כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ה'עידית' של אמריקה וה'זיבורית' של ישראל

בעקבות המתקפה של הרבי מסאטמר נגד הרבי מויז'ניץ, עומד ההיסטוריון ישראל שפירא על ההבדלים שבין אמריקה וארץ ישראל, שבאו לידי ביטוי, בין היתר, במגיפת ה'קורונה' (חרדים)

113
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ו באייר | 20.05.20
האדמו"רים מסאטמר
האדמו"רים מסאטמר (צילום: SOS, א.פ)

מגיפת הקורונה הכתה קשות בקהילות היהודיות בתפוצות. בצרפת נפטרו 1,300 יהודים, באנגליה נפטרו 440 יהודים ואף בארה"ב עברו זה מכבר את ה-1,000 נספים רח"ל. אך מנגד, בארץ ישראל, אנו רואים נסים גלויים, והמחלה כמעט ונעלמת, עם מספר הרוגים מזערי יחסית לעולם, מה שקשה מאוד להיות מוסבר בהסבר טבעי ורציונאלי.

התייחס לכך מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין בשידור חי ב'כיכר השבת' ואמר: "הסיבה לזה שיש פה שיפור יותר מאשר בחו"ל, זהו מפני שיש זכות של ארץ ישראל, ארץ ישראל נותנת זכויות, שעושים בה יותר מעשים טובים, והאדם שגר בארץ ישראל משתפר, והוא אדם יותר טוב ממי שגר בחו"ל, זוהי המציאות והזכות של ארץ ישראל".

מתברר, שיש מי שדווקא דברי הגרי"ג אדלשטיין גרמו להם לפתוח במתקפה חריפה: בעיתון "דער איד" של חסידי מהרז"ל מסאטמר יצאו חוצץ נגד מרן רה"י ולגלגו על דבריו.

פלא פלאות ש"דער איד" לא יצא נגד דבריו של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, המזוהה כמובן עם חוגי הקנאים, שאמר: "על תושבי ארץ ישראל מוטל חיוב הודאה מיוחד – להודות ולשבח לקב"ה שמצילנו שהמצב בכי טוב בארץ הקודש ביחס לשאר המדינות, וזהו בוודאי מהשגחת הקב"ה הפרטית בא"י יותר משאר ארצות".

דברים דומים נאמרו ע"י הגר"מ מאזוז בשיעורו השבועי: "יש לך הרבה ניסים ונפלאות במדינה הזאת, אנשים לא יודעים, חושבים שזה טבעי ... אצלנו ב"ה מאתיים וקצת יותר וזהו. למה? כי יש השגחה פרטית על ארץ ישראל".

כזכור נחשף פה ב'כיכר השבת' על גורל הגר"א שערך הגאון רבי בנימין אלישיב, ויצא לו הפסוק: "רְאֵה נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם אֶת הָאָרֶץ, בֹּאוּ וּרְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ", ומכך הסיק הארגון החרדי ציוני 'קדושת ציון' שיש צורך לעודד את יהדות התפוצות לעלייה לארץ הקודש, ופתח בקמפיין בו הודפס כרוז בשש שפות הקורא להם להתבונן בהשגחת ה' על ארצו ולהסיק מכך את המסקנות.

בשיחה עם אנשי הארגון, הם טוענים כי המצב הזה הוא סימן ברור משמים על יחסו המיוחד של הקב"ה לא"י ויושביה, כאשר דווקא ארה"ב, המהווה בימים כתיקונן כאלטרנטיבה המרכזית לארץ הקודש, מוכה כעת מכה קשה מאוד, וקהילות היהודים ושומרי התורה בה מאבדות את טובי אנשיהן. ליבנו עם כל הקהילות ומשפחות הנספים.

'קדושת ציון' הדפיס קול קורא בשש שפות כולל 'אידיש הונגרית' במיוחד לאחינו חסידי סאטמר שאינם בקיאים בלשון הקודש, וקורא להם לעלות לארץ ישראל, היא ארץ הקודש, שם יתקבלו בסבר פנים יפות, ובעז"ה לאחר המבצע הנוכחי מקווים בארגון שיהיה לארץ ישראל דין של "רוב ישראל על אדמתן" ובוא תבוא הגאולה השלמה.

ארגון 'קדושת ציון' מזכיר את אמרתו המפורסמת של נכדו של מרנא הגרי"ז מבריסק זי"ע - הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק ראש ישיבת בריסק שפורסמו באדר תשע"ח ואמר דברים חריפים ביותר על רמתם הנמוכה של חרדי חוץ לארץ, לדבריו מצוי שהישיבות הקטנות עם לימודי חול, וגם בישיבות הגדולות לומדים לימודי אקדמאים.

בחו"ל כל הבחורים מחפשים בחורה עם תואר אקדמאי, ואם אין לה תואר היא לא שווה כלום... ואילו פה בארץ ישראל אברכים לומדים שנים רבות אחרי החתונה, את דבריו סיכם: "ה'עידית' של אמריקה הוא כמו ה'זיבורית' של ארץ ישראל".

• • •

נסיים בקריאתו של האדמו"ר מסאטמר לחסידיו טרם עלייתם לביקור בארץ ישראל, לבל יביאו את הסמארטפון שלהם בביקורם, וישאירו אותו בחו"ל. הוא נימק את דבריו וטען ש"אצלם זו פירצה, ולכן שהנוסעים יצטיידו במכשירים פשוטים ולא בסמארטפון", וידוע אמרו חז"ל "הודאת בעל דין כמאה עדים דמי" ואכמ"ל.

וכבר ידוע ומפורסם שהרבי מסאטמר בעל הויואל משה טען לחזון איש שמובא בהלכה שאם השתלטו על ארץ ישראל שודדים ורשעים, הרי שמוטלת עלינו החובה לברוח ליערות מדבריות' ענה לו מרנא החזון איש, "בתי המדרשות ובתי הכנסיות בארץ ישראל - הם אלו המדבריות והיערות!!!".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
113 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
43
נס הרבה יותר גדול שעדיין רבים לא מכירים בו היה בזמן השואה שהייתה כפסע מארץ ישראל ולא הגיעה ב"ה אליה
שלמה21.05.20
לאמריקה השואה אפילו לא התקרבה. חבל על כל אלו שמביאים "ראיות" מהמציאות, כשהמציאות סותרת את ראיותיהם וטופחת על פניהם.
אבי22.05.20
לא הבנת כלום! זה כל הנס! רואים את השמירה המיוחדת, שרומל ימ"ש הפסיד ממש בשערי א"י.... באמריקה לא היה שום נס מיוחד. היא באמת פשוט לא התקרבה לשם.
עברי אנכי24.05.20
יפה, אז אני מעדיף שלא אצטרך נס בכלל מאשר שאהיה בפחד אימים וברגע האחרון יקרה נס. ואגב גם באמריקה היה נס בזמן המלחמה הקרה, מערכת ההתרעה בבריה"מ זיהתה מתקפת טילים גרעיניים מארה"ב ורצתה לתקוף בחזרה, ובחסדי שמים הממונה האחראי פעל בניגוד להוראות ולא אישר את ההתקפה כי חשש שהיתה תקלה, כפי שאכן התברר בסוף.
אבי24.05.20
42
אין בעיה למחות נגד דער יוד שיתכתשו העיתונאים, אבל עזבו לרבנים וגדו''י לא משנה מאיזה מקום.
ארי21.05.20
41
הסיבה שבארץ היו ניסים זה בגלל שרק פה יש קנאים שמוחים על כבוד השם, וחוקי התורה וההלכה, ואני לא מתכוין לסתם קנאים שמציתים פחים, אני מתכוין לתלמידי הרב פיינהנדלר בעלי תשובה שמוחים נגד חנויות שמוכרים פלאפונים וסימים לא כשרים לנערים ובחורים חרדים, הצדיקים האלו עומדים עם שלטים שכתוב שם האמת על האינטרנט
חרדי20.05.20
מי שבידיוק ראה את המנורה של אש ושם ה' חרוט על זה היה האדמו''ר מהוסיאטין והוא היה מהגודת ישראל והיה נגד האפגנות
יהודי חרדי21.05.20
אני מקווה שאתה לא גר בשכונה שלי...
יצחק לוי20.05.20
אה, תודה על דברי הטעם. לרגע חשבתי שההגנה על יושבי ארץ ישראל קשורה לדברי התורה על כך ש"תמיד עיני ד' אלוקיך בה" ודברי הנביא "בהר ציון תהיה פליטה והיה קודש", ב"ה פקחת את עיני שכולנו ניצלנו בזכות חבורת המוחים נגד הסמארטפונים..
יהודה20.05.20

הצגת כל התגובות

40
אני רוצה לראות כמה זמן יחזיק הישוב בארץ ישראל ללא השנור של חו"ל
ג'פרי20.05.20
שנור יש היום בכל ארץ, ומה אתה מתכוון הישוב בארץ ישראל, הישוב החרדי או כל המדינה? אתה כותב לא ברור
צבי20.05.20
יהודי חו"ל מוחזקים בזכות ארץ ישראל. לא הפוך!! ואין להקב"ה מעצור להושיע.
מרדכי21.05.20
39
אני לא מבין מה כל הרעש הזה להתכחש זה כמו לומר על כוס מים שזה בירה ושהשמש הוא ירח או בננה זו אתרוג וכן סאטמר רז"ל וסטמר ר"א זה לא אותו סאטמאר
אחד שפוי21.05.20
38
גם אחרי מלחמת ששת הימים,שהיה ניסים גלויים שלא נהרג איש בבתי אונגרין ובית ישראל,! במקום להודות להשם,אמרו שזה סטרא אחרא!!!!!! אז אם מי יש לנו עסק,,עם חכמי אונגרין
יוסף זזות21.05.20
כל אחד הודה "להשם כולו בלבד" שהציל אותו, ולא הודה להשם, שהציונים הצילו אותו, הבנת את ההבדל?
חי21.05.20
אין הבדל! אם אתה אומר הצלחות של בני אדם לא מה' הוא, כשאתה מברך "המוציא לחם מן הארץ" אתה משקר, הרי עשר מלאכות נעשו עם הלחם בידי אדם. הצלחות של הציונים מה' היא, כשם שהוצאת הלחם מה' הוא.
יהודי21.05.20
גם ההצלחות של סטאלין והיטלר היה מהשם, אז מה? אז בגלל זה מה? אז השם רוצה את סטאלין והטילר, שנשבח את השם ששלח את סטאלין והיטלר? מה הקשר? אם נאצי ריחם פעם אחת על יהודי ולא הרג אותו, אז צריך להודות להשם ששלח נאצי להציל אותו? נוסח ההודאה צריך להיות, שעל אף שנאצי רצה להרוג יהודי, השם סיבב שהנאצי יעזוב את
איש22.05.20
אתה קוקוריקו מושלם. הקב"ה הציל אותנו. זו עובדה א' השליחים שלו היו הציוינים. עובדה ב' לכן מודים לה' על מה שעשה ע"י הציוינים. זו הנגזרת. משא"כ הדברים הנוראים שעשה היטלר. שאיננו נוהגים לעשות חג על כאלו דברים... למרות שאכן אנו יודעים שהם מה'.
אלחנן.24.05.20
37
כשביקר כ"ק הויואל משה אצל החזון איש והיה שם גם הרב וואזנער זי"ע אז שאל הרה"ק מסטמר את החזו"א מה אפשר לעשות עם הציונים. השיב לו החזו"א סאטמער רבי אם אתם רוצים להילחם עם הציונים תפתח כאן בא"י הרבה בתי חינוך והרבה כוללים. אבל קודם שיפתחו באמריקה בא נראה. כשכאן בא"י כל אברך שני יודע חצי ש"ס והמון הלכות
ישראל רובנשטיין20.05.20
נראה לי שמרוב התלהבות על א"י קצת נסחפת. אני מכיר מאות אברכים ואולי כמה בודדים יודעים חצי ש"ס. אולי אתה צריך לחפש הרבה זמן באמריקה כי אתה לא מכיר את המקום ולא מחפש במקומות הנכונים?
מיכאל21.05.20
כנראה אתה גר בשיכון סאטמאר בבני ברק אם אתה רק מכיר בודדים
ישראל רובינשטיי21.05.20
36
הרב שפירא, תודה רבה על הכתבות המעניינות. הקול קורא באידיש שפרסם ארגון 'קדושת ציון' אינו כתוב ב'אידיש הונגרית' אלא באידיש רגילה, מה שנקרא 'כלל-אידיש' (אם כי יש שם כמה שגיאות דקדוקיות).
אידישאי20.05.20
35
בחו"ל רוצים בחורה אקדמית ובא"י אברך לומד תורה זה הענין שבחו"ל לא חסר לומדי תורה אלא אקדמיה
עעע20.05.20
34
אני לא מבין מה מביאים את השפירא הזה שהוא חרדי לאומי שקרן שמסלף דברים, וקורא לעצמו היסטוריון? אולי תביאו גם את הצד הנגדי?
שלומי21.05.20
זהו שהצד הנגדי חוץ מטרור ואלימות ולשרוף פחים כמו אחרון הברברים ברמאלה פשוט אין להם מה לומר כידוע כשאין מה לומר מתחילים להרביץ
לב יהודי21.05.20
איני מכיר את השפירא הזה- אבל יש לו טענות טובות, אני יודע שהמשגיחים בישיבות של סאטמר משקיעים שעות נוספות כדי לענות תשובות לצעירי החסידות שקראו את המאמר הזה, ושואלים אותם שאלות נוקבות.
חסיד סאטמער22.05.20
33
נניח שכל יהודי ניו יורק בלבד יעלו לארץ (מליון נפש), איפה בדיוק נשכן אותם? הרי אין בארץ מספיק דירות אפילו לזוגות הצעירים כאן, איפה נשכן עוד מליון יהודים?
תוהה בקול21.05.20
"ארץ הצבי"!!! אתה לא מאמין בהבטחת הש"י?
עברי אנכי24.05.20
איפה ה' הבטיח שעכשיו יקרה נס על טבעי והארץ תמתח בגודלה? בעשורים האחרונים מצוקת הדיור הולכת ומתגברת וה' לא עשה שום נס. הוא לא רוצה שנסמוך על ניסים אלא שנפעל לפי המציאות הקיימת. אם אתה רוצה לסמוך על נס אין בעיה, תן לאחרים את הדירה שלך...
מיכאל24.05.20
32
כמה יהודים חרדים נפטרו ל"ע בארץ ישראל, ע"י השכנים ימ"ש, {מחבלים ערבים} , זה לא היה ארץ ישראל ??? כידוע מאחרי השואה באירופה, נהרגו הכי הרבה "יהודים", בגלל שהם יהודים... איפה.... ב"ארץ ישראל" !!! השנאה ליהודי חרדי , איפה הכי הרבה, בארץ ישראל, מאחינו ה...... המסקנה: אף אחד לא יודע חשבונות שמים, אין ע
יואל יעקב21.05.20
31
לידיעת הכותב, הם כבר יצאו לא פעם נגד הראב"ד רבי משה שטערנבוך שליט"א, כשהתיר את הבניה בשטח גולובנציץ, כל וויליאמסבורג היתה מלאה בפשקווילים נגדו, זה דרכם כסל למו, אין להם בעי' לצאת נגד הביד"ץ של העדה, ונגד כל גדול בישראל, עוד זכור איך שכתוב קיתונות של גנאי נגד הגאון הצדיק ראי"ל זצוק"ל, שמסר נפשו על הק
שמואל20.05.20
30
יישר כח על הכתבה, לפעמים נראה ששכחנו את חיבת הארץ
יהושע20.05.20
לפעמים נראה ששכנו שאנו חיים עם ציונים שרוצים אך ורק בכוחי ועוצם ידי
עעע20.05.20
לך אין בעיות לתקן? מה אתה מתלהם על הציונים?
מרדכי21.05.20
כשהחילונים עושים ככל העולה על רוחם ומישהו מעז להביע מהם סלידה תוקפים אותו קודם תתקן את עצמך למה לחפש בעיות אצל אחרים אבל משום מה כשהפלג עושים מחאות כל עלוב נפש בעל מקלדת מתמנה למוכיח בשער
צביעות21.05.20
29
מספיק עם הלכלוך על עם ישראל!!! דבר אחד אני יודע כשיהודי בא"י משמיץ מקלל רב או כל אחד מישראל יהודי אחר בחו"ל נפטר!! אז די כבר חלאס עם ההשמצות לשני הצדדים זה משנה אם אתה ציוני או קנאי בסוף כולם מגיעים למעלה .... נראה שיש מישהו ששכח את זה
אוהב ישראל21.05.20
מי ששכח זאת הם הבריונים הברברים והטרוריסטים ממאה שערים שאוהבים את הערבים יותר מאחיהם הציונים. רפוא"ש בקרוב אמן
לב יהודי22.05.20
28
לא תואם הכותרת לתוכן ר ' גרשון אמר שיותר טובים פה האחרים אמרו שיש הנהגה מיוחדת לארץ ישראל שני נושאים ודאי שיש פה הנהגה מיוחדת אבל זה לא אומר שיש יותר חסד מידות פה יכול מאד להיות שם יש יותר בין אדם לחבירו וכך באמת ההרדשה של כל מי שמבקר שם
יוסי ברנדייס21.05.20
צדקת שהגר"מ שטרנבוך והרב מאזוז אמרו השגחה מיוחדת והג"ר גרשון אמר אנשים טובים אבל גם רא"י סולוביציק אמר כמו ר גרשון וכן ההודאצ בעל דין של האדמו"ר מסאטמער היא שבא"י יותר גדורים מחו"ל שבחו"ל זה דבר נפוץ ובלי שליטהאבל בא"י מי שיביא סמארטפון הוא פורץ גדר[זה בשאר חרדים לא כולל אנשי זק"א "הצלה" "שומרים"
בני ברקי סקרן21.05.20
אצלנו באיראן עוד יותר "גדורים" מאשר אצלכם בבני ברק. חבל שאתה לא מצטרף אלינו.
איראני סקרן21.05.20
27
כתבה זו מזכירה לי את מה שאמר הרבי מסאטמר על ההבדל בין מדינת ישראל לאמריקה: "באמריקה נותנים לי כסף (לחלק לצדקה) ומבקשים ממני עצות, ובא"י נותנים לי עצות ומבקשים ממני כסף"...
יעקב21.05.20
26
כל המאמר היה שווה כדי שאתם תביאו את דברי רבי אברהם יהושע סולוייציק: "שבאמריקה לומדים בישיבות לימודי חול ולימודים אקדמאים" כשכל אחד מבין שזה לא ישיבות של סאטמער או באבוב או לייקווד, ואם כן רבי א"י מדבר נגד חרדים מודרנים, שאגב אתם פה באתר מעודדים לימודים אקדמאים ולימוד חול, אז למען לכתוב נגד סא
חה חה הזוי20.05.20
סאטמאר בארה"ב לוקחים כספים מהממשלה, וחותמים שלא מזכירים במוסדות שלהם שם שמים, כי יש הפרדת הדת מהמדינה בארה"ב, והדברים ידועים, ויש גם קנאים בארה"ב שאומרים שסטמאר סרו מהדרך
שמואל20.05.20
נראה לי שאתה פה הזוי יש בארה"ב גם בסאטמאר וגם בבאבוב לימודי חול ברמה גבוהה הרבה יותר מבארץ. היה ע"ז בלאגנים כי מי שהתחיל למרבה האירוניה זה סאטמאר שגיבש עם הממשל המקומי סוג של פשרה ( איזה שם באנגלית לא זוכר איך קוראים לזה) והם עשו את זה בלי לשאול ובלי להתייעץ עם שום חסידות או קהילה הבלאגן עדיין בעיצו
יצחק לוי20.05.20
שקר וכזב. אני לא סאטמר אבל אני מכיר הרבה מהם, והם בקושי יודעים אנגלית. אפשר לדון אם זה טוב או לא, אבל זו המציאות.
תושב ברוקלין21.05.20
יצחק לוי אל תערבכ בבקשה, אתה מדבר ממשהו אחר מגזירת החינוך (שאגב נגזרה בגלל יהודי אחד מתוסכל נושר מבעלזא) שזה משהו חדש לאחרונה, ובנתיים שום ישיבה של סאטמער לא לומדת לימודי חול, אתה משקר, אתה מתכוין אולי לתלמודי תורה שלומדים לימודי חול, ורבי א"י סולוויציק דיבר על משהו אחר על סוג ישיבות כמו חכמי לב
כן20.05.20
אתה צודק, לא ראיתי את מה שאמר הראי"ה רק את התגובה שלך על לימודי חול ברור שאין ישיבה בכל העולם מקהילה נורמלית שלומדת לימודי חול בקשר לגזירת החינוך אין לי כח להתווכח איתך אבל תברר טוב יותר בדיוק מי בדיוק גרם לגזירה זו. בכל מקרה הרב סאלוויציק מדבר על הישיבות שהר"י שלהם מדברים כל הזמן נגד גזירת הגיוס {ל
יצחק לוי21.05.20
25
ואוו חריף, אבל צריך לזכור לכבדם, שהם מהחסידיות הגדולות והחשובות ביותר.
אבא 20.05.20
אם לדייק: "קהילה" לא חסידות לדידם "בטלה תורת החסידות"
יצחק לוי20.05.20
החסיד של היום הוא לא החסיד האמיתי של פעם, וגם המתנגד של היום הוא לא המתנגד של פעם, הכל זה חיקויים, ובפרט בעולם החסידות, כי אצל הליטאים השיטה היה תמיד ללמוד וגם כיום הם לומדים, אבל החסידים מה שנשאר כיום זה החיצוניות והלבוש, וספיחי ספיחין קטנים מאוד מדרך הבעש"ט האמיתית, (עיין צוואת ריב"ש מהי דרכו
סטוצין20.05.20
טוב לדעת שזה המצב בסטוטשין. אם רואים אצליכם ככה את התמונה ,כנראה שבאמת אין הבדל ביניכם למתנגדים...
יצחק לוי21.05.20
24
לצערינו הרב כל הברברים הקנאים הטרוריסטים ממאה שערים ורמאלה. גם כשמשיח בא יבוא הם יעשו לו הפגנות. רפוא"ש בקרוב
לב יהודי21.05.20
23
גיבוב של הבלים וזלזולים. באמת חושבים שהקוראים מטומטמים?
בני21.05.20
22
קוריוז: הקלויזענבוגער אמר פעם על העיתון של סאטמאר " תכניסו אותי ב"ח" ( כינוי קדום לחרם)תכניסו אותי ב"ט" רק לא ב"דער איד" ביידיש זה נשמע טוב מאוד
יצחק לוי21.05.20
ורבי יואליש אמר לחסיד שביקש סגולה לפרנסה, שכל הסגולות טובות עד 8 בבוקר, אם אתה רוצה פרנסה אז אתה צריך ללכת לעבוד ב8 בבוקר...
משה דוד21.05.20
למען הסר טעות נוראה של כל ממיני חרדים בלי מסורת ובלי תורה הדברים ברורים שללכת לעבודה לא נאמר לאלו שבלי דבריו הולכים לכולל אלא לאלה שלדאבונינו אם תלך לשטיבלאך של סאטמער בבני ברק המון עם מתפללים רק ב11 וגם אחרי חצות יש מנין ענק [יש פמ"ג שבדיעבד שבדיעבד אפשר שחרית עד חצי שעה אחרי חצות שאז זמן מנחה וכמו
חרדי סקרן21.05.20
21
לא יאבה ה' סלח לכם על שהעליתם דברים אלו דברי רכילות ומוציא שם רע על כל יהודי חו"ל ובודאי שאלו שאמרו את הדברים עוונם גדול מנשוא, מי אתם והם, טפשים גמורים, הגרים בארץ ישראל ולא יודעים כלום על מה שקורה מחוץ לד' אמות שלכם, ובודאי לא על מה שקורה פה אצלנו בארה"ב. הלא הישיבה הגדולה בעולם (כן! אף יותר גדול
דעת תורה אמיתי20.05.20
אני מסכים איתך מאד. זה בעיה קשה מאד שבא"י כל הזמן עסוקים ללכלך אחד על השני ולהשמיץ אחד את השני, ובמקום ללמוד ממעלת יהודי חו"ל שחיים בשלום ובכבוד (למעט חוגים קיצוניים מסויימים) עסוקים גם בלהשמיץ אותם. אני ממש מתבייש בהתנהגות הזו שלא מתאימה לארץ הקדושה.
יהודי מא"י21.05.20
20
את שיטתו המצחינה. שפירא, הבנו את הפואנטה. לא חדש.
בקיצור הביאו איזה מזרחיסט סרוח למכור פה21.05.20
מה קרה אתה משתולל, לא מצאת תשובה לעניין לענות לו? אה?
איש שקול24.05.20
שיטתו המצחינה היא שיטתו של הרמב"ן רבי יהודה הלוי, ושאר גדולי עולם
חסיד סאטמער22.05.20
עוד ברבר אלים, תחזור לרמאלה ותלך לפגוש את חביריך באירן
לב יהודי21.05.20
19
זה אתר ציוני לגמרי?
פינחס סופר21.05.20
אתר יהודי לגמרי שמתפללים יום יום ותחזינה ענינו בשובך לציון. נבך בטח אצלך בסידור זה מחוק
לב יהודי21.05.20
18
ואוסיף עוד על דברי שעכשיו בא"י (ברוך השם אני לא צר עין בהם) השתפר המצב מהר אבל בכל דבר אחר שהיו ליהודי א"י כגול כל המלחמות שהיו להם למה לא אמרו אולי נעזוב את א"י ונלך לארה"ב שמה אין מלחמות ואין אינתיפדות ואין מחבלים ואין כו' וכו'. אלא מה כל יהודי ישאר איפה שהוא וכל אחד זכותו לעלות לארץ מתי שהוא ירצה
דעת תורה אמיתי20.05.20
17
כל מי שלא מבין את ההבדל בין דברי רבי משה שטרנבוך ולהגה"ק רבי גרשון אדלשטיין שליט"א, רק מזה שהוא לא מבין את ההבדל צריך לפטר אותו... רבי משה שטרנבוך תלה את הנסים שיש פה, אך ורק בגלל קדושת ארץ ישראל, בין אם זה תחת ציונים או בריטים או תורכים, זה אותו קדושת "ארץ אשר עיני השם אלוקיך בה" לעומת זאת רבי גר
דודי בחור20.05.20
מי אתה בכלל שתתפלפל בדבריו של ראש ישיבה שמרביץ תורה כבר שבעים שנה ומתקרב בלעה"ר לגיל מאה, הוא לא צריך לתת לך דין חשבון על מה שהוא אמר, הוא בכל אופן לא יושב באינטרנט וכותב תגובות, הוא הקים בחייו אלפי תלמידי חכמים, אז בבקשה קצת דרך ארץ, תלך לנושאים אחרים ועזוב את גדולי ישראל, הם לא זקוקים לפרשנויות של
יואל20.05.20
זה חז"ל מפורש סמס' כתובות, ונפסק להלכה ברמב"ם ובפוסקים: ת"ר לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפי' בעיר שרובה עובדי כוכבים, ואל ידור בחוץ לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל. שכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה. שנא' (ויקרא כה, לח) לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלהי
מרדכי21.05.20
המפרשים דנים בגמרא הזאת, וזה כלל לא נפסק להלכה, עובדה שהרמבם גר במצרים, וכל גדולי הדורות מאז חורבן הבית כל הראשונים גרו בספרד איטליה צרפת, ואחריהם כל האחרונים בארצות אשכנז, וכל גדולי עדות המזרח הבן איש חי וכו' שגרו בחו"ל, ולפי הגמרא שאתה לא מבין מתי ובאיזה זמן היא מדברת, אז כל הצדיקים היו עובדי
ר21.05.20
אה ושלושת השבועות כן נפסקו להלכה?! אשמח אם תראה לי רמב"ם כזה או ראשון אחר
יהושע22.05.20
הרמב"ם כן מביא את זה בספר המצוות והרמב"ן והרבה ראשונים כן מביאים , גם השו"ע מביא בהל' חוה"מ וזה שהגדולים לא גרו פה כי לא היו פה לא בתי מדרש ולא חכמים וגם לא היה יכולת לפרנס ( ה"תרומת הדשן" בתשובה מסביר את זה יפה} אבל מי שיכל עלה לארץ ואלו שמותיהם: הרמב"ן,רבי יחיאל מפריז,האר"י,בית יוסף,מהרי"ט אלגאזי,
יצחק לוי21.05.20
הכל התחיל שאני כתבתי על דברי רבי גרשון שאני לא מבין ממתי לגור בארץ ישראל, עושה אותך יותר טוב וקדוש בלי עבודה עצמית? ועל זה הגיב לי מישהו הגמרא לעולם ידור בא"י וכו' אבל הוא לא ענה לי שום דבר, כי מה זה קשור לשאלה שלי שבארץ ישראל אתה נהיה מעצמיך יותר טוב? הוא ציטט לי בסך הכל גמרא שיש הרבה מפרשים
ג22.05.20
16
כל דבריו אמיתים ופשוטים נ.ב. אני בא ממשפחה אמריקאית שמה בישיבות הרמה נמוכה בהרבה מבארה"ק
יהודי חרדי21.05.20
הישראלים לא מבחינים בין סוגי אמריקאים שונים, מבחינתם כולם "אמריקאים". אני למדתי בשתי ישיבות העילית של שתי המקומות - פוניבז' ובריסק - ואין שום הבדל ברמה הלימודית. יש הבדלים בסגנון ובדגש, ויש תחומים מסויימים שבני מקום אחד עולים על חבירו (לדוגמא הלימוד היסודי בהבנה יותר חזק בחו"ל, ואילו בארץ יותר שמים
יעקב21.05.20
15
איזה שקרים מוכרים לכם. בלייקווד לרוב הבנות אין בכלל תואר, והבחורים בשידוכים ברובם בכלל לא מתעניינים אם יש לבחורה תואר, ובודאי שלא סוחטים מהשווער שלהם מאות אלפי שקלים. בניגוד לא"י שלפני שבכלל מתעניינים על אופי הבחורה השאלה הראשונה היא האם יש לה תואר או עבודה מכניסה, וכמה מאות אלפים אבא שלה נותן. קשו
יהודי מלייקווד21.05.20
14
אשריהם ואשרי חלקם של הארגון היקר והחשוב הזה, שמעלה מחדש את הנושאים הקדושים האלו, שנשכחו קצת במהלך השנים, ומעמידם על דרך האמת כפי שקיבלנו מרבותינו החזו"א הגרי"ח זוננפלד והגרא"ז מלצר. שיהיה להם הצלחה גדולה בע"ה ויגיעו אל ליבו של כל יהודי ויהודי.
עברי אנכי20.05.20
13
חזק ביותר! כל יהודי חו"ל נקראים לעלות לארץ ישראל! כל הכבוד לארגון החשוב "קדושת ציון" שהרים את הדגל החשוב הזה.
גור אריה יהודה20.05.20
טומאת ציון זה ארגון של מזרוחניקים זילברמנים וחברה כאלו, שמחפשים נואשות להכנס לחרדים, יכולתי גם להוציא גליון "קדושת וטוהר העם היהודי" שמעודד לעלות לחו"ל, עקב שהשלטון בארצנו הקדושה שבויה בידי זדים
הכותל20.05.20
טומאת ציון זה אתה, איכס!! קדושת ציון זה המיינסטרים החרדי! גם אם הסיקריקים שלך יכתבו מליון פשקווילים זה לא יוזיז את העובדה, שהם מייצגים את החרדי השפוי והתורני בנושא
מרדכי21.05.20
תגובה אופיינתי לקנאי סרק תענה לגופו של עניין ולא לגופו של אדם
יצחק לוי21.05.20
דיקטטור אני רוצה לענות לגופו של עניין אבל מה לעשות שהם חוסמים את כל התגובות שלי? מה אני אשם שאלו שאמורים להיות ניטראלים מתערבים בתגובות ומסננים, באופן שהתמונה יוצאת כאילו שאתה הגבתלי, ולי לא היה מה לענות,
אין דמוקרטיה21.05.20
12
מגיפה ארורה פוגעת באלה כן ובאלה לא. יודע ה' מוסר כליות. שמע ישראל ויזכור ה' 1
מגפה בידי שמים21.05.20
11
" וטען ש"אצלם זו פירצה,". חזק!!!!!!!!!!!! גם בזה אשמים הציונים.
יהודי21.05.20
10
הרבי מסאטמאר זצ"ל כתב בספרו ויואל משה שכל חורבן אירופה, השואה הנוראה, נגרמה בגלל שהציונים הקימו את המדינה, ובגלל זה נעקדו על קידוש השם ארזי הלבנון, אדירי התורה, שליש מקרב עמנו, דבר שאף גדול בישראל לא אמר, כולל החזון איש והבריסקער רב זצ"ל, ועם כל זה לא ראיתי שמישהו בהמודיע יתקוף אותו על זה או יכתוב א
יואל20.05.20
הנקודה היא שהציונים התחילו לעשות פעולות לעבור על הג' שבועות עוד משנת תרס', הקמת המדינה בתשח' זה רק הסוף של הפעולות שלהם לעבור על הג' שבועות, למשל למה קרה הטבח בתרפט בחברון? מה קרה שלפתע הערבים השתוללו? שוב זה הציונים שהתחילו להתגרות ולתבוע את הר הבית ואל אקצא, ואז השייך יצא להסית נגד יהודים וקרה
חיים20.05.20
שוטה שבעולם מסעי הצלב,ת"ח ת"ט,גירוש ספרד הכול מהתגרות באומות? זה קלישאה כזה הזויה לתלו את כל הצרות שיש בעולם בהתגרות באומות ובפיאה נכרית והעצמות בגולובנציץ. ( כמובן שרבי חיים ויטאל מביא בשם האר"י שנתבטל השלוש שבועות אבל מי רבי חיים ויטאל נגד גדולי הקנאים) כל אלו שהתגרו באומות נשארו לחיות בארץ ישרא
יצחק לוי21.05.20
כל גזירה ופוגרום שקרה לנו בהסטוריה היהודית היה לה סיבה, למשל ידוע שהתוספת יו"ט אמר שגזירות תח תט באוקראינה היה בגלל שדברו בבית כנסת, וגירוש ספרד אמרו צדיקים אחרים זה היה נשמות מחורבן הבית שנכשלו בעבודה זרה והתיקון שלהם היה לא להתנצר ולוותר בשביל אלוקים על הכסף והבית וכו' ומצחיק שאתה מביא את דברי
א22.05.20
שכחת התחילו לעשות פעולות לעבור על ג' שבועות כבר בשנת שפ"ב בתקופת השלה"ק ובאותו תקופה נטבחו יהודים ע"י השייח מוחמד אבו רחפן וכך הלאה בכל הדורות בתקופת ר"ח פלאג'י והבת עין וכו' וכו'
יהודי לא סיקריק21.05.20
אם זה מה שיש לך להגיב אז אני רגוע... כבר חשבתי שמישהו יפריך את דברי עם ראיות מהתורה והפוסקים או משהו כזה, אבל אותך, כל מה שיש לי להגיב לך זה, קח את המוצץ ותחזור למצוץ ולישון בעריסה...
חיים21.05.20
אהה!!! אז ידעת מראש שאפשר להפריך דבריך בראיות מהתורה, ובכ"ז פערת פיך לבלי חוק!!! "הכשילן פיהן לרשעים..."
עברי אנכי24.05.20
לחיים הקיצוני אם לא השואה שהכריח אתכם לעזוב את הונגריה ולחפש מקום בטוח במדינת היהודים, היתה העריסה והמוצץ שלך ושל ילדיך בשילוב לימוד אקדמאי ומדעי [שרוב קהילתך למדו שם] עד היום בהונגריה. וכהסטריון קיצוני שאצלכם הכפשת האמת סילוף ושקר נר לרגליכם, ולכך לא מנסה להפריך דעתך הדמגוגי כי אתם מסלפים גם כתובים
ביי ביי21.05.20
9
גיבוב השמצות לא מובנות
נצח20.05.20
8
זכותו של גדול להביע את דעתו, כל זמן שזה לא נגד התורה, ואין זכות לאף עתונאי לבקר אותו, זה הפקרות ונגד דעת תורה שעתונאי יבקר ראש ישיבה און מנהיג עדה
יואל21.05.20
7
אני למשל, מעיון בנתוני הקורונה, הגעתי למסקנה שכדאי לכולם לעבור להונג קונג. שם יש אוכלוסיה של כשבע וחצי מליון איש, היא גם סמוכה לסין, ומתו שם רק ארבעה אנשים. כנראה שה' אוהב את הונג קונג יותר מארץ ישראל, לא? (אגב גם הכלכלה שם הרבה יותר חזקה מבישראל) כל אחד מגיע למסקנות שתואמות את ההשקפה שלו.
משה21.05.20
תודה.
יהודה21.05.20
צודק! לוגיקה בריאה
ס21.05.20
גם ברצועת עזה בקושי נפגעו. ולכן המסקנה היא...?
שמים את החץ 21.05.20
לא סוף פסוק. אני נשאר לראות
עדיין21.05.20
6
איני יודע אם הרב סולובייציק היה בחו"ל אבל ניו יורק מלאה באלפי אלפי אברכי משי שיושבים ועוסקים בתורה בקדושה ובטהרה וישנם כאלו שעשו הרבה כסף וזרקו מאחורי גוום את העסקים ויושבים ולומדים יום וליל ללא הפסקה כל מי שהיה בחו"ל באזורים החרדיים ראה את זה ובכל העדות.
אבי20.05.20
הגאון רבי אברהם יהושע יש לו ישיבה, ולומדים שם בחורים מכל העולם, והוא יודע בדיוק מה שנעשה בעולם, ואם הוא לא יודע אז הוא לא מדבר. אז אל תבלבל את המח
יואל20.05.20
דברי חכמים בנחת נשמעים הכותב העלה טיעון הגיוני שגם אם הוא טעה לא צריך להגדירו "מבלבל את המח" כאן שורש הבעיות לשונות של זלזול ומה שאנו רוצים מה"דער ייד" אתה לוקח אותה נילוזות על אחר וחבל לענין עצמו דבריך צריכים עיון כי שהרי מי מגיע לבריסק? מגזר מאוד מסוים יטען הכותב [שעל דבריו הגבת] שיש קהלים וציב
בני ברקי סקרן 21.05.20
5
הבלים בכל מזרח התיכון אין קורונה אתם לא במערב אתם במזרח התיכון ותפסיקו לבלבל את המוח
יחזקאל מאירזון21.05.20
4
האם מישהו בקי בחשבונות הקב"ה ויודע מדוע נפטרים כך וכך בארץ מסויימת? (יש ארצות שמצבן טוב משלנו). ומדוע נפטרים דווקא אלה ולא אלה? עכ"פ מי שפוער פיו כנגד ת"ח, למשל אותו כתב בעיתון "דער איד", הוא ודאי שייך לזיבורית של חו"ל...
יהודי ישראלי פשוט21.05.20
לא צריך לדעת חשבונות שמיים, יש נבואות בנביאים, וכשרואים שהן מתקיימות - מבינים שעל זה הם דיברו.
אלחנן.24.05.20
3
רבי גרשון נמצא ברשימה מכובדת של גדולי ישראל שהדער איד כבר ביזה, הם מסגלים לכתוב על רב קטן רשכב"ג ופאר הדור, ועל גדולי ישראל רק את התואר הר'
שמואל20.05.20
2
חכמים בלילה עכשיו הישראלים מתגאים, וכשהיה תקופת האנתיפדות בארץ ישראל ונפצעו ומתו פה הרבה יהודים כולל חרדים, ובחו"ל באותו תקופה ממש לא נהרג ולא נפצע שום יהודי, מה אז? למה מתו אז דווקא יהודי ארץ ישראל? למה ניצלו אז בהשגחה פרטית מיוחדת יהודי חו"ל? ומה עם מלחמת יום הכפורים שמתו הרבה יהודים ובאותו זמן
אבי20.05.20
טוב, בוא ננסה להפעיל את ההיגיון, אבל ממש קצת, לא צריך הרבה מה שקורה עכשיו בזמן הקורונה הוא תופעה כלל-עולמית שפוגעת בכל מדינות העולם, כולל ביהודים שגרים בהן, ודווקא כאן, בארצנו הקטנטונת, הפגיעה היתה יחסית קטנה ביותר, בחסדי שמיים במצב כזה ניתן להבחין ש"והפלה ד' אלוקיך" בין ארץ קדשו לבין שאר מדינות העו
חושב20.05.20
קודם כל יש עוד מדינות שלא נפגעו לא רק ישראל, למשל תימן אין חולה אחד, מונטגרו אשר בדרום אירופה אין חולה אחד, בבלארוס אין כמעט חולים, בפולין אין הרבה חולים, חלק מדרום אמריקה כמו ארגנטינה צילה וקוסטה ריקה ועוד מדינות שם, באחוזים למליוני אנשים שגרים שם אין הרבה חולים, העיקר שנפגעו מהקורנה זה סין, אמריק
אבי20.05.20
בדיוק על זה התכוון רס"ג בהקדמתו לאמונות ודעות כשכתב, שהחכם המשובח משתית את דעותיו על האמיתות (המציאות), ואילו הסכל המגונה משתית את האמיתות על דעותיו.
משה21.05.20
ומלתם את ערלת לבבכם לא תקשו עוד. ולא יהיו לכם קושיות. הרה"ק רבי שמעון מיערוסלב אמר פעם, למה הוא האריך ימים, כי הוא לא שאל קושיות, אבל אלה ששואלים קושיות, אומרים להם בשמים, בא הנה ונתרץ לך את הקושיות שיש לך, ודי למבין
שמואל20.05.20
1
ומי יודע אם כל זה מעשה שטן כדי לבחון אם ידבקו בציונים ואם לא .
עעע20.05.20
הכל מעשה שטן רח"ל, כי הרי הקיצונים משתפי"ם שלו ומבינים מהלכיו, ועם כל זאת אתה וחבריך נכשלים פעם אחר פעם במבחן ודבקים במדינת היהודים ומכריזים בעיני העולם כי אתה מאמין שא"י ח"ו שייכת לעמ"י, ורומסים כל תורת הקנאות האוסרת לישב בפלסטינה הגזולה והשדודה, ושותף אתה יום יום לחמס ודיכוי ועינוי ורצח, בושה וחר
ביי ביי20.05.20
חזק המילה "מעשה שטן" בשימוש תדיר בסאטמאר לכל בעיה שצץ להם על שיטתם...
יצחק לוי20.05.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24