כיכר השבת

"האלטרנטיבה גרועה יותר"

הקרב על חוק הגיוס: ראש ישיבת בריסק שוחח עם ח"כ משה גפני | פרסום ראשון

ראש ישיבת בריסק הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק שוחח עם יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני על סוגיית חוק הגיוס הנפיצה | בימים האחרונים הגרא"י סולובייצ'יק שוחח עם הגר"ד לנדו בנושא | גורם ב'דגל': "ההתעקשות מסוכנת, מעבר לפינה ממתינה לנו ממשלה גרועה יותר של לפיד וליברמן" | כל הפרטים בפרסום ראשון (חרדים)

37
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ב בכסלו | 06.12.22
השיחה בין הגראי"ל סולובייצ'יק לח"כ גפני (צילום: באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: פגישה אקראית וחריגה במיוחד נרשמה הערב (שלישי) בין ראש ישיבת בריסק הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק ליו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני, שנסובה במהירות לדיון על חוק הגיוס.

השניים, כך נודע ל'כיכר השבת', נפגשו במהלך חתונה שנערכה במעלה החמישה, כאשר לאחר שיחת נימוסין קצרה, ביקש ראש ישיבת בריסק לסור הצידה עם גפני תוך כדי שכלל העוזרים הורחקו - וכך השניים נעמדו ודיברו בצידי האולם במשך דקות ארוכות, בלבביות ובחמימות, על הסוגיה הנפיצה של חוק הגיוס.

הגרא"י סולובייצ'יק עם גפני, הערב

גורם שהיה נוכח בסמוך מספר ל'כיכר השבת' כי "לאורך כל השיחה היה ניתן לראות את ההערכה הרבה שראש הישיבה רוחש לחבר-הכנסת גפני, כשלמרות הנפיצות שבדבר, ר' אברהם יהושע האזין בקשב רב לעמדתו של גפני".

ל'כיכר השבת' נודע כי במהלך השיחה על חוק הגיוס, התעניין ראש הישיבה הגרא"י סולובייצ'יק בחקיקה הצפויה, כאשר גפני מצדו אמר כי כל מה שנעשה בנושא הוא בהתייעצות נרחבת, על כל פרט ופרט, עם ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, כאשר לדעתו של גפני צריך להתנהל בחכמה ובזהירות, שכן האלטרנטיבה לממשלת ימין היא ממשלה שתהיה מסוכנת לעולם התורה.

וכך, לאחר דקות ארוכות, השניים נפרדו כשראש הישיבה מרעיף על גפני ברכות להצלחה בכל מעשי ידיו.

הגרא"י סולובייצ'יק עם גפני, הערב
הגרא"י סולובייצ'יק עם גפני, הערב

גורם ב'דגל התורה' מסביר ל'כיכר השבת' כי "השיח על חוק טל או חקיקת חוקים מוגזמים, עלול לפגוע במאמצים לסגור את נושא הגיוס בצורה שתיטיב עם עמלי התורה. התעקשות יתירה עשויה לחבל במאמצים להרכבת ממשלה ועלולה לטרוף את הקלפים, כאשר מעבר לפינה ממתין לנו המשך ממשלת לפיד וליברמן".

בתוך כך, ל'כיכר השבת' נודע כי בימים האחרונים הגרא"י סולובייצ'יק עסק רבות בנושא חוק הגיוס, לאחר שקיבל פניות מחצרות ב'אגודת ישראל', והוא אף שוחח בנושא עם הגאון רבי דב לנדו, ראש ישיבת סלבודקא.

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', עם תחילת המשא ומתן, ראשי ישיבות ליטאיים הבחינו, שהנציגים הליטאיים לא מעלים על ראש סדר היום את הסדרת מעמד בני הישיבות, מנגד, ב'אגודת ישראל', החלו כאמור האדמו"רים לבקש מהנציגים שיעלו את חוק הגיוס כדרישה העיקרית במו"מ.

ראשי ישיבות ששוחחו לפני קרוב לשלושה שבועות עם 'כיכר השבת', הביעו את החשש כי נתניהו ינסה להכניס 'עזים' לחוק גיוס, והוא לא יסכים לחזור ל'חוק טל', ב'דגל התורה' טענו בזמנו להגנתם, כי בהוראת גדולי ישראל הם פועלים בשקט ומאחורי הקלעים למען חוק גיוס שיהיה מקובל על גדולי ישראל.

בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש ישיבת תפרח וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי אביעזר פילץ, אומר בקולו, כי חזרה לחוק טל היא הרע במיעוטו וכי עדיף לחוקק חוק שישחרר לגמרי את בחורי הישיבות משירות צבאי.

כזכור, קודם לכן נחשפה ב'כיכר השבת' הקלטה דרמטית של ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה הגר"ד כהן, שבפעם הראשונה הסביר בקולו, מה באמת חושבים ראשי הישיבות של דגל התורה - שזה לא ממש רחוק מהדרישות אותן הציבו האדמו"רים.

ראש הישיבה נשמע אומר בהקלטה: "לגופו של ענין, יש צד להגיד שזה (חוק הגיוס הנוכחי) הוא הלכתחילה שלנו - אין פה קשר לאדמו"רים - אני לא מבין, זו הרי שטות נוראה, אנחנו תמיד היינו נגד. אם אתה עושה פסקת התגברות, ואתה יכול לעשות את זה בדרך חוקית, אז יש מישהו בעולם שיגיד אחרת? אם אפשר בחוק להעביר את זה ולהחזיר את חוק טל, זה לא נגד הרב שטיינמן. זה שטוס'ים והבלים".

את הדברים אמר חבר המועצת לבכיר ב'אגודת ישראל', שהתעניין אצלו מה הוא חושב על 'דגל התורה' ועל הפעולות שהיא עושה לטובת הסדרת מעמד בני הישיבות, כעת, אנו חושפים עוד הקלטה של ראש הישיבה לאותו בכיר, בו הוא מסביר מה השוני בין הדעות של 'הפלג הירושלמי' שלא מוכנים להתפשר בנושא חוק הגיוס, לבין הדעות אותן הציג בהקלטה הקודמת.

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
אי אי אי ת'כלס הבנאדם הזה - הראש ישיבה הוא מלך!!!!!!!!!! אין אנשים כמוהו בדור הזה. נהייתי מעריץ שלו.
רחמים07.12.22
27
עם ה"טענות" השטותיות של ה"בכיר בדגל" גם זקני המפד"ל המיתולוגית לא היו מתביישים בזה וזה ממש העתק הדבק מהויכוח על חוק שירות לאומי של שנות החמישים
בני ברק07.12.22
העצניקים אוכלים את הכובע.... בצדק וביושר....
חחחחח07.12.22
הלוואי והיית צודק דווקא הם נראים לי מאושרים להוכיח שאנחנו לא עושים כלום גם כשאפשר
משה08.12.22
הסבר בבקשה למה? דווקא הם נראים לי שמחים שיש אצלנו בלגן
יונתן08.12.22
26
טוב שיש הידברות
די לפילוגים 07.12.22

הצגת כל התגובות

25
משה גפני ה"דעת תורה" החדש אוי לנו שאנשים שכבר 40 שנה מתעסקים עם הזבל של העולם הם ה"דעת תורה" שלנו... רק להיזכר שהרב שטיינמן לא ישן לילות לפני ככל חוק שקשור לגיוס והוא ששקוע ברצון למצוא חן בעיני כולם ובאינטרס של שררה קובע לגדולי ישראל מה לעשות
משה06.12.22
24
כל הראשי ישיבות שעכשיו אולי מבינים שההתפשרות בחוק הגיוס לא נעשתה באין ברירה אלא כאידיאל וגם כשאפשר לשנות מוותרים [בשונה מהג'ובים שלא מוותרים בשום אופן] אולי יתפסו מה הרב אוירבעך הבין כבר לפני 10 ו 20 שנה בהצלחה מרובה אנחנו את נפשנו הצלנו ממזמן המשיכו ב"גוש" אולי אפשר להתמזג בליכוד?!
חיים06.12.22
דווקא היום כולם רוצים את חוק טל מה שמתברר שהרב שטינמן צדק!!! אבל כמובן העצניקים לא יודו בזה...
הגראיל צדק07.12.22
גם הרב אלישיב היה בעד חוק טל. הויכוח היה רק על הסעיפים המעודדים אם הגיוס, שנת הכרעה וכו'. אבל הבסיס של דיחוי בלי מכסות היה מקובל (כמעט) על כולם. עכשיו רואים, שאלו שתמכו בסעיפים הבעייתיים, עושים את זה גם כשיש ברירה, לא רק תחת אילוץ. רח"ל.
אני08.12.22
23
למה אתם לא מדווחים על זה שהרב דויטש נפגש עם האדמור מגור? נכון שזה לא מעניין, אבל זה קשור
חיה06.12.22
22
הסריטו את זה ממצלמת ילדים מהכל בשקל
אא06.12.22
21
התנהלות בחכמה זו מילה מכובסת לפחד ממה יגידו בעיתון הארץ, או אי רצון להביך את הליכוד, אין אלטרנטיבה של ממשלה מסוכנת אחרת, איך אמר בן גביר על ביבי, הוא שכח שהוא כבר לא יו"ר אופוזיציה, ובכן גפני לא נשמע כמי שניצח אלא כאחד המתנצל ומופחד לדרוש את המינימום שבמינימום.
חזי06.12.22
20
דגל התורה את גפני ושות' לא יחליטו אם תקום כאן ממשלה, מי שכן יחליט המה "אגודה" על ה-4 אצבעותיה, שהם למעשה ה4 של ה64. ולכן אם לא תהיה פשרה מאולצת מטעם עצמם, ולא ייצרו גיוועלד דימיוני כי ביבי ילך אם שטריימל בשבת בשביל ממשלה, אז זה אך ורק בזכות גולדקנוףושות'
אגודאי מודאג07.12.22
19
העצניקים מתפוצצים... ובצדק...
נתי גרוס מאן06.12.22
למה, דווקא יצא שהם צדקו בענק. ש'דגל' רוצים השתלבות בצבא לכל הנחשלים אחריך.
גולדשטיין08.12.22
18
רק בזכות השלום והאחדות ניגאל "כוחנו באחדותנו"
שים שלום טובה ברכה06.12.22
17
התחילו הכיבוסי מילים של החכ החרדים למה הם לא מביאים את מה שהבטיחו, מעניין שבן גביר עמד על שלו וקיבל
יאיר07.12.22
16
ממה דגל מפחדים? ממה הם רועדים? מהגר"ש אוירבאך!!! ומתלמידיו. הפרצוף האמיתי של דגל מתגלה, הם סוכני הצבא!!!!
יהודית וויס07.12.22
15
העצניקים צודקים , ברגע האמת כשיש אפשרות לתקן את המצב לדורות בדגל עסוקים בתפקידים
מאיר07.12.22
14
ההתנגדות החרדית לגיוס לצבא ולציונות הוא היסוד האידיאולוגי של הציבור החרדי שעיקרו הוא התבדלות מעולמם של פורקי עול תורה. הציונות היא תוצאה של תנועת ההשכלה היהודית באירופה שגרמה לחילון המוני ולחיפוש זהות לאומית כתחליף לזהות הדתית.
יוסף חיים זוננפלד06.12.22
ברגע שאתה גר פה אתה חלק מהמדינה. תרצה או לא. בהצלחה עם התגובות העתק-הדבק שלך בכל כתבה... שיהיה לך בכיף.
הערשל13.12.22
13
"חתיכת סקופ הבאתם" יישר כוחכם.
בריסקערר06.12.22
12
לכולם מותר ללחוץ ולסחוט, לבן גביר, לסמוטריץ' לש"ס, וליהדות התורה על תפקידים. אבל רק על דבר אחד אסור ללחוץ, על תיקון לגיוס בני הישיבות. ה' ירחם והכל בשביל שלא יגידו שהרב אויערבאך הצליח
חיים06.12.22
11
יש לעיין אם הם לא היו נפגשים באקרי האם גם אז הוא היה הולך אליו? וצ"ע.
חקירה בריסקאית06.12.22
10
זה מריח כמו התחלה של קרע חדש בציבור החרדי
אאאא06.12.22
9
בבריסק אומרים על כך שיש כאן ממש "צוויי דינים"...
חחחח06.12.22
8
תתארו לכם מה היה קורה אם העצניקים היו הולכים לרב גפני ככה בארבע עיניים - כמו הגראי"ס הלוי שליט"א - והיו שחים בפניו את כל מה שיש להם על הגיוס וכו' והוא היה שומע אותם כמו אצל הגראי"ס כמה טוב היה כמה שלום היה כמה מריבות ולשונות רעים היו נחסכים מאיתנו ומכל ישראל כמה חבל שהם לא עשו זאת.
עצניקים תתעוררו06.12.22
אידיוט, דגל מחרימים אותם ולא מוכנים להכיר בקיומם. מקיימים בהידור את מצוות 'אני ואפסי עוד'. מבריסק הם לא מרגישים מאויימים כל כך.
הופ08.12.22
7
מי התחתן "במעלה החמישה"?!
מעניין מאוד06.12.22
6
יש העולם הישיבות הליטאי מתחיל להתנפץ לרסיסים
משיח בא ‏06.12.22
5
"וגר זאב עם כבש" המשיח הגיע האם התמונות אמיתיות??? מי היה מאמין?
משיח כאן06.12.22
4
לר' אברהם יהושע יש שכל! לא כמו אחרים שישר תוקפים בלי קשר העיקר להצטייר "כקנאי"... הלוואי שכל העצניקים ודומיהם היו לומדים מעט ממנו איך להתנהל ולהתנהג. האמינו לי חייהם היו הרבה יותר טובים.
עצניק מפוכח.06.12.22
3
חברים , לא רוצים בעיקרון לתרום למדינה , ולשאת בעול הצבאי , לפחות אלה שפחות לומדים ,אז תפסיקו לחלוב את המדינה , ותפסיקו לעבוד על הפריץ ! תגזימו עם החליבה ? בסוף לא תהיה פרה ,ותצטרכו להשיג חלב לבד...
אליהו06.12.22
2
ב'דגל' לא רוצים שרבי שמואל יהיה צודק אפילו במחיר גיוס בחורי הישיבות
נתי06.12.22
דווקא רואים בחוש שהרב שטינמן צדק. חבל מאוד שהעצניקים לא רוצים להודות בזה.
נתי07.12.22
1
זה יותר מנראה שלחרדים ולדגל אין אינטרס אמיתי לשלול לחלוטין את חרב הסנקציות המתהפכת, ואם הדברים אמורים בממשלה ימין על מלא? מה נתפלא על איווט שהתעקש על זה וככל הנראה מלאכתו נעשית ע"י אחרים? איפה הנחישות הגפנולוגית? באמת שכל תירוץ זה הזיייה ובדייה אפחד לא מאמין לסרק סרק שלכם!!!
אריה07.12.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24

צפו בשיחה המלאה | מיוחד

"לא רוצה עשירים" | השיח הנדיר בין הגרב"ד פוברסקי לינוקא 

חנני ברייטקופף | 08.04.24