כיכר השבת

מה הדין?

פיקוח על מחירי מוצרים בשעת חירום?

הרב יהודה שטרן בטורו השבועי על נושאי הלכה מעשית והפעם בצל נגיף הקורונה והחשש מפני עליית מחירים של מוצרים במחסור, מה ההלכה אומרת בנושא זה (מה הדין?)

הרב יהודה שטרן | כיכר השבת | כ"ד באדר | 20.03.20
האלכוג'ל שמחירו זינק השבוע
האלכוג'ל שמחירו זינק השבוע (צילום: כיכר השבת)

בפרשת כי תצא נאמר "לא יהיה לך בביתך איפה ואיפה גדולה וקטנה, לא יהיה לך בכיסך אבן ואבן גדולה וקטנה" (דברים כה יג-יד).

הגמרא במסכת בבא בתרא (פט ע"א) דורשת את ייתור המילים בתחילת הפסוק השני "לא יהיה לך" כי בית הדין אחראי להעמיד פיקוח על המידות והמשקולות הנמצאים בשימוש הסוחרים איך אין בית הדין נדרש לפקח על מחיריהם של המוצרים.

בביאור סיבת היעדר הפיקוח על שערי המחירים כתב הרשב"ם (ד"ה ואין מעמידין) כי מאחר שכוחות השוק ינתבו את הקונים אל אותם הסוחרים שמוכרים בזול, ממילא לא נדרשת התערבות ופיקוח של בית הדין.

היד רמה (ד"ה ת"ר יהיה) מבאר כי אכן ביחס לתמחור גבוה אין צורך בפיקוח, כי במקרה זה כוחות השוק מאזנים ומושכים את הקונים אל הסוחרים שמציעים מחיר טוב יותר, אך כן קיים צורך בפיקוח על שער המחיר המינימלי וזאת כדי שלא לגרור את מחירי השוק כלפי מטה תוך הסבת נזקים לסוחרים.

בהמשך הסוגיא אומרת הגמרא כי היו דיינים שכן העמידו פיקוח על שערי המחיר של מוצרים שונים וזאת כדי להגן על הציבור מפני סוחרים שנהגו ברמאות. ההטעיה התבצעה באמצעות הצגת מחיר זול הנובע מהטעיה צרכנית ולא בשל רווח קטן יותר של הסוחר וכגון ערבוב של סחורה איכותית עם סחורה זולה וכדו'(ע"פ פי' הרשב"ם).

בפירוש נוסף ביאר הרשב"ם כי הפיקוח נדרש כדי להגן מפני אותם סוחרים שמוכרים ביוקר בזמן ספציפי שבו סוחרים מתחרים סובלים ממחסור זמני במלאי, עובדה שמאלצת את הלקוחות לרכוש במחיר גבוה.

מינוי מפקחים בכלל מצוות עשה של מינוי שופטים ושוטרים

הרמב"ם בהלכות סנהדרין (פ"א הלכ' א) פוסק: "מצות עשה של תורה למנות שופטים ושוטרים בכל מדינה ומדינה ובכל פלך ופלך שנאמר שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך: שופטים אלו הדיינים הקבועין בבית דין ובעלי דינין באים לפניהם. שוטרים אלו בעלי מקל ורצועה והם עומדים לפני הדיינין המסבבין בשווקים וברחובות ועל החנויות לתקן השערים והמידות ולהכות כל מעוות וכל מעשיהם ע"פ הדיינים וכל שיראו בו עוות דבר מביאין אותו לבית דין ודנין אותו כפי רשעו" מתוך דברי הרמב"ם עולה כי פיקוח על המחירים הינו חלק מהחובות המוטלות על בית הדין.

בעניין זה כתב בספר חרדים לבאר עפ"י דברי הירושלמי (ברכות פ"ו הלכ' א) כי רבי חגי ורבי ירמיה היו ממונים מטעם בית הדין על פיקוח המחירים ובעת כניסתם לחנויות לצורך פיקוח ואכיפת תקנות בית הדין היו מברכים על מצוות הפיקוח אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לקדש המידות ולתקן השערים. (ועי' בחת"ס או"ח סי' נד המבאר מדוע להלכה אין מברכים על העמדת שופטים ושוטרים ופיקוח על השערים).

פסק ההלכה לשיטת הרמב"ם והשו"ע

להלכה פסק השו"ע (חו"מ סי' רלא סעי' כ) כי בית הדין חייבים להעמיד פיקוח על שערי המחירים של מוצרי הבסיס (מוצרי אוכל וכדו' המוגדרים כסחורה שיש בה כדי חיי נפש) כמו כן פוסק השו"ע כי הרווח המותר במכירת מוצרים אלו עומד על תוספת של שתות .בהמשך דבריו ביאר השו"ע כי חישוב תוספת הרווח של החנווני נעשית באופן של הוספת שתות על מלוא הוצאות החנווני הדרושות לצורך המכירה (הוצאות כלליות בתוספת שתות).

ובסמ"ע (שם סע"ק לו) ביאר שלשיטת הרמב"ם הגבלת תוספת הרווח מחולקת לשלוש קטגוריות אשר בכל אחת מהן קיימת תוספת רווח שונה: א) בצרכי אוכל נפש המרווח המותר עומד על תוספת שתות וכפי שפסק השו"ע. ב) בצרכים שהינם מוגדרים כמכשירי אוכל נפש כגון תבלינים וכדו' המרווח המותר עומד על כפל ממחיר הרכישה של הסוחר. ג) בשאר המוצרים לא קיימת כל הגבלת מחיר ועניין התמחור נתון לשיקול דעתו של הסוחר על פי נתוני השוק וכדו'.

מתוך הדברים עולה כי אומנם על בית הדין לבצע פיקוח מחירים אך הפיקוח מוגבל בדרך כלל למוצרי יסוד או לצרכים המוגדרים כאוכל נפש, לעומת זאת באופן עקרוני ניתן לומר כי בשאר שטחי המסחר לא קיימת הגבלה עקרונית למעט במקרים של הפקעת שערים מיוחדת ( במוצרים ספציפיים כגון ארבעת המינים לפני חג הסוכות או בשעת חירום וכדו' ).

עוד פסק השו"ע כי הגבלת המחיר קיימת רק במקרה בו בית הדין אוכף את החלטותיו ואת הפיקוח על המחרים על כלל הסוחרים, אך כאשר אין יד בית הדין תקיפה ויש סוחרים אשר מתמחרים את סחורתם שלא על פי ההלכה וקביעות בית הדין, אזי אף לירא ה' מותר לתמחר את סחורתו בהתאם לתנאי השוק ועל פי שיקול דעתו.

הדברים נכתבו לעיון ולימוד ואין בהם כל הוראת הלכה למעשה

לתגובות: stern1416@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?

האם כוונת היריב אכן לסיים הסכסוך בפשרה?

הרב יהודה שטרן | 08.03.24

מה הדין?

מדוע סכסוכים נוטים להסלים וכיצד מונעים זאת?

הרב יהודה שטרן | 01.03.24

מה הדין?

כיצד פורץ סכסוך? / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 23.02.24

מה הדין?

האם יש איסור בל תלין כשהעובד אינו דורש את שכרו מידית?

הרב יהודה שטרן | 16.02.24

האם מותר להפסיק לברכת הנהנין וברכת המזון באמצע יום העבודה?

הרב יהודה שטרן | 09.02.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

מה הדין?

האם המעסיק חייב בתשלום דמי נסיעה ואש"ל לעובד?

הרב יהודה שטרן | 26.01.24

האם הבוס יכול לדרוש מעל ליכולתו של העובד?

הרב יהודה שטרן | 19.01.24

מה הדין?

האם מותר לפטר עובד בלי סיבה הנראית לעין?

הרב יהודה שטרן | 12.01.24

מה הדין?

אלו אמירות נכללות באיסור לשון הרע / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 05.01.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מה הדין?

האם מי שאינו מתפלל על הזולת שנמצא בסכנה, עובר על איסור?

הרב יהודה שטרן | 29.12.23

מה הדין?

הזיק בשגגה רכב שחסם את יציאת החניה, האם חייב לשלם?

הרב יהודה שטרן | 22.12.23

מה הדין?

הזבל של השכן טפטף בחדר המדרגות האם עליו לשלם על הניקיון?

יאיר טוקר | 15.12.23

מה הדין?

חלק מהדיירים החליטו להעלות את תשלומי ועד הבית, האם ההחלטה תקפה?

הרב יהודה שטרן | 08.12.23
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מה הדין?

האם ועד הבית מחויב להנפיק דו"ח הוצאות והכנסות?

הרב יהודה שטרן | 01.12.23