המלחמה באירופה

הזווית הכלכלית: "פוטין מסוכן; אנחנו במלחמת עולם שלישית"

הדוקטור אודי לוי, מומחה ללוחמה פיננסית, מנתח את משמעויות החלטת רוסיה לפלוש לאוקראינה, מבחינה כלכלית וצבאית: "פוטין מסוכן כי הפסד עבורו הוא קריסה; יכול להמשיך גם מאוקראינה" (TV)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הדוקטור אודי לוי באולפן 'כיכר' (צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת)

יותר משבוע מאז החל צבא רוסיה את פלישתו לאוקראינה, ונראה שתוכניותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא עומדות במבחן המציאות: מרבית הערים האוקראיניות נמצאות בשליטה אוקראינית, ולפי הדיווחים של אוקראינה, אלפים מחייליו מתו במלחמה ומטוסים רבים הופלו. למרות זאת, המלחמה נמשכת ביתר עוז, על אף ניסיונות התיווך של ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט. הדוקטור אודי לוי, מומחה ללוחמה פיננסית, איש מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, הגיע לתוכנית 'הכלכלית' של 'כיכר השבת', כדי לספר על השפעות המלחמה על הכלכלה העולמית.

"המלחמה הזו מתאפיינת בשתי תפיסות: הרוסים במלחמה צבאית, האמריקנים והמערב במלחמה כלכלית", אמר הדוקטור לוי, והסביר את היערכות הקרלמין לפלישה: "פוטין הכין את עצמו מצוין למלחמה הזו, כבר לאחר הפלישה לקרים לפני שמונה שנים. זה היה מחדל גדול של המערב, שלא נערך לכך. הוא הכין את עצמו מול האמריקנים ומול הסינים, ובנה לעצמו מערכת העברת כסף חלופית במקום הסוויפט. הוא רכש כמויות אדירות של זהב, והבין שהבטן הרכה באירופה. למרות זאת, פוטין לא ציפה שכל מדינות אירופה תתאגדנה סביבו, ויתרה מזו - גם מדינות שהיו נייטרליות מאז מלחמת העולם השנייה, כמו יפן ושוויץ".

החלטת ביידן ומנהיגי מעצמות אירופה שלא להשתתף במלחמה מבחינה צבאית יכולה לשנות את עתיד המלחמה בעולם, טען הדוקטור לוי. "רואה במלחמה הזו משמעות רבה יותר ממלחמה אחרת, כאשר מי שיכשל פה משני הצדדים, הולך להפסיד בגדול: אם פוטין מנצח, אני לא יודע איפה הוא עוצר בכלל כי הוא מבין את חולשת המערב, וימשיך הרבה מעבר לאוקראינה. אם המערב מנצח, זה שינוי תפיסת עולם באשר למלחמה, שניתן לנהל מלחמה בלי ירייה אחת, רק בכלים כלכליים. מה שהופך את פוטין לאדם מסוכן מאוד, כי הפסד בשבילו פירושו קריסה מוחלטת".

(צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת)

לתפיסת המומחה ללוחמה הפיננסית לוי, אנחנו כבר במלחמת עולם שלישית: "פוטין מבין היטב שאירופה היא הבטן הרכה, ולכן שלא נתפלא אם בתקופה הקרובה נראה את פוטין מנסה להפיל בנקים מערביים, בארה"ב ובאירופה. העולם צריך להיערך לזה. בנוסף, התובלה הימית והאווירית תיפגע. אנחנו במלחמת עולם שלישית שאין בה הרוגים מלבד אוקראינים - ואנחנו נרגיש את זה".

ישראל, שלכאורה הפכה למתווכת, עדיין נשארת על הגדר, יותר משבוע לאחר שהחלה הפלישה, ולדעת הדוקטור לוי, יש בהחלטה זו סיכונים: "מבין היטב את השיקולים של ישראל, כי היא בין הפטיש לסדן. למרות זאת, אני חושב שישראל תפסיד בכל מקרה מישיבה על הגדר: אם המערב ינצח, ישראל תפסיד מזה כשהיא לא תוכל לדרוש הטלת עיצומים ממדינות אחרות. מבחינת פוטין, בכל מקרה נשלם את המחיר על השקט ועל אי התמיכה הברורה. בנוסף, אם המערב מנצח - רוסיה תצא מסוריה, ואז זה גם אינטרס ביטחוני שלנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר