חילופי האשמות | צפו

לובי 99 במתקפה: מה הם הגיבו לטענות נשיא התעשיינים?

"יש ירידה רוחבית במחירי המזון, מחירי ההובלה צנחו בעשרות אחוזים ולמרות זאת אין הנחה גם לא של פרוטות במחירי המזון!" • האם חייבים להשאיר את מס הסוכר אפילו שהוא לא הועיל ומה לעשות עם מיליוני השקלים של הרווח? •

משה מנס | כיכר השבת |
הריאיון, מתוך בתוכנית הכלכלית (צילום: דודי פלוג)

שבוע שעבר אירחנו כאן את נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר והייתה לו ביקורת חריפה על דברים רבים שאתם עושים בלובי תשעים ותשע, כעת, עורכת הדין רחל גור, מנהלת קשרי ממשלה בלובי 99 - מגיבה לטענות.

האמת שאני אישית - נורא תמכתי בהשארת המס על הסוכר, חשבתי שהוא מועיל וחשובה לי הבריאות של הציבור שלי. לכן התפלאתי מדברים שאמר רון תומר נשיא ההתאחדות, הוא טוען שהמס לא יעיל. הוא אומנם הוריד 5% מהצריכה אבל במקביל הייתה ירידה של 9% משאר המשקאות גם הלא מתוקים. הוא אומר שבפועל הוא רק הכניס מיליונים יותר ממה שחשבו שיכניס וגרם ליוקר המחיה. ולכן אני תמה על הדרישה שלכם והדרישה של שאר הקולות שקוראים להשאיר את המס. מדוע?

"מבחינת בריאות הציבור, חד משמעית הדבר הנכון הוא לשמר את המס ואפילו לשמר את חלקו, אנחנו לא צריכים להיות קנאים פה. חשוב להגיד שרון תומר הוא צד לסיפור, הוא מיצג את חברות המשקאות הגדולות. הם הולכים לקבל צ'ק של לא פחות מ-800 מיליון שקל".

למה הם הולכים לקבל את הצ'ק, לא הבנתי?

"כי במידה ויבטלו את המס הם יקבלו בחזרה את כל ההכנסות. סביר להניח שאנחנו לא נראה ירידה במחירים. אנחנו רואים עכשיו עליה רוחבית בכל מחירי המזון. הדבר היחיד שטרם עלה זה המשקאות המתוקים והעניין הוא שקוקה קולה ישראל - החברה המרכזית, מחכה לראות מה יקרה עם המס".

רגע, אני קצת מבולבל. בא לכאן רון תומר אומר שגם נתוני בנק ישראל וכל הנתונים מלמדים שהעלאת המס לא באמת הורידה את הצריכה. השאלה שלי, אתם חושבים שזה נכון לחנך את הציבור דרך המס? תכלס זה גם לא עבד?

"אי אפשר להגיד שזה לא עבד. אנחנו רק בהתחלה, אנחנו רואים בהתייחסות של הממשלה כאשר הגישו את הבקשה לביטול, מדברים על ירידה של 16 אחוז, זה נחמד. אנחנו במלחמה על הבריאות של הציבור וכל צעד קטן הוא משמעותי גם ירידה של 5 אחוז היא משמעותית. אם אנחנו מסתכלים על מדינות אחרות בעולם שהטילו את המס אנחנו רואים שכעבור זמן האסימון נופל והצריכה יורדת.

"הרעיון הוא שמשקאות מתוקים הם רעל וזה נושא שמתקבע ורואים ירידה בשנה השנייה. כאן המס היה בתוקף רק חצי שנה וזה הפך להיות מוקש פוליטי קשה ויצר התנגדות מאוד גדולה בעיקר בקרב הציבור החרדי. אותי זה הפתיע כי אני יודעת שהבריאות חשובה לציבור החרדי. אין מגזר בישראל שתורם ככה לבריאות של כל המדינה, עם כל הארגונים והעשייה אם זה יד שרה וכל העמותות, שירותים חיוניים לכולם".

מה שאומר שהחרדי לא חושב שהמס הזה נעשה למען הבריאות שלו, הסיטואציה הזו התקבעה כמלחמה בחרדים. את אומרת שזה כן עבד מעט וגם שיכול להיות שזה ימשיך לעבוד בהמשך. אז מה מה אתם מציעים שנעשה?

"להשאיר את המס, לפחות חלק ממנו, על המשקאות עם הסוכר. ואם אנחנו רוצים שהוא יעבוד, אנחנו צריכים לשנות את התפיסה של הציבור אז בוא ניקח את תגמולי המס. אם נכנס 800 מיליון במקום 400 מיליון גם מציין. נתקין בכסף הזה קולרים למים קרים ומסוננים בכל בתי הספר של הילדים שלנו. אוכל בריא בצהרונים. בוא נדרוש שהכסף הזה יחזור לציבור - מה שלא קרה עד כה. עד כאן הייתה הקצאה חלקית ומשרד הבריאות עשה מזה דברים מאוד יפים פרסומות, סרטונים ותוכן".

את מאמינה בזה שהכסף הזה ילך לבריאות שלנו?

"אנחנו לא חדשים בסכר מכר של קואליציות, אם דורשים אפשר לקבל. למה שנהיה פראיירים אם אנחנו משלמים מס נוסף עבור הבריאות נדרוש שמאה אחוז יחזור לציבור. אמרנו את זה גם אז בדיונים וזה טעות שלא צבעו את הכסף לציבור. זה יכול להיות תנאי להמשך המס. אז האוצר מבקש שלא יבטלו ואם יש חששות מהמס נדרוש שהכסף יחזור לרעיונות טובים שישפרו את הבריאות של הילדים שלנו".

אנחנו מסתכלים על מה שקורה, אם דרעי עשה קולות שהוא לא יבטל הוא מיד חטף ביקורת אבל יכול להיות שאם הוא יגיד שהכסף ילך לאוכל בריא אנשים כן יהיו מוכנים לקבל את זה...

"חשוב להגיד שיש הרבה קולות של חרדים וגם לדוגמה נשות ש"ס שבאים עם אמירה מאוד עקרונית. כל אמא רואה איך הילד שלה צורך סוכר ואנחנו מבינים שזה דבר שפוגע, בתוחלת הבריאות, בשיניים וכולי".

כן. הילדים שלנו צורכים המון סוכר. קידושים, זה שמחלק ממתקים בבית כנסת, שלום זכר, תהילים, שיר השירים ומתמידים. בשבת אחת שפע של סוכר ופרנסה לרופאי השיניים. אבל בוא נדבר עוד קצת על רון תומר... הוא טוען שבשביל להוריד את יוקר המחיה אתם מציעים לפתוח את השוק ליבוא מה שיפגע ביצרניות ובחקלאים. הוא סיפר על הכלכלנית הראשית שהאשימה ברווחיות יתר את היבואניות, כאשר לדבריו עיקר יוקר המחיה הוא בשל מס של 17% שיש מוצרי חקלאות - בשונה מהעולם שלא משלמים בכלל, וכמו כן הוא מדבר על שקל חזק וסיבות נוספות. לדבריו, פתיחת יבוא היא לא הפתרון, זה סתם הכי קל להאשים.

"קודם כל הייתי לאחרונה בוועדת כספים ורון היה שם וצעק באמצע. אם תראו את הקטע זה יתמצת את הרעיון הזה בכללותו. אז אנחנו כן תומכים בפתיחת השוק ליבוא. תחרות זה דבר חשוב ואנחנו מדברים רק על מזון ארוז ולא מתייחסים לחקלאות טרייה, זה מחוץ לפורטפוליו שלנו. אבל כן, אם אנחנו נדבר טיפה על רווחים וריכוזיות אנחנו נראה תמונה שהיא אחרת. מה שהכלכלנית הראשית אמרה היא שהרווחים שלך היבואנים והיצרנים הכפילו בזמן האחרון את הפער בין מה שיבואנים מרוויחים בחו"ל לארץ. כאן הרווח הוא הרבה יותר גדול. היצרנים פה לכאורה מרוויחים יותר אבל הפערים לא עד כדי כך גדולים ולכן צעד ראשון הם יטפלו ביבואנים הבלעדיים במסגרת חוק ההסדרים.

"אבל יש לי שאלה אחרת, אמרו לי שעליות השינוע עולים, המלחמה באוקראינה. חומרי הגלם. יש ירידה רוחבית במחירי המזון, מחירי ההובלה צנחו בעשרות אחוזים. אתה חושב שנראה ירידה במחירי הסופר? בפרוטות? אני מוכנה להמר אתך שלא. זה הבעיה בשוק לא תחרותי. כרגע יש לנו חמש-שש חברות מזון גדולות ואם אנחנו מוסיפים יבואנים אולי שבע. הם שולטים בכל השוק וברגע שהם שולטים אין תחרות, תראה את תנובה".

שאלתי אותו לגבי תנובה, הוא אמר לי שזה לא נכון שהם בסך הכל אולי 10% בדברים מסוימים. לדבריו היצרניות שמייצרות כאן בארץ זה עסק כלכלי הם עושים את זה בשביל להרוויח. לגבי השאלה על עליות המחירים הוא דווקא מאשים את מי שלובי 99 היו בצד שלהם. אני מדבר על רשתות המזון שלא הורידו מחירים למרות שהיה אפשר. לדבריו, משנת 2013 עד 2021 במדד תשומת התעשייה המדד הזה ירד ואז אותם רשתות שעשו את החרם עם גיא לרר לא הורידו. אבל הכי קל ללובי 99 לתקוף אותנו...

"אנחנו בצד של הצרכן ולא בצד של אף אחד אחר. דווקא דיברתי עם רון תומר על הרווחים של תנובה והסכמנו שלדוגמה בגבינות הקשות יש רווחים של משהו כמו ארבעים או חמישים אחוז, משהו שלא היה ולא נברא בשום מקום אחר בעולם. זה כמובן אנחנו לא יודעים בוודאות כי זה בבעלות של תאגיד סיני, אבל אנחנו יודעים שהם חילקו 2 מיליארד בדיווידנדים אז קשה לי לשמוע את הבכיות, במיוחד שאם נחזור למס הסוכר רן תומר דחף לביטול של המס והרווח נכנס אליו. ועוד משהו מעניין, הטירגוט של הציבור החרדי לפרסומות על המשקאות המתוקים פונה במיוחד לציבור החרדי".

למה הם מפרסמים דווקא לציבור החרדי, היכן הרווח העיקרי של קוקה קולה על קולה זירו או על קולה רגיל ומה הבעיה בזירו ומה הצעדים ההכרחיים שצריך לעשות כדי להוריד את יוקר המחיה?

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר