מגזין 'כיכר'

המחווה לר' שלמה קרליבך: חסידות או קלאס? // ביקורת מופע

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת על מופע המחווה הענק למלחין החסידי הגדול, ר' שלמה קרליבך - "חסידות בקלאס" (מגזין מוזיקה)

בני פרידמן, שמואל, ברי סחרוף, אברהם טל ויצחק מאיר הלפגוט במופע (צילום: כיכר השבת)

מופעי 'חסידות בקלאס' הם שם דבר למופעים מושקעים במיוחד, מלאים בתוכן מקורי ושילובים חד פעמיים, תוך הצדעה לארגונים חשובים. המופע שנערך השבוע בהאנגר 11 בנמל תל אביב לכבוד ארגון זק"א ומתנדביו, בסימן מאה שנה להולדתו של המלחין החסידי החשוב ביותר בתולדות המוזיקה היהודית, ר' שלמה קרליבך, היה אחד המופעים האיכותיים והמופקים לעילא ולעילא.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

המופע כלל קאסט מפואר במיוחד עם בני פרידמן, יצחק מאיר הלפגוט בזווית החסידית, שמואל במסגרת המגשר הישראלי יהודי והזמרים ברי סחרוף ואברהם טל במשבצת הזמרים הישראלים. בדומה לאמנים, גם הקהל היה מגוון במיוחד וכלל את כל גווני הקשת הישראלית.

את האירוע ליוותה התזמורת הסימפונית ירושלים, בניצוחו הנעים והמצוין של המנצח הצעיר והמוכשר, מתן יונה. הפעם זה גם נעשה נכון, מלבד הסאונד המאד נעים ומדויק של התזמורת הסימפונית, ניגנו לצידה גם גיטרה בס (אלון הלל הנהדר) ותופים "רגילים" שהשתלבו נהדר בשירי המופע ונתנו את הבס המודגש יותר והקצב שהאוזן צריכה בחלק מהשירים. השילוב נעשה בעדינות ובצורה מאד מחושבת ועל כך שאפו לכותבי העיבודים של המופע שעשו עבודה נהדרת.

שיריו של קרליבך, הם מזמן לא רק שירים במובן הפשוט של המילה. קרליבך הפך לפס הקול של כל חובב מוזיקה יהודית באשר הוא. שיריו מלווים כל אירוע, חג ותפילה במהלך השנה כולה, הן בזמני כאב וצער והן בזמני שמחה, הודיה והתרגשות רוחנית. החל מ"הנשמה לך" שיצא כבר לפני 66 שנה ומלווה כל קומזיץ חסידי וסליחות מוזיקליות ועד "עם ישראל חי", שליווה אותנו גם במלחמה הנוכחית בכל מקום.

בפני היועץ האמנותי של הערב, מוישי רוט המצוין, עמדה משימה לא פשוטה, לבחור מתוך מאות (אולי אלפי, תלוי את מי אתם שואלים) השירים של קרליבך, את השירים הנכונים ביותר למופע כזה וגם להתאים אותם גם לאמנים המשתתפים, באמצעות בחירת המעבדים המוזיקליים הנכונים. המופע (לאחר הקטע הקלאסי המסורתי), נפתח עם ניגון קראקוב בביצועם של כל הזמרים המשתתפים, כל אחד מהם עלה בזה אחר זה לבמה שניצבה באמצעו של האולם הגדול, כשהיא מוקפת בקהל הרב.

מיד לאחר מכן המופע פנה ללהיט הראשון של קרליבך, שיר הנושא של אלבומו הראשון - "הנשמה לך", בביצועו מלא המתיקות של בני פרידמן שהמשיך במחרוזת ל"אנא השם". המופע היה אמור להיערך עם במה מסתובבת, שהייתה אמורה להקל על האמנים שנאלצו להתמודד עם קהל ב-360 מעלות, אך תקלות טכניות מנעו מהבמה להסתובב ובמהלך המופע כולו נאלצו האמנים והמפיקים למצוא פתרונות יצירתיים בדמות מיקרופונים כפולים על הבמה או בצורך שלהם להתרוצץ לכל הכיוונים.

לאחר מכן, בוצע הנאמבר הטוב ביותר בערב, דווקא בשל חוסר המקוריות המיוחד והמרגש שלו... איך זה ייתכן...? אסביר. מדובר בביצוע של שמואל לשיר "ושבו בנים" מתוך אלבומו השלישי של קרליבך "מקדש מלך". האלבום הזה ייחודי מאד מתוך אלבומיו של קרליבך, מי שאחראי על העיבודים בו הוא בנדיקט סילברמן. סילברמן נולד בלטביה ועבד בגרמניה כמנצח תזמורת. בתקופת השואה התחבא בהולנד ואחרי המלחמה היה למנצח מפורסם בעיבודיו לניגונים מסורתיים ומודרניים של מוזיקה יהודית. באופן מביך במיוחד, קרליבך חשב מסיבה שאינה ידועה שבנדיקט נפטר עוד לפני צאת האלבום לקהל הרחב ואף כתב על העטיפה ל"זכרו" של סילברמן: "כל מי שישמע את המוזיקה היפה יאהב אותך כמוני ויתגעגע אליך יחד עם העולם כולו". אך למעשה סילברמן חי עוד כעשור נוסף לאחר צאת האלבום...

העיבוד במופע כמו גם הביצוע המעולה של שמואל היוו חיקוי משובח במיוחד למקור, שככל הנראה מעולם לא בוצע לציבור בעיבוד המפואר הזה. בתור חובב גדול של האלבום הזה, אחד הפסגות המוזיקליות של קרליבך (למרות שהוא עצמו לא חשב כך), הביצוע הזה היה פשוט מושלם.

שמואל עצמו היה נהדר גם בביצוע המפואר ללהיט הענק שלו "תן לי תפילה" כשהוא מלווה במקהלת "העבריים מדימונה", הקהל אף הוא התעורר לחלוטין כשהוא החל לשיר אותו מיד לאחר הביצוע שלו ל"Lord get me high" וניכר היה שהוא אהוב מאד.

חובבי החזנות הקלה נהנו מאד גם משני הביצועים האיכותיים של החזן המוערך יצחק מאיר הלפגוט, ל"שמחה לארצך" ו"ממקומך" המז'ורי, בשניהם הלפגוט היה מדויק ומרגש כשביצע בעוצמה נכונה ובמקצועיות רבה את היצירות הנהדרות האלה. זו לא הפעם הראשונה שהלפגוט מבצע את 'ממקומך' בליווי תזמורת סימפונית, אך היה משהו קליל ונעים במיוחד בביצוע הזה בליווי "העבריים מדימונה". הלפגוט היה נראה מחויך ובטוח במופע כולו וזה השפיע לחלוטין על התוצאה הנהדרת והמושלמת.

במופע השתתפו גם שני הזמרים והיוצרים הישראליים, ברי סחרוף ואברהם טל, שתי קצוות ווקאליים, סחרוף בקולו העמוק הסדוק והשרוט ואברהם טל בקולו הגבוה והנקי. אינני חסיד גדול של הניסיונות לעשות שימוש בסחרוף כזמר מבצע, במיוחד של שירים חסידיים שקטים, זה לא ממריא, לא מרגש ולא סוחף. הוא ביצע את "שפכי כמים" השקט בצורה טובה אך לא כזו שאזכור ואת "והאר עינינו" שם האנרגיות והגיטרות לקחו את השיר הזה שהפך בשנים האחרונות באופן מוזר ללהיט גם במקומות לא יהודיים בחו"ל למקום כיפי יותר.

סחרוף גם ביצע לצדו של טל בדואט את "גם כי אלך" הנודע ובביצוע סולו את שירו "עוד חוזר הניגון". אברהם טל ביצע את "יהי שלום", המרגש ומיד אחריו את "נחמו עמי" בשניהם עלה בקולו לגבהים מלאי רגש. בהמשך המופע ביצע טל גם את "שמע ישראל", שביצע יחד עם מתנדבי זק"א ואת הלהיט שלו "אורות".

בניסיון להקיף ולטעום את יצירתו של קרליבך, בוצעה גם מחרוזת משירי מעגל השנה של קרליבך, בביצועו מלא האנרגיות של בני פרידמן אליו הצטרפו חלק מהזמרים בכמה מהשירים, דוגמת "אדיר הוא" שבוצע בדואט כיפי עם הלפגוט.

לקראת סופו של המופע הארוך והמושקע במיוחד, סיפר המנחה, השחקן עמוס תמם, את סיפורו הנודע של קרליבך "הגיבן הקדוש" לצדו של הגיטריסט דודי סתר, בליווי קטעי שירה של הזמרים. מי שמכיר את סיפור המקור של קרליבך, התגעגע לרגש ולחיבור העמוק של קרליבך לדמותו של הרבי מפיסאצ'נה, רגש וחיבור שתמם התקשה להביא לסיפור. גם הפסקות השירה באמצע היו מעט ארוכות מידי וקטעו את הסיפור ששולב בתמונות AI על המסכים. רק ממש לקראת הסוף, תמם מעט נפתח יותר והצליח להביא מעט יותר רגש לסיפור.

המופע נחתם בביצוע משותף של כל האמנים ל"למען אחיי" ומחרוזת "עם ישראל חי", "ישראל בטח בהשם" ו"באו האובדים", בה הקהל שהיה שקט יחסית במהלך המופע, התעורר מעט ולצד הבמה אף החלו ריקודים.

שיריו של קרליבך הם קלאסיקות של ממש, שירים "פשוטים", שדווקא בגלל פשטותם הנהדרת ניתן לקחת אותם כמעט לכל מקום מוזיקלי. זו משימה לא פשוטה, כי לפעמים ניתן להתפתות לעיבודים מורכבים או מקוריים מידי, אך השילוב המדויק של ההפקה המוזיקלית של מוישי רוט והטכנית של יצחק ראשי של המופע כולו, הצליחה לשמור על האווירה הקרליבכית המקורית, אך עם תוספת הוד והדר נכונה ומדויקת.

המיקום - "האנגר 11" איפשר את במת ה-360 שניצבת באמצע האולם, אך זהו פתרון שאולי מצטלם יפה, אך לא נוח כלל לקהל. היה קשה מאד לראות מחלקים רבים באולם את הבמה ולולי המסכים על הקירות לא ניתן היה לראות כמעט כלום, אלא אם ישבת בכמה השורות הראשונות סמוך לבמה. לפחות הסאונד היה טוב מאד, לא גבוה ואיפשר לשמוע את כל הצלילים הענוגים של התזמורת הסימפונית על שלל עיבודיה.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

קרליבך היה ככל הנראה הזמר החסידי הראשון שביצע מוזיקה מקורית משלו והמופע בהפקתו של יצחק ראשי, הצליח לקיים לחלוטין את ההבטחה - חסידות בקלאס. שאפו.

  • להערות, הארות והצעות לתחפושת לא מקורית לפורים: nl@kikar.co.il

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (74%)

לא (26%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
היה ממש עונג סוף סוף מגיע לציבור שלנו הופעות בסדר גודל כזה עם השקעה גדולה במוזיקה בזמרים מהשורה הראשונה וגם ההפקה עם כל המסביב כל הכבוד למארגנים
נחום
7
הייתי בהופעה ואני מתחברת לכתבה. כל ביצוע התעלה על קודמו ולקראת הסוף הערב המריא לשיאים שלא ראיתי בהופעות אחרות. תודה רבה לכול המפיקים.
אילנה
נכון! אין מה להשוות לפעם הקדמת זה קפץ בכמה רמות ללמעלה כל הכבוד מגיע למגזר שלנו אירועים בסדר גודל הזה
יאיר
6
חבל שלא ציינת את הופעת להקת חמת החלילים, הקטע הכי חזק בכל המופע. המנצח נתן את הנשמה והיה מדהים ברמות על. השילוב בין חמשת המופיעים היה גרוטסקי לגמרי. כנראה שלא נעשתה שום עבודת הכנה מקדימה. שמואל היה הכי חזק. סחרוב אכן מבוגר קצת בשביל מופע כזה אבל השתדל. בני פרידמן די חיפף. טל עלה לגבהים לא מוצלחים
שלומי
5
מנסים לחדש אבל יוצרים ברדק. קנינו כרטיסים אבל "זכינו" בחלקים נרחבים של המופע לראות את הגב של המבצעים. גם כל הערב היתה טיילת של אנשים, מאחורינו ישבו בחורים שלא הפסיקו לדבר. במקום שאנחנו ישבנו שמענו בעיקר תופים ובקושי את התזמורת עצמה שגם לא ראינו אותה. אז הסתכלנו בעיקר במסכים, שהתוכן עליהם היה לא קשור
שמטוב
כנ''ל
אח של שם טוב
כנ''ל
אמא של שמטוב
4
הפקה מדהימה אך מוזיקליות בהילוך ראשון...התזמורים מייבשים ורחוקים מלהרים...בכלל באופן כללי זה לא המופע הראשון בסדרת הקלאס שנכשל מוזיקלית. בעצם מאז שאלי יפה "הועזב" אז המצב הלך והידרדר...גם קיסריה האחרון היה כשלון חרוץ..חבל!
שמואל בורח מהקצב...
באמת בקיסריה היה כישלון גדול עכשיו היה מקסים מאד לטעמי בחירת שירים טובה של כולם וסאונד טוב בשונה מהפעם הקודמת גם להלפגוט הייתה עדנה פתאום נתנו לו שירים שיושבים עליו טוב היה ממש מושקע וקסום
נעמה
למה באמת הורידו את יפה מזה ?
ישראל
3
הייתי במופע. אני ישבתי מאחרי הבמה והיה מאכזב. דווקא הכי נהנתי מברי סחרוב. כנה ישיר וללא משחקים.
חיים
2
כחובב חזנות ואחרי העוול שעשו לו בפעם קודמת היה לי כיף לצפות בהלפגוט מביא משהו יותר רך (כנראה שהאוזניה שעל האוזןגם עשתה את העבודה .. ) כה לחי מהזווית שלי חבל שלא נתן יותר קטעים טובים וחזקים T אבל היה מצויין יישר כח
יאיר
1
ציינת את החיוך השופע של הלפגוט שהקרין הרבה חן במופיע הזה . שאפו לו שהגיע שוב אחרי הבזיונות שעשו לו ההפקה של הפעם הקודמת אבל הוא היה מקסים ונתן את עצמו מצויין בבחירת השירים היה מצופה למשל שיתן את משה ואהרן אבל הממקומך ישב עליו אש בפרט עם המקהלה המעניינת אכן חידוש מרענן
יוחנן

עוד במגזין:

מגזין 'כיכר'

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת על אלבום הבכורה המצופה של קובי ברומר, האם הציפייה הייתה שווה ומדוע בכלל בסוף יוצא רק EP? | וגם, איך היה מופע הבכורה של דוד בן ארזה? (מגזין כיכר)

||
14

ספיישל פורימי נדיר

כזה עוד לא היה! מיטב היוצרים במוזיקה היהודית מתארחים באולפן 'כיכר השבת' במסגרת "משתה הפורים" של תוכנית 'המבקר' ויוצרים יחד שיר פורים חדש ומקורי, שתוכלו לרקוד איתו גם בסעודת הפורים | הצטרפו עכשיו ליצירת השיר באולפני כיכר (המבקר)

||
8

מגזין 'כיכר'

רוצים לרקוד בסעודת הפורים? 'כיכר השבת' מציג בפניכם את מחרוזות הפורים החדשות עם מיטב להיטי החג בגרסאות מלהיבות במיוחד | למעלה משלוש שעות של מוזיקת ריקודים משמחת (מגזין מוזיקה)

|
ש

רמות קאנטרי

במרחק נגיעה מהמולת העיר, בנקודה מיוחדת בשכונת רמות, מתרחש בימים אלה שינוי משמעותי בתפיסת המגורים הירושלמית. פרויקט רמות קאנטרי, מבית היוצר של קבוצת בית ירושלמי, מציג גישה חדשנית המעמידה במרכז את איכות החיים של המשפחה (נדל"ן)

כיכר בשיתוף בית ירושלמי|מקודם

מגזין 'כיכר'

שמוליק סוכות הוא ללא ספק הכוכב העולה של המוזיקה החסידית בשנתיים האחרונות, משהו בקול החם והמרגש הזה עושה טוב להרבה אנשים | מבקר המוזיקה נתנאל לייפר האזין לאלבום החדש שלו וחזר עם תבונות (מגזין כיכר)

||
29
ש

החלו עבודות החפירה: 

פרויקט הבוטיק "רמות קאנטרי" שוכן על צלע הר המשקיף אל עמק הארזים ויציע חוויית מגורים אולטימטיבית. את הפרויקט מקדמת קבוצת 'בית ירושלמי' הרושמת בימים אלה התקדמות משמעותית בשלבי הביצוע הראשוניים. 

כיכר בשיתוף בית ירושלמי|מקודם

מיוחד לט"ו בשבט

רוצים להרגיש את ראש השנה לאילנות? מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, אסף עבורכם את מיטב שירי טו' בשבט מכל השנים (מגזין מוזיקה)

||
1

מגזין "כיכר"

נמואל, מגדולי הווקאליסטים של המוזיקה היהודית, ערך מופע סולו ראשון בתיאטרון רמת גן עם מיטב להיטיו מכל הזמנים | מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, היה שם כדי לספר לכם אם הזמר עמד בציפיות (מגזין מוזיקה)

||
10

מגזין 'כיכר'

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבום הבכורה של הזמר והיוצר מוטי וייס וחזר כדי לספר לכם האם וייס עומד בציפיות הרבות שיצר בשנים האחרונות (מגזין מוזיקה)

||
15
ש

לדעת, להבין, לזכור

שיטת הלימוד המתקדמת של מ.ל.מ עוזרת לכם לדעת, להבין ולזכור בדרך לתעודת רבנות ולחיי המעשה ביום יום. לפרטים נוספים לחצו (לימודים, חרדים)

כיכר בשיתוף מ.ל.מ|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות