למה יקר פה?

כך המס על השתיה המתוקה גרם ליוקר המחיה | צפו בריאיון

נשיא התאחדות התעשיינים בריאיון מקיף בו הוא מצביע על האשמים ביוקר המחיה • במהלך הריאיון הוא מציג נתונים על הריכוזיות במשק ומסביר למה מוצר מזון בארץ עולה עשרות אחוזים יותר מחו"ל • במה הוא מאשים את רשתות השיווק הגדולות? ועל מה הבטיח להתנצל? • צפו (כלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: דודי פלוג)

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, בריאיון מיוחד לתוכנית הכלכלית על יוקר המחיה, המס על השתיה המתוקה, רשתות השיווק הגדולות והסיבה שכל-כך יקר כאן.

הריאיון המלא

אני רואה ציטוט שלך שאתה בא ומאשים, מס הסוכר של שר האוצר הקודם זה מה שגורם ליוקר המחיה, ואני מסתכל על נתוני משרד האוצר, זה חלק קטן מעליית המדד...

"לפני שנדבר על המספרים בוא נדבר על העיקרון. אני בעד בריאות ושאנשים יצרכו מוצרים בריאים עם פחות סוכר. אבל אני נגד זה שממשלה תיכנס לצלחת שלנו באמצעות מיסוי. גם, מי אמר שהסוכר במשקאות גרוע יותר מהלחם הלבן? בשביל זה צריך לחנך. הדרך לבוא ולהקשות ולתת מועקה כלכלית ובכך לנסות לשנות - היא לא פותרת.

"עכשיו בנוגע ליוקר המחיה. שנה אחרי המס כל הנתונים שלנו מראים שבניגוד למה שיגידו הצקצקנים, לא הייתה ירידה בנושא צריכת הסוכרים. המס שהממשלה גבתה היה כפול שלוש ממה שהיא ציפתה. הם חשבו שתהיה ירידה אבל לא הייתה. גם נתוני בנק ישראל מראים שהייתה ירידה של 5 אחוז בצריכת המשקאות הממותקים אבל 9 אחוז ירידה במשקאות הלא ממותקים, וכשקבוצת הביקורת יורדת יותר מקבוצת המבחן, זה ברור שאין שום ערך סטטיסטי לתוצאה ואין הבדל. אז לא רק שהוא לא הביא תוצאה מבורכת של צריכה בריאה יותר הוא פשוט הביא יותר כסף לקופת המדינה. הרבה יותר ממה שחשבו.

"עכשיו למספרים. לפי ההערכות הממשלה, מס הסוכר יכניס לקופת הממשלה בין 900 מיליון שקל למיליארד. זה אומר שלקחו לנו מיליארד שקל שיכולנו להשקיע אותם במוצרי מזון אחרים. כשאני מסתכל על מדד המחירים לצרכן הוא עלה ב-5.3 במדד הכללי והמזון ב-4.8 - וזה כבר אינדיקציה שהמזון התייקר פחות מהכללי.

"עכשיו המזון עלה ב-4.8 מכלל צריכת המזון. בכלל, צריכת המזון מקובל שהיא נעה בן 60 ל-70 מיליארד שקל. אם כל התייקרות כל סל המזון מתוך זה 3.2 שהתייקר המזון השנה. עם מיליארד מתוך ההתייקרות זה מס המשקאות זאת אומרת ששליש מהתייקרות המזון ויוקר המחיה מגיע ממס שגוי, מיותר, רע ושלא הביא תוצאה. אם היינו מורידים את זה ההתייקרות הייתה בשליש פחות".

אבל חייבים להגיד שאתה בא מפוזיציה של אחד שדואג למעסיקים ולתעשייה וזה נהדר, אבל תעשיית המזון שהיא גדולה ורחבה לא בהכרח דואגת לנו ליוקר המחיה

"צר לי שאני מתפרץ אבל גם תעשיית המזון שיש לה הרבה אינטרסים, מאוד מנסה לחנך ולשנות ומוציאה מוצרים בריאים יותר, אבל אני נגד להלקות בשוטים את מי שרוצה מידי פעם להשקות שתייה שפחות בריאה".

לובי 99 הגיעו לכאן והצביעו על נתונים של הריכוזיות בארץ, אם זה יוניליור שאנחנו 3 אחוז מהמכירות שלה בעולם, תנובה שהיא תאגיד סיני וקשה לי להאמין שהם דואגים לציבור הישראלי, השאלה היא יש להם חלק ביוקר המחיה?

"דבר ראשון יש להם את כל הזכות להרוויח, הם מעסיקות המון עובדים, משקיעים ועושים את זה בשביל להרוויח. ובנוגע לנושא הריכוזיות במשק, גם תנובה היא פחות מעשרה אחוז מכל שוק המזון הישראלי ואני לא ילאה את הצופים בבית בחישובים, אבל במדד הריכוזיות כשעושים את זה ליצרנים הישראלים הם מתחת לרף.

"אבל בוא נדבר על זה שיקר כאן, כי אומרים לנו את זה כל דקותיים וכל מיני כתבים עושים עיתונות פשוטה, שולחים כתב לברלין או לונדון ומראים שמה שפה עולה 10 שקלים שם עולה 7 שקלים, שאנחנו יקרים ב-30 אחוז. אז בוא ננסה להבין את זה כדי שכל מי שיקשיב לנו יבין. קודם כל, פער אחד משמעותי שמדינת ישראל מתנדבת להיכנס לצלחת וזה המע"מ על מזון, כאן בארץ זה 17 אחוז כמו שאר המוצרים. ברוב העולם המע"מ על מזון נמוך מהכללי, בגרמניה זה שבעה, באיטליה 4 ובלונדון זה 0 אחוז. הממוצע בעולם ב-30 מדינות הוא 9 אחוז מע"מ. זה כבר פתח פער של 10 אחוז בחסות מדינת ישראל. בנוסף, יש כאן כלכלה חזקה, המדיניות של הממשלה הביאה אותנו למקום מצוין, יש לנו שקל שהוא מטבע חזק בגלל יצוא ההייטק והשקל שהתחזק ב-32 אחוז.

