כיכר השבת

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מספר מה הוא חושב על הקליפ החדש של בני פרידמן - "לא לפחד", וגם על הסערה משבוע שעבר סביב האתיקה בשימוש בהולוגרמה (מגזין מוזיקה)

14
נתנאל לייפר | כיכר השבת | ח' בשבט | 18.01.24
לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים
(צילום: דוד אוריאן)

פעמים רבות כתבתי בטור השבועי שלי ביקורת, איך לא עושים דברים, הפעם אני רוצה להצביע על דוגמה חיובית ואיכותית לאיך עושים קליפ נכון. תעשיית הקליפים הפכה בשנים האחרונות למפותחת במיוחד. כמעט כל זמר מוציא קליפ יחד עם הסינגל שלו, לרוב מדובר בקליפים שהם קליפ לשם קליפ, ללא משמעות אמנותית שמוסיפה לשיר משהו. קליפים שהמרוויח הגדול מהם הם רק הבמאי (אם בכלל יש שם משהו כזה), הצלם ועורך הווידאו... מעטים הם אלו שיוצרים קליפים שיש להם גם משמעות נוספת שצובעת את השיר בפרשנות ויזואלית. זה מובן כי זה קשה. זו יצירה חדשה שצריכה לעמוד בפני עצמה.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

בניגוד לעמדה רווחת, זה לא עניין של תקציב. ניתן לעשות קליפים מהממים וחשובים בתקציב אפסי, כאשר הרעיון מדויק ומתאים לשיר וניתן מצד שני לשפוך עשרות אלפי דולרים על לוקשיינים מטורפים בחו"ל, 132,465 מצלמות, 25 רחפנים, רכב פאר, רכב כבד, כיבוד קל, כיבוד כבד, כבד אווז, צוות איפור, מסאג' כפות רגליים, חיל רגלים, חיל הים, סירה, אונייה, נושאת מטוסים ותוצאה שאף אחד לא רוצה לראות.

הקליפ החדש של בני פרידמן "לא לפחד", הוא דוגמא מצוינת לקליפ בעל משמעות אמנותית ואמירה. על השיר עצמו עבדו צוות מוכשר במיוחד החל במלחין יצחק רוזנטל המוכר לנו מלהקת "שלשלת", וזהו לדעתי השיר הראשון שלו שהוא מלחין למילים בעברית. המילים של הכותבת מרים ישראלי, שמתאימות במיוחד לסיטואציה, מילים מעניינות ובעלות משמעות, מהסוג שהייתי שמח לראות יותר בשירי פופ יהודיים. ההפקה הווקאלית לשירה של דני גרוס המצוין ואילו העיבוד של המעבד הישראלי המוכשר דוד איכלביץ. על הקליפ הופקדו אנשי "עולם ומלואו" המוכשרים, שבדומה לקליפ הקודם שהם עשו לפרידמן - "ימה", הם שוב קולעים למטרה עם קליפ מלא משמעות ועניין.

הקליפ בבימויו של אהרן אוריאן, הפקתה ורעיונה של חנה אוריאן וצילומו של דוד אוריאן, מדמה את האמונה לתיבת זכוכית דרכה רואים הכל, אך כאילו נמצאים במציאות אחרת מוגנת ושקטה. אל "תיבת האמונה" נכנסים כל פעם דמויות אחרות בהזמנתו של פרידמן שלמעשה נותן גם לנו הצופים את התובנה שהאמונה היא למעשה ההגנה הנפשית הטובה ביותר אל מול האירועים הקשים שעוברים עלינו. אולי היה ניתן לוותר על כמה הדגמות ויזואליות מידי למילים, אך מדובר בדקויות של ממש והתוצאה ברמה גבוהה ואיכותית. שימו עין.

לא לפחד (צילום: דוד אוריאן)

הטור שלי בשבוע שעבר, על ההולגרמה של קרליבך במופע האסק, עורר סערה ותגובות רבות וגם טלפונים רבים מהארץ ומחו"ל עם צדדים לכאן ולכאן. ההולגרמות בעולם המוזיקה הבינלאומי משתכללות כבר מזה עשור ואילו המוזיקה היהודית החלה להיכנס לתחום לא מכבר והשאלות שעולות מכך הן מעניינות ומרתקות אותי באופן אישי.

אין שום חוק או אתיקה ברורה בנושא, אבל בעולם, היוצרים הגדולים בתחום עשו לעצמם כללים אתיים מאד ברורים בכל הנוגע לשימוש בהולוגרמה כדי להעלות לבמות מחדש אמנים שהלכו לעולמם. על פי אמות המידה שהם מצהירים עליה, ההולגרמה נועדה לשחזר את רגעי העבר, אך לא להמציא רגעים חדשים שלא היו מעולם. הם לא מקליטים ערוצי שירה חדשים באדיבות חקיינים למיניהם אלא מסתמכים על ההקלטות הקיימות וגם לא יוצרים דואטים חדשים שלא היו מעולם ובטח שלא רותמים את דמותם של היוצרים שהלכו לעולמם לשירים חדשים של זמרים עכשוויים.

זה לא קשור לקרליבך, או להאדרת דמויות של יוצרים, אלא להוגנות בסיסית של שימוש במורשת של אדם שהלך לעולמו. כולם יסכימו איתי שיצירת הולגרמה של רב גדול שהלך לעולמו ובכוונה לא אנקוט בשמות ספציפיים, שמשוחחת עם רב/פוליטיקאי ומשבחת אותם, זהו דבר לא מכובד. כי הוא פשוט לא אמר את זה מעולם. גם אם מדובר ברב גדול אחר או שבחים לדברי התורה שאותו רב אומר. זה לא משנה מי הדמות שבוחרים ליצור ממנה הולוגרמה, אין זה מכובד לשים בפיה דברים או שירים שלא אמרה או שרה ובטח שלא לשתול לה שבחים עבור אדם שהיא כלל לא הכירה. לשאלת הגולשים, אני גם מתנגד נחרצות לשימוש בקולו של יוצר שהלך לעולמו לקידום תכניות או מוצרים, זה לא לעניין.

אני מאמין שהיוצרים יצטרכו לנסח לעצמם קווי פעולה אתיים ברורים, מה ראוי ומה לא. בגלל הטריות היחסית של הטכנולוגיה והזמינות המוגבלת שלה, הנושאים האלה עדיין אינם מגובשים דיים ואני בטוח שהיוצרים והמפיקים לא נתנו את דעתם מספיק על הנושא. שוחחתי עם חלקם השבוע וחד משמעית לא מדובר פה בכוונה רעה או מזלזלת. אני בשמחה מוכן להרים את הכפפה שאני השלכתי ולהיות חלק מדיונים כאלה ומסיעור המוחות סביב מה מתאים וראוי ומה פחות.

אמנים שימו לב: הרגע האחרון לאפשרות לסיוע כלכלי

לאור השלכותיה של מלחמת 'חרבות ברזל' שהחלה בשמחת תורה תשפ"ד ואשר עדיין ממשיכה, פרסם משרד התרבות והספורט, את הקול הקורא למענקי סיוע לאמנים במצוקה לשנת 2023 עם תגבור תקציבי משמעותי, אשר מטרתו הינה לסייע כספית לאמנים שתרמו תרומה לחיי התרבות או האמנות בישראל ומצויים במצוקה כלכלית.

'קרן רבינוביץ לאמנויות' נבחרה ע"י המשרד לנהל ולהפעיל את הקרן, והיא האחראית על חלוקת מענקים בהתאם לאמות מידה, נהלים והגדרות שנקבעו מראש, בהתאם להחלטות וועדת היגוי. האישור הסופי וביצועו בפועל של החלטות הקרן מותנים באישור ועדת המכרזים של משרד התרבות והספורט.

לא למותר לציין כי הסיוע נושא אופי של מתן בסתר. כמתחייב מכך, תישמר סודיותם של פרטי המבקשים והבקשות ופרטי הסיוע. 

כיצד מגישים?

את הפרטים המלאים בדבר מהות הקרן; תנאי הסף ואמות המידה (קריטריונים) לחלוקת המענקים לזכאים, לרבות מספר התלויים במגיש הבקשה ואחוז הפגיעה בשכר, ניתן למצוא באתר הקרן. הבקשה תוגש באופן מקוון בלבד, בצירוף כל המסמכים והאסמכתאות הנדרשים והמפורטים בקול הקורא, וזאת בהתאם לכללי ונהלי הקרן המופיעים באתר הקרן.

המועד האחרון להגשת בקשות - יום שישי הקרוב, עש"ק פרשת בא, ט' בשבט תשפ"ד, 19.1.2024, בשעה 14.00 בצהריים!

  • להערות, הארות ואיומים ליצירת הולוגרמה שלי משבחת קאברים של קריוקי פסנתר: nl@kikar.co.il
תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
אולי אפשר "לעשות קליפים מהממים וחשובים בתקציב אפסי" אבל ספציפית הקליפ של "לא לפחד" נחשב לאחד הקליפים היקרים שנעשו במוזיקה החסידית. (לפי ויקיפדיה)
xxxx18.01.24
בדקתי. ווואלה צודק
אא20.01.24
9
גם אני מאוד אהבתי את הקליפ של בני פרידמן. קליפ ברמה בינלאומית. המוזיקה החרדית צועדת תמיד בעקבות המוזיקה הכללית חבל שדווקא בעניין הקליפים עדיין אנחנו תקועים בעבר.
אנונימית18.01.24
8
שילמדו מהקליפים שמפיק לומפנס
KPOP18.01.24

הצגת כל התגובות

7
שיתמקדו בכתיבת מוזיקה רוחנית באמת ואיכותית קודם כל, הקליפים פחות חשובים. הפופ החרדי הזה נהיה בלתי נסבל (איך אפשר בכלל להצמיד מילים "פופ" ו"חרדי" ביחד?).
פרופורציות18.01.24
ואני חושב שיש לך סתם דרישות בעולם הצקשורת מיוחצן החלק שרוצה ביחצון אתה רוצה מוזיקה יותר רוחנית יש לך מישי ריבו שולי רנד להקת המדרגות יוני גנוט עד לשורשית כגון אברימי מושקוביץ ניגוני פיטסבורג וויזניץ
גם אני אוהב מוזיקה שורשית19.01.24
תודה על ההמלצות, אבל המוזיקה החסידית עומדת אצלי בטופ כרגע.
תודה19.01.24
6
קליפ מדהים. אבל וודאי שיש קשר בין עלות לתוכן. אם אתה רוצה רעיון קראיטיבי. אתה צריך לשלם עליו ולהביא עוד מוחות ועוד אנשי צוות. דוגמא של עולם ומלואו זה הפקה מטורפת. תשאל את פרידמן כמה הוא שלם עליה...
אלישבע18.01.24
יש לשולי רנד קליפ על שיר נראה לי שקוראים לו עוד טיפה מ-שו כזה שם אפשר לראות איך עם צלם שיודע לתפוס פוזות (עיין בקליפ) משיגים קליפ שמאדירים את השיר ברמה יפיפיה
דג לי נ19.01.24
5
מהערות על ההולוגרמה של קרליבך במקום!!! חזק ואמץ!!!
שירה כהן19.01.24
4
עין רעה רואה רק רע
אתה פשוט מקנא 19.01.24
3
היה משעמם
lllll21.01.24
2
אכלה שיר
עידו22.01.24
1
חוטב עצים כבר אמרתי?שורש ח.ט.ב מחוטב ומחטב!!!🥵🥵
החייל דומה לאבי אברומי🫠24.01.24
אולי גם יעניין אותך
מגזין

כך תעשו ווקאלי בלי לבזות את המאזינים // ביקורת נוקבת

נתנאל לייפר | 13:52

מגזין כיכר

המופע המסוכן של השנה? נפתלי קמפה כבש את בנייני האומה, שוב

נתנאל לייפר | 02.05.24

מגזין 'כיכר'

מניסים סאאל ועד משה לוק - כרחוק מזרח ממערב? // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 18.04.24

מגזין 'כיכר'

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23