השר מרגי

"הערבים מזלזלים במערת המכפלה"

השר מרגי פנה לשר הביטחון וביקש ממנו להתערב בעניין הזלזול של המוסלמים במערת המכפלה. האם תוקם רשות מוסמכת? (בארץ)

ניצן ארליך | כיכר השבת |

בימים אלו פנה השר לשירותי דת יעקב מרגי לשר הביטחון אהוד ברק וביקש את התערבותו המיידית ע"מ לדאוג שהסדר והניקיון ישלטו במערת המכפלה כיאה למקום קדוש.

השר מרגי ציין כי הדגש על מערת המכפלה הרבה יותר דומיננטי ממקומות אחרים. וכי מערת המכפלה הינה אחד המקומות הבולטים, מקום קבורתם של אבותינו הקדושים שמהווים דמויות מופת ומפתח ביהדות. מערת המכפלה הנחשבת כאתר ייחודי ובעלת משמעות עמוקה וחשיבות עליונה מבחינות רבות: דתית, היסטורית, רוחנית, לאומית וארכיאולוגית. מקום זה ידוע גם בעולם כולו כמקום קבורתם של האבות והאמהות מייסדי עם ישראל.

יצוין כי למרות החשיבות הרבה למערת המכפלה החליטה ממשלת ישראל בנובמבר 1994, בעקבות רצח גולדשטיין, לחלק את המבנה שמעל מערת המכפלה בין יהודים למוסלמים, למוסלמים נמסר החלק הארי של המבנה שמעל המערה בעוד ליהודים נמסר פחות מ-20%.

בשל החלוקה של מערת המכפלה מסביר השר מרגי במכתבו, המוסלמים הם אלו אשר שולטים במפתחות לחדרי הקבורה. באחזקה והניקיון של המבנה. יחסם של הערבים הינו אי ניקיון מוחלט, זלזול בקברים של אבותינו, חוסר אכפתיות למראה הלא אסטטי ולא מטופח.

כיאה למקום חשוב וקדוש דורש השר מרגי את התערבותו המידית של שר הבטחון ע"מ לדאוג שקברי הצדיקים יכובדו, שהסדר והניקיון יחזור על כנו בפרט שאין חוק המקומות הקדושים חל על יהודה ושומרון.

במקביל פנה השר מרגי לשר המשפטים יעקב נאמן ודרש להקים רשות מוסמכת על פי חוק למערת המכפלה כדי לטפל באחזקה השוטפת של המקום. במכתבו ציין השר מרגי כי אין זה סוד שכל מי שמבקר במערת המכפלה נחמץ ליבו מהמראה הלא אסטטי של החלק היהודי של מערת המכפלה (הצד בו מורשים היהודים להתפלל פרט ל-12 יום בשנה), לעומת הצד המוסלמי המטופח על הצד הטוב ביותר.

הרשות תעסוק בין השאר בשמירה על זכויות העם היהודית בקברי האבות במערת המכפלה.

בשמירה על אופי המקום וקדושתו, תוך הימנעות מוחלטת מכל פגיעה בקדושתו, באופיו וצביונו, מבחינה דתית ארכיאולוגית ואדריכלית. עיצוב המקום כמבטא את ייחודו וקדושתו לעם היהודי, אך ללא פגיעה באפשרותם של מבקרים מעמים אחרים להיכנס אליו לביקור ותפילה.

הרשות תיזום ותפתח מערכות ופעולות חנוך והסברה, ביחד לקשר של עם ישראל ל"מערת המכפלה" ותפעל להבאת קבוצות מהארץ ומחו"ל לביקור במערה.

אחד הנושאים החשובים שיעמדו על סדר היום הוא טיפול בניקיון והאסטטיקה במערה וברחבה סביבה באמצעות עובדים מתאימים, העסקת אדריכלים מומחים לשיקום האתר ותיקון הנזקים והפגיעות שנעשו בו, תכנון תכנית כוללת של האתר וסביבתו, ע"י אדריכלים מומחים לאתרי תיירות ואתרים קדושים כולל כניסה נוחה לנכים וחניון מסודר ומאובטח.

הטיפול במערכות סובבות אלו כולל: שימור וטיפוח גן המערה, תכנון מערכות הסברה והכוונה למבקרים תיירות ומתפללים. התאום יעשה עם גורמי הביטחון ע"מ לאפשר הצבת אמצעי ביטחון מתאימים אך ללא פגיעה באופי המקום וקדושתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר