כיכר השבת

27 שנים לפטירתו

כך קרליבך פתח את שערי הלב של עולם הישיבות

בימי חיותו, היה ר' שלמה קרליבך דמות שנויה במחלוקת; רק לאחר פטירתו, הוא הצליח לפרוץ לעולם הישיבות ולפתוח את לבם של בחורי הישיבות שמתענגים על שיריו • כיצד קרה המהפך? (עולם הישיבות)

25
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | ט"ו בחשוון | 21.10.21
ר' שלמה קרליבך
ר' שלמה קרליבך (צילום: הארכיון של יוסי רוזנברג)

היחס לדמותו ולשיריו של ר' שלמה קרליבך עבר מהפך דרמטי ב-15 השנים האחרונות. בעוד שבעבר נתפס קרליבך כדמות שנויה במחלוקת, הרי שלאט לאט הצליח ר' שלמה לחדור ללב הקונצנזוס החרדי, כך שקשה למצוא היום בחור ישיבה שימנע מלשמוע את ניגוניו של קרליבך, והאזנה לשיריו מאפיינת דווקא את בחורי הישיבות מהאגף השמרני.

  • כיצד חדר קרליבך לעולם הישיבות?
  • איך התייחס עולם הישיבות לקרליבך בימי חייו, ומתי השתנתה התפיסה?
  • מדוע נחשב קרליבך לדמות שנויה במחלוקת, ומה היו הסבריו למעשיו הבלתי מקובלים?
  • והאם התנועה הקרליבכאית נמצאת במגמת עליה או דווקא בנסיגה?

תחנות חייו המשמעותיות

  • ישיבת לייקווד

ר' שלמה היה ממייסדי ישיבת ליקווד. המיתוס שמפורסם בעולם הישיבות מספר על כך שראש ישיבת ליקווד - ר' אהרן קוטלר זצ"ל סילק את קרליבך מהישיבה, ובכדי לשכנע את ר' אהרן שישאיר אותו בישיבה התיישב שלמה על מדרגות הישיבה וניגן את "לולי תורתך", כשעל פי אותו סיפור ר' אהרן התרגש והשאיר אותו בישיבה. אולם גם תלמידיו ומקורביו של ר' אהרן קוטלר וגם ממשיכי מורשתו של קרליבך מכחישים את הסיפור מכל וכל. ראש ישיבת ליקווד מעולם לא סילק את קרליבך מהישיבה. היה זה דווקא שלמה הצעיר שהחליט לערוק לחב"ד כשהרבי הריי"צ ביקש זאת מאביו.

את השיר "לולי תורתך" אכן שר קרליבך לר' אהרן קוטלר - אולם בנסיבות אחרות לחלוטין. אביו של ר' שלמה קרליבך - ר' נפתלי קרליבך, אימץ בביתו את איציק אייזנשטט, ישראלי שהגיע לאמריקה מבית חסידי לאחר השואה כך שאיציק אייזנשטט גדל כאחיו החורג של ר' שלמה ובהמשך אף נהג להתלוות לר' שלמה בכדי לתעד את הופעותיו ולחניו.

זה קרה בליל פורים, לאחר קריאת המגילה. למרות שמדובר היה בפורים, כמשפחה יקית למהדרין כבו האורות בבית משפחת קרליבך בשעה 10 בלילה. שלמה שעדיין גר בית אביו, ביקש מאיציק אייזנשטט להתלוות אליו. הם ירדו חרש ממדרגות החירום והלכו לכיוון הרכב. הם יצאו מעיר מגוריהם ונסעו נסיעה ארוכה לעיירה שהייתה אז קטנה ולא מוכרת בשם "ליקווד". הם הגיעו ב-12 בלילה, בית המדרש היה מואר, ומאות בחורים שקדו על תלמודם משל מדובר היה בלילה ככל הלילות. הם נכנסו לבית המדרש כשהחברים מקיפים את שלמה ומשוחחים עמו.

קרליבך (עטיפת אלבום)

בשלב מסוים ר' אהרן ששהה בעזרת הנשים ירד לבית המדרש וניגש לשלמה. הוא ביקש משלמה שיאמר לו 'שטיקעל תורה' ושלמה אמר לו פלפול פורימי על המן שרצה להרוג את אחשוורוש ולייבם את ושתי - מאחר שבישיבה למדו באותה העת מסכת יבמות. כשסיים את הפלפול, ביקש ר' אהרן משלמה 'זאגט א ניגון' - ובאותו מעמד אכן שר שלמה לר' אהרון קוטלר את השיר "לולי תורתך"...

מובן שעזיבתו של קרליבך את 'ליקווד' כאבה מאד לר' אהרן קוטלר, אולם קרליבך עצמו העריץ את ר' אהרן בצורה יוצאת דופן. תלמידיו מספריו שלמרות שבהופעותיו הוא הזכיר מאמרים חסידיים ואדמו"רים - היו 2 אנשים עליהם דיבר שלמה בהערצה יוצאת דופן: על ר' אהרן קוטלר, ועל ר' שלמה היימן, (ויש על כך תיעוד).

  • תקופת חב"ד

במכתב שכתב הריי"צ לאביו של קרליבך הוא כותב ש"הנני תובע מאתו ומאת רעיתו הרבנית תחי' את חלקי המגיע לי ע"פ התורה! שמאז ששני בניו היו אצלו בהיותו בווינה ואז בירכם "אשר ישקדו בלמוד ובהנהגה ביראת שמים ובמידה ידועה מילא השי"ת את ברכתי ות"ל הם שוקדים בלימוד ובהנהגה ביראת שמים והשי"ת חננם בדעת להכיר את האמת הגמור אשר ההצלחה האמיתית בלמוד וביראת שמים.. קונה התלמיד הלומד אך ורק בישיבת תומכי תמימים, ובכל תוקף ועוז דין תורתינו הקדושה – בעד ברכתי – הנני דורש אשר התלמידים צמודי לבבי מר אליהו חיים שי' ומר שלמה שי' ילמדו מעתה בישיבה שלי "תומכי תמימים". הדו"ש ומברכם יוסף יצחק".

לאחר שעזב שלמה את ליקווד הגיע קרליבך לחב"ד. במכתב שכתב הריי"צ לאביו של שלמה קרליבך, הוא ביקשו להעביר את שלמה ואחיו לישיבת חב"ד ואכן שניהם עזבו את ישיבת ליקווד ועברו ללמוד בחב"ד. ר' אהרן קוטלר לא אהב את הצעד שביצע תלמידו: כידוע ר' אהרן קוטלר היה מהמתנגדים הבולטים של הרבי מלובביץ', והעזיבה של התלמיד המוכשר לטובת חב"ד לא גרמה לו לנחת מרובה. הריי"צ ביקש משלמה ומזלמן שחטר-שלומי שיסתובבו באוניברסיטאות ויקרבו את הסטודנטים היהודים, ואכן יצאו השניים והציעו לסטודנטים היהודים להניח תפילין ולהדליק נר חנוכה ולמעשה היו ראשוני ה'שלוחים' של חב"ד. בהמשך יצר שלמה קשר אישי עם הרבי האחרון. ר' שלמה ראה בחב"ד את המקום שלימד אותו לחשוב על כל יהודי ולקחת אחריות אישית על קירוב רחוקים - אחריות שבהמשך חייו תוביל אותו לפינות מורכבות.

לאחר תקופה, הגיע שלמה לרבי ושאל אותו אם הוא יכול לקיים אירועים ללא הפרדה: הוא סיפר לרבי שבפעילות שהוא מקיים באוניברסיטאות הסטודנטים נמנעים מלהתחבר לפעילות שלו כשהוא מבקש מהם לשבת בהפרדה, ובכך הוא מאבד נשמות יקרות. על פי עדותם של תלמידיו של קרליבך - הרבי ענה לו כי כתוב "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" - צריך לקרב את הבריות אל התורה, ולא את התורה אל הבריות...

  • הדרך העצמאית

"הגיע הזמן שלי לעזוב את ליובאוויטש, אך הדבר הכי קשה היה: לא הייתי בליקווד, לא הייתי בליובאוויטש, לא הייתי בשום מקום בעולם. לוקח הרבה זמן לעמוד לבדך על הרגליים, בין שמים לארץ".

קרליבך המשיך עם ההופעות המעורבות, והביקורת הציבורית לא איחרה מלבוא. לא זו בלבד שהוא קיים הופעות מעורבות שבהן רקדו גברים ונשים יחד, אלא שקרליבך עצמו לא נמנע מללחוץ יד לנשים. בנוסף, הוא נהג לחבק כל אדם שהוא פגש: הוא לא הבדיל בין צעירים וזקנים, יהודים וגויים, הומלסים מדיפים ריח צחנה, וגם נשים... הוא טען שהחיבוק גורם לקירוב לבבות. יש סיפורים רבים על מקרים בהם חיבק ר' שלמה אנשים שהוא פגש באקראי ובכך הוא הציל את חייהם.

נקודה מעניינת נוספת שאותה מציינים תלמידיו, היא שבאותן שנים טרם החלה תנועות התשובה של אור שמח וערכים, ופעילות של החזרה בתשובה נראתה חריגה בנוף וגרמה להרמת גבה נוספת. היו אומנם את חסידי חב"ד ופעילויות קרוב קטנות נוספות, אך פעילותו של ר' שלמה שאף לא קיבלה את אישורו של הרבי מלובביץ' לוותה בחשדנות נוספת.

כמו כן הובעה ביקורת על כך שקרליבך הכניס את הגיטרה לבית הכנסת בשעת התפילה (הלל, סליחות וכדו') בעוד שהחתם סופר אסר על כך בתקופה שבה הרפורמים הכניסו כלי נגינה לבית הכנסת. בנוסף, קרליבך נדר נדר שעל פיו בכל מקום שבו יש יהודים הוא מגיע ומופיע. על פי עיקרון זה הוא הופיע במקומות רבים שהוא בעצמו נלחם בהם בכל תוקף. כך למשל הופיע קרליבך בטמפלים רפורמיים ובאירועים שמכנסים אנשים מדתות שונות.

אחד הסיפורים שמעידים על יחסו של קרליבך למיסיון הוא סיפור שסיפר ר' שלמה בעצמו: באחת הטיסות של ר' שלמה התיישבה על ידו אישה שהוא לא הכיר. במהלך הטיסה היא שאלה אותו במה הוא עוסק והוא אמרה לו שהוא עוסק ב'קרוב רחוקים'. היא סיפרה לו שהיא קולגה שלו - היא מקיימת מפגשים של קירוב לבבות בין יהודים ונוצרים. למרות שר' שלמה הצטיין באורך רוח לכל אחד - הוא קם ממקומו וצעק לדיילת שיש פה רוצחת והוא לא מוכן לשבת על ידה. המסיונרית שאלה אותו מדוע הוא קורא לה רוצחת, והוא השיב שהיא רוצחת נשמות של יהודים!

עד אותה התקופה היה קרליבך דמות מוערכת ומכובדת. המוסיקה החסידית טרם החלה לפרוח, האלטרנטיבות היו פרקי חזנות או מוסיקה שאינה יהודית - והציבור שמח לשמוע מוסיקה חסידית שמבוססת על פסוקים מהמקורות. אולם לא חלפו שנים ספורות והאהדה הגדולה התחלפה בביקורת צולבת: בשו"ת משנה הלכות דן "אם מותר לשמוע מתקליטים ניגוני דביקות ממנגן שיצא אח"כ לתרבות רעה". בתשובה כותב הרב מנשה קליין שפשוט שאסור לשמוע ניגונים של אדם רשע או אפיקורוס, ומעלה לדיון אם יש הבדל בין שירים שעשאן "קודם שיצא לתרבות רעה", לבין השירים שנעשו לאחר שיצא לתרבות רעה. בסופו של דבר אף כותב הרב קליין שחובה לשרוף את האלבומים שלו.

גם ר' משה פיינשטיין נדרש לסוגיה, והוא מעלה לדיון "בדבר ניגונים שעשה אדם כשר שאחר זמן נתקלקל וסני שומעניה - אם יש לנגנם על חתונות. ר' משה פיינשטיין אמנם פחות מחמיר בעניין, אולם השאלה מדברת בעד עצמה.

(שו"ת משנה הלכות)
(אגרות משה)
(שו"ת באר משה)

בדור האחרון

כיום, קשה למצוא מקומות שבהם מקפידים לא לשמוע את שיריו של קרליבך. גם בקהל החסידי ישירו שירים קלאסיים שרוב השומעים כלל לא יודעים שהשיר נלקח מאוצרו של קרליבך, כמו "הרחמן הוא יקים" ו-"ממקומך", אך לעומת זאת ב'טישים' יקפידו שלא לשיר את שיריו. במסגרות חסידיות פחות רשמיות ניתן להבחין כי הדור הצעיר התחבר יותר לשירים. למרות זאת לא יזכירו את שמו כמלחין השירים, ואף 'מלמד' בחיידר לא יספר עליו סיפורים ויציג את דמותו כמודל לחיקוי. בעולם הישיבות הליטאי, רובם המוחלט של בחורי הישיבות לא ימנעו מלשיר את שיריו, ולא יחושו תחושה של כעס או ריחוק כלפי דמותו של קרליבך. והשאלה הנשאלת היא, כיצד פרץ קרליבך לעולם הישיבות?

'זיץ' עם בעל המנגן אליהו זלסקו (באדיבות המצלם)

הפנינו את השאלות לאליהו זלסקו - מהמבינים הגדולים בתורתו של ר' שלמה קרליבך.

המהפך ביחס לר' שלמה קרליבך

אליהו מספר כי "לפני כ-15 שנה החל גל של התקרבות לדרכו של קרליבך. זה קצת מזכיר את רבי נחמן שזכה אחרי מותו לגל של התעוררות והתקרבות לתורתו, וכך קרה גם לר' שלמה קרליבך. החלה נהירה לאירועים של קרליבך כשהאירועים הלכו וגדלו. במקביל, עם מהפכת המידע והאינטרנט, אספני ההקלטות כמו ארנון יהל ועוד, עסקו בחשיפת השירים החבויים של ר' שלמה. באותם ימים כל שיר שיצא לאור הפך ליום חג. היו תקופות שחשפנו כמות גדולה מאד של שירים חבויים, ובעקבות מהפכת האינטרנט נפוצו השירים במהירות.

לעומת הימים ההם שבהם השירים היו פחות מוכרים, בעקבות מהפכת המידע השירים הלכו ונהיו מוכרים. ב-'זיץ' שערכתי אמרתי לבחורים שאני הולך להשמיע להם שיר מאד נדיר שרק לאחרונה ראה אור, וכשהתחלתי לשיר הם אמרו לי שהם מכירים את השיר. המהירות שבהם שירים רצים בווצאפ גרמה להתפתחות מאד גדולה של מורשת קרליבך".

האם העובדה שר' שלמה נפטר, הורידה את החשש מההשפעה שלו ואפשרה לתת לגיטימציה לשיריו?

"בהחלט. כשר' שלמה היה חי, וכולם ידעו שהוא חדשן ומקורי חששו מאד מכח השפעתו, וגם לא ידעו לצפות את צעדיו הבאים. מרגע שהוא נפטר ירד החשש הזה, וההתנגדות לדרכו של ר' שלמה ירדה בצורה משמעותית.

בנוסף, החידוש הגדול של ר' שלמה לא בהכרח היה השירים שלו אלא דווקא ה'תורה' שלו, שאז הייתה מחודשת מאד. יש דברים שהיום נשמעים כמובנים מאליהם, בעוד שבעבר הם נתפסו כחידוש גדול. קח לדוגמה את הכאת הילדים: בעבר הכאה נתפסה כאקט חינוכי הולם, והילדים של היום פחות מוכים: כשר' שלמה דיבר על יחס של אהבה לילדים והימנעות מהכאה הוא נתפס כ'ליברל'. היום זה נשמע טריוויאלי.

יש גם שינוי מהותי בסגנון של בחורי הישיבות היום: לפני כעשור גיטרות היו מחוץ לתחום. בעוד שבעבר נהגו המשגיחים להחרים גיטרות גם בישיבות שנחשבות לפתוחות יותר, היום בכל חדר יש שתי גיטרות...

היום יכול להתארגן 'זיץ' של קרליבך במרכז 'רמה ב' בבית שמש (מעוזם של ה'קנאים') והקהל שיגיע ל'זיץ' יהיה מגוון ביותר. גם חסידי 'תולדות אהרון' והחוגים הקנאיים ישתלבו בשירה בטבעיות. מרגע שמדובר בשירה בלבד, החשש מפני השפעתו ירדה מאד.

קרליבך (עטיפת אלבום)

לעומת אלו שיתחברו בעיקר לשיריו, יש לא מעט חסידים שאיבדו את השייכות למקום בו הם גדלו והם מתחברים דווקא לתורתו. הם מתחברים לדיבורים של ר' שלמה על אהבת השם גם לאנשים ברמה רוחנית ירודה יותר, והם מזהים בתורתו של קרליבך משהו פחות ביקורתי. הגל הזה צבר עשרות אלפי אנשים שמחוברים לר' שלמה ברמת קשר של אדמו"ר וחסיד.

גם חלקים מהציבור הדתי-לאומי התחברו מאד לתורתו. בציונות הדתית יש מקומות רבים שהתחברו לחסידות כמו הרב גינזבורג וישיבת ההסדר ברמת גן, ושם מתחברים לכל המכלול של החבקו"ק (חב"ד, ברסלב, ותורתו של הרב קוק) והם מחוברים מאד גם לקרליבך.

בהופעות של קרליבך אתה יכול לראות את כל הסוגים והמינים. קנאים, חסידים, בחורי ישיבות ליטאיים ואפילו אנשים שפרקו עול תורה ומצוות והנשמה שלהם משוועת לקצת אור. הם גם רואים בדמות שלו ובתורה שלו מישהו שיכול להכיל ולקבל אותם למרות רמתם הרוחנית".

מדוע קרליבך עבר על ההלכה?

האם קרליבך הרגיש מחויב לשולחן ערוך? תוכל להסביר מדוע הוא לא נמנע מלגעת בנשים?

"קודם כל חשוב לי לומר לך שאני אומנם אסנגר עליו, אבל לא בגלל שאני מסכים עם המעשים שלו. אני מאמין שחובה לשמור על ההלכה בכל מחיר, אך למרות זאת חשוב להבין את הרקע למעשים של ר' שלמה: נתחיל עם זה שהוא חי בתחושה של מחויבות אישית לכל יהודי. הוא היה נכנס לטמפלים של שנואי נפשו - הרפורמים, כי הוא קיבל על עצמו להופיע בפני כל יהודי בכל מקום, כך שהמקום של מחויבות אישית מבחינתו להציל כל יהודי הייתה דרמטית.

הקדמה נוספת נוסיף: משפחת קרליבך היא משפחה יקית, ואצל היקים בזמנו היה כמה מנהגים שנתפסו בצורה שונה. לדוגמה, סביו של קרליבך - הרב שלמה קרליבך היה רבה של לובק והחפץ חיים שהתכתב אתו התבטא כלפיו בתארים מופלגים. הוא כתב פסק הלכה שמותר ללחוץ יד לאשה במקומות עבודה (פסק שפסקו בזמנו גם ר' ברלין ועוד כמה פוסקים). אין ספק שהיחס לשמירת מרחק בין גברים לנשים בתקופתו של ר' שלמה הייתה שונה מהצורה שבה אנחנו מסכלים עליה כיום, כמובן מבלי להקל בחומרת המעשה.

בנוסף, ר' שלמה האמין מאד בכוחו של החיבוק והמגע האנושי. כל אדם שדיבר עם ר' שלמה זכה לחיבוק. זה יכל להיות קבצנים או קבצניות ששבועות ארוכים לא התרחצו עד שאנשים נמנעו מלעמוד במחיצתם, ור' שלמה חיבק אותם באהבה. הטענה שטען ר' שלמה הייתה שבגמרא כתוב שמי שרואה אישה טובעת בנהר ולא מציל אותה מוגדר כחסיד שוטה. ר' שלמה הלך בעולם בתפיסה שהיהודים ההולכים ומתבוללים הם בבחינת טובעים בנהר וצריך לעשות הכל בכדי להציל אותם. היחס הזה לא בא לידי ביטוי רק במקרה הספציפי של קרבה לנשים, אלא באינספור מעשים שבהם הוא השקיע מאמצים עילאיים בשביל לקרב יהודים לקב"ה. כמובן שאני רואה את הדברים אחרת ואסור לסטות מפסקי השולחן ערוך גם במחיר של הצלת יהודים, אבל אין שום ספק שהמניע שלו היה מניע דתי ולא מניע אחר".

קרליבך תוקף את הארגונים לזכרון השואה (ערוץ היוטיוב coldinu של ארנון יהל)

הדעיכה של קרליבך

האם היום קרליבך בשיא פריצתו?

כן ולא. מצד אחד מהפכת המידע קידמה את הפצת השירים וקטעי הווידאו בצורה שלא הייתה לה אח ורע. יש היום קבוצות ווצאפ גדולות שבהן עוברים שירים, סיפורים ותורות של ר' שלמה, ומתארגנים בספונטאניות 'זיצים' ייחודיים. יש היום אינסוף בתי כנסת של קרליבך, והנוסח של ר' שלמה חדר עמוק לתוך המיינסטרים החרדי.

בעבר, כשאנשים הגיעו לזיצים הם ניסו להסתיר את זה, הם התביישו בכך שהם קשורים ל'קרליבך'. היום זה לא בושה. בחורים לא יתביישו לספר לחברים שלהם על זיץ אליו הם הלכו, ואף אחד לא שומע את שיריו בהיחבא. אפילו בחב"ד שמעתי שרובם שומעים את השירים שלו, ורק אנשים ספציפיים לא ישמעו אותו. משפחות שורשיות במיוחד, או הדור המבוגר יותר שראה במעשיו פגיעה ברבי, אבל כל השאר לא יימנעו מלשמוע אותו.

למרות זאת, אני מזהה דעיכה בהתלהבות של הציבור. יש הרבה אנשים שהרגישו שהם לא מקובלים, והיום הציבור הרבה יותר פתוח ומכיל והם מצאו מקום במיינסטרים החרדי ופחות נזקקו לחפש סעד בתורתו של קרליבך. אחרים אהבו את ה'פריצת גבולות' של קרליבך, ומרגע שהוא נכנס למיינסטרים הריגוש שלהם ירד. אך גם ללא הסיבות האלו: ההתפרצות של קרליבך הייתה 'טרנדית', והיום ההתלהבות משירי קרליבך פחותה מההתלהבות שהייתה לפני כ-5 שנים. זה התחיל כמו תופעה קוריוזית מעניינת, אבל מרגע שזה נהיה מעין חסידות נוספת, זה הרבה פחות מעניין.

ונסיים במשפט נפלא - שבו אחד ממעבירי מורשת קרליבך המפורסמים, הגדיר פעם בבירור את יחסו לדמותו של ר' שלמה: "אין לי ספק שהאיש המיוחד הזה רק רצה לעשות טוב. אך מנגד אין לי ספק שההגדרה שלו למושג 'טוב' שונה מההגדרה שלי".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
לצערינו ולדאבוננו הרבה זמרים שנויים במחלוקת מושמעים מושמעים בעולם הישיבות החל משלמה ארצי שלום חנוך איל גולן שולי רנד ועוד ועוד... קל מאוד לחדור לליבם של בחורי הישיבה ...זה לא אומר שום דבר לגבי אישיותו של קרליבך שהיתה ותישאר שנויה במחלוקת בין חסידיו הג'יפים לשאר אנשי העולם
חרדי חרד24.10.21
21
ידוע שהחמיר מאד בענין של הקירבה לנשים עד כדי כך שאם היה לו ספק ספיקא היה מקרב כדי שחלילה לא תתרחקנה ....
james25.10.21
20
אגב יש הקלטה של ר שלמה קרליבך על רבי יואל מסאטמער, שם ר' שלמה מסביר למה רבי יואל התנגד לציונות, זה מדהים שר' שלמה המודרני ידע להסביר את סאטמער, ועוד במילים ספורות בלבד,
ן21.10.21

הצגת כל התגובות

19
ממליץ בחום על הספר 'הרבי מקרן הרחוב'. בו קצת נחשפים לעומק אישיותו ודרכיו שגבהו ממנו, של הרב קרליבך. עשה עצמו עפר למען הקב"ה
הספר הרבי מקרן הרחוב23.10.21
18
בתשובה הנ''ל של הרב פיינשטין הוא מתיר לשמוע ניגוניו ובניגוד לשאר הפוסקים שהוזכרו
יואל21.10.21
17
אחרי קידה עמוקה לרייץ, ואחרי אלף סליחות שאני מבקש, אני רוצה להבין, סליחה אבל המכתב של הריי"ץ לאביו של קרליבך, זה מאוד מוזר, כאילו שיש לו בעלות על ר' שלמה, רק בגלל שבעבר הוא נתן לו ברכה? וגם דברי הריי"ץ שהצלחה האמיתית ביראת שמיים ובתורה, קונים כביכול רק בתומכי תמימים, גם זה דברים תמוהים, וכי אצל כל
דברים תמוהים21.10.21
עד כמה שאני מכיר את הסיפור, הרבי לא ביקש ממנו לעבור לחב"ד. הוא ואחיו נמשכו מאליהם, ולאביהם הפריע הדבר, אז הרבי הפציר בו להסכים.
בעילום שם07.11.21
אבל הרבי נזף בו על מעשיו זה לא משנה אפוא הוא היה לומד הוא הבין מאמרי חזל בצורה מעוותת
אבי25.10.21
16
השמועה אומרת שגם אחרי שסולק מחב"ד היה ממשיך להגיע בהחבא להתוועדויות של הלובאויצ'ר. היה עומד בביהמד"ר מאחור בפינה ומאזין לשיחותיו
ללא שם24.10.21
אמת. אני זוכר זאת
אמת28.10.21
15
א. ר' שלמה שאמנם אני בשום אופן לא יכול להסכים עם דרכו. אך הוא פעל אך ורק מתוך מניע של קירוב לתורה ואהבת ישראל. וכשפעם שאלו אותו איך הוא מרשה לעצמו לעבור על השולחן ערוך, בכל מה שנוגע לקשר הפיזי הפומבי שהיה לו עם נשים כמוזכר לעיל. אזי הוא ענה שהוא מוותר על העולם הבא שלו, והעיקר שעוד יהודי/ה יזכו להתקר
ישראל21.10.21
14
אני אסביר מה קרה פשוט הוא מת ולא מאיים על אף אחד גם הרב עובדיה היה דמות שנויה במחלוקת האשכנזים זלזלו בו לאחר מותו כיבדו אותו כי 0ואנציאל הנזק תועלת השתנה
james21.10.21
13
האדמו''ר הכי גדול שקם .ומי שלא מכיר שילמד עליו
יהודי 24.10.21
12
קרליבך חסיד שירד מהדרך ושר מעורב בושה
משה 21.10.21
11
לגבי היחס של העולם החרדי לקרלביך זה מאוד מובן, יש שו"ע ויש תורה, וכפי שהאגרות משה ומשנה הלכות פסקו, וכן עוד כמה פוסקים, אבל לגבי לשיר לחן שחיבר גוי או חילוני, זה קצת מורכב, כי אם באמת אסור לשיר לחן שהלחין גוי נוצרי, א"כ יצטרכו למחוק חצי מהניגונים החסידיים מרוסיה, ואוקראינה, ופולין, אני בעצמי יודע על
דודי21.10.21
10
כתוב בחז"ל: אפי' משה רבינו שלחץ יד אשה לא ינקה מדינה של גיהנום שנאמר: "יד ליד לא ינקה": אפילו משה רבינו דייקא! אין שום אדם חסין מדינה של גיהנום! זאת האמת לאמיתה!
רחמנא ליצלן24.10.21
9
יש הבדל גדול בין סתם ללחוץ ידיים לאישה, כשאין ברירה בגלל נימוסין, ובין לחבק אישה באהבה והתרגשות, זה שני דברים שונים בתכלית, ממש הבדל של שמיים וארץ, והכי תמוה שהוא עשה זאת עוד לפני שהתחתן, הרי קרליבך התחתן לראשונה רק בגיל 48.
121.10.21
8
בלילה לפני פטירתו (מהתקף לב במטוס) נכח במנצטסר. מכר שלו שהיה קרוב לקהילה החבדית במקום הביאו לבקר בישיבת חב"ד שם. הוא ישב שם והתוועד עם הבחורים בישיבה. ובין הדברים התבטא שהוא מתחרט מאוד על כך שהלך נגד הוראת הרבי. (למחרת עלה על מטוס ושם קיבל התקף לב ממנו נפטר). שמעתי זאת מאדם שנכח במקום
ללא שם24.10.21
7
"אם אתה מרגיל את עצמך לחשוב- האם זה יביא כבוד לה' או לא? אתה אף פעם לא תטעה."  
מאירותיו של ר שלמה קרליבך21.10.21
6
מושקע מאוד מאוד
חיים שטרן21.10.21
5
כששאלו החסידים את הרבי מאמשינוב 'איך אתה מקרב בן אדם כזה שנוי במחלוקת?', אז הוא ענה: 'אהבת ישראל שלו העבירה אותו על דעתו, והוא חביב עלי מאוד בדור הזה שבו שנאת ישראל מעבירה אותנו על דעתינו'. (מתוך הספר "הרבי המרקד"). וכן אמר עליו אחד הרבנים שיש צדיקים שיודעים להחיות מתים, וקרליבך יודע להחיות את החיים
ללא שם21.10.21
4
כל העסק סביב קרלביך זה בגלל הניגונים שלו, זה לא שהעולם החרדי גילה לפתע תורה חדשה, וכביכול שאצל החרדים מכים ילדים, ולכן צריך את קלריבך שיגיד לנו שזה לא טוב... זה לא הנושא כלל, פשוט יש לקרליבך ניגונים נשמתיים, ניגונים מאוד יפים, וזהו, זה כל העניין, לפני עידן האינטרנט והטכנלוגיה אז פשוט שלא היה נגיש
321.10.21
3
מה שנכתב על רב שלמה מרב משה פיינשטיין זצ"ל שמעתי ממקור נאמן שכלל לא ידע שעליו התכוון השואל והתחרט וגם ביקש מחילה .וידוע שהתבטא עליו רבות פעמים " עהר איז א בן בית ביי אונז
ללא שם22.10.21
2
גישת האדמו"ר מליובאוויטש עליו .רב שלמה אמר בהספד שאמר עליו וז"ל ( עדיין מוקלט ביו טיוב) מה שהיה ביני והרבי אף אחד לא יודע .וזה מספיק להבין מזה שאין אנו מבינים כלל . היה נסתר כל ימיו ונשאר נסתר . ופשוט שלפנים היו צריכים להתרחק בכדי שלא ילמדו ממנו . אבל כל אלו שהיכירוהו מקרוב ידעו טוב טוב שהיה בדרגה מ
ללא שם22.10.21
1
בספרו של חיים ולדר "אנשים מספרים על עצמם" יש סיפור של יהודי אמריקאי שסירב ללחוץ את ידו של הרב קרליבך, והביא אותו לומר את כל סדר הווידוי של יום כיפור לפני שעלה למטוס, ושם במטוס הוא נפטר. כך שיצאה נשמתו מתוך תשובה, ואולי בזכות זה הניגונים שלו התקבלו בציבור החרדי לאחר מותו. בכל מקרה, הניגונים שלו מביאי
ידידיה שילה22.10.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 16:23

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24