היסטוריה ואקטואליה

ההבדל בין החסידים למתנגדים - בעיניו של הגר"ח מבריסק

המחלוקת, כך לפי האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש, החלה בעיר שקלוב עם אברך מחוצף שהעיז פניו; מתי היא הסתיימה ומה התבטא הגר"ח מבריסק על ההבדל בין החסידים למתנגדים? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק ו': האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש במאמרו 'אבות החסידות' (נדפס ב'התמים', וורשא תרצ"ו), הביא סיוע ומקורות לכך שהמחלוקת החלה בעיר שקלוב, וכתב שהיה אברך שהגיע לשקלוב בשנת תק"ל (1770) ודרש דרשה שהפליאה את קהל השומעים, אולם לבסוף "הסיר את המסווה מעל פניו, ויצא בדברי עלבון על רבנים מפורסמים, וגם פגע בכבודו של הגר"א".

המתנגדים בעיר שקלוב הסיקו שהאברך המחוצף הנ"ל היה שליח של המגיד ממזריטש, וכך נוסד בשקלוב הוועד הראשון לריכוז התעמולה כנגד תורת הבעש"ט ותלמידיו המגיד.

יצוין שהפולמוס בין חסידים למתנגדים, הסתיים באופן מעשי אי שם באמצע המאה הי"ט, ובאופן רשמי בתאריך ד' באדר, בשנת תר"ע (1910), עת התכנסו גדולי התורה והחסידות בוועידת פטרבורג, עליה התבטא גיסו של מרן הגרח"ע גרוזינסקי: "מה נהדר היה המראה, לראות גדולי ישראל רבנים ואדמו"רים... יושבים יחד אל שולחן אחד לדון על צרכי עמנו. והאספה הגדולה ההיא פעלה הרבה לקרב את הלבבות ולאחד את הקרעים בישראל".

(כמה שנים לפני וועידת פטרבורג, התקיימה אסיפה של גדולי ישראל בעיר ווילנה, או אז התבטא אחד מגדולי ישראל, שעצם זה שהאסיפה המשותפת של "המתנגדים" עם "החסידים" בעיר וילנא, היכן שהחרם החל, מדובר בסגירת מעגל לטובה).

מסופר שבדרך לוועידת פטרבורג נסעו הרבנים והאדמו"רים יחדיו, כפי המתואר על הרש"ב מליובאוויטש והגר"ח מבריסק שנסעו ברכבת לוועידת פטרבורג.

במספר מקורות נטען שבכל חניית ביניים, כל בני העיר החסידים מעריצי הרש"ב יצאו לראות את הרבי, זולת הליטאים שנשארו ללמוד חידושי הגר"ח בלי לעניין אותם לצאת ולהקביל את פניו...

כשראה הגר"ח מבריסק את טקסי הקבלת פנים שנערכים לבן לווייתו הרש"ב, ואילו לו עצמו, לא מגיעים תלמידיו להקביל את-פניו נענה ואמר כי "עתה ניתן לראות את ההבדל בין החסידים למתנגדים", והמשיך: "החסידים מכבדים ומעריצים את רבם בחייו, בעוד שלאחר פטירתו הם ממהרים את לוויתו ומזרזים את קבורתו, ללא כל גינוני כבוד. ואילו אצל המתנגדים המצב הפוך. בחייו לא זוכה הרב לכבוד הראוי לו, ורק לאחר מותו הם מפזרים לו שבחים לרוב וחולקים לו כבוד רב בהספדים הארוכים שנושאים לזכרו", (מתוך ספר הזיכרון לרבי חיים שאול ברוק ראש ישיבות חב"ד "אחי תמימים" בתל אביב ובראשון לציון, תורת חיים עמוד קי"ג).

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר