אתגרי מערכת הבריאות

"המערכת צמאה, רעבה ועייפה; שר הבריאות כשל" | ריאיון נוקב

בראיון זועם, פרופסור יהודה אדלר, מפנה אצבע מאשימה על מצבה של מערכת הבריאות • האם לדעתו אריה דרעי יהיה מוצלח כשר הבריאות? והאם הוא סולח למשה בר סימן טוב? • מי היה שר בריאות טוב? וכיצד יש להיערך בריאותית - לחורף? • צפו בריאיון (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: דודי פלוג | הפקה: איציק אוחנה)

אנחנו מדברים על הקמת ממשלה חדשה, שר בריאות חדש ואתגרים משמעותיים של מערכת הבריאות וב'תוכנית הכלכלית' התארח פרופסור יהודה אדלר שניהל בית חולים, תפקד בניהול מרכזים רפואיים גדולים כולל בשיבא, בלאומית ומאוחדת, והיום נחשב "פרשן רפואי", כלשונו.

ההתמחות הרפואית שלך היא בתחום הלב, אתה קרדיולוג מומחה בתחום?

"אכן יש לי מרפאה ברעננה. ואני מטפל בכל האוכלוסיות".

אז נדבר בריאיון גם על הלב והכנת הגוף לחורף אבל קודם אני רוצה לפתוח בלב העניין. מה האתגר הגדול של מערכת הבריאות?

"אני חי את המערכת. אני שנים במערכת ואני מסתכל על משרד הבריאות של השנה וחצי האחרונים, לא אגיד שאני מזועזע אבל אני מתוסכל. אני חושב שהמשרד מנוהל לא נכון. ראינו כמה המשרד חלש עם מנכ"ל חלש. המשרד הזה זקוק לזעזוע מאוד גדול. לדוגמה, בדרך לכאן התקשרו אלי 2 פציינטים וסיפרו לי שאין תרופות חיוניות".

אתה מאשים?

"לא צריך להאשים, זה ברור מי אחראי, משרד הבריאות".

אתה מתכוון אולי לשר הבריאות?

"אך ורק לשר הבריאות ולמנכ"ל משרד הבריאות. אני חושב שניצן הורביץ - ואגב גם חברי מפלגתו שלא החזירו אותו כמועמד לכנסת - כשל לגמרי בתפקידו. המנכ"ל הנוכחי שהוא באופן אישי חבר שלי, חלש ולא מתאים לתפקיד. צריך אנשים חזקים עוצמתיים שיוכלו להביא שינוי כי המערכת הציבורית הולכת ומידרדרת.

"לא יודע מתי בפעם האחרונה היית בחדר מיון, כמה שעות חיכית, בפנימיות ובמסדרונות. אין דבר משפיל ומעליב מזה, זה עצוב ומזעזע. חייבים לפתור את הבעיות הקיימות המערכת הולכת ויורדת".

אבל הסיפורים על הזקנה במסדרון זה לא סיפור חדש, היסטורית אנחנו שומעים את זה ולכן אני רוצה לשאול אותך, מי כן היה טוב?

"אני חושב שהרב ליצמן היה שר בריאות טוב, עבד טוב וחכם".

תן לי דוגמה לדברים שהוא עשה נכון...

"הוא דאג לטיפולי שיניים לילדים, הדאגה שלו לחולים הפסיכיאטרים. תראה כמה הוא דאג לחולי הנפש, שזה מאוד חשוב. הקימו מחלקה לתפארת במעייני הישועה וכמה לעומתו מנהל שיבא פרופסור קרייס, איך הוא התייחס לחרדים שהוא שם אותם בשורות נפרדות בקורונה מזכיר את תקופת השואה. זה בדיוק ההתייחסות שאנו מחפשים כמו של ליצמן כל הרבדים בצורה הנכונה. אני חושב שהוא היה מצויין".

בוא נתייחס לנושא הזה של שיבא. זה קצת חוצפה מצידי, אבל אתה כיום פחות חלק משיבא ובעבר היית חלק. אולי לכן הביקורת?

"אין לי ביקורת. אני חושב ששיבא זה אימפריה. הרופאים שם חברים שלי הם מהטובים ביותר מעולם, האחים והאחיות מעולות רק אני חושב שהמנהל לא ראוי לתפקידו".

איפה אתה רואה את זה?

"בכל דבר שרק אני מסתכל. עזיבת רופאים שלא היה כדוגמתו, רק השבוע שמעתי על רופא כירורג ילדים בכיר שעזב לשערי צדק, הייתי מהמקימים, האורים והתומים בשיבא, טיפוח דור המנהיגות, חצי מהם עזבו. יתרה מזה כמה טעויות ופשלות. שמעת הלב ששמו בתמיסה לא נכונה, והחולה מחכה. הילד מנתניה עם 50 אחוז כווייה ויש הפסקת חשמל הילד מת. שמעת על 2 החולים בפנימית שנשרפו? שמעת על טיח שיורד מהקירות על החולים?".

אתה חושב שיש בעיה מערכתית בבית החולים?

"המנהל לא ראוי לתפקידו. זו הייתה טעות חייו של פרופסור רוטשטיין שמינה את קרייס. זו דעתי והיא לא תשתנה. אני מקווה שהשר והמנכ"ל הבא יפעלו בעניין".

אני חייב לומר לך שלי באופן אישי יש היסטוריה והכרת הטוב לבית החולים, הייתי מורדם ומונשם שם ופגשתי בצוות מדהים ואכפתי. המנהלת של טיפול נמרץ פרופסור יעל חביב...

"מה שאני אומר זה לא על הרופאים. הרופאים מצוינים רק חבל שהם עוזבים. תעשו סקר ותראו מה קורה שם".

מה הם הצעדים שהשר והמנכ"ל הבא חייבים לעשות?

"אני דווקא רוצה להגיד ששמעתי שאריה דרעי יהיה שר הבריאות הבא ושהמנכ"ל הבא חוזר להיות סימון טוב ואני אופטימי. לדרעי יש כוח, הוא קיבל כוח והוא יודע לשנות דברים הוא אדם עם יכולות מאוד גדולות. לגבי סימן טוב הוא לא רופא והקהילה הרפואית רוצים רופא כמנכ"ל. למרות שיש לי ביקורת על הקדנציה הראשונה של סימן טוב, אני חושב ומקווה שהוא למד. אני סולח לו על הטעויות גם בקשר אלי באופן אישי, חושב שהוא נגרר והיה אז חסר ניסיון ואני מצפה ממנו בקדנציה הזו לעבודה מצוינת. אני אומר באולפן המכובד הזה לסימן טוב שאני מוכן לעזור ללא תמורה כדי לעשות מהפכה.

"כדי לאושש את המערכת קודם כל צריך 30 מיליארד שקל לשש שנים. המערכת צמאה, המערכת רעבה, המערכת עייפה. כדי לפתח, לבנות בתי חולים, לתת לרופאים יותר כסף שלא ירוצו לשוק הפרטי. צריך להוסיף כסף לסל הבריאות והבעיה העיקרית - בעוד 10 שנים אין רופאים וזה קורה כי אין רופאים חדשים, יותר מחצי הסטודנטים נוסעים לחו"ל ללמוד רפואה ואין להם לאן לחזור. חייבים יותר סטודנטים. אל תשכח את משבר התמתחים. בא שר הבריאות ואמר הבעיה הנפתרה, שעה אחר כך מגיע איווט ליברמן ואומר שלא. צריך לעשות את כל המערכת מחדש.

"יתרה מכך, הפריפריה לעומת המרכז. חיים שם 4 שנים פחות כי אין שם רפואה מונעת ורפואה על רמה. יש פערים אדירים וחייבים להשקיע. נעשו מאמצים אך הם כשלו. פרופסור אודי רענני ראש מערך הלב בשיבא נוסע פעם בשבוע בהתנדבות לבית החולים פוריה כדי לעשות שם ניתוחים. הוא כירורג מהטובים בעולם. אכפת לו מה קורה במדינה ולרוב הרופאים אכפת. אבל צריך ניהול מקצועי, צריך כסף. וגם צריך לתת תשומת לב לנושא הגיל השלישי.

בהמשך הריאיון דיברנו על האתגר מול המבוגרים, על המטופל בן ה-107 ואשתו בת ה-97, על תוחלת החיים שעולה, הצעדים שכל אחד מאתנו חייב לעשות כדי להיות בריאים בחורף ו-10 צעדים שימנעו מאתנו לחלות...

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר