סערת חוק הגיוס | הקלטה דרמטית

חבר המועצת תוקף: "חוק טל לא קשור לגר"ש אוירבך; יעדים אנו רוצים? תעמולה מרושעת"

ביום חמישי האחרון נחשפה ב'כיכר השבת' הקלטה של ראש ישיבת חברון, שהבהיר לראשונה בקול את עמדת ראשי הישיבות של 'דגל' בנושא הגיוס | בהקלטה נוספת שהגיעה לידי 'כיכר' נשמע ראש הישיבה מסביר באריכות מדוע הוא מתנגד לחוק הגיוס האחרון: "'דגל חייבת להתנגד, זה לא קשור ל'פלג', הבעיה עם הגר"ש אוירבך זצ"ל הייתה אחרת" | האזינו (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגר"ד כהן במתקפה חריפה (צילום: ארכיון כיכר השבת)

המאבק על חוק הגיוס: בימים הראשונים של המו"מ הקואליציוני, הנושא של חוק הגיוס, עבר מתחת לרדאר וכמעט ולא עלה על שולחן המשא ומתן. בימים אלו, בשל דרישות האדמו"רים, חוק הגיוס הוצב בראש רשימת הדרישות של אגודת ישראל, שייתכן ובמידה ולא יגיעו לסיכומים ברורים, היא אף שוקלת לא להיכנס לקואליציה.

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', עם תחילת המשא ומתן, ראשי ישיבות ליטאיים הבחינו, שהנציגים הליטאיים לא מעלים על ראש סדר היום את הסדרת מעמד בני הישיבות, מנגד, ב'אגודת ישראל', החלו כאמור האדמו"רים לבקש מהנציגים שיעלו את חוק הגיוס כדרישה העיקרית במו"מ.

ראשי ישיבות ששוחחו לפני קרוב לשלושה שבועות עם 'כיכר השבת, הביעו את החשש כי נתניהו ינסה להכניס 'עזים' לחוק גיוס, והוא לא יסכים לחזור ל'חוק טל', ב'דגל התורה' טענו בזמנו להגנתם, כי בהוראת גדולי ישראל הם פועלים בשקט ומאחורי הקלעים למען חוק גיוס שיהיה מקובל על גדולי ישראל.

ביום חמישי האחרון, הובא הקלטה דרמטית של ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה הגר"ד כהן, שבפעם הראשונה הסביר בקולו, מה באמת חושבים ראשי הישיבות של דגל התורה - שזה לא ממש רחוק מהדרישות אותן הציבו האדמו"רים.

ראש הישיבה נשמע אומר בהקלטה: "לגופו של ענין, יש צד להגיד שזה (חוק הגיוס הנוכחי) הוא הלכתחילה שלנו - אין פה קשר לאדמו"רים - אני לא מבין, זו הרי שטות נוראה, אנחנו תמיד היינו נגד. אם אתה עושה פסקת התגברות, ואתה יכול לעשות את זה בדרך חוקית, אז יש מישהו בעולם שיגיד אחרת? אם אפשר בחוק להעביר את זה ולהחזיר את חוק טל, זה לא נגד הרב שטיינמן. זה שטוס'ים והבלים".

את הדברים אמר חבר המועצת לבכיר ב'אגודת ישראל', שהתעניין אצלו מה הוא חושב על 'דגל התורה' ועל הפעולות שהיא עושה לטובת הסדרת מעמד בני הישיבות, כעת, אנו חושפים עוד הקלטה של ראש הישיבה לאותו בכיר, בו הוא מסביר מה השוני בין הדעות של 'הפלג הירושלמי' שלא מוכנים להתפשר בנושא חוק הגיוס, לבין הדעות אותן הציג בהקלטה הקודמת.

ההקלטה המלאה

"אם יש פסקת התגברות בוודאי שצריך לעשות את זה (חוק טל), מה הצד שלא? לא הבנתי. צריך ללכת על המקסימום שאפשר להשיג.

למה לא חוק טל? מה השאלה בכלל? מה הצדדים? אני לא מבין אפילו את השאלה בכלל, אנחנו צריכים לעשות את המקסימום שאנחנו נוכל להציל כמה שיותר בחורי ישיבות שיוכלו לשבת וללמוד, זה הכל.

צריך לעשות את המקסימום, מה שמציאותי צריך ללכת עד הסוף, אני לא יודע למה דגל התורה לא אכפת להם, אני לא יודע.

אבל למה שהם לא ירצו את זה (חוק טל)? למה שלא ידרשו את זה, למה לא? הרי היה שנים טובות עם חוק טל, למה שלא ידרשו את זה הלאה?!".

בשלב זה של השיחה בן שיחו של ראש הישיבה, הבכיר באגודת ישראל, מנסה להציע הסבר ששמע במסדרונות דגל התורה, כי ייתכן ואם יחזירו את חוק טל, יגידו שהגר"ש אוירבך צדק במאבק שהוביל נגד חוק הגיוס הנוכחי.

ראש הישיבה תקף בחריפות את הטענה ואמר:

מה זה קשור לרב אוירבך? מה זה קשור לרב אוירבך? זה דברי הבל ממש. הרב אוירבך דיבר כשיש בג"צ. אז מה אמר הרב אוירבך, שגם כשיש בג"צ אז הפשט הוא ללכת נגד החוק וללכת להפגנות וללכת נגד החוק.

לזה הרב שטיינמן התנגד – להילחם עם החוק. הוא החליט שהמלחמה איתם היא לא מלחמה חזיתית עם הפגנות נגד, אלא המלחמה צריכה להיות בעורמה – "ארויס דרייען", זו הייתה השיטה שלו.

אבל אם אפשר לעשות בדרך חוקית, מה זה קשור לרב אוירבך?! מישהו חולק פה על הרב אוירבך? זה לא הנושא של הרב אוירבך.

מישהו החזיק בעולם שחוקי הגיוס האחרים (מחוק טל) הם טובים? יש כזה צד בכלל?! אין צד כזה בעולם.

מישהו מעלה על דעתו שאנחנו רוצים לכתחילה את ה'יעדים' ולשלוח אנשים לצבא? זו הרי תעמולה מרושעת!

ראשי הישיבות שלנו, זה מה שהם רוצים? שיהיו יעדים בחוק הגיוס שישלחו לצבא?

השאלה הייתה שאז בית המשפט העליון שלט בכיפה, אז השאלה הייתה אם ללכת על דרך של מרידה – לא להתייצב ולצאת להפגנות, וזו לא הדרך שלנו. זה כל הנושא שהיה.

תגידו לו, זה לא קשור לרב אוירבך, זה לא קשור לכל הנושא הזה. הוא מערבב פה תחומים.

להגיד שהרב אוירבך צדק... היה צד להגיד שזה לכתחילה היעדים (בחוק הגיוס הנוכחי)? שזה מה שאנחנו רוצים?!

זה ממש לא מתקבל על הדעת בכלל, וזה (חוק טל) לא קשור לא לעץ ולא לר' שמואל (אוירבך). 'נישט קיין שייכות'...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר