כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האגרת שהמשכיל שד"ל ההדיר והעקיצה של שי"ר

במהלך הפולמוס הפנים משכילי בין רבה של פראג שי"ר למשכיל האיטלקי שד"ל המחוצף, שיצא נגד רבנו הנשר הגדול הרמב"ם - שד"ל ההדיר אגרת על שריפת ספרי הרמב"ם ושי"ר עקץ אותו (היסטוריה)

44
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ד בשבט | 15.02.23
ר' שלמה יהודה הכהן רפפורט - שי"ר
ר' שלמה יהודה הכהן רפפורט - שי"ר (מאת Antonín Machek - originally uploaded on en.wikipedia by Talmid78 at ‏18 בפברואר 2006‏, 16:38. Filename was Rabbi Rapoport-Machek.jpg., נחלת הכלל)

פרק ד': אנו עוסקים בפולמוס פנים משכילי בין רבה של פראג שי"ר (חתנו של 'קצות החושן'), למשכיל האיטלקי שד"ל המחוצף, שיצא נגד רבנו הנשר הגדול הרמב"ם.

אגרת על שריפת ספרי הרמב"ם ששד"ל ההדיר

בכתב העת 'כרם חמד' החמישי (שנת 1841) שד"ל ההדיר אגרת מימי הפולמוס על הרמב"ם שעורר ר' שלמה מן ההר ושני תלמידיו, שפעלו להחרים את כתבי הרמב"ם, ואף פנו והלכו לכנסייה הנוצרית בבקשה שישרפו אותם.

שי"ר כתב דברי רקע ומאמר נלווה וסיקר את העימות, והוסיף על סמך מקורות, שבתחילה השליטים הנוצרים אהדו את מתנגדי הרמב"ם, אולם לבסוף התהפך לבבם, והם הענישו את המלשינים בכריתת לשונותיהם. שי"ר ניצל את ההזדמנות ועורר את לב הקוראים לסובלנות דתית, ונגד מחלוקות שאחריהן "בזיון האומה והשפלת החכמים, ולרוב גם צרות ומצוקות".

איסור הגישום ע"פ הרמב"ם

במאמר הנלווה שי"ר הוסיף שמתנגדי הרמב"ם בעיקר האשימו אותו בשלילת ההגשמה (הסבר: הרמב"ם סבר שלקב"ה אין גוף, ובימינו עיקרון זה התקבל בידי כלל עם ישראל, ולמרות דברי המקרא וחז"ל המפורשים בהם משמע שלכאורה לקב"ה יש ראש, גוף, ידים רגלים ותחושות. הרמב"ם הציל בעיקרון שלילת ההגשמה רבים מהיהודים שלא האמינו במה שלא ראו, ולאחר שהבינו שאין לקב"ה גוף, והוא רואה ואינו נראה, הללו נרגעו וחזרו למוטב).

כדי להצדיק את דעתו של הרמב"ם, סקר שי"ר את תולדות עיקרון ההגשמה, ושלילתה. לדעתו של שי"ר עיקרון ההגשמה, הוליד אכזריות ומשטמה, ולכך הרמב"ם שלל זאת. שלילת ההגשמה הפכה את עם ישראל למובדל מ"כל ענייני התאוות והמעשים אשר מקורם רק בצרכי האדם".

לדברי שי"ר כיון שהיו כאלו שטעו בהבנת פשט המקרא וייחסו לאלוקים תכונות גשמיות שונות, חיזקו הפרשנים את חומת ההפשטה, ומכולם הגדיל לעשות הרמב"ם, ובין היתר הסתמך על אריסטו.

לדברי שי"ר אין פסול ליהדות להשתמש עם דברי חכם יווני, אם הם תואמים למה שהשמיע משה רבנו לעם ישראל אלף שנים קודם לכן. שי"ר שיבח את התועלת בחיבורי הרמב"ם נגד ההגשמה, שהקהו את רגשות הנקמה והשנאה, ו"השכל ואהבת האדם כרתו ברית יחדיו".

פרסום הזוהר אתגר את הגותו של הרמב"ם

שי"ר הוסיף שמאה שנים לאחר פטירת הרמב"ם, רעיונותיו הגדולים אותגרו בהופעת ספר הזוהר, שכלל תיאורים של עולמות נסתרים (ובשל כך היו שעזבו את לימוד כתבי הרמב"ם, והעדיפו את תורת הקבלה על פניהם).

שי"ר עקץ את שד"ל (שפרסם את האגרת ההיסטורית מימי שריפת ספרי הרמב"ם), כשהודה לו על שזיכה את הקוראים בתעודה היסטורית זאת, שדרכה ניתן היה לעמוד נכון יותר על חשיבות דרכו של הרמב"ם: "אשר שד"ל, חושב למצוא בו חסרון ודופי, כי קרב חכמת היוון אל דרך התורה, ובאמת היא תהילתו כי השיב לדתנו את אשר היה אצלה מאז ומקדם, רק ביתר ביאור עתה על פי השכל והחוכמה, אשר היה נחוץ לה להרר וללבן, ולעשות אותה נקייה מכל סיגים זרים".

מתברר שלא רק שד"ל[1] היה מהמשכילים שהתבטאו כנגד הרמב"ם. קדם לשד"ל המטיף בקהילת אופנבך שלמה פורמשטכר שבספרו (משנת 1841) הציג את היהדות כדת מוסר נטולה פילוסופיה, וחוצפן זה הגדיר את הפילוסופים היהודים כ"אלילים".

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

ד"ר נתן שיפריס שי"ר חדש, שלמה יהודה רפפורט: רבנות, השכלה, לאומיות, זלמן שזר תשפ"ב.

הרב יצחק ברוך רוזנבלום, מורה נבוכים בין משכילי ולמדני גליציה, דעת: כתב עת לפילוסופיה יהודית וקבלה 85 (2018), עמ' 189 – 228.

הנ"ל, 'צריך עיון', 'הרב הבודד' ט"ז בטבת תשע"ט.

[1] יצוין שאת שד"ל שכל ימיו התהלך בין משכילים לחרדים, הזכירוהו מספר גדולי ישראל, כדוגמת הגאון רבי חיים בלייח, אב"ד ורבה של תלסמאן באלג'יריה.

המלבי"ם בספרו "הכרמל". הגאון רבי יעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג בעל ה'כתב והקבלה' בבראשית יט ה, כא י, כה כג.

הגאון הבן איש חי - רבי יוסף חיים מבבל בפתיחה ראשונה לספר עוד יוסף חי (דרושים).

ובדורנו הגאון רבי מאיר מאזוז בספר 'אילת אהבים' (בני ברק תשס"ז) ובחידושיו לקידושין (ל' ע"א, עמוד ל"ז מדפי הספר) בזה הלשון: "ואף שאגרות הנ"ל מלאים בכמה מקומות דברים זרים ומרים כלענה, מכל מקום מילי מעלייתא דאית בהו דרשינן להו בפירקא, וקבל האמת ממי שאמרה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
שפירא, טעית פעמיים, שניהם ייסדו את תנועת המשכילים 'חכמת ישראל' ביחד, ושניהם היו יותר קרובים לאורתודוקיסה מאשר לרפורמה. שי"ר היה מתווכח עם כולם ומה בכך שעקץ איזה אדם
נפתלי15.02.23
אכן. והסיבה שעד היום אין רפורמיות ממוסדת באיטליה זה רק בזכות מלחמתו של שד"ל. שד"ל היה איש אמת וחכם שלא חת מפני איש ולא נשא פנים, (מה שלא מתאים לקטני הדעה בדורנו וביניהם כותב המאמר) מחוצף הוא לא היה!
אורי15.02.23
אגב, צאצאיו של שד"ל באיטליה שייכים לקהילה רפורמית ברומא. יש לו גם צאצאים חילונים בארץ
ישי15.02.23
אבל זה לא סותר את זה ששדל היה גם... חצוף. ביקורת היא דבר לגיטימי וחשוב. אך היא צריכה להיות מבוססת בראיות ולא על פי סברות סבורות להתקיף
משה16.02.23
הוא הביא ראיות!
דD16.02.23
לא ראיות. סברות
משה16.02.23
7
שי׳׳א היה אורתודוקסי לגמרי, כמדומני שהיה חתנו של הקצות
מנחם 15.02.23
6
כמו תמיד כתבות רדודות...
קני15.02.23

הצגת כל התגובות

5
חזק ואמץ רבי ישראל! רוב הקוראים לא יודעים שחכמת יוון הייתה קיימת בעם ישראל לפני גלותם. הגלות והצרות השכיחו מאיתנו חכמה זו והרמבם החזיר עטרה לישנה! הבעיה שרוב הקרואים שבויים בסיפורים חסידיים חסרי דעת
משה15.02.23
מוכח מדבריך שלא למדת ספר חסידות.. בורות לא קידמה איש.
אחד העם16.02.23
כבר הורה הגר"א כי חסידות היא מינות. אגב, למדתי חסידות אולם הבנתי שהיא בנויה על שקר
משה16.02.23
בניגוד לזיוף שלך בשם הגר"א על חסידות, יש לנןו דברים ברורים שהגרא כתב על הר"מ, וזל: והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה, וכבר הכו על קודקודו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים וכו', והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא בכל בדרך הלציי ולעקור אותן מפשטן. (ביאור הגר"א יו"ד קע"ט ס"ק י"ג).
לפי הגר"א הרמבם סילף גמרות שלמות!16.02.23
הגר"א פסק שהחסידות היא מינות בקונטריס זמיר עריצים שפירסם כאן רבי ישראל שפירא. לגבי דברי הגר"א על הרמבם, יש הסבורים שהם זיוף, ומ"מ הרמב"ם בר סמכא גדול ממנו ובפרט שגאוני בבל בשיטתו וכך קיבלו במסורת. הגר"א לא קיבל כי היה באירופה
משה16.02.23
להיפך לגבי דברי הגר"א על חסידים יש שסוברים שזה זיוף, ובכל ספריו הרבים לא כתב מילה נגד החסידים, משא"כ את פסקו של הגר"א על הרמב"ם שסילף גמ', זה נכתב ברורות ע"י הגר"א עצמו בחיבורו ההלכתי על השו"ע,
לגבי הרמב"ם זה אמיתי משא"כ לגבי חסידות16.02.23
מפגר כבר עניתי לך הרבה פעמים, שקונטרס זמיר עריצים לא חיבר כלל הגר"א, (וכך גם מוסכם מהחוקרים), אתה יכול לבדוק בקונטרס הזה משנות תקע-ר, כשזה יצא לאור, לא מופיע שם כלל שזה מהגר"א, בקיצור בפעם המי יודע מה התברר שאתה נוכל, רמאי ארור!
אתה רמאי, שקרן, נוכל, בעצם מה לא?..16.02.23
זמיר עריצים הוא גם אוסף מכתבים הכוללים גם את דעת הגר"א וחתימתו נגד החסידים ופיסקו שהם מינים ותנועתם מינות. המו"ל הוא רבי ישראל ליבל תלמיד הגר"א
משה17.02.23
ומצחיק שמין כמוך מנסה להתערב לגבי חסידות בשעה שהכת שלך שלא מאמינים בזוהר מוחרם אצל 98 אחוז מכלל ישראל השומרי מצוות דתיים או חרדים, חלק פסקו שאתם אסורים לבוא בקהל, ולא מצטרף למניין וכו',
תגובה AS19.02.23
בעוד שכל גדולי ליטא שאחר הגר"א, התחברו עם החסידים, רבי איצל'ה מוואלוזין, הבית הלוי, והגרח מבריסק אף השתדך עם משפ' חסידית, ועוד, והמשנ"ב הביא מבעל התניא, בקיצור כולם הבינו שרימו את הגר"א, משא"כ כת הכופרים בזוהר מנודים מ95 אחוז משומרי המצוות!
המשך AS19.02.23
נוכל אתה שוב משקר? תציין באיזה עמוד (בזמיר עריצים) חתם הגר"א על מכתב שחסידות זה "מינות"?? ולגבי ר' ישראל ליבל הוא כלל לא היה תלמיד הגרא, ובהקדמה לביאור הגר"א שו"ע, כתבו בניו את רשימת תלמידי אביהם הגר"א, ור' ליבל כלל לא מופיע שם!
אתה אחד מגדולי הנוכלים והרמאים!19.02.23
בנוסף להנ"ל, גם אילו באמת היה פוסק הגר"א שחסידות זה מינות, עדיין לא היה רלוונטי לדון חסיד כמין, בגלל שהגר"א לא קיים "שמוע בין אחיכם", וברח מלפגוש בעל התניא וגדולי החסידות, (אדם שיש לו תשובות ולא חושש, לא בורח מעימות),
הגרא היה פוסק שכופר בזוהר זה מינות!19.02.23
הגרא פסק שחסידות היא מינות. הוא הכיר את המגיד והחסידים ושלח לחקור אחר הבעשט.
משה20.02.23
4
אכן, כאשר ראו האירופאים שהרמבם הצליח במפעלו, החלו לזייף ספרים על שם תנאים קדמונים, כדי לטשטש את מפעלו של הרמבם לתורת אמת. מה עשו? חיברו את הבהיר ואת הזוהר
משה15.02.23
חה חה
אחד16.02.23
זו עובדה היסטורית שכיום רבים יודעים אותה, מה שבעבר לא יכלו לדעת. עכשיו אתה מבין מה ערכה של החסידות כשהיא מבוססת על זיוף חחח
משה16.02.23
זו עובדה הסטורית שהגר"א פסק שהר"מ סילף גמרות, והוציא אותן מכוונתן הפשוטה. וז"ל: והוא נמשך אחר הפילוספיה הארורה, וכבר הכו על קודקודו, שהרי מצינו הרבה מעשיות בגמ' על פי שמות וכשפים וכו', והפלוסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא בכל בדרך הלציי "ולעקור אותן מפשטן". (ביאור הגר"א יו"ד קע"ט ס"ק י"ג).
AS16.02.23
כל גאוני בבל היו בשיטתו של הרמב"ם שהדברים המוזרים בגמרא מתפרשים היטב בדרך ההגיון והמשל. הגר"א חי באירופה ולא זכה לקבל את מסורת הגאונים
משה16.02.23
תביא בבקשה כמה מקורות מהגאונים לגבי דעתם על שדים, אשמח לעיין במקורות!
AS17.02.23
גאוני בבל היו פילוסופים כרב שמואל בר חפני ורב סעדיה גאון וכן היו שוללי סיפורי הנמנעות כמו שכתבו רב האיי ורב שרירא עיין בכתביהם
משה17.02.23
אם האמינו בשדים, או לא האמינו, כן האמינו בזוהר או לא, כל זה לא רלוונטי כיום, אחר שמרן הבית יוסף והשו"ע, שהתקבל אצל כל ישראל, והוא מביא מהזוהר, וכן אחר שהגר"א כבר פסק על הר"מ שטעה וסילף לגבי שדים, וכל דברי חז"ל אמת כפשוטם!
הרמב"ם עצמו שינה הרבה מהגאונים!19.02.23
וכשצבוע כמוך יקיים את פסק הגר"א לגבי הפלוסופיה הארורה, ולגבי הר"מ, אז תבוא לדבר בצביעות לגבי דברי הגר"א על החסידות (שבאמת כלל לא כתב נגדם, לא בחיבורו הלכתי או באחד מספריו הרבים, ובעל הזמיר עריצים אינו כלל תלמיד הגר"א כמו שתיאר על עצמו, ולא מוסמך כלל להמציא בשם הגר"א כלום!)
AS19.02.23
הגרא לא יכול לחלוק על הרמב"ם עם כל הכבוד לגר"א. בכל זאת, הרמב"ם הוא גדול הראשונים. כנס לפרופורציות
משה20.02.23
הרמב"ם לא יכול לחלוק על גמרות וחז"ל, עם כל הכבוד. בכל זאת ספרי הרמבם ללא מקורות מהתלמוד לא שוה כלום, ולכן כנס לפרופורציות בבקשה! ואגב בדיוק כמו שהרמב"ם יכול לחלוק על הגאונים כגון בעל הלכות גדולות, יכול הגר"א לחלוק עליו, ובפרט שהגר"א נחשב כראשון, כפי שכתבו תלמידיו שהכירו קדושתו והתמדתו!
AS21.02.23
לרמבם הייתה מסורת מהגאונים אבל לרבנים האירופים לא הייתה. כך כתב הנציב בהקדמה להעמק שאלה. ולכן הרמבם פוסק לפי הגמרות והאירופים לא קיבלו מסורת כיצד להבין את הגמרות
משה24.02.23
3
אכן ספר הזוהר חובר כמאה שנה אחרי הרמבם. היום רבים רבים מגלים את האמת ההיסטורית הזו שהושתקה באלימות עלידי החסידים והמקובלים. אגב, בעל הזוהר העתיק רעיונות מהרמבם, אולם באופן כללי הוא ההיפך מהרמבם בכוונת זדון!
משה15.02.23
אתה חולה נפש אנוש, החסידים הפיצו הזוהר או השתיקו את מקור הזוהר? זאת אומרת שהרמב"ן היה חסיד?.. זאת אומרת שמרן בעל השו"ע היה חסיד או "מקובל"?.. אתה מזכיר לי את הנוצרים שבכל דבר האשימו היהודים, ובכל דבר אתה מאשים את החסידים.. אתה פשוט חולה!
אתה חולה נפש, נוכל, רמאי, ומה לא?..16.02.23
הרמבן עדיין לא ראה את הזוהר. שנית, זייפני הזוהר הצליחו להערים על חלק מבני דורם והם הנחילו לבניהם את השקר ונכדיהם כבר נולדו לתוך השקר עד שנהפכו לרוב גם הדפסת הספר והפצתו השפיעה. החסידים הוסיפו חטא על פשע שיצרו דת חדשה על בסיס הזיוף
משה16.02.23
מה הקשר כאן רמב"ם? טענת בחולי (הגדול שאתה סובל) שהחסידים אשמים "בהסתרת" מקור הזוהר, ועל זה השבתי וכי הרמבן והבית יוסף שהביא מהזוהר היו חסידים? ובמקום להתנצל על השקר והעלילה שכתבת על החסידים (כדרכיך להאשים אותם בכל הפוגרומים והצרות מאז מתן תורה ועד ימינו), במקום זאת אתה משנה נושא (כדרכיך תמיד לעשות).
אתה חולה נפש, נוכל, ומה לא?16.02.23
השבתי לך כבר אלא שאין לך שכל להבין. הרמבן לא ראה את הזוהר כי הוא צץ אחריו. הב"י נולד כמה דורות אחרי שהצליחו להערים על כולם
משה17.02.23
לא השבת כלום מר נוכל, הרי העללת וטענת שהחסידים "אשמים" בהסתרת מקור הזוהר, והנה אתה מודה שמרן הבית יוסף הביא הרבה מהזוהר, על אף שחי מאות שנה לפני החסידות.. בקיצור כמו תמיד אתה מאשים בכל הכפירה שלך את החסידים, ואחרי זה מתברר שהמקור כבר מהפוסקים שהביאו הזוהר!
יינך נסך ואינך מצטרף למניין!19.02.23
מה נעשה שהגר"א פסק שהחסידים הם מינים. לגבי ספר הזוהר, היום התברר למעלה מכל ספק שהוא זיוף כדברי היעבץ החתם סופר, הנודע ביהודה ועוד. מכאן תסיק שלמקובלים לא הייתה רוח הקודש כדי לדעת שהספר מזוייף
משה20.02.23
מה נעשה שאתה נוכל גוי שאין לו בעיה לשקר על חשבון הגר"א? ומה נעשה שבניגוד לגבי חסידות, הגר"א פסק שהר"מ סילף והוציא גמרות מפשטותן? נכון הוא היה ראשון, אבל מה נעשה שגם ראשון לא יכול לשנות גמרות פשוטות (ברכות ג)?!
נשמתך גוי לכל דבר21.02.23
לא נכון. לרמבם הייתה מסורת מהגאונים כיצד להבין את הגמרות. וכבר קדמוהו רבינו סעדיה גאון ורב שמואל בר חפני ועוד שהיו פילוסופים. לגרא לא הייתה מסורת ולכן הוא לא הבין את הרמבם והגרא כפי הראוי על פי הגאונים. מ"מ הוא פסק חסידות=מינות
משה24.02.23
2
שימו לב! הרב שי"ר כותב שכאשר יהודי אירופה התרחקו מתורת אמת של הרמבם נחתו עליהם צרות איומות!! כי הם לא התרחקו רק מתורת הרמבם אלא מבורא עולם!!
משה15.02.23
1
רוב חכמי צרפת הראשונים היו מגשימים. כך מעיד רבי שלמה בן מרדכי ממרסיליא. כל כך הייתה המסורת חלושה באירופה רח"ל. הרמבם הציל אותם מכפירה חמורה
משה17.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

מכתב נוקב לדרעי

זקן ראשי הישיבות: "כדרך עמלק הם מנסים לגייס בחורים"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

נכדו הרב, מספר על דמותו

בנו של הצדיק הירושלמי וצדיק נסתר | מי היה רבי רפאל לוין?

חנני ברייטקופף | 14.05.24

"זה לא חג העצמאות"

מרן הגר"ע יוסף: "אסור להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה"

ישי כהן | 14.05.24

ראשי ישיבות ואדמו"רים זועמים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

כָּל קָהָל וְעֵדָה

התחליף למירון: המדינה תממן הדלקות ל"ג בעומר בכל הארץ

ישי כהן | 13.05.24

באולפן 'חדשות 12' | צפו

בין הגר"י אזרחי לדני קושמרו | ישי כהן על יום הזיכרון תשפ"ד

יאיר טוקר | 13.05.24

"חוויה נוראית, מזעזעת, מחרידה"

האחות השכולה נגד המפריעים לנאום גולדקנופף: "תתביישו"

ישי כהן | 13.05.24

תיעוד מהיכלי הקודש 

הכהן הגדול: גדולי הרבנים קיבלו את הספרים של זקן רבני תוניס

חיים רוזנבוים | 13.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

"הנס היה בצומת יד מרדכי" | צפו

רב משמר הגבול ותושב שדרות בריאיון מטלטל: משחזר את רגע פריצת המחבלים בשמחת תורה

כיכר השבת | 13.05.24