ניהול משברים

כך מנע מנכ"ל ויקטורי משבר תקשורתי גדול // טור

הודעה של בכיר ברשת 'ויקטורי' התגלגלה לתקשורת ותוך זמן קצר הציתה משבר ענק. מנכ"ל הרשת 'הרג' את הזעם הציבורי בתוך דקות בהודעה עם שלושה מרכיבים חיוניים (טור)

מוטי רובינשטיין | כיכר השבת |
רשת ויקטורי (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

הודעה לא מוצלחת של בכיר ברשת ויקטורי התגלגלה לתקשורת ותוך זמן קצר הציתה משבר תקשורתי ענק.

המשבר התחיל לאחר שהרשת הודיעה על מכירת לחם או חלה לשבת בשקל אחד בלבד, ללא התניית קנייה. הבשורה התפשטה כאש בשדה קוצים והשמועה עשתה לה כנפיים.

בתוך זמן קצר פורסם כי בכיר ברשת הנחה את העובדים שלא למכור לילדים, מהסיבה שגם אם יש מי שימצא את הדרך להבינה, ודאי שאין לאומרה באופן הזה: "אין אישור מכירה לילדים - החרדים ישלחו גדודי ילדים".

ובכן, לא כל מה שחושבים צריך לכתוב. מנהלי שיווק ותיקים מכירים את ההוויה הישראלית ואת הרצון של הלקוחות "לנצל" את המבצעים עד תום. לא להיות פראיירים. אם מוכרים לך לחם בשקל, תבוא לקנות לחם בשקל. אם זה מוגבל ללחם אחד בקניה, תעבור בקופה שוב ושוב - עד שיעיפו אותך - ותעביר כמה שיותר חלות. הצרכן הישראלי ינצל את זכותו החוקית למימוש המבצע ויתעקש על קיום חובתו המוסרית ליהנות ממנו - קל וחומר כשאפשר "לדפוק את השיטה".

אלו לא רק ילדים חרדים שיבואו לקנות חלות, אלו לא רק חרדים שאוכלים לחם וחלות, גם אם לחרדים מן הסתם יש יותר ילדים והם צורכים הרבה יותר חלות. ברור שניתן היה להתנות את המבצע למשפחות בלבד, ואפילו לאסור מכירה לילדים, אך לא היו צריכים לציין את הסיבה (המתבקשת, ההגיונית והמובנת) - זאת שאין לאומרה בקול. "אין אישור מכירה לילדים", בסדר גמור. "החרדים ישלחו גדודי ילדים", לא בסדר בכלל.

וכצפוי התגובות לא איחרו לבוא. ח"כ גפני הגיב מיד: "לא נעבור לסדר היום לאחר שמעמידים את הציבור החרדי בחזית הקורונה על לא עוול בכפו. אחת הדוגמאות היא רשת ויקטורי שפרסמה התבטאות קשה נגד הציבור החרדי, וזה פרי ההסתה הנובע מעלילת דם. אני קורא לציבור שלא לרכוש ברשת ויקטורי – עד שתתנצל על המעשה". אליו כמובן הצטרפו לא מעט אושיות רשת במה שנראה היה כמשבר העומד להעסיק את הרשתות החברתיות בשבוע הקרוב.

"החרדים ישלחו גדודי ילדים" כמעט התגלגל לחרם ולסיפור תקשורתי עסיסי ועקוב מדם. הסיפור היה יכול לפרנס עיתונאים רבים במשך תקופה ארוכה, כפי שמנכ"ל מכבי פרנס בהתבטאותו על היקף הקורונה בבני ברק (משבר תקשורתי גדול שלא טופל כראוי), אך במקרה הזה המשבר נגדע באיבו.

מנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד, 'הרג' את הזעם הציבורי בתוך דקות. הוא פרסם בפייסבוק האישי, בצורה ישירה ובלתי אמצעית, הודעה ברורה עם שלושה מרכיבים חיוניים הנדרשים בניהול משבר: "אני מתנצל, לוקח אחריות, זה לא יקרה יותר". התנצלות מהירה בפני הציבור הרחב, ממנכ"ל הרשת בכבודו ובעצמו, בצורה בלתי אמצעית, גלויה ולא מתחמקת - הביאו סוף לסיפור.

"רשת ויקטורי מבקשת להבהיר כי היא מקפידה על שיח מכבד ומכובד ודואגת לכלל האוכלוסיות, מחב"ד ועד הטבעונים, מצה"ל ועד לאלו שקשה להם. אין טעם בלקחת דברים שנאמרו שלא לצורך ולהפוך אותם לשיח מפריד ומפצל שהרי הרשת, עובדיה וצרכניה מורכבים מכל אוכלוסיות מדינת ישראל המיוחדת כל כך בגלל המרקם האנושי החי בה. הרשת מעסיקה ומשרתת את כולם: חרדים, ערבים, דתיים וכאלו שלא בכל רחבי המדינה. אם לא הובן עד כה, הרשת קיבלה אחריות מלאה על הדברים ומביעה את התנצלותה הכנה. אנו, אוהבים את כולם ומצטערים על כל פגיעה במגזר שלם. זאת לא דרכנו! סליחה ומחילה".

אם זה לא הספיק, מנכ"ל הרשת התקשר לח"כ גפני והתנצל גם בפניו. הוא ביקש להעביר לכלל הציבור את התנצלותו ואת הבטחתו שדברים כאלו לא יקרו שוב. בעקבות כך, ביקש גפני מהציבור הרחב "לבטל את החרם הצרכני מרשת ויקטורי, בשל התנצלותם הכנה".

כחרדי שנחשף לסיפור הזה באיחור של שעתיים (חיי נצח במשברים וירטואליים), התחושה לבטל חרם שלא התחיל הייתה נהדרת. כמי שמעולם לא דרך ברשת ויקטורי, סביר להניח שאמשיך בהרגלי הצריכה שלי ולא אקנה שם בקרוב, אבל זה לא יהיה ממניע אידיאולוגי. כי ההתנצלות של מנכ"ל הרשת התקבלה בלב שלם - וסלחתי כדבריו.

  • הכותב משמש כיועץ אסטרטגי לארגונים וחברות ומנהל משברים תקשורתיים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר