היסטוריה ואקטואליה

האם הגר"א חיבר את הקונטרס החריף 'זְמִיר עָרִיצִים' נגד החסידות?!

קונטרס 'זמיר עריצים' הוא החיבור הראשון הפולמוסי כנגד החסידות שיצא בשנת תקל"ב (1772), ולא נכתב בראשו מי המחבר; החוקרים שהתעסקו בספר זה, ניסו להעלות כמה השערות בנושא (חסידים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ג': קונטרס 'זמיר עריצים' הוא החיבור הראשון הפולמוסי כנגד החסידות שיצא בשנת תקל"ב (1772), ולא נכתב בראשו מי המחבר.

החוקרים שהתעסקו בספר זה, ניסו להעלות כמה השערות באשר לזהות המחבר.

המגיד מסלוצק רבי ישראל ליבל ששימש גם כרב במוהילב סבר שהגר"א עצמו כתב את הספר, ואילו ישנם שסברו שרבי דוד ממאקוב חיבר זאת.

ההיסטוריון צבי גְרֶץ שיער שמחבר הספר הוא רבי חיים מוואלוז'ין תלמיד הגר"א, לעומת ההיסטוריון שמעון דוּבְּנוֹב שהצביע על כך שרבי חיים התקרב לגר"א רק מאוחר יותר בתקל"ח, והוכיח שישנם שינויים בין 'זמיר עריצים' לסגנון של ספר 'נפש החיים', כך שלא יתכן שהגר"ח מוואלוז'ין חיבר את 'זמיר עריצים'.

כיום מקובל כפי מסקנתו של דובנוב שהמחבר הוא רבי יהודה אריה ליב סופר קהל ברודי.

כאמור קונטרס 'זמיר עריצים' גרם למשבר קשה ביחסים בין החסידים והמתנגדים, כפי שהזכיר בעל התניא "כתבו כן מווילנא לבראד והדפיסו שם קונטרס זמיר עריצים בקיץ הנ"ל. והיתה מזה צרה גדולה לכל הצדיקים דוואלין, ולא יכלו לישב בבתיהם".

• • •

כפי שהזכרנו, המגיד מסלוצק רבי ישראל ליבל סבר שהגר"א חיבר את 'זמיר עריצים'. הרב ליבל היה אחד מהמתנגדים הקיצונים ביותר, לדבריו הוא היה תלמידו וממשיכו של הגר"א שהיה עסוק בלכתת את "עקבות נחש הקדמוני".

לא נצטט בבמה זו את כל דברי הרב ליבל על אור שבעת הימים הבעש"ט זי"ע, אלא רק אמרה מתונה יחסית: "אין בו מים של תורה". אמנם הוא מציין כי "היו אומרים" עליו ש"הוא יודע דבר שלא ראה ולא שמע".

ישנם שסבורים שרבי ישראל ליבל דאג לשלוח מכתב לשלטונות הרוסים, בו מתוארים ראשי החסידות כפושעים מדיניים מסוכנים, וכך נגרם מאסרם של הצדיק רבי שניאור זלמן מלאדי, רבי אשר מסטולין ורבי מרדכי מלכוביץ'.

ברם, בספרו "עוזר ישראל" הביא רבי ישראל ליבל פירוש חסידי מהמגיד ממזריטש, וכינה אותו "המגיד המנוח החסיד", למרות שהיה מתנגד חריף ביותר.

מהדורה ראשונה של "עוזר ישראל" למגיד הגאון רבי ישראל ליבל מגדולי מתנגדי תנועת החסידות, שהזכיר את המגיד ממזריטש (אוצר החכמה)

החוקר הליטאי הנודע רבי דוד קמנצקי הסיק שרבי ישראל ליבל ואתו עוד מתנגדי דורו, הפרידו בין דברי תורה שהובאו מאת אדמו"רים מפורסמים, אותם אף ציטטו, לבין הפולמוס החריף כנגד החסידות בה לא עשו הנחות ורדפו אותם עד תום.

ראיה לדבריו, שגם גדולי "המתנגדים", ציטטו בספריהם "משכילים" מפורסמים, כמנדלסון, שד"ל, רנה"ו ועוד, כל זאת במקביל למלחמה כנגד דעותיהם הכוזבות, כך נראה שלא מופקע לצטט אמרות חכמות, של אישים אליהם אתה מתנגד, ולא מדובר בסתירה.

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר