כיכר השבת

ניתוח (אי) קמפיין

החרדים השקופים של מפעל הפיס

מפעל הפיס מדווח על הכנסות של מיליארדים והוא אחד המפרסמים הגדולים בשוק הכללי. אבל מדוע הוא נזכר בחרדים רק בהגרלות הגדולות, וגם אז מעניק תקציב זעום בלבד? הטור של חיים קליגר (פרסום)

10
חיים קליגר | כיכר השבת | ו' באב | 22.07.15
החרדים השקופים של מפעל הפיס
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מפעל הפיס נוסד ב-1951, כאשר הפרס הראשון בהגרלה הראשונה היה 1,000 לירות... מבחינה רשמית, הבעלות על מפעל הפיס היא של המדינה, והוא מוגדר כחברה לתועלת הציבור. בשלב מסוים החליטה המדינה שמפעל הפיס יעביר כספים גם עבור בניית בתי ספר, מוסדות חינוך ורווחה וכיום זהו תנאי יסוד שעומד בפני מפעל הפיס כדי שיקבל היתר לנהל הימורים.

למפעל הפיס יש יותר מ-3 מיליארד שקל במזומן. זהו כסף שהוקצה בעבר לפרויקטים שונים של הרשויות המקומיות או למשרד החינוך עבור בניית כיתות, אך עדיין לא נעשה בו שימוש. ב-2013 השיג מפעל הפיס תשואה על הכסף הזה (של -6%) באפיקי השקעה שונים, כלומר רווח של 150-180 מיליון שקל, בזכות השקעה באג"ח ממשלתיות, באג"ח ובמניות.

"המדינה והרשויות המקומיות אינן משתמשות בכסף הזה מכל מיני סיבות: הרשויות המקומיות לא מוצאות שותפים נוספים כדי להרים פרויקטים, המדינה תקועה בגלל כל מיני הליכים ביורוקרטיים. בוועדת הכספים של מפעל הפיס הציעו באחרונה לקבוע תאריך תפוגה, שבסופו הכסף יחולק מחדש. אבל מבחינת מפעל הפיס, רווחי המימון חוזרים אליו, ומצטרפים לרווחים האחרים".

אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

בהודעה שהוציא מפעל הפיס בשנת 2014, המדווחת על ההכנסות בשנה החולפת. שוב הצביעו הנתונים על מגמת עלייה: ב-2013 רשם מפעל הפיס הכנסות שיא של 5.8 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של 5.1 מיליארד שקל ב–2012,
4.8 מיליארד שקל ב-2011 ו-4.7 מיליארד שקל בשנה שקדמה לה. רבע מההכנסות מקורן בהגרלת הלוטו השבועית והשאר בהימורי חיש־גד, צ'אנס ומשחקים אחרים, שמיליוני ישראלים מקווים לזכות בהם.

מפעל הפיס הינו גוף ייחודי בקרב הארגונים הציבוריים בישראל. מצד אחד, הוא איננו משרד ממשלתי התלוי בתקציב המדינה. ומצד שני, כבעל היתר לקיים הימורים חוקיים הוא שולט על תקציבי ענק, שרק הולכים וגדלים בין השאר משום שהוא מעודד במישרין ובעקיפין את האזרחים להמר. הגורם המפקח עליו הוא החשב הכללי במשרד האוצר, אך הפיקוח נוגע יותר להגרלות שהוא מקיים ופחות על התנהלות הפנימית שלו. כמו נושא הפרסום של מפעל הפיס למשל.

הפרסום של מפעל הפיס

ככלל במדיה החרדית, חוץ מהקמפיין שמעלה מפעל הפיס לקראת תחרות החיבורים, כמעט לא רואים פרסומים של מפעל הפיס במדיה החרדית. לפני מספר חודשים, עלה לראשונה קמפיין תדמיתי של מפעל הפיס בעלות של כ-380,000 ש"ח במדיה החרדית.

אך במהלך השנה, כשהפרסים בלוטו מגיעים לעשרות מיליונים, המדיה החרדית (בחלקה) זוכה למודעה אחת בודדת, כשניסינו לבדוק אם יש רף - מתי המדיה החרדית מקבלת מודעות של הגרלות הלוטו, הבנו שאין רף קבוע, עם זאת, רק כשהפרסים מגיעים למספרים הגבוהים המודעות מתפרסמות במדיה החרדית, כפי שקרה השבוע. כדי לבחון את הנושא, עשינו בדיקה קצת יותר מקיפה על תקציב הפרסום של מפעל הפיס, והרי הנתונים לפניכם:

בשנת 2014 היה מפעל הפיס מדורג גבוה, בין עשרת המפרסמים הגדולים ביותר במשק (במדיה הכללית). קדמו לו שטראוס, פרוקטר אנד גמבל, שופרסל והמשביר. משום מה, במדיה החרדית הדירוג של מפעל הפיס נמצא במקום הרבה יותר נמוך.

(צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

מנתונים שהתפרסמו לקראת יציאת מפעל הפיס למכרז על תקציב הפרסום שלו עולה כי מדובר בתקציב שנתי של כ-40 מיליון שקלים. מי שזכה בתקציב הפרסום של מפעל הפיס במדיה הכללית היו משרדי הפרסום "אדלר חומסקי" ו"גיתם BBDO". חשוב לציין, שבשונה מכל החברות האחרות המוזכרות בשורות הקודמות, מפעל הפיס איננו גוף פרטי, הוא גוף ציבורי. המחויבות שלו לפעול בשקיפות ובשוויוניות אינה נובעת רק ממקום של ניקיון תדמיתי, הוא מחוייב לכך על פי כל קנה מידה. לכל הפעולות של מפעל הפיס ישנן וועדות המפקחות על פעילותו, יש פרמטרים המחייבים אותו, יש אמות מידה ציבוריות המחייבות אותו. רק בנושא אחד משום מה אין שוויוניות, אין אמות מידה, אין שקיפות ובמידה מסויימת גם אין הגינות - בנושא הפרסום במדיה החרדית. הציבור החרדי בישראל מונה כ 11.5% מכלל האוכלוסייה בישראל, היה מצופה מגוף כמו מפעל הפיס שגם תקציב הפרסום שלו יחולק בצורה שווה בין האוכלוסיות.

מה שקומם אותנו כעת הייתה המודעה שפורסמה השבוע אודות הגרלת הלוטו על 40 מיליון ש"ח. לרגע חשבנו שמדובר בהגרלה השנתית הגדולה שמקיים מפעל הפיס לקראת יום העצמאות, אבל אז ראינו גם שמדובר בסכום נמוך מידיי להגרלה זו וגם נזכרנו שאנו בכלל בחודש אב. אז מדוע רק כשמגיעה הגרלה של סכום ענק כזה אנו "זוכים" לראות את מודעות מפעל הפיס במדיה החרדית? ולמה לא בכל המדיה החרדית? הרי תקציב לפרסום יש, הוא רק צריך להתחלק בצורה נכונה ושיוויונית.

ומילה טובה לסיום

ראויה לציון פעילותו של אלוף במיל' עוזי דיין. מאז נכנס לתפקידו כיו"ר מפעל הפיס, יש לו בייבי שנקרא "תחרות החיבורים התורניים" לה הוא דואג מידי שנה בשנה. מדובר באירוע באמת מכובד, נכון וייעודי לציבור החרדי, כך שגם מילה טובה צריך לומר. אגב, מי שהביא למפעל הפיס את היוזמה של תחרות החיבורים התורניים הוא משרד הפרסום "אפיקים" המנהל את תקציב הפרסום של מפעל הפיס במדיה החרדית. הפרויקט שכל כך הצליח זכה להעתקה גם לציבור הדתי לאומי.

אבל לפני הפרוייקטים המיוחדים, לפני יוזמות מיוחדות, מצופה מגוף כמו מפעל הפיס לנהוג בשוויוניות ובשקיפות, לקחת את עוגת תקציב הפרסום ולחלק אותה בצורה שוויונית. אין לי ספק כי גם כשיש הגרלה על 10 מיליון ש"ח יש מספיק יהודים חרדים שהיו שמחים לדעת על כך. אנחנו שמחים שמעריכים אותנו ב 40 מיליון ש"ח, אבל אופס, זה בדיוק תקציב הפרסום השנתי של מפעל הפיס, אז אולי בגלל זה רק כשההגרלות מגיעות לסכום זה הם מפרסמים במדיה החרדית? אולי...

(על הכותב: המדור נכתב מידי שבוע ע"י חיים קליגר מנכ"ל מגזין "זמן" ובעלי משרד היעוץ חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית ושיווקית. לפניות kligerc@gmail.com)

תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
בושה וחרפה לפתות באמצעות פרסום לבזבז את הפרוטות האחרונות מהמילגות של בני התורה מקבלים עבור הימורים ועוד לכתוב מאמר על זה
נתן22.07.15
7
מפעל הפיס לא פריאירים ואם הם היו חושבים שהפרסומת תניב כמו במגזר הכללי אין מצב שהיו חוסכים א"ז
הגיון22.07.15
6
אחרי שזכינו להשתלט על המדינה, וביבי עבד נרצע שלנו, אחרי שהשתלטנו על אוצר המדינה וגפני הוא המשביר לכל הארץ, מה הבעיה להשתלט על כספי מפעל הפיס, ולחלק את הכסף ללומדי התורה בלבד.
דן סגל23.07.15

