתם על כך שרק אצלנו יש מושג כזה "ישיבה אשכנזית"? רגשי הנחיתות אצל ספרדים מסוימים לא הגיעו משום מקום: זו הפנמת המסר האשכנזי-גזעני. עלינו לתקן את דרכינו, ולהדגיש את המכנה המשותף היהודי, כפי שעשה סבא שלי ז"ל.,ואם יהודי שאינו שומר מצוות נלחם בגזענות דרך הדגשת יהדותו, קל וחומר אנו, יהודים שומרי מצוות, שעיקר זהותנו היא יהודית. פרטים שוליים וחיצוניים כמו צבע עור, מבטא שונה ומאכלים אחרים אינם סיבה להתנשא על הזולת ולדחותו.,חלק ניכר מהגזענות בחברה החרדית החלה מטעמים כביכול דתיים, משום שהחברה החרדית מקדשת את הסגנון והפרטים החיצוניים כאילו היו מצוות דאורייתא. אני לא נגד שימור המסורת הסגנונית; אין בעיה עם אנשים שמבשלים לשבת את מה שהסבתא בפולניה בישלה, ולובשים את אותם הבגדים שהיא לבשה, ומתפללים באותו מבטא בדיוק. אך אין לעשות מזה מצווה או עיקר ביהדות, ובטח לא לדחות אחרים שמסורתם שונה, כולל המבטא, נוסח התפילה, והאוכל בשבת.,מי שהיהדות שלו מתבטאת בגעפילטע פיש בלבד, וודאי יזלזל בבית שמגיש חריימה בליל שבת. אין זה מעיד על אוכלי החריימה, כי אם על אוכלי הגעפילטע פיש הסבורים שאשכנזיותם הינה מעיקרי היהדות.,לא אשכח את המורה הליטאית שצעקה את שם ה' במבטא אשכנזי, שוב ושוב, כדי שכולנו נבין שהקדוש ברוך הוא לא מבין הברה ספרדית. מבחינתה, רק מסורת בית אביה נכונה, וכל השאר צריכים להתיישר לפי מסורת יהדות ליטא. לפי אותו הגיון עקום הפושה במחוזותינו, נשללה זכותן של ספרדיות להתפלל כמסורת אבותן, ואפילו בנותיו של הרב עובדיה זצ"ל נאלצו לצאת מהכיתה כדי להתפלל בנוסח ספרדי, כדי שחלילה לא תהיה לגיטימציה ליהדות ספרד במוסד חרדי.,ישנן סיבות רבות לגזענות החרדית, אבל בשורה התחתונה יש לומר בקול ברור: אשמנו, בגדנו. בעניין הזה אנחנו גרועים יותר מכל חלקי החברה הישראלית, ומן הראוי שנחשוב איך מתקנים עוול רב שנים זה, באפליה הממוסדת, בשידוכים, וביחסים בין אדם פרטי אשכנזי כלפי אדם אחר ספרדי. כי כלפי שמיא, נשמה יהודית אחת היא, חלק אלו-ה ממעל ממש.,והנה דוגמא קטנה וכואבת:,,הכותבת מגישה געפילטע פיש וחריימה לשולחן שבת
‏

הכותבת מגישה געפילטע פיש וחריימה לשולחן שבת

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית