כיכר השבת

מה הדין?

האם עדות של עד מדינה כשרה לפי ההלכה?

עד מדינה המקל טובת הנאה עבור עדותו כתמורה כספית או וויתור על העמדה לדין על מעשיו, האם על פי ההלכה ניתן להאמין לו גם בבית הדין? הרב שטרן בטורו השבועי (יהדות)

8
הרב יהודה שטרן | כיכר השבת | י"א בסיון | 25.05.18
האם עדות של עד מדינה כשרה לפי ההלכה?
(צילום: שאטרסטוק)

עדותו של "עד מדינה" באה לשפוך אור על פעילות פלילית באמצעות עדות של מי שהכיר את הפעילות הפלילית או אף היה שותף לה. בדרך כלל "עד המדינה" נאות לתת את עדותו ולהפליל את חבריו בתמורה לטובת הנאה מסוימת כגון הימנעות מהעמדתו לדין או הפחתה בעונש וכדו'. לאור האמור יש לבחון האם עדות של מקבל טובת הנאה בגין עדותו קבילה בבית הדין אף במקרה בו אין כל חשש כי עדותו תהיה מוטית בגין טובת ההנאה שהוא קיבל.

מקור הדין

הגמרא במסכת בבא בתרא (מב ע"ב – מג ע"א) מבארת כי שמואל הסובר ששותפים יכולים להעיד האחד לטובת השני מתייחס למקרה בו לשותף המעיד אין כל נגיעה אישית בעדות, כמו כן, הגמרא מעמידה את דינו של שמואל בעדות המתייחסת לכשרות רכישת הקרקע בעבר, וזאת כנגד מערער הטוען שהקרקע היא שלו וכי הרכישה בעבר נעשתה שלא כדין.

עוד מבארת הגמרא כי במקרה זה נטרול הנגיעה האישית יכול להתרחש במקרה בו השותף המעיד נתן את חלקו במתנה לשותפו, תוך שהוא מעמיד לו אחריות(כתב שיפוי) כי אם נושה יבקש לגבות מהקרקע בגין שיעבוד ישן, אזי השותף לשעבר ישפה את מקבל המתנה בגובה שווי המתנה. "ואזדא שמואל לטעמיה דאמר שמואל השותפין מחזיקין זה על זה ומעידין זה על זה... ומעידין זה לזה אמאי נוגעין בעדותן הן הכא במאי עסקינן דכתב ליה דין ודברים אין לי על שדה זו וכי כתב לו מאי הוי והתניא האומר לחבירו דין ודברים אין לי על שדה זו ואין לי עסק בה וידי מסולקות הימנה לא אמר כלום הכא במאי עסקינן כשקנו מידו וכי קנו מידו מאי הוי הרי מעמידה בפני בעל חובו דאמר רבין בר שמואל משמיה דשמואל המוכר שדה לחבירו שלא באחריות אין מעיד לו עליה מפני שמעמידה בפני בעל חובו הכא במאי עסקינן דקביל עליה אחריות אחריות דמאן אי נימא אחריות דעלמא כל שכן דניחא ליה אלא אחריות דאתיא ליה מחמתיה"

מתוך דברי הגמרא עולה כי עדות שיש בה איזו נגיעה אישית של המעיד, הרי היא פסולה ואין לתת לה משקל.

לאור האמור עדותו של השותף לשעבר האומרת כי רכישת הקרקע בעבר הייתה כשרה ושהמערער אינו דובר אמת, איננה קבילה, משום שקיים חשש כי לשותף לשעבר יש אינטרס שהקרקע לא תעבור למערער אלא תישאר ביד שותפו מקבל המתנה, כדי שנושה של השותף לשעבר יוכל לגבות מהקרקע מכוח שיעבוד ישן שהוטל בעבר על חלקו. (כמבואר לעיל נגיעה אישית זו איננה קיימת באם השותף המעיד נתן לשותפו כתב שיפוי בגין רכישת חלקו, וממילא השותף המעיד יצטרך בכל מקרה לשפות את שותפו עובדה המסירה כל נגיעה אישית של השותף המעיד).

דין זה נפסק להלכה בשולחן ערוך (חו"מ סי' לז סעי' א) "כל עדות שיש לאדם הנאה בה פסול להעיד, לפיכך קרקע של שני שותפים ובא אחד להוציאה מתחת יד האחר לומר שאותו שמכרה להם גזלה ממנו אין שותפו מעיד לו עליה לפסול עידי המערער...וצריך שיקבל עליו שאם יבוא בעל חוב ויטרפנה מיד השותף ישלם לו דמיה..."(ואז יהיה לו מותר להעיד).

חשש הנגיעה האישית

הרשב"ם (ב"ב מג ע"א) מבאר כי הנגיעה האישית של השותף לשעבר עוסקת ברצון שלא לעבור על האיסור של "לווה רשע ולא ישלם" ולכן השותף לשעבר יהיה מעוניין להעיד כי רכישת הקרקע הייתה כדין, וממילא הנושה יוכל לממש את השעבוד הישן שהוטל על חלקו, למרות שכיום חלק זה שייך לשותפו מכוח מתנתו.

תוס' (ב"ב מג ע"א ד"ה מפני שמעמידה ) מקשים מדוע הגמרא אומרת שמהות הנגיעה האישית היא החשש לעדות שרכישת הקרקע נעשתה כדין רק כדי שנושה יוכל לממש את השעבוד הישן על חלק הקרקע שניתן במתנה, לכאורה הגמרא הייתה יכולה לומר שהנגיעה האישית היא חששו של נותן המתנה מפני תרעומת וכעסו של מקבל המתנה, בגין נטילת המתנה ממנו על ידי הנושה. על כך מתרצים תוס' כי החשש מפני כעסו של השותף מקבל המתנה אינו מספיק כדי לפסול את השותף לשעבר מלהעיד.

הסמ"ע (חו"מ סי' לז סע"ק א) כתב על פי דברי הטור, השו"ע חו"מ סי' לז סעי' טו ועוד ראשונים, כי הנגיעה האישית מפני אי הרצון להיות "לווה רשע ולא ישלם" יכולה להוביל לעדות שקר וזו הסיבה שהשותף לשעבר פסול לעדות.

עוד כתב הסמ"ע כי לשיטת בעל ספר "עיר שושן" פסול השותף לעדות אינו נובע מהחשש לעדות שקר, אלא נובע מהכלל ההלכתי הפוסל כל אדם להעיד לטובת קרובו וביאר הש"ך (חו"מ סי' לז סע"ק א) כי לעיר שושן היה קשה כיצד ניתן להסביר שבגין החשש מפני האיסור של "לווה רשע ולא ישלם" השותף לשעבר יעיד שקר כדי שנושה שלו יוכל לגבות את החוב מהחלק שהוא נתן במתנה לשותפו, והרי איסור שקר הוא גם עבירה חמורה, וממילא מדוע יש לחשוש שהעד יעיד עדות שקר מפאת חששו לעבור על איסור אחר של לווה רשע ולא ישלם.

על כך ביאר העיר שושן כי פסול העדות אינו נובע מהחשש לשקר או להטיית דבר העדות מן האמת, אלא פסול העדות נובע מכך שההנאה מן העדות הופכת את המעיד למעין קרוב אל עצמו, אשר עדותו איננה קבילה מכוח הכלל ההלכתי הפוסל כל אדם קרוב לעדות, כפי שמשה רבינו נפסל מלהעיד על אהרון אחיו למרות שלא קיים כל חשש לעדות השונה מן האמת. (ועיי"ש שהביא סייעתא לביאורו מדברי המהר"ם מלובלין וכן הרחיב בביאורו כי פסול הנגיעה בכהאי גוונא מתייחס רק לעדות זכות ולא לעדות חובה, ואכמ"ל)

העולה מן הדברים

מן האמור עולה כי יש הסוברים שפסול עד בעל נגיעה אישית בעדותו, נובע מהחשש לעדות שקר וממילא גם בעדות של עד מדינה בבית הדין באם הוא מקבל טובת הנאה, יכול להתעורר חשש של עדות שקר, אך יש הסוברים כי טובת הנאה הניתנת לעד, הופכת אותו לכביכול קרוב לעצמו, שהרי הנאה אישית הופכת את האדם לקרוב לעצמו לא פחות ממה שהוא קרוב לקרוביו האחרים שהוא נפסל מלהעיד עבורם. פסול זה אינו נובע בהכרח מחשש עדות שקר, אלא זהו פסול כללי של התורה שחל אף במקרה שאין כל חשש לעדות שקר.

לעניין זה יובהר כי עדותו של עד מדינה בבית הדין יכולה להיפסל גם מדין עד רשע הפסול לעדות וזאת במקרה שעד המדינה מעיד על עבירה שהוא עבר ביחד עם אותם אלו שהוא מעיד נגדם וממילא עדותו נפסלת גם מכוח הכלל ההלכתי הפוסל אדם רשע מלהעיד (עי' חו"מ סי' לד ).

הדברים נכתבו לעיון ולימוד ואין בהם כל הוראת הלכה למעשה.

לתגובות stern1416@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
בשולחן ערוך מבואר כמה וכמה פעמים שלצורך ובערת הרע מותר להכשיר אשה קרוב קטן מתקנת הקהל בודאי שהר ב היה צריך להתייחס לזה כמו כל קיבלו עלייהו שמועיל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לומד25.05.18
ועוד ראשונים שאומרים שצריך לעשות תקנות מיוחדות כדי להסדיר חיי חברה תקינים
יצחק25.05.18
6
אוי ואבוי למדינת ישראל, לעם ישראל, אם תפיסת היהדות האורתודוכסית במתכונתה זו המרימיטיבית, כפי שהכרנו גם בבתי הדין, הייתה נוהגת בישראל
אלדד25.05.18
5
כדאי לכם להשיג את דרשתו של עו"ד הרב ערן פלס שנאמרה בליל שבועות בבית הכנסת מוהליבר.שם הובא מקורות הלכתיים שישנם מצבים שמותר להשתמש בעד מדינה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עוזי25.05.18

הצגת כל התגובות

4
הרב התייחס לבעיות וודאי שהם נכונות, מצד שני יש עוד הרבה בעיות אחרות כגון עדות אשה, עד אחד והרבה מאוד כללים שלבסוף במערכת משפט פרגמטית אי אפשר לעשות להשתמש. הר"ן הדרוש י"א אומר שאם נישאר בדין תורה האמיתי יהיה אנרכיה ולכן חייבת להיות מערכת משפט נוספת של המלך שעושה סדר חברתי. ולכן אילו היינו זוכים ומער
צבי25.05.18
3
בין מערכת משפט דתית למערכת משפט שאיננה כזו יחד עם זאת אני רואה מצב שהלכתית מערכת תקבל עד מדינה אבל לא תגזור עונש מלא למשל רוצח עם עד מדינה ילך ככל הנראה לכלא ולא ילך הביתה (ברור שהיהדות חייבת להתמך) יחד עם זאת ברור לחלוטין שאין מצב של חברת הרע מקרבך במקרה כזה .. ויש גם שאלה חשובה נוספת מה עושים עם
james25.05.18
2
שני הערות למאמרו של כבוד הרב: האחד, גם בתי משפט אינם טיפשים והם יודעים שהעד מעיד כדי להציל את עצמו ולכן בדרך כלל העד נדרש להביא ראיות לדבריו כגון הקלטות ומסמכים וכדו' . דבר שני, במקרים רבים ההלכה מקלה יותר בהבאת ראיות ועדויות אפילו יותר מהחוק וכמו שמפורש בסימן ב' שכאשר יש צורך ניתן לסמוך
משה25.05.18
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי25.05.18
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?

כיצד מנהלים מול היריב משא ומתן בקור רוח ובאדישות רגשית

הרב יהודה שטרן | 15.03.24

מה הדין?

האם כוונת היריב אכן לסיים הסכסוך בפשרה?

הרב יהודה שטרן | 08.03.24

מה הדין?

מדוע סכסוכים נוטים להסלים וכיצד מונעים זאת?

הרב יהודה שטרן | 01.03.24

מה הדין?

כיצד פורץ סכסוך? / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 23.02.24

מה הדין?

האם יש איסור בל תלין כשהעובד אינו דורש את שכרו מידית?

הרב יהודה שטרן | 16.02.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

האם מותר להפסיק לברכת הנהנין וברכת המזון באמצע יום העבודה?

הרב יהודה שטרן | 09.02.24

מה הדין?

האם המעסיק חייב בתשלום דמי נסיעה ואש"ל לעובד?

הרב יהודה שטרן | 26.01.24

האם הבוס יכול לדרוש מעל ליכולתו של העובד?

הרב יהודה שטרן | 19.01.24

מה הדין?

האם מותר לפטר עובד בלי סיבה הנראית לעין?

הרב יהודה שטרן | 12.01.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מה הדין?

אלו אמירות נכללות באיסור לשון הרע / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 05.01.24

מה הדין?

האם מי שאינו מתפלל על הזולת שנמצא בסכנה, עובר על איסור?

הרב יהודה שטרן | 29.12.23

מה הדין?

הזיק בשגגה רכב שחסם את יציאת החניה, האם חייב לשלם?

הרב יהודה שטרן | 22.12.23

מה הדין?

הזבל של השכן טפטף בחדר המדרגות האם עליו לשלם על הניקיון?

יאיר טוקר | 15.12.23
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מה הדין?

חלק מהדיירים החליטו להעלות את תשלומי ועד הבית, האם ההחלטה תקפה?

הרב יהודה שטרן | 08.12.23

מה הדין?

האם ועד הבית מחויב להנפיק דו"ח הוצאות והכנסות?

הרב יהודה שטרן | 01.12.23