הצגת כל התגובות

5
יותר טוב שלא יפרסמו. הרי תכלס, יותר מפסידים מזה מאשר מרוויחים.זה גורם להתמכרות ולתקוות שווא נטולות בסיס. מי שמאד רוצה, רואה את הדוכנים הכתומים ויודע לפנות לשם. הימורים כבר יש לנו בסגנון דומב וחבר מרעיו... אין צורך להגדיל את המעגל!
מפוקחת22.07.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרית23.07.15
4
בתור אחד שזכה בתחרות החיבורים התורניים אני יכול להגיד שמפעל הפיס משקיע במגזר החרדי בצורה מעוררת כבוד, היחס והחיבה לאוהבי התורה הם משהו שאדון דיין הנכבד יכול להיות גאה בהם
אחד הזוכים 23.07.15
3
מה שמטריד את כותב הכתבה זה שבקרב החרדים יש חשיפה קטנה יותר לפרסומות המפתות והגורמות לאנשים חלשים ומוחלשים לבזבז את הכסף שאין להם על דבר שלא יכול להביא להם שום תועלת ? פשוט מזועזע.
אליהו22.07.15
2
השאלה לא מה הם עושים אלא מה אנחנו עושים בתגובה, והתשובה, ממשיכים כצאן ל... אז למה שמשהו ישתנה כאן. האם יש דרך לשנות, בודאי שיש! האם יש נכונות לשנות, ספק רב, אם דגל תעשה משהו יתנגדו החסידים וכו' וכו', אז הפתרון "ויקרב קץ משיחנו בב"א.
ישראל משה29.07.15
1
אצלנו אומרים שמפעל הפיס זה "מס הענייםן"עדיף שמחרדים יקחו כמה שפחות מהמס הזה
דב 23.07.15
אולי גם יעניין אותך
פרסום ושיווק
ש

נתיב מדיה השיקו את המיתוג המרענן

כיכר בשיתוף נתיב פרו | מקודם
ש

סקר מכון 'שילוב' מגלה:

80% מהציבור החרדי נחשפים למודעות רחוב ורואים בהן ערוץ מידע חשוב

כיכר בשיתוף גיל סטריט | מקודם
ש

תודה אמא, בזכותך אני מוגן

גדו"י בקמפיין האומיקרון למגזר החרדי

כיכר בשיתוף משה"ב | מקודם
ש

חיסונים, בוסטר ושפעת

משרד הבריאות בבליץ הסברה בתקשורת החרדית

כיכר בשיתוף משה"ב | מקודם
ש

קמפיינים חדשים למגזר החרדי

חזרה ללימודים, חיסונים לצעירים ומנת תגבור למבוגרים

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם
ש

חברת הפרסום הותיקה

AIG הכריזה על כניסה והשקעה במגזר החרדי

כיכר השבת | מקודם

קידוש ה' • צפו

שליח החדשות הניח תפילין בעצרת התמיכה

איציק אוחנה | 24.05.21

דרמה בעולם הפרסום

במגרש הגדולים: המשרד החרדי פתח מחלקת דיגיטל

חנני ברייטקופף | 19.11.20

ניהול משברים

כך מנע מנכ"ל ויקטורי משבר תקשורתי גדול

מוטי רובינשטיין | 29.06.20
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

צפו

סרטון הברכה החגיגי של משרד הפרסום החרדי

כיכר השבת | 08.04.20

פתרון יצירתי

ויראלי: ככה איחל משרד הפרסום 'חג שמח'

יאיר טוקר | 07.04.20

מיזוג חדש

חטיבת 'גיל פרסום' התמזגה לתוך 'תוצאות אפקטיביות'

כיכר השבת | 24.12.19

התחדשות ושינוים

קבוצת גל אורן: שרה גל פורשת, מאיר גל יחליף

יאיר טוקר | 24.10.19
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

סערת הסתת לפיד

התסריטאי: "אנשים הגזימו עם התגובות"

איציק אוחנה | 06.08.19

בחירות 2019

'בולטון' לא ינהלו את קמפיין יהדות התורה

איציק אוחנה | 28.07.19

משרד הפרסום 'מימד' זכה בשני פרסים יוקרתיים

כיכר השבת | 11.07.19

הצטרפי להצלחה

מאמע מחפשת אותך: יש לך את הכישורים?

כיכר השבת | 28.03.19
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

הצטרפו להצלחה

דרוש/ה מנהל/ת משרד, בואו לעבוד אצלנו

כיכר השבת | 24.03.19

דרעי חשף את צוות קמפיין בחירות 2019

ישי כהן | 22.01.19

אלימות ומעצרים

הקרב הסוער על לוחות המודעות בירושלים

שאול כהנא | 18.10.18