כיכר השבת

'על שולחן הניתוחים'

האם פריד עומד בציפיות? / ביקורת סינגלים

גדול הזמר החסידי יצא בסינגל חדש, מה חשב עליו מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', האם פריד זונח את השירים העמוקים? החדש של יואלי דיקמן וההפתעה של ברומר (מגזין)

32
נתנאל לייפר | כיכר השבת | כ"ח באב | 18.08.20
האם פריד עומד בציפיות?  / ביקורת סינגלים
(עיצוב: דבורה נוסבכר)

למרות שאלו ימי בין הזמנים, הזמנים הכי פוריים בדרך כלל מבחינה מוזיקלית, השירים החדשים מטפטפים טיפין טיפין. אולי זו הקורונה שמייבשת את מעייני היצירה (וכיסם) של האמנים אולי אלו סיבות אחרות, בכל מקרה גם בשבוע עמוס, סינגל של גדול הזמר החסידי אברהם פריד הוא דבר מעורר עניין והתרגשות.

פריד, בעיני הזמר החסידי הטוב ביותר בכל הזמנים, וימחלו לי אוהדיהם של זמרים אחרים. במשך שנים ארוכות, הוא מצליח ליצור ולבחור להיטים שהופכים להצלחה של ממש וזה דבר לא מובן מאליו כשזה מצליח כבר כ-40 שנה.

למרות זאת, חשתי אכזבה מכך שהסינגל החדש של פריד (שכמעט בטוח יהפוך ללהיט) - "אוטוטו" הוא שוב בדומה לכל שיריו החדשים של פריד בתקופה האחרונה, פופי מידי ולא מספיק מורכב ועמוק מוזיקלית, כפי שהייתי רוצה ומצפה מהזמר שידע לבחור את יצירות המופת של המוזיקה החסידית במשך דור שלם. ככה זה ככל שאתה גדול יותר גם הציפיות ממך גדולות יותר ואולי לפעמים כבר לא מציאותיות לנוכח העובדה שרבים פשוט גדלו על המוזיקה של הזמר הענק הזה וכמעט בלתי אפשרי להחזיר אותם לא חוויית הילדות שלהם בשיר בודד.

הסינגל עצמו בלחנו של בנצי שטיין האיש מאחורי הלהיט הקודם של פריד "אבא", קליט ומכיל בליל מילים אותן כתב שטיין יחד עם פריד, מילים שניתן היה לסדר אותן בכל דרך ועדיין הן היו נשמעות הגיוניות באותה מידה. השיר גם כולל פנינים פיוטיות דוגמת "לעושה נפלאות פלאי פלאות", שמעלות את התמיהה מדוע הוענקה חשיבות כה דלה למילות השיר (דבר שקרה גם בשיר 'אבא').

העיבוד של יובל סטופל, אלקטרוני ברובו מלבד הקלרינט של דור אסרף. למרות האלקטרוניקה של העיבוד הוא לא נותן תחושה אלקטרונית מידי וזאת אולי בשל הסאונד הכללי שככל הנראה כיוון לשם והן בשל האווירה ה"יהודית" שהקלרינט מעניק תמיד.

כלהיט קיץ לחתונות הוא בהחלט עובר, אבל הגיע הזמן שפריד יעניק לנו גם חומרים עמוקים יותר, הן טקסטואלית והן מוזיקלית, אנחנו כבר מתגעגעים.

כמבקר מוזיקה, ואיש שנמצא מאחורי הקלעים של התעשייה במשך יותר מעשור, הכתיבה על חברים וידידים קרובים היא תמיד אתגר קשה. בשבוע שעבר ביקרתי את ידידי עמירן דביר על הסינגל החדש שלו 'סול מי', דביר אף השיב לי בתשובה משלו בטורו האישי 'דעמירן בעלמא' והשבוע אני מבקר ידיד וחבר טוב נוסף, המעבד והיוצר יואלי דיקמן, שהוציא השבוע את הסינגל החדש שלו "נושם שלמות".

גם "יריביו" הגדולים של דיקמן מסכימים, כי מדובר בבחור מוכשר במיוחד, צבעוני ומכונת אנרגיה של ממש. דיקמן הוא סוג של חוליה מקשרת למרות גילו הצעיר, בין מעבדי המוזיקה החסידית הישנים לבין היוצרים הצעירים, עיבודיו משופעי הכינורות וכלי הנשיפה מזכירים פעמים רבות את מונה בימיו הגדולים והפומפוזיים.

דיקמן שעובד בשנה האחרונה על אלבום סולו משלו, יצא כבר עם כמה שירים מתוכו, שבאופן מפתיע הכילו עיבודים מאווררים למדיי אל מול מה שאנו רגילים לשמוע מדיקמן. הסינגל החדש משלב בין סגנונותיו השונים של דיקמן החל מהפתיח הפומפוזי בסגנון הקלאסי וכלה בעיבוד שחלקים ממנו גם אלקטרוניים ומעט מאווררים יותר. הייתי שמח לו דיקמן היה מעביר לאחר סיום ההקלטות את המיקסים למשהו אחר, אדם מחוץ לתעשיית המוזיקה החסידית סטייל ארן לביא ודומיו שיעשו לשיר מיקס אחר שישמיט את הפומפוזיות המיותרת היכן שהיא לא נזקקת ואני בטוח שהתוצאה הייתה טובה בהרבה. בבחינת כל המוסיף גורע.

הערה נוספת, במידה וכבר כותבים מילים מקוריות לשיר (באדיבות הכותב יצחק הרץ), מדוע לא לכתוב בית נוסף במקום לשיר את אותן המילים פעמיים... לא מדובר באיזה פסוק או מוזיקה חסידית בה אם לא חזרת על הפסוק 211651231 פעמים לא יצאת ידי חובה. הבחירה להתעצל מלכתוב בית נוסף אינה מובנת ופוגעת ברמתו של השיר.

הלחן עצמו קליט ונעים, אם כי הפזמון מזכיר מאד את השיר "אמת ואמונה" של שמואלי אונגר אותו הלחין נפתלי שניצלער.

באופן כללי, אני רואה בפרויקט החדש של דיקמן, משהו בוגר ובשל יותר ממה ששמענו ממנו בעבר, ואני בטוח שהיוצר המוכשר הזה לא שוקט על שמריו ויעשה גם את ה"פיין טיונינג" על יצירתו שבהחלט ראויה בפני עצמה, כזמר ויוצר ולא רק כאיש שמאחורי הקלעים.

קובי ברומר עשה בשנה האחרונה התקדמות ענקית, מזמר חתונות מצליח, הוא מתפתח באדיבות מפיקו דוד פדידה, ומראה כי יש לו מה לתת גם באולפן ההקלטות. השיר החדש שלו "כמה טוב השם" אליו הצליח לגרור את שולי רנד לכתיבת בית אחד וקולות רקע מגניבים הוא דוגמה מצוינת לעבודה של פדידה איתו.

השיר הפאנקי והקליל אותו כתב והלחין יאיר שובל, מלבד כאמור בית אחד באדיבותו של שולי רנד, הוא שיר שפשוט תפור בשביל הרדיו. הוא כיפי להאזנה הוא כולל בלהיט אחד גם את ברומר וגם את שולי רנד שפשוט מרים את השיר בקולות הרקע שלו לקראת סוף השיר.

לא מדובר בטקסט קאנוני שנרצה למסגר ולדון בו בשיעורי ספרות, אך השיר שנכתב והופק באווירה להיטית קיצית מספק את הסחורה ומותיר טעם טוב של עוד.

להערות הארות ומתכונים לחצ'פורי פנו למייל שלי: nl@kikar.co.il

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
אין על עמירן יואלי וקובי ברומר האנשים הכי קורעים אברררררר!!!
שירההה26.10.20
24
פריד לחן גרוע מאוד שמבייש זמר בסדר גודל בלי קשר פריד זמר ענק וגדול ויתכן שזה יהיה להיט כי פריד זה פריד
חי18.08.20
23
נושם שלמות של דיקמן זה הדבר !!! אחרי זה קובי ברומר !! אחרי זה פריד אוטוטו ומתחת כל השאר סבירים מינוס נדושים ולא מענינים
צביקה18.08.20
יואלי מה אתה מתכתב כאן .גש חזרה לאולפן ותוציא עוד סינגל מזויף
מוישל'ה18.08.20

הצגת כל התגובות

22
הכל נכון גם לגבי פריד שזה שיר לא טוב לחן ברמה נמוכה וגם המוזיקה קובי ברומר שיר נחמד ולא יותר מזה אין שום חידוש לעומת השיר של יואלי דיקמן שזה יציאה הכי טובה מהתחלה ועד הסוף שלמות של השיר
אבישג18.08.20
21
התביישתי בשביל פריד קליפ זוועהה נראה רע והשיר עצמו ממש לא מושקע ולא ברמה.חבל השאלה הגדולה מה חיבר ככ בן בנצי שטיין לפריד?
מירי18.08.20
20
זה שווקי רק העניין שהוא לא רק חסידי
הזמר הטוב ביותר18.08.20
19
אברהם פריד זמר עם רגש ונשמה יהודית לא משנה איזה סגנון הוא ישיר להבדיל מכל הזמרים שיש היום עושים חיקויים עלובים...יותר משיקיעים בעיבוד...פחות באיכות!!
אני18.08.20
18
הסינגלים הכי טובים והכי איכותיים שייצאו בחצי שנה האחרונה שייכים למרדכי שפירו יואלי דיקמן אברהם פריד קובי ברומר הסינגל הזה חמוד מאוד גם .רק חבל שהוא לא הכי קליט
אברומי 19.08.20
17
השיר הכי טוב שיצא בתקופה האחרונה בלי שום ספק זה נושם שלמות שילוב סגנונות ואיכות ברמה גבווה שלא היה הרבה זמן
נוחי18.08.20
16
מחכים למשהו חדש ואיכותי של מרדכי בן דוד. האם מישהו יודע? היו שמועות שהוא עובד על משהו איכותי. מתי יוצא? השיר החדש של פריד לא מדבר אליי. לא סוחף , לא מאתגר מוזיקלית..
חיים18.08.20
מב''ד עובד על סינגל עם ישי ריבו ועל אלבום עם המלחין מונה רוזנבלום
שרוליק18.08.20
15
פריד אתה מלך
....18.08.20
14
עם כל הכבוד ויש כבוד לביקורת המקצועית והאיכותית שלך. הזמר מספר 1 שאף אחד לא יוכל לקחת ממנו את הכתר הוא מרדכי בן דוד שמשאיר את כל השאר ואפילו את פריד הרבה מאחור.. ולא שאני לא חושב שפריד הוא ענק, הוא באמת הזמר החסידי מספר 2 בעולם, ובמרחק גדול מאוד מכל השאר, אבל מב''ד זה משהו שלא שייך בכלל לה
יהושע18.08.20
בן דוד כבר נעלם מהמוזיקה, אברהם פריד תמיד התעלה עליו עם בחירת קהל היעד שלו, עם הרגש והקול שאין לאף אחד, מזמן הוא הלך לציבור הדתי לאומי ואני שמח שיש לי חלק מהם, כי אברהם פריד הוא זמר הבית של המגזר שלי ותמיד מרגש את כולם, אי אפשר להעביר לו ביקורת בכלל כי הבנאדם ענק
שלו18.08.20
האמת לא פייר לדבר על מרדכי בן דוד של היום מי שזוכר את קולו משנות ה80 וה90 יודע שלא קם לו מתחרה עד היום
דוד18.08.20
והסבתא אמרה על טעם וריח אין על מה להתווכח... שכחת?
אבא 18.08.20
13
בס"ד שיר יפהפה. מקסים. משמח. מבטא את המסר של אמונה ובטחון שמשיח כבר מגיע. המוזיקה והריקוד כל כך רענן, שמח, חסידי, והוא בלי עין הרע צעיר! עונג לאוזן ותענוג לעיניים. מרנין ביותר!!! אין טיפה כבדות בזה, וזה בדיוק מה שדרוש כרגע לאחר ובאמצע התקופה של הקורונה. כל הכבוד אבריימל!!!!
מוישי19.08.20
12
איך?????. אוטוטו זה שיר גאולה מפוצץ במסר על משיח, מלא שמחה ואחדות, שיר מהגדולים שאבריימל,גדול הזמר היהודי, הוציא בשנים האחרונות
שלו18.08.20
11
לייפר צודק לחלוטין על שירי של אברהם פריד אני בטוח שהתגובה הספונטנית שלך הייתה פחות מנומסת ממה שהיית על הכתב דוגמת "נו באמת בושה וחרפה זה שיר שהזמר הכי גדול שלנו מוציא כל כך עלוב ולא מקצועי" ובכללי המוזיקה החסידית משנה כיוון ליותר כתיבה עצמית ולא המקורות שזה מבורך אבל לדעתי זה הולך ומתפספס
מתעניין18.08.20
10
לגבי פריד יש משהו במה שאתה אומר
לוי21.08.20
9
השיר של פריד מאוד טבל לא מתאים לו זה מתאים לבני/שמחה פרידמן
ליטאי פשוט18.08.20
8
מה הקשר חציפורי למוזיקה?
מישהי18.08.20
7
הביקורת על פריד צודקת בהחלט. השיר אולי יהיה להיט, אבל גם רמת הטקסט וגם הלחן - מאוד ירודות. וממש חבל כשמדובר בענק כמו פריד. אהבתי את מה שכתבת על שירי פסוקים, שאם לא חזרו על המילים 21,000 פעם זה לא נחשב... באמת זה ממש מצחיק שבשיר עם מילים עבריות חוזרים על אותן מילים פעמיים. מילא בפסוקים זה עוד קביל,
לוי18.08.20
6
אין על פריד יואלי וברומר פשוט אלופיםםםםםםםםםםםםםםםםםםם
סתם16.09.20
5
לחזור על מילים זה כדי להיתחבר ואם זה טקסט טוב וצריך להיתחבר אליו אז עדיף לחזור שוב ולהיתחבר מאשר להוסיף מלל בכוח, ולא משנה פסוק או לא ואמר החכם כל המוסיף גורע
תבין 19.08.20
4
בהחלט, הדיסק 'אוצר של יראת שמים' היה מצויין מצויין מצויין מבחינת המותג 'פריד' ובמוזיקה החסידית, מאז לא יצאו שירים עמוקים ופרידיים כמו שיש לפריד להציעה, דואטים עם כל זמר מזדמן לא ברור מה הסיפור. אנחנו רוצים עוד שירים כמו 'שערי דמעות' ו'הנני בידך'!!!
יעקב18.08.20
3
ואוא כמה זה שכותב את הביקורת לא מבין שום כלום במוזיקה כל מה אבל כל מה שכותב פה זה שטויות ברמה נמוכה מה נסגר איתו ??!! חוץ מפריד שיש לי ביקורת גדולה על הרמה כל שאר הדברים רמה גבווהה מאוד אחד יוצר אחד פחות אבל הכל בדיוק הפוך ממה שרשם המבקר
מ ישראלי18.08.20
2
אחלה קליפ של פריד, לא מובן הביקורת, פריד מוציא חומרים "כבדים" יותר באלבומים, זה לחלוטין להיט קיץ וזה מרגיש ככה. יואלי?... אין קול
ari18.08.20
1
מצרכים למתכון לבצק החצ'פורי 1 קג' קמח כף שמרים כף סוכר 1/3 כוס שמן 1 ביצה 1 כף מלח כ- 2.5 כוסות מים למילוי 1 גביע קוטג' 200 גרם גבינה צהובה מגוררת 200 גרם גבינה בולגרית מגוררת 1 ביצה טרופה 8 חלמוני ביצה למריחה ביצה טרופה שומשום הוראות הכנה בקערת המיקסר, או בלישה ידנית, נלוש את כל חומ
מתכון לחצ'פורי:18.08.20
? לא ידעתי שהדף עבר הסבה למאגר מתכונים...
ללא שם19.08.20
אף אחד עדין לא הגיב לי מה הקשר חצ'יפורי למוזיקה? נ.ב. תודה על המתכון. עף על פי שלא ביקשתי.
מישהי19.08.20
אולי גם יעניין אותך
מגזין

מניסים סאאל ועד משה לוק - כרחוק מזרח ממערב? // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 18.04.24

מגזין 'כיכר'

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23