כיכר השבת

זוגות חייבים להתאים?

התאמה זוגית: האם יש רק בחנות נעליים?

הכתבה על שידוכים עם בעלי תשובה עוררה גלים, ואליעזר - בעל תשובה שנשוי לבחורה מבית חרדי ביקש להגיב על הכתבה. מדוע לדעתו יותר טוב שבני הזוג יהיו שונים? (זוגיות)

11
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | י"ג בתמוז | 12.07.22
התאמה זוגית: האם יש רק בחנות נעליים?
(צילום: Nathan Walker on Unsplash)

ישראל שלום וברכה

אני תמיד אוהב לקרוא את הכתבות שלך שנוגעות לפעמים בנושאים לא מדוברים, אך הכתבה האחרונה של "כבעל תשובה אתה 'חמודי' - עד השידוכים, שם אתה לא רצוי" - נגעה באופן אישי בחיי, ואני מרגיש צורך להגיב עליה.

ראיתי שאתה משתדל שלא להביע דעה, ולהציג את מגוון ההשלכות וההיבטים שקיימים בשידוכים שבין בעלי תשובה לחרדים, וכחוזר בתשובה שלמד בעולם הישיבות הליטאי (לדוגמה - למדתי בישיבת "אורחות תורה") חשוב לי לשתף אותך בחווייתי האישית בעניין:

הראש ישיבה שלי בישיבה קטנה (במקרה - אבא שלך), אמר לי פעם שמי שמתחתן עם אישה שדומה לו - יהיה לו קל יותר בחיים, אבל מי שמתחתן עם אישה ששונה ממנו - יהיה לו טוב יותר בחיים.

אסביר את דבריו:

זה ברור שלספרדייה יהיה לה קל יותר להינשא לספרדי, כשהמנהגים הרבה יותר מוכרים לה, ולאשכנזייה יהיה קשה יותר עם מזרחי, כשלדוגמה סגנון השירה המזרחי צורם באוזניה כי היא לא רגילה לכך מביתה.

כך גם בעניין השפה, הורי דוברי רוסית ואם הייתי מתחתן עם בחורה דוברת עברית היה לי ולהוריי הרבה יותר קל. וכך גם בעניין בעלי תשובה - וחרדים, מכיוון שאנחנו מגיעים מרקעים שונים - וודאי יותר קל בחיים להתחתן עם בן/בת זוג מאותו הרקע.

אך למרות זאת - כשמתחתנים עם מישהו מרקע שונה משלך הקשר יכול להיות איכותי לא פחות:

למרות נקודת המוצא השונה, כשיש מכנה משותף או תחומי עניין משותפים - גם אם אתם מגיעים מרקע שונה תוכלו להבין האחד את השני. זה לא יהיה מובן מאליו וזה לא יבוא מעצמו - זה דבר שלומדים עם הזמן בתהליך של עבודה עצמית והשקעה - לקבל אחד את השני ולהבין אחד את השנייה.

אז נכון, זה יותר קשה, אבל בסופו של דבר זה משתלם - המאמץ המשותף של בני הזוג להתלכד סביב מטרה משותפת ולנסות ליצור הבנה ולקבל את השטיקים האחד של השני, את השטיקים החרדיים ואת השטיקים של החוזרים בתשובה מעצים את רמת הקשר וגורם לזוגיות להיות הרבה יותר עשירה.

המאמץ הזה להתמודד עם הרקע השונה האחד של השנייה, גורם לזוג להיות ברמת אהבה יותר גדולה, ודווקא הקושי והשוני יכולים בחלק מהמקרים ליצור קשר מדהים.

באחת הישיבות בהן למדתי, אחד הרמי"ם שהוא חרדי מהמיינסטרים לקח לחתן את אחד מטובי הבחורים בישיבה למרות שהוא היה בעל תשובה, כי כשמישהו משתלב יפה בציבור הוא יכול להשתלב גם בשידוכים.

אז נכון, קיימת גזענות בציבור שנשמרת גם לדורות הבאים, ובדרך כלל משפחה שההורים חזרו בתשובה הם ימשיכו להתחתן עם משפחה מאותו הסגנון, אבל אפשר להשתלב.

עם זאת, אני חייב לומר לך שהכתבה שלך העלתה בי טריגרים של משפטים שהכאיבו לי ששמעתי מחברי, כמו "בעלי תשובה זה סוג ב'" או "אתה הייתה מחתן את הבת שלך עם בעל תשובה?" בנוסף, יש לי חבר טוב, חרדי מבית ודובר יידיש מהבית, שסיפר לי שהסבא רבא שלו היה רבאיי רפורמי, ועד היום זוכרים לו את זה...

לסיכום , יותר קל שכל אחד מתחתן עם מישהי בסגנון שלו , ומהעדה שלו. אבל אם רוצים לבנות קשר של הבנה הדדית אמתית , ואהבה , ניתן להתגבר על קשיים של שוני וכד', כל עוד יש מכנה משותף.

ומקווה שהגזענות תחלוף מעולמנו במהרה!