"בוא ניקח מעדן חלב שעלה 4.5 שקלים ב-2017 אז השער היה 4.5 ומעדן חלב ישראל עלה יורו. היום הוא עולה אותו דבר, 4.5, והיורו הוא 3.60. מעדן החלב הזה עולה 1.60 כי השקל התחזק ב-32 אחוזים והמוצרים התייקרו ב-35%. בוא נגיד אם ח"ו המחאות, חימום הקונפליקט עם אירן ודברים יגרמו למצב כלכלי לא טוב והשקל ייחלש, פתאום ישראל תהיה זולה ב-30 אחוז אבל המשכורת שלנו תוכל לקנות פחות.

"יש לנו חקלאות חשובה מאוד. ישראל חריגה מכך שגם כאזרחים וגם כתעשיינים מסבסדים את החקלאות בשונה מכל העולם. חקלאות זה העצמאות שלנו. קח את החלב. מחיר המטרה שבו קונה היצרן את החלב גבוה בישראל יותר מרוב מדינות העולם. שמשווים לגבינת איכות צרפתית, החלב ליצרן הצרפתי זול יותר ב-30 אחוז. מדינת ישראל דורשת מאתנו לסבסד".

ישב כאן רפתן והתלונן שהורידו לו את מחיר המטרה?

"והוא עדיין גבוה ב-30 אחוז. לכן מה שאני אומר שיש לי שוק לתקן. נורא קל לבוא נגד ולהביא מחר מזון מטורקיה שהשכר בו הוא 200 דולר לחודש ושאין בו איכות סביבה. נורא קל לבוא נגד ולהביא מוצרים מחו"ל אבל חשוב לנו התעשייה, שלא לדבר על מזון כשר, לכן חשובה לנו העצמאות והתעשייה המקומית, הפריפריה, וככה לובי 99 במחי יד אומרים בוא נקנה מה שזול בחו"ל".

אתה העלת את נושא השקל כמשמעותי בנושא המחיר. אם כן למה כשזה ירד, לא ראינו ירידת מחירים? העלו את המחירים בזמן הקורונה, בגלל ההובלות ובגלל זה שהשקל יקר, האם פעם ראינו ירידה של מחירים?

"כמה שאתה צודק, כשהמחירים יורדים - והייתה בעשור האחרון ירידה של השקל ובמחירי הגלם - מחירי היצרנים צריכים וחייבים לרדת. אבל בוא אני יפתיע אותך, עם נתון של הלמ"ס. אציג לך אותו ותבדוק אותי ואם אני טועה אבוא להתנצל לפני הצופים שלך.

"בעשור האחרון בין 2013 ל-2021 יש מדד שנקרא תשומת התעשייה. המדד הזה במזון זה המדד שבו רק היצרנים הישראלים - לא כולל יבואנים - מוכרים את התוצרים שלהם לקמעונאים, לרשתות, שופרסל, רמי לוי ואחרים. דרך אגב למה, כיוון שחוק המזון אוסר עלינו כיצרנים לקבוע את המחיר לצרכן, אנחנו קובעים רק קמעונאי שקובע לצרכן. אז מדד תשומות המזון בתעשייה מ-2013 עד 2021 ירד בשבעה אחוזים. זה מדד של הלמ"ס. למה לא הרגשת את זה? בבקשה תשאל את שופרסל, רמי לוי, אושר עד ואחרים, תבדוק, ואני אפנה אותך בסיום הריאיון הזה, ואם אני מטעה אבוא להתנצל. אז הוא כן ירד, אבל יש עוד כשלים בתחום המזון שלא בהכרח נובעים מהיצרן הישראלי, אבל הכי קל להאשים אותם כי אנחנו מטרה נוחה, חברות גדולות לכאורה עשירות אבל העושר שלהם מחלחל למטה.

"אפשר להבין את הכעס, כאשר אנחנו רואים את הרווחים שלהם ואת חלוקת הדיווידנדים במקביל לכך שהם מעלים מחירים. משרד האוצר הרי לו שקופים כל הנתונים והכלכלית הראשית אמרה שיש רווחיות יתר בתחום היבוא".

קח את נושא הזית שפתחו את היבוא, פתאום אני קונה שמן זית ב-15 שקל במקום ב-34. מצטער על היצרניות הישראליות אבל אני זה שלא גומר בדרך כלל את החודש, מה אכפת לי שגם בזה יש עודף רווח?

"תעזוב את החקלאות, כי החקלאות החשובה בישראל יקרה, שמן זית הישראלי יקר כי הזית הישראלי יקר. אפשר להחליט שישראל לא רוצה לגדל זיתים ולא רוצה לייצר חלב ולייבא הכל מחו"ל בזול, אבל זו תהיה טעות גמורה. צריך לשמור על החקלאות הישראלית. אבל אתה נותן דוגמאות שבהם בגלל החקלאות המוצר יקר יותר.

"למה נותנים מכסות ליבוא מחו"ל? כי ברור שאם יורידו את המכסות גם היצרן הישראלי יקנו מחו"ל וכאן רוצים לשמור על החקלאות. האם זו הדרך הנכונה לשמור על זה דרך זה שאתה תשלם יותר? לטעמי לא צריך לעזור לחקלאי באופן ישיר. אבל אתה מאשים את המוצרים שלנו כשהגלם יקר".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר