כיכר השבת

"הצילו - אלימות במשפחה!" • ראיון נוגע ללב עם קורבן לשעבר

לראשונה באולפן 'מאמע': אלי, אם לשישה ואשה מוכה בעברה, משתפת בחוויות הקשות וכיצד נסייע לסובלות שמסביבנו • חובת צפייה - זו האחריות שלנו!

19
כיכר השבת | כ"ז בחשוון | 25.11.19
(ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

לראשונה באולפן: אשה מוכה לשעבר - מספרת על החוויות הקשות

בראיון שמגישה מנכ"לית ומייסדת 'באשר תלכי', פייני סוקניק, היא מנגישה לכולנו את נושא האלימות במשפחה - גם במשפחה החרדית, כדי שנוכל כולנו להיות מודעים למצוקתן של נשים רבות הסובלות מתופעה קשה זו.

אלי (שם בדוי), היא אם לשישה ואשה מוכה לשעבר שהצליחה לצאת מזה בעזרת אנשים טובים באמצע הדרך. היא הסכימה לבוא לאולפן 'מאמע' ולשתף אותנו במסרים חשובים מאין כמותם: לא תעמוד על דם רעך!

עוד באולפן: צילית יעקובסון, מנכ"לית 'בת מלך' - מקלט המסייע לנשים מוכות מתוך המגזר החרדי והדתי.

פייני סוקניק: במוצאי השבת האחרונה - בשעה שתיים עשרה בלילה – חיכתה לי ניידת משטרה ליד הבית. זו לא הפעם הראשונה שמגיעה אלי משטרה באמצע הלילה. שוב, הם מבקשים לאמת איתי מידע שאני מוסרת להם בטלפון. כמו בפעמים קודמות הדבר גבל בפיקוח נפש. חובת הדווח לפי חוק התערבבה לי עם חובתי להצלת חיים ולצווי "לא תעמד על דם רעך". שוב הייתי זו שמתקשרת לדווח למשטרה על אשה זרה מפוחדת שנמצאת בסכנה ולא יודעת מה לעשות. היא מפחדת להתלונן, מפחדת להפגע, מפחדת מהשכנים. היא באמת מפחדת לעשות את הצעד שיודעת שצריכה לעשות.
בשתיים בלילה- הודיעו לי שהיא בטוחה ללילה זה אבל אני כבר לא נרדמתי עד אור הבוקר. ידעתי שהמסע שלה, כמו של כל כך הרבה נשים אחרות, רק מתחיל עכשיו.

לא פעם ולא פעמיים אנשים אומרים לי: "עד כאן. ב"באשר תלכי" אתן עושות פעילות חשובה ונצרכת אבל למה את מותחת את החבל? למה לדבר על אלימות ועוד במילים כאלה בוטות? "

אני מבינה אותם לחלוטין. הרי זה כואב, גם כששומעים את זה מהצד ולא חווים את זה בעצמנו. לחלקנו זה גם נוגע בנקודות רגישות וגורם לאי נעימות אמיתית

אחרים אומרים לי שזה גם חילול לדבר על "הדברים האלה". אם כבר לפעול - אז בשקט. ואם כבר חייבים לטפל אז בלי מילים מיותרות.

בעצם הם אומרים לי שעדיף להיות כמו כמו שלושת הקופים - לא לראות, או לא לשמוע. ואם אני לא יכולה לא לראות ולשמוע, אז לפחות שלא אדבר.

עד כמה שאני יכולה להבין את הפחד מהחשיפה, את אי הנעימות שבנגיעה בחלקים כואבים במציאות חיינו, אני לא יכולה לשתוק. עשרות ואולי מאות נשים וילדים שחוו חוויות קשות של פגיעה וניצול עומדים מאחורי. שפעמים רבות- אני מדברת גם בשבילן. בעצם, בעיקר בשבילן. עד שמגיע השלב בו הן מצליחות כבר לדבר את עצמן.

באחת הפעמים כשחלשה דעתי ולא ידעתי עד כמה רחוק עלי ללכת, בהתערבות, בדווחים. בשיחות למשטרה בחצות הלילה - שאלתי דעת תורה על הנושא - וזו התשובה ההחלטית שקבלתי:

אם ידוע על נשים שמוכות על ידי בעליהן יש חובה על כל מי שיכול לעשות הכל להציל חייהן ואסור לעמוד מנגד ולשתוק ככתוב לא תעמוד על דם רעך, ואין בזה הבדל בין נשים לגברים. הלאו נוהג בנשים בדיוק כמו באנשים.

המשכתי לחפש מקורות בנושא ולמדתי שבעל ה'בית יוסף' כתב: "יש יותר להחמיר (בדינו של מכה אשתו) מבמכה את חברו" נזכרתי בכך שעוד בשעורי הבית היהודי בסמינר לימדו אותנו על הנאמר בתלמוד בבלי במסכת יבמות "ועל כל אדם לכבד את אשתו "יותר מגופו".

מול אמירות ברורות אלו, וצווי התורה שלא להתעלם מפגיעה, אני עומדת היום ומבקשת את תשומת הלב שלכם.
הגישה הקוראת לכל אדם , איש ואשה שלא להישאר אדיש לאלימות נגד נשים, צריכה לבוא לידי ביטוי בכל מעגל חברתי, בכל הקהילות, ועל אחת כמה וכמה בחברה החרדית האמונה על הליכה בדרכי התורה. התנהגות הקהילה כלפי אדם בתוכה הנוהג באלימות, מהווה מבחן למוסריות שלה ושל החברים בה ולמחויבותם העמוקה לתורה ולמצוות".

בראיון הייחודי שמוגש בפניכן היום ביום הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, חושפת אלי - אם אמיצה ובעלת כנפי רוח אדירים, את הסיפור האישי שלה בדיוק למטרה זו.

להזכיר לנו שאין לנו זכות לשתוק, אסור לנו להתעלם ולעמוד על הדם. וחובה עלינו לסייע ככל שניתן.

במוצאי השבת האחרונה- יכול להיות שהצלתי חיים, הצלת הנפש והצלת הגוף של משפחה שלמה- אם וילדיה, שלא נמצאים יותר תחת פחד משתק וכאב שמסתתר מאחורי דלת נעולה. זו משימה קהילתית של כולנו, אם רק נפתח את הלב, האוזניים והעיניים. נקשיב ונדבר כמו שצריך- בשביל מי שעדין לא יכול לעשות את זה.

אל תהיו שלשת הקופים, תהיו בני אדם. תהיו יהודים, לכו בדרכו של בורא העולם שרחמיו על כל מעשיו, ותצילו חיים. לא רק היום, אלא בכל יום.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
ואוו שה' ישלח כוח לכל מי שחווה את זה ! ושלא ידעו עוד צער!!!
שרה25.11.19
11
תודה לפייני שעזרה לי לפני כ8 שנים. הייתי מבולבלת כולי,סובלת מאלימות קשה ועדיין פוחדת מאוד לעשות את ההחלטה, ובזכות ההקשבה שלה וההכלה והתמיכה עד הסוף הטוב,הצלחתי לעבור את התקופה הקשה הזאת בשלום. מעריכה מאוד!
פרומי16.09.22
10
לא שאני בעד אלימות במשפחה הלילה וחס ותמשיכו להלחם אך מלא פעמים אתם עוברים את הגבול בכתבות כמו גברים הם ילדים וכו אם אתם רוצים שקולכם ישמע אתם צריכים להחליט אם אתם קבוצה פמיניסטית של כמה שחוו על בשרם כמה העצות שלהם מסוכנות... או באמת חבורה הומניטרית לנשים מוכות ולחדול מהשמעת הדעות הקיצוניות של
9025.11.19
אם הגנה על נשים נחשבת אצלך פמיניסטיות אסורה (גם את המשמעות של פמניזם כדאי לך בכלל להבין, איכשהו בציבור זו נהפכה למילת גנאי בלי שאנשים בכלל מבינים את מהותה), אז אתה בבעיה. ואתה מוזמן להצטרף למאבק באלימות. אגב כל אלימות כלפי כל אדם או ילד היא מחוץ לגבול, לא רק אלימות נגד נשים.
פשטות09.12.22

הצגת כל התגובות

9
שיהיה ברור מכות לא, אסור להרים יד, אבל הטיפול והעזרה וההבנה שצריך טיפול צריכים הרבה לפני, בודאי שיש אלימים כרונים ולא בזה עסקינן, מדובר בבן אדם נורמטיבי, ואם כן איך הגיע לרמה שפלה כזאת, זאת השאלה, והתשובה דרך כלל מורכבת, וכאן חייב להגיע הטיפול והעזרה, להדריך את שניהם לדרכי התנהגות גם במצבים קשים ו
יוסף25.11.19
יש קבוצות לניהול כעס, ויש טיפול בויסות רגשי וכו'. כל מי שמרגיש צורך מוזמן לסייע לעצמו בעזרת אנשי מקצוע. כאן מדברים על הצלה מתוך המצב.
יוספה09.12.22
מדבריך נשמעת האשמת הקורבן, כביכול האישה מביאה את הגבר למצב של אלימות, וזה חוסר הבנה של דינמיקה אלימה. אין שום סיבה או הצדקה להרים יד ואצל גברים אלימים לא משנה מה תעשה האישה, הם ימשיכו להכות. למד את הנושא לפני שאתה מגיב.
ברכי09.12.22
8
אני חושבת שכדאי שתכתבו גם על אלימות מילולית. זה לפעמים גרוע יותר מאלימות פיזית, כי אלימות מילולית אנשים לא תמיד רואים. ובטח אם זו אלימות מילולית יפה ונקיה ומרשימה, שכלפי חוץ הכל יפה ובפנים הכל רקוב. הייתי שמחה לעזור לכם בזה. עברתי את זה בעצמי. רק שאין לי דרך לתקשר איתכם.
מישהי12.07.20
אפשר לפנות לישראל גינצבורג שכותב כאן כתבות חשובות, יש מייל בסופי הכתבות, והוא יוכל לקשר אותך.
שולחת לך כוח09.12.22
7
דחוףףף אלימות היא רק פיזית או גם מילולית?
יואל25.11.19
גם מילולית
מיכל09.12.22
6
דיברו הנשים בלשון נקיה ולא סיפרו כל לכלוך ופציעה. אז לכל מי שחושב שזו גוזמא, ידע שזו רק קצה קרחון של מציאות עגומה. אמנם לא אלו פני החברה, אך זו תופעה קיימת שחייבים להתייחס אליה ולנסות לעזור עד כמה שניתן.
אורה25.11.19
5
עשיתן מצווה. צריך לסייע לכל מי שחובה אלימות.
משה25.11.19
4
לפני כמעט 30 שנה נישאתי לבחור ישיבה סטנדרטי שקט וחביב שגם לי היו סימנים לזלזול מצידו עוד לפני נחתונה שהתעלמתי מהם .אבל אני רוצה לומר שהבחירה שלנו בבני זוג היא תמיד בנויה על קשר מוקדם קלוקל שלנו מהבית . יחסי אבא בת קשים מובילים לרצון גדול של הבת " לתקן" את זה עם בן הזוג. זה המקור לבעיה . אדם אלים ייש
אחת שהיתה שם28.11.19
3
הייתי שם, לא ידעתי למי לפנות זה הצלת חיים לכל מי שיכול לעזור דחוף!! רק רוצה להגיד שקשה מאוד להשתקם ולחזור אח"כ לחיים במיוחד שיש ילדים ברקע
ציפי20.02.22
2
אני כאישה יודעת בוודאות ! שיש הרבה נשים שמתעללות בבעלים שלהם פיזית ונפשית ואחר כך הולכות למשטרה ומשקרות ברשעות שהבעל היכה אותן ובמדינת פמיניזם חולנית כמו שלנו עוצרים את הבעל מיד בלי לבדוק אם הדברים נכונים והבעל עובר יסוריים נוראים. אז אם על הכבוד לגברת שמגישה את הכתבה. אני מבינה שעברת התעללות אבל ה
11125.11.19
לא על זה מדובר כאן אל תקטיני את הבעיה המדוברת בהעלאת מודעות לבעיה אחרת.
22209.12.22
1
ל2, אלימות היא פיזית. אלימות מילולית היא לא בסדר, אבל אי אפשר להשוות את החומרה לאלימות פיזית. אם מדובר באיומים ממשיים - יש לשקול ברצינות פניה למשטרה.
תשובה ל225.11.19
את טועה
66609.12.22
אולי גם יעניין אותך
זוגיות

הם לא שמרו על ההלכה כזוג מאורס - וזה התפוצץ להם בחיי הנישואין | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.04.24

אין שלם מלב שבור

מאיר ורבקי רק ביקשו להיות אבא ואמא, אבל הרופא פשוט התאכזר אליהם | סיפור מטלטל

משה רבי | 01.02.24
ש

אולי באמת אנחנו לא מתאימים?

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם

אל תזניחו את הזוגיות

אחרי 21 שנות נישואין, לאישה נפל האסימון והבעל נבהל ותהה: "זה נגמר?"

מרדכי רוט | 18.01.24

נשים חרדיות פותחות צוהר ל'מילואים'

מאחורי כל חייל מילואים חרדי עומדת 'אשת חיל'; אבל איך היא מתמודדת?

יהודה גל | 04.01.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

קריעה 

"אני כועס עליכם": מכתב מילד להוריו הגרושים

טובה אור | 01.01.24

אחרי 30 שנות נישואין

זה היה הרגע בו הבנתי שכל הפגמים שאני רואה באשתי - הם בגללי | כך השתנתי

מרדכי רוט | 07.12.23

תנצלו את הרגעים שאתם חיים

כשאמי שכבה על ערש דווי היא נתנה לי עצה בשלום בית ששינתה את חיי

מרדכי רוט | 23.11.23

לקח לחיים מאושרים

כשהייתי עשיר ומצליחן סבלתי מאשתי; ברגע שנפלתי - הבנתי במה זכיתי

מרדכי רוט | 16.11.23
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

כח ההבלגה!

החברות נתנו לאשת האברך עיצה שתגרום לה להתגרש, הבעל התאפק והגירושין נמנעו 

מרדכי רוט | 24.08.23

שלום בית

האברך התלונן: "לקח לי זמן והבנתי שאשתי לא אוהבת אותי; למה?" | זו הבעיה שהתגלתה

מרדכי רוט | 17.08.23
ש

זוגיות

בעת משבר - שוברים את הכלים ולא משחקים??

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם

טור חשוב לזוגות צעירים

אשתי שאלה אותי - "אני שמנה?", התשובה שהשבתי לה פתחה את שערי הגיהנום

מרדכי רוט | 20.07.23
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תשימו לב!

לא דיכאון לידה, לא מחלה, לא שלום בית: מה קרה בין בני הזוג ואיך זה נפתר?

מרדכי רוט | 29.06.23

לא תמיד הבעיה בבן הזוג

האברך נשבר: "אשתי חסומה וקרה" - ואז התבררה הסיבה: "חטפנו מכות ואלימות בילדות"

מרדכי רוט | 04.05.23

תכבדו את האישה!

הבן ירד מהדרך, האבא נשבר והבן חשף: "הוא בן תורה, אבל התייחס לאמא כמו זבל"

מרדכי רוט | 02.03.23

טובים השניים

צמד עצות שישפרו את חיי הנישואים שלכם

תהילה אלטמן | 29.01.23
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

אתם בעניין? תיזהרו!!!

האברך החסידי נתן לאשתו לעשן קנאביס ו... זה מה שקרה לחיי הנישואין

מרדכי רוט | 12.01.23

"בעיות בבריאות ובנפש"

יוקר המחייה גרם למריבות בלתי פוסקות בין בני זוג; כך זה נפתר

מרדכי רוט | 05.01.23

אלו הדרכים לאהוב

אדם שלא אוהב איך שאשתו נראית - יתאהב דרך האישיות?

מרדכי רוט | 29.12.22