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
יואוו יא תותח עללללל קראתי הכל ואתה צודק בטירוףףףף כילו כל מילה בדיוק במקום!!! אמן שיפסיקו המחלוקות האלו בעם ישראל.... רק אהבת ישראל אהבת חינם אחים שלי! ולא לשכוח אהבת חינם❤❤❤
ברסלבית 12.07.22
7
כתבת כל כך יפה. אהבתי את צורת החשיבה-שהיא כל כל נכונה . לי ועליי באופן אישי-השפעת! ועל זה-תודה
אפרת13.07.22
6
באמת חבל על הדבר הזה כי מציעים לי מלא חוזרי בתשובה אני אוהבת אותכם מאוד אבל, אבא שלי לא רוצה משיהו שההורים חילונים כי אני חרדית מבית. אבל אין עלכם אני מעריצה אותכם מאודדדדדדדדדדדד מאחלת לכל עם ישראל לא משנה העבר שלו או שלה זיווג הגון בקרוב אמן. ואני מכירה בעלי שובה מקרוב הם אנשים מושלמים אפילו
rcs12.07.22
אני מבינה את הרתיעה שיכולה להיות לבת חרדית מבעל תשובה בגלל העבר שלו. אך בגיל צעיר, הבחור עבר פחות שנים בעולם החילוני. בגיל מבוגר יותר, אם הבחור באמת ירא שמים, מספיק זמן בתשובה, י צ י ב , אז זה באמת לשיקול הבחורה והמשפחה אם אפשר וכדאי להתעלם מהעבר. בהחלט יכול להיות מוצלח!
דיתה04.12.22

הצגת כל התגובות

5
ראשית גם הכותב מודה כי זה קשה יותר -לא כל אחד יכול "להמר" שיצליח -אחרי הכל זה הדבר החשוב בחיים ועדיף "להסתפק" בהצלחת בסיס הזוגיות -דבר שמספיק קשה בפני עצמו ,מאשר לשאוף לאפשרות ל"סעודה עשירה ומלאת קינוחים" השמורה לגמר תיקון. כמובן שמי שכבר נישא לשונה (בין בעדה בין באמור לעיל) דברי הכותב בהחלט אמורים
ט.ג13.07.22
4
עקבתי אחרי סדרת הכתבות שמנסה לעשות סדר בתופעת סירוב שידוך בין בעלי תשובה לחרדים מבית, ולדעתי מפספסים כאן את הנקודה האמיתית. ההסבר האמיתי הוא בכלל לא כבוד ולא מעמד ולא חששות ולא שוני והבדלים ולא דרגה רוחנית ולא ענייני העבר ולא מה יאמרו, ולא כל מיני רעיונות וניתוחים כאלו ואחרים. אלא מילה אחת: "סטיגמה"
גד יועץ שידוכים13.07.22
מדוע יש סטיגמות ? סתם? רק דמיונות ויצר הרע? סטיגמה לא נולדת סתם ,יש בה יסוד של עובדות ולא ניתן לתלות הכל על ניפוח ודמיון. סטיגמה היא אפיון הנשען על המציאות פלוס אלמנט הניפוח העוות וההדגשה הכל לפי הצורך ולפי הנוחיות . חזרנו לתיקון העולם
אורית13.07.22
ממש לא. לסטיגמה אין יסוד עובדתי. לדוגמה: "נכה הוא אדם לא מוצלח". עם כל הכבוד צריך ללמוד פסיכולוגיה חברתית ואז להביע דעה בנושא. תודה
יועץ שידוכים17.07.22
3
הגזענות לא תחלוף לצערי הרב. כי יש יותר מדי בעלי אינטרסים שיש להם עניין לתחזק את זה. כיום דור שלישי לעולי צפון אפריקה כבר ההבדלים בין אשכנזים לספרדים כמעט לא קיימים. אך עדיין ישנה התעקשות של כל מיני מנהלים להפלות ספרדים, על אף שהם לעיתים טובים בהרבה מהאשכנזים. כי בדרך כלל המנהלים הגיעו לתפקידם בגלל ש
די לפוליטיקאים12.07.22
2
תודה על התגובות , רק עכשיו הזדמן לי לראות שמחתי לקרוא שהייתה תועלת וחיזקתי כמה מהמגיבים. וכן נכון - לגבי התגובה : "שמה שכתבתי מתאים לחזק את מי שכבר נישא למישהי שונה ממנו", "אבל לא מתאים מלכתחילה לחפש מישהי שונה". צודק בשידוך אין עניין לחפש "כמה שיותר שונה" בדווקא כמובן.... אבל גם התכוונתי ש
אליעזר - מחבר17.07.22
1
גזענות בציבור החרדי- כנראה שלא תחלוף לעולם. תמיד העדה, הייחוס וכסף יתפסו מקום נכבד בעסק, ועם בשידוכין עסקינן קל וחומר. ונקודה למחשבה- האבות ואמהות שלנו- גם התחתנו מבתים מעורבבים. אברהם ושרה, יעקב ורחל וכו'..... חשוב לזכור מה השורשים שלנו
213.07.22
אולי גם יעניין אותך
שידוכים

הם לא שמרו על ההלכה כזוג מאורס - וזה התפוצץ להם בחיי הנישואין | סיפור מטלטל

משה רבי | 04.04.24

כדי להגשים חלום צריכים קודם להתעורר

הבחור "שכח" לשלם אחרי הפגישה, והבחורה חששה שהוא קמצן | סיפור מהחיים

משה רבי | 28.03.24

ואפילו בהסתרה

ההורים הסתירו את הבעיה של בנם בשידוכים - עד שזה התפוצץ והזוג כמעט והתגרש

מרדכי רוט | 14.03.24

"שמחות לא מזיזים" 

איך חוגגים חתונה בעיצומה של מלחמה? אם החתן משתפת | ויש גם קליפ מתוק

ארי טננבוים | 14.12.23

כבוד מדומה

חני, התעקשה להתחתן עם יוני; כולם שמחו, חוץ מאבא שלה - שהחרים את החתונה | סיפור מטלטל

משה רבי | 30.11.23
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

המחלה האמיתית

איציק קרס מול עיניה של כלתו - ואז התבררה האמת האכזרית שניסה להסתיר | סיפור מטלטל

משה רבי | 