כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשבעל התניא הציע שחכמי הספרדים יכריעו את הוויכוח

לאחר שהגר"א לא הסכים לפוגשו הציע בעל התניא שחכמי הספרדים יכריעו את הוויכוח בין המתנגדים לחסידים; איך זה נגמר? (היסטוריה)

22
ישראל שפירא | כיכר השבת | ח' בתשרי | 03.10.22
דיוקן נפוץ המיוחס לבעל התניא זיע"א
דיוקן נפוץ המיוחס לבעל התניא זיע"א (צילום: מאת בוריס שץ, נחלת הכלל)

פרק י': לאחר יותר מ-25 שנות איבה, פלגנות וסכסוך מתמשך בין "המתנגדים" ל"חסידים", שהחלו באופן רשמי בשנת תקל"ב (1772), - בשנת תקנ"ז (1797) חסידים מהעיר וילנא, בקשו מאדמו"ר הזקן הגרש"ז מלאדי שיבוא לעירם לצורך עשית שלום עם המתנגדים על ידי עריכת ויכוח עם הצד המתנגדים, וימונו בוררים מטעם שני הצדדים, שיכריעו את הוויכוח ב"עבודת השם" בין גאוני המתנגדים, לרבוה"ק אבות החסידות, אחת ולתמיד.

הפרקים האחרונים >>

בקשה זו של חסידי העיר וילנא, נעשתה לאחר שבתאריך י"א בתשרי באותה שנה, יצאה אגרת הגר"א החריפה ביותר כנגדם.

הגרש"ז מלאדי באגרתו לאנשי שלומו בוילנא, כתב שאין טעם לוויכוח עם הגר"א, לאחר שכבר נעשו ניסיונות מצדו להתווכח, והלה דחה אותו.

כמו כן סבור הגרש"ז מלאדי שהגר"א לא ישנה את דעתו על החסידות גם אם יערך ויכוח, כי "כבר נחלט הענין אצלו בהחלט גמור".

עוד טוען הגרש"ז מלאדי שהגר"א אינו מאמין בתורת האריז"ל שהוא כולה מפי אליהו הנביא, וענין העלאת ניצוצות כפי שהזכיר הגרש"ז מלאדי בספרו 'תניא', נזכר רק בכתבי האריז"ל, ולכן "מי שאינו מאמין באיזה דבר לא אדון הוא בדבר זה לדון ולהכריע".

פרט מעניין מזכיר הגרש"ז מלאדי, שגם בוררות של שני אנשים חשובים לא יעזרו במקרה זו, כיון שגם אם הבוררים יסיקו כשיטת החסידות ולא המתנגדים, הם יחששו מהגר"א כי "אין מישהו במדינת ליטא מי שירום לבבו שלא לבטל דעתו מפני דעת הגאון החסיד ולומר בפה מלא אין בפיהו נכונה".

הגרש"ז באגרתו סבור שהויכוח בין שני הצדדים, יערך אך ורק בכתב ולא בע"פ, והכתבים יועברו לחוות דעתם של חכמי ישראל, ודעתם של רוב החכמים, היא זאת שתכריע "ובזה יהיה שלום על ישראל".

אומנם הגרש"ז מוסיף שחכמי ישראל הללו שיכריעו במחלוקת, צריכים להיות מאלה שלא נתונים למרותו של הגר"א, אלא "מפורסמים באמונת קבלת האר"י ז"ל בכללה שהיא כולה מפי אליהו ז"ל, כחכמי הספרדים ודומיהם".

באגרת חסר תאריך מדויק, אולם נראה שהיא יצאה לאחר שספר 'תניא' יצא בשנת תקנ"ז, ובעוד הגר"א בחיים לפני ראשית שנת תקנ"ח. האגרת פורסמה לראשונה בספר 'מצרף העבודה', קניגסברג תרי"ח.

מתוך האגרת:

"אהובי אחי ורעי העומדים על התורה ועל העבודה אנ"ש.

"אילו היה באפשרי לבא לידי גמר נכון עמהם בוודאי אין לך מצוה גדולה מזו לעשות שלום בישראל... אך מה לעשות ולא עשינו והרבה טרחנו בזה ולא עלתה בידינו... והלכנו אל הגאון החסיד נ"י לביתו להתווכח עמו להסיר תלונותינו מעלינו... וסגר הדלת בעדינו פעמים... ואח"כ... נסענו לק"ק שקלאב לוויכוח ולא עלתה בידינו, ועשו לנו מעשים אשר לא יעשו..."

[בספר 'בית רבי' נטען שהמתנגדים בעיר שקלוב סגרו במרתף את האדמו"רים: "הם לקחו את רבותינו וסגרום במרתף כל הלילה ובדעתם היה שלמחר יעשו להם בזיונות, אך בחסד השי"ת ניצלו משם"].

על מתנגדי שקלוב ממשיך ומספר הגרש"ז באגרתו: "בראותם שאין להם מה להשיב על דברינו, באו ביד חזקה ותלו עצמן באילן גדול החסיד הגאון נר"ו, בואמת דננהו לכף זכות להיות כי כבר נחלט הענין אצלו בהחלט גמור בלי שום ספק ספיקא בעולם".

בהמשך דבריו הרגיע הגרש"ז את חסידיו, על האירוע המצמרר בו נשרפה צוואתו של הבעל שם טוב (ע"פ הוראת הגר"א, כך לפי עדותו של מושל ליטא, קוטזוב מיום 30 ליולי 1800), וביקש מחסידיו לבל "יעוררו מדנים", וזה לא דבר חדש ביהדות ששורפים ספרים תורנים, והיה לעולמים בשריפת הספרים הידוע של ספרי הרמב"ם, שלמרות שכוחו היה מפורסם, עד כדי כך שהיו קהילות בספרד היו אומרים בנוסח הקדיש "בחייכון וביומיכון... ובחיי מרנא ורבנא משה..." היו כאלו שהחזיקהו "כמין וכופר בתורה הקדושה, ושרפו ספריו... ברחובות קריה... אך כאשר חלפו ועברו ימים רבים גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה [עפ קהלת ט ו]", סיים הגרש"ז את איגרתו לחסידיו בעיר וילנא.

יצוין שישנו פולמוס לגבי אמינות אגרת זו מאת הגרש"ז בעל התניא, ראה במאמרים הקודמים שציטטנו את טענות החוקרים לכאן ולכאן.

מקורות ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
אין על חבד אוהב אותכם
צדיק בן צדיק03.10.22
11
מה שהכי חשוב פה זה אמיתות האגרת חייבים להיות מובאים הצדדים לכאן ולכאן ומי מהחוקרים לכאן ולכאן
לוי03.10.22
10
אין ספק שהיום אין ולו גרם של מחלוקת בדבר לגיטימציית ויופי החסידות שהחייתה את היהדות דאז והיום. בטוחני שכעת בג"ע עליון, הגר"א ואדמוה"ז חברים קרובים אשר עוסקים בסודות נשגבים בצוותא :)
שכל ישר03.10.22
אם אתה יודע ובטוח מה קורה למעלה , למה תעצור כאן ולא תספר לנו מה עוד קורה שם , (זה שיש מי מרבותינו שכבר אמרו מעין זה, אינו אומר שכל אחד שהחליט בעצמו שהוא בעל שכל ישר יכול לקבוע מה קורה למעלה. ) היש לכם עזות פנים וחוצפה כלפי מעלה גדולה מזו , ואין אני בא לקטרג חלילה אלא רק באתי להעיר על כך שאנו בדור
שפוי03.10.22
אתה סתם משועמם וממציא עלילות כאילו כתבתי דבר מה לא תקין או לא מכבד. הגר"א ואדמוה"ז קדושי עליון ללא צל של ספק ולא צריך להיות מקובל נסתר בכדי להסיק ששניהם שוכנים בצוותא בג"ע עליון. יש לך בעיה בהתבוננות
שכל ישר03.10.22

הצגת כל התגובות

9
בעל התניא עצמו היה ספרדי מושלם . שמו היה שלמה בן שניור . הוא נכד של אברהם שניור קורנל .
שלמה 03.10.22
אל תהיה בור… בעל התניא נקרא בשם שניאור זלמן ע״ש סבו ולאביו קראו ברוך (וגם אליעזר) והוא מגזע אנוסי ספרד אבל אבותיו מנכבדי פוזנא ומינסק…
אחד שיודע06.10.22
לאחד שלא יודע . בעל התניא שמו שלמה שניור סון שזה בן שניור . לאביו קראו ברוך . בן שניור זה שם משפחה . ליהודים ספרדים יש שם משפחה כבר 800 שנה . אצל אשכנ זה נכנס רק לפני 200 שנה
שלמה . 13.10.22
תפתח גוגל . גירוש ספרד היה לפני 500 שנה . הם עברו להמבורג . מישם לפוזנן . קאפיש ??
שלמה 13.10.22
8
מי שלומד תניא מבין את הפשטות של העולם
אלי וגנר04.10.22
7
הבן איש חי (חכם ספרדי), בספרו "בן יהוידע" על הש"ס, אין כמעט 3 דפים בגמ', שהוא לא מפרש זאת על פי קבלה ותורת אריז"ל, וזוהר הק', וניצוצות וכו'. (אגב לגבי תפילה כמה שעות ביום, הוא הכריע כהליטאים, אבל על עצם העניין תורת החסידות הוא לא חלק, ואדרבא הבן איש חי האמין בה, ומצטט בכבוד גדול מספרי חסידות!)
וגם געצל יהיה03.10.22
הבן איש חי לא ידוע לי שמצטט ספרי חסידים כלל אולי קצת, ככלל התורה הקבלית הספרדית שונה מאוד מהתורה החסידית מהמעט שלמדתי קבלה הבנתי שזה המצב ומש סוג של שתי גישות. הבן איש חי מרבה להביא ספרי מקובלים ספרדים דוגמת הרשש
עיראקי16.10.22
הבן איש חי כמעט ולא מצטט מספרי החסידות בכלל. הרי שמצטט את השו"ע הרב לרוב, אבל בענייני קבלה הוא לא מביא שום דבר מהחסידים (חוץ מהבני יששכר, וגם זה מעט מאד). משא"כ הבן איש חי מצטט דברי הגר"א גם בנסתר!
פתואל יעקובזון03.10.22
אין כזה דבר צורת החסידות . יש תורה על-פי הסוד . זהו זה
שלמה 03.10.22
כפי שכתבתי הבן איש חי אחז הן מהבעש"ט הקדוש והן מהגר"א הקדוש, זה פשוט לכו"ע וניכר מכתביו, ואני דווקא לא ציינתי מקור היכן שבנושא מסויים הבן איש חי הכריע כמו הליטאים, כדי שישראל שפירא לא יסלף את זה, כאילו שכוונת הבן איש חי על כל תורת החסידות, אלא מדובר שם לגבי נושא ספציפי. ועיין מה שכתב על הבעש"ט, חכם
וגם געצל יהיה03.10.22
6
זה מזכיר את המחלוקת של שאול המלך ודוד המלך. שניהם קדושי עליון עין לא ראתה את קצה קדושתם. מי אני שאדבר על קדושי עליון אלו. אלא תורה היא ורוצה אני ללמוד. או הויכוח של יוסף ואחיו, וכן הלה אלו דברים נשגבים איך אפשר להבין. אלא ששניהם דיברי אלוקים חיים. אל לנו להתעסק בחילוקים ודקדוקים שטחיים. הכל בראיה א
Mexicano03.10.22
5
שלח ידו בשלומיו חילל בריתו כבר דורות שכבר ופג כל זה, מי צריך זאת רק לעשות פרווקציע
פראווקטר 03.10.22
4
נושא מרתק, לא ידעתי מאיגרת הזאת מבעל התניא, מעניין! (אמנם זה לא מתאים בעשרת ימי תשובה, עריו"כ, אבל יישר כוח על הבאת האיגרת מבעל התניא).
דניאל03.10.22
3
תגובה ל'שלמה': ממתי קוראים לרבי שניאור זלמן, 'שלמה שניור'? וגם מעולם לא היה היה לו סבא בשם 'אברהם שניור קורנל'?! מה התכוונת בזה? ואם צחקת, זה לא מצחיק... (בכל אופן בלי קשר 'זלמן' זה 'שלמה')
שלום דובער הלוי שווארץ04.10.22
מה קשה לך להבין ? שלמה זה זלמן . כותבים שלמ״ן שניור . שזה שלמה בן שניור . נהפך במשך הזמן לשניורסון שזה בן שניור . תלמד אנגלית . סון זה בן . מי שמצחיק זה השיכתוב שקיים אצלכם . בעל התניא הוא יהודי ספרדי מצאצאי הגירוש . נכד לר אברהם שניור . שהיה תקופה מסויימת
שלמה . 13.10.22
2
בעל התניא כ"כ חריף שכל, כתב את האמת מכל הצדדים, למה לא יועיל שום וויכוח ו"בוררים", מלבד אם יביאו בוררים מארצות רחוקות, כמו חכמי הספרדים שמאמינים בניצוצות ובתורת האר"י
דניאל03.10.22
1
כשבורחים מוויכוח, זה אומר שאין לצד הבורח מה לענות! וגם באיגרת המזוייפת מהגר"א, לא כותב שם, למה החליט שהחסידים הם "כת אנשי רשע ובליעל", כשמאשימים וכותבים כאלו מילים חייבים לנמק למה, ולהביא ראיות מההלכה, אבל כנראה שהאיגרת מזוייפת וכלל לא מהגר"א, ולכן לא הוצרך שם לכתוב שום ראיות והסברים לעלילות שווא!
משה03.10.22
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

המונים בבר המצווה לבנו של המשפיע ונכד הרבנים | תיעוד

חיים רוזנבוים | 09:11

נצח שבנצח

בסעודה שלישית: בקאמרנא ציינו את הילולת ה'היכל הברכה'

חיים רוזנבוים | 19.05.24

גלריית תמונות

עם כל החסידים: האדמו"ר ערך טיש לרגל הילולת דודו | תיעוד

חיים רוזנבוים | 19.05.24

רמי מעלה

האדמו"ר וגיסו האב"ד הופיעו לפתיחת הזמן בישיבה 

חיים רוזנבוים | 19.05.24

מעל 200 אלמנות 

בראשות הרבנית מסאטמר: שבת מיוחדת לאלמנות מאירופה

חיים רוזנבוים | 19.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

עם התחלת הזמן

אברכי ובחורי ערלוי התכנסו לוועידה של תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 19.05.24

סיפור למוצאי שבת

הדוב החל להשתולל כמו משוגע | זה מה שעשה העל שם טוב

ורד שאלתיאל | 18.05.24

הסגולה למוצ"ש

כשהבעל שם טוב הקדוש ניצל ממוות בזכות התפילין | צפו

כיכר השבת | 18.05.24

פרסום ראשון

האדמו"ר מויז'ניץ ימריא לביקור בזק בארה"ב, לשבת סגורה עם נגידים

חיים רוזנבוים | 17.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

בקודש פנימה

האדמו"ר מזוויעהיל ממשיך בסבב ביקורים אצל ראשי הישיבות

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בצל המתיחות בין ישראל לאיראן

רבה הראשי של איראן ביקר בהיכלי האדמורי"ם בארה"ב

חיים רוזנבוים | 17.05.24

ביקור הוד

בן האדמו"ר מגור חיזק את החסידים בלונדון

חיים רוזנבוים | 17.05.24

תיעוד ענק ומסכם

סיכומו של שבוע | אלפים בניחום אבלים בביאלה

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

"יום ההצלה" שלא נחגג

שמונים שנה להצלת האדמו"ר ה'ישועות משה' מויז'ניץ | יומן הצלה מסעיר

חיים רוזנבוים | 16.05.24

פרסום ראשון

כשהאדמו"ר מביאלה זעק: "דם ישראל נשפך כמים" | צפו

חיים רוזנבוים | 16.05.24

בית צדיקים יעמוד

האח הבכור הכתיר את אחיו הצעיר; החסידים צעקו 'מזל טוב' 

חיים רוזנבוים | 16.05.24