כיכר השבת

"יש לנו מסורת"

'ט"ו בשבט' של עולם הישיבות: מדוע הליטאים לא חוגגים?

בחור הישיבה הליטאי, מסתכל בערגה כיצד באמצע החורף, בדיוק כשהלימוד שלו נדרש למעט 'חיזוק', מגיע ט"ו בשבט ועיניו כלות ל'חקל תפוחין קדישין' • בדקנו: מה הפשט ב'ט"ו בשבט' הליטאי? (חרדים)

42
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ד בשבט | 16.01.22
סידור פירות לט"ו בשבט
סידור פירות לט"ו בשבט (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בחור הישיבה הליטאי, מסתכל בערגה על אחיו הספרדים והחסידים, באמצע החורף, בדיוק בזמן שהלימוד שלו צריך מעט 'חיזוק' – או אז מגיע ט"ו בשבט ועיניו כלות ל'חקל תפוחין קדישין' של אחיו החסידים.

המסיבות הנוצצות ומגשי הפירות הצבעוניים העמוסים בכל טוב, לא נותנים לו מנוח. בעיני רוחו הוא מדמיין את הרבי מויז'ניץ מלהטט בידו וכל הפרנצ'עס קופצים, שרים ושמחים. ואיפה הוא? עוד יום רגיל ושגרתי כשרק אם התמזל מזלו, הישיבה חילקה כמה תמרים ובננות בארוחת הערב.

"למה?", הוא תוהה לעצמו בקול גדול, "נכון שלא עושים אצלנו 'עסק' מט"ו בשבט, נכון, אין סעיף בשולחן ערוך ש'הסדר' צריך להיפסק, וחדר האוכל ייהפך באבחה אחת, לעמוס בפירות מטוב הארץ ותזמורת שתדע להקפיץ את הבחורים ותגרום להם להוציא את כל האנרגיות הכלואות מזמן החורף של מסתיים, אבל למה?!".

האננס הצהוב והעסיסי, מ'הטיש פיירעס' של הרבי מזוטשקא קורץ לו וגם האבטיח האדום של זימיגארד עושה לו עיניים לוחשות, גם הפסיפלורה של ראחוב והקוקוס של דעעש עולה על כולם, כמובן. אך הוא יודע שאין סיכוי להיעדר מ'הסדר'. המשגיח, בלילה הזה במיוחד, מכיר את כל סיפורי הבחורים על החולי הפתאומי שתקף אותם, והוא ממליץ 'בחיבה' לשמור את החולי לאחר ט"ו בשבט.

הטיש בבעלזא (צילום: חיים גולדברג)

"יש לי נשמה חסידית", הוא אומר למשגיח, שפוער עליו עיניים ציניות. "איפה זה מתבטא בתפילה היוקדת שלך?", שואל המשגיח 'בחביבות', ומחזירו אחר כבוד לספסל ושולח אליו את 'המשיב', שיסביר לו כמה דברים על עד אחד נאמן באיסורים.

הלהט החסידי היוקד של הבחור הליטאי, לא נותן מנוח. לא מדובר פה על להבדיל - רצון לצפות במסי מבקיע שער או להתעדכן מה מצבו של גדליה מ'השבבאניקים', מדובר פה בתשוקה רוחנית להתחמם לאור הפירות המנצנצים שמלווה אמנם בצלצולי סוף הזמן – אך עדיין רוחנית.

רגע לפני שהבחור היקר שלנו הולך להתנחם באי אמירת 'התחנון' - גם במנחה שלפני ט"ו בשבט וגם בחג עצמו, החלטתי לעזור לו וחזרתי אל ראש הישיבה, אותו ודאי אינכם שוכחים - מהריאיון הנדיר והמקיף שנתן לי בחג הפורים לפני מספר שנים.

(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כמובן שלפני השיחה היו לי חששות כבדים. כמעט שנה חלפה מהראיון ולא ידעתי האם ראש הישיבה כועס עלי או שמא, להפך הוא שמח.

להפתעתי, ראש הישיבה רגוע ונינוח הרבה יותר מאי פעם, הוא כבר הבין שהשמיים לא נפלו כשהוא התראיין לאתר אינטרנט ו'יתד' לא פרסמו את ההכחשה שלו. בפתח השיחה החלפנו חוויות מהכתבה הקודמת, "חשדו בך?", שאלתי בחשש, "לא, אף אחד לא חלם, כלום".

הראיון בפורים האחרון

בפורים, הבאנו את הצד שלך - את הצד של ראשי הישיבה, הרבה אנשים התחברו לדברים שאמרת - ובצדק. תמיד צריך טיפה אנושיות וחמלה, גם כלפי אנשים חזקים. השאלה היא למה אתה וראשי הישיבות במעמדך לא מתחשבים בבחורים? תתנו להם לצאת לחסידויות הגדולות או שתעשו להם חגיגה בתוך הישיבה - חוץ מבננה ותמר בחדר האוכל?

"הטעות מתחילה כאשר אנשים חושבים שיש לי לב ליטאי קר, ואין לי רגש לחגים. הרי גם אני הייתי בחור ישיבה, וגם בזמני, לבי היה יוצא למסיבות הנוצצות של החסידים (הטישים המפוארים. ח"ב) - אך אני הבנתי, שאם אני רוצה לגדול בתורה ולעשות מעצמי משהו, אני חייב להתעלם מזה - רק כך גדלים בתורה, אין פתרון קסם אחר".

טיש ט"ו בשבט (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

ראש הישיבה לא חושב שהדורות השתנו מאז שראש הישיבה היה עלם צעיר לימים?

"'משה קיבל תורה מסיני' - יש לנו מסורת של עולם הישיבות העוברת מדור דור, כל שינוי במסורת - כמוה כעשיית חור בספינה המפוארת של עולם הישיבות, למרות הרצון שלי, אני לא מרגיש מספיק 'רפורמטר' בנושא הזה, אם באמת יש ביקוש, אני מאמין שכמו כל שינוי - השינוי יחל מלמטה ויגלוש לכיוון למעלה".

בין השורות, נראה שראש הישיבה אכן חושב שזה דבר חשוב, אך הוא מפחד להיות הראשון. רק בפרשת השבוע האחרונה קראנו על 'נחשון בן עמינדב', שהיה הראשון שקפץ למים, מדוע שראש הישיבה לא יהיה ה'נחשון'?

"אתה צריך להבין אותי, אני חניך האסכולה הליטאית, אצלנו - לקפוא על השמרים - זו המעלה, כמו שאתה אומר 'הדורות השתנו', ואולי אם היום 'נחשון' היה קיים, אז המעלה הייתה לא לקפוץ ראשון, אלא להפך לקפוא על השמרים, כך אני קיבלתי, במיוחד בדור קשה ובעייתי כמו שלנו - אסור לשנות כלום מהמסורת".

ראש הישיבה, לא הכחיש שט"ו בשבט זה דבר חשוב, האם אכן כך?

"תמיד אתה יודע לנבור לי בנבכי הלב ונראה שגם הפעם אתה מצליח לגעת אצלי בנקודה רגישה. מה אתה חושב לעצמך? שאני לא איהנה להיות יום אחד בשנה כמו אדמו"ר, שיושב לצד שולחן עמוס בפירות ומאכלים טובים, לנגן שירים ולזרוק שיריים? אתה חושב שרק הבחורים נהנים מערב כזה? אני אעדכן אותך שאני אהיה הראשון שאיהנה, אך אני יודע לשמור על עצמי מפני רוחות הזמן, בדיוק כפי החינוך שמושרש בי אותו אני מנחיל הלאה לדורות הבאים".

(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

אם כבר ראש הישיבה החל לפתוח את צפונות ליבו, אשמח שכבודו ירחיב, למה הדברים דומים? לשיעור כללי חשוב עם מאות משתתפים או לשיחת מוסר ב'חניכי' בבין הזמנים?

"אתה קצת מתלוצץ, אך אני אתעלם. העבודה היומיומית של ראש הישיבה שוחקת מעט, סדר היום די חדגוני ולא מתחדש. גם אני במעמדי חייב איזה ריגוש. אני לא דומה לר"מים שיש לי בישיבה, כי לצורך ההמחשה, אם ר"מ רוצה להשתחרר זה לא יהיה מוזר שהוא יצא לטיול אופניים בצפון. ומה אני? אני חייב להיות כל היום חנוט בעניבה ובפראק, אחרת זה 'ספאסטנישט', לי אסור מה שלר"מים מותר.

"לכן, איפה אני יכול להשתחרר? אין כמו טיש ט"ו בשבט שיגרום לי שחרור, הרי אני גם בן אדם, כשאני נמצא בראש הפירמידה ויכול לשחק בתלמידים שלי ולזרוק שיריים, אין שחרור גדול מזה בעבורי. למה הדבר דומה? למסירת שיעור מוסר ערב ראש חודש אלול באחת מ'ישיבות בין הזמנים' למאות בחורים שאותם אני לא מכיר והם לא מכירים אותי - שם באמת אני משתחרר, אני מגביה את הטון בדרמטיות, נועץ עיניים רושפות כדי להגביר את הלהט ובקיצור נותן מה שקוראים לזה 'שואו', וזה באמת משחרר אותי".

ראש הישיבה, קצת מבוהל מהפתיחות יתר שלו, ומתחיל להשתתק ולמולל בזקנו. "תראה", הוא אומר לי לסיום, "חשפתי לך הרבה מרחשי הלב של ראשי הישיבות - מאלו הנמצאים ברום הפסגה, תדע להשתמש בכך בחכמה", ומוסיף, "כמו שאומר ה'נפש החיים', שלא לקנטר ולהתגאות. תדאג שיצאו מזה רק דברים טובים".

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
אפילו אצל חסידים, כל העסק עם הפירות בטו בשבט זה דבר חדש של השנים האחרונות! והגלנץ סביב זה עם פירוט יוקרתיות זה ממש רק העשור האחרון. אז למה הקושיה על הליטאים, היו צריכים לשאול להיפוך מאיפה מגיע הטרנד לחסידים?
חסיד'ל17.01.22
26
תגיבו בבקשה בבגרות רצינית ולא בליצנות.... אני ליטאית וככה נהוג אצלנו ...ההבדל ביננו ובין החסידות זה פער עצום... ושום פוליטיקה אל תכניסו פה!!! ובקשר למשגיח שהתראיין למראיין החסידי אל תכליל את כל המשגיחים שרוצים כביכול לחגוג ביום הזה! לנו הליטאים יש את הרבנים הצדיקים שלנו ואנחנו מאושרים!!! הדשא של השנ
ללא שם16.01.22
נכון! הראש ישיבה הזה באמת לא מתאים לנהל ישיבה ליטאית! כנראה גבר עליו יצרו ונכשל והלך לזבז את זמנו בטיש (אגב, אני כותב את התגובה הזאת אחרי יום שכולו תורה השעה 11 בלילה.) ונכנסו בו ניצוצות של חסידים
ליטאי גאה17.01.22
25
כתבה מוזרה ומיותרת
חני17.01.22

הצגת כל התגובות

24
דיון מטופש מכניסים חנגאות שלא שערום אבותינו למסורת ישראל, ושואלים למה "ליטאים" לא נהגו בהם אף אחד לא נהג בהם למעט מתי מעט שבמעט אבל אם יש אוכל ותמונות החסידים קופצים בראש
יהודי 16.01.22
23
אתם בטוחים שזה ראש ישיבה אמיתי? זה לא סתם קריקטורה שבאה לצחוק עליהם? כי אם הוא אמיתי ובאמת ככה הוא מדבר הרי שעולם הישיבות הליטאי בסכנה חמורה. עצימת העיניים מול האתגרים שבחורים עוברים בדור שלנו, ההיתפסות החולנית הזאת ב"תופסי הישיבות" והזלזול הבוטה בעולם החסידי. טיש זה רוחות הזמן? הוא עושה צחוק? מבחינ
משה17.01.22
22
נראה לכם שבאמת ראינו??? כל עוד זה לא הסרטה, מאוד קל להחליט שאני ראש ישיבה וזה מה שאני מרגיש.
דן דון17.01.22
21
בקיצור ! גאיווה גאייווה ועוד גאייווה ואת זה המסורת הזאת הם שינו ועוד איך מהמסורת של ראשי הישיבות בדורות הקודמות
מנחם 16.01.22
20
הליטוויק שכתב בדמעות ליבי היה יוצא למסיבות הנוצצות של החסידים והבנתי שחייב להתעלם מכל החוויות החסידיות ואף גם מהריקודים בטישים ליד הפירות הנוצצות בננות והפלסופירה והאננס וכו' כדי לעשות מעצמי משהו. ובזה השיב בדרך מקרה התשובה מה בין בחורצ'יק ליטאי לחסידישער, לעשות מעצמי ועצמי ועצמי משהו משהו משהו, וס
קיווי17.01.22
19
הסיבה שט"ו בשבט לא נחוג אצל הליטאים היא סיבה פשוטה, מכיוון שיום זה ידוע כאחד מה"חגים" שמאמיני שבתאי צבי שר"י חגגו וכפי שכותב ר"י עמדין על אחד מהמקורות לסדר ט"ו בשבט הלא הוא ספר חמדת הימים, וכידוע שכל מנהג שקשור במקצת לשבתאי צבי וממשיכי דרכו הורחק בצורה קיצונית אצל הליטאים
ארי16.01.22
איזה שטויות מעורבבות אתה כותב. כיום כבר ידוע לכל שבעל החמדת ימים היה רבי בנימין הלוי קדוש ישראל ולא קשור לשבתאי צבי וכדומה.אגב הוא הפיץ ותיקן גם תיקון חצות וקבלת שבת שנוהגים לומר כולם
חמדת ימים17.01.22
18
אוי אוי איזה נחת להקב"ה... כולם אהובים כולם קדושים. מה אכפת לכם קצת עין טובה האחד על השני? אחים אנחנו. לכל אחד יש יחודיות נפלאה ומה ללמד ולהאיר בעבודת השם. אבל אף אחד לא עדיף על השני ההתנצחות כל כך מיותרת ומגבירה שנאת חינם. הלוואי שנזכה כמו צבאות של מעלה לתת באהבה רשות זה לזה להקדיש ליוצרנו.
ללא שם17.01.22
17
כל דור והנסיונות שלו, וראש ישיבה כזה פוחד ממה יכתבו עליו מחר ביחד. לא יקרה שום דבר אם הישיבה תעשה מסיבת טו בשבט לשעה או שעתיים ויחזרו אחרי זה לסדר כרגיל. הייתי מציע את הכתבה הבאה לעשות על הבחור החסידי שמשתוקק שהחברים שלו יבואו לשמוח בשמחתו ביום חתונתו, אבל האדמור מאיזה טעם קמוס לא מאשר. והוא רואה
עצוב מאוד16.01.22
16
לא חוגגים?! בתוירע'ס כל שנה ושנה חוגגים ברוב פאר והדר!!!
הצי'פצ'ר17.01.22
15
ישנם שיצאו לתרבות רעה, מפני שבדרך למודם והשלמתם הרוחנית בגדו בתכונתם האישית המיוחדת. הרי שאחד מוכשר לדברי אגדה, ועניני ההלכה אינם לפי תכונתו להיות עסוק בהם בקביעות, ומתוך שאינו מכיר להעריך את כשרונו המיוחד הוא משתקע בעניני הלכה, כפי מנהג המורגל, והוא מרגיש בנפשו נגוד לאלה הענינים שהוא עוסק בהם, מתוך
א. מרדכי16.01.22
זה מאורות התורה של הרב קוק?
א17.01.22
14
חזק ונכון!
בחור ישיבה16.01.22
13
הכותב מזלזל ב'מנהג ישראל תורה' ובהמוני בית ישראל שעורכים 'תיקון ט''ו בשבט'.
עומד מהצד17.01.22
12
אשרינו שחסידים (ולא ליטאים) אנחנו...
ללא שם16.01.22
11
כנרא מפחדים שהשונאים והמחבלים יזרקו תפוזים ושאר פירות אחד על השני..
א16.01.22
חחחחח יש קטע.....
הי16.01.22
10
בדיוק כמו שאנחנו לא הולכים לטיולים באמצע הזמן כך גם אנחנו לא הולכים לטיש או עושים טיש באמצע הזמן לבחור ליטאי טיש או טיול זה הפסקה מהרציפות לבחור חסידי טיש זה חלק מהעליה זה כל ההבדל
aaaaa18.01.22
9
ערגה? השתגעת? בחור ישיבה ליטאי סטנדרטי לועג ובז למסיבות הפרעסעריי הרהבתניות של החסידים שמתפטמים במאות מינים ולא מושכים ידיהם אפילו לא מתות שדה ואננס וכל מיני ״פירות״ שברכתן בכלל האדמה… ועל הדרך זוללים עשרות או מאות תולעים בתאנים וחרובים ופירות מיובשים.
קרעכץ16.01.22
לא כל בחור ישיבה הוא בעל גאוה כמוך...
א.ב.17.01.22
צודק בכל מילה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! עם קרעכץ! בחור ישיבה ליטאי צריך להיות עם חזה נפוח והבדילנו מן התועים
ליטאי גאה17.01.22
8
איזה שטויות מה כזה קשה להבין שיש אנשים שיותר גדולים מאיתנו ויושבים ולומדים באמת והם בהחלט מרוממים מאיתנו בהרבה דרגות והמושגים שלהם אחרים למה אנחנו יודעים למסור שיעור כללי ל400 בחורים ביקורתיים שעוברים על כל מילה שלנו באחת הסוגיות המסובכות ביבמות ?
כבוד התורה16.01.22
7
לא הבנתי. סורי.
חיים עוזר17.01.22
6
גאותן שחושב שבדעותיו הקיצוניות הוא יראה צדיק יותר...
מחילה...16.01.22
5
אננס זה הכי טעים
שנהב16.01.22
4
נראה כאן שרוב המגיבים הם ליטאים המשוטטים באינטרנט במקום ללמוד או לפחות לאכול פירות.
משה בן אברהם17.01.22
אנחנו אחרי יום לימוד של 8 שעות ומעלה...
ליטאי גאה17.01.22
3
אשרינו ששם חלקינו מיושבי בית המדרש, ולא עושים מכל יום של קצת מנהגים נוספים, חג קדוש... ומבזבזים את הזמן על שירים משונים... כגון לג בעומר, טו בשבט, זאת חנוכה, ועוד הרבה...
ליטאי גאה!!!!!!16.01.22
לא זאת חנוכה - זה באמת השיא. אולי "טיש הפתילות".. - ותלמוד תורה כנגד כולם !
בעלום שם17.01.22
כן, ממש מיושבי בית המדרש אתה... דל גאה. בתורת החסידות נדרשת האדם שלמות בכלל ענייניו, לא רק "תיירה".
א.מ.17.01.22
שלמות זה לא לעשות תיקון טו בשבט. וחוץ מזה שאני כותב את תגובה זו אחרי יום ארוך שכולו קדושה (כמובן לא הסתובבתי בטישים), אלא אחרי יום של תורה עכשיו השעה 11 בלילה...
ליטאי גאה17.01.22
אם היית חסיד, היית מבין שלשיר שירי התעוררות, שמחה, דביקות, וכ"ו זה לא בזבוז זמן, אלא ניצול זמן בצורה הכי טובה. כי כל התכלית של לימוד התורה הוא דביקות בהשם, וע"י ניגון אפשר גם להרגיש קרבת ה', ולפעמים אפילו יותר מבלימוד. נגינה היא עבודה בפני עצמה, והיכל הנגינה קרובה מאוד להיכל התשובה.
טוביה17.01.22
אפשר לנגן את ניגון הגמ' שזה פי 10000000000 יותר דביקות בה' יתברך, וגם יש כבר יום אחד בשבוע- שבת ששרים ניגונים וזמירות שבת שלזה באמת יש מקור לנועם שבת, אבל לא מצינו שום מקור לשיר זמירות לנועם יו"ט- ושמו טו בשבט חוץ מלאכול פירות שנשתבחה בהם א"י (אגב בד"כ בטישים, מתוך 100 מיני סוגי פירות הרוב שם לא מש
ליטאי גאה17.01.22
צודק בכל מילהה
ברסלביתת17.01.22
גם גאה וגם משוטט באינטרנט
משה בן אברהם17.01.22
אם אתה לומד כל היום איך טתה כותב תגובה באינטרנטטטטט השם ישמור עלאק לומדד הקבה הכי שמח שאנכנו מפארים את הימים הקדושים ולא עושים הכל בקרירות כמו ליטאים כמוךך
האש שלייייי17.01.22
2
אין בעיה עם עמדה כזו או אחרת מה שמשנה הוא מה שיש בלב. בפנים. איזו עבודה שבלב. איפה עבודת ה. לאורך הכ
ר' הלל16.01.22
1
חחחחחחחחחחח אוי זה טוב.
ליטאי מהדור הישן16.01.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24

צפו בשיחה המלאה | מיוחד

"לא רוצה עשירים" | השיח הנדיר בין הגרב"ד פוברסקי לינוקא 

חנני ברייטקופף | 08.04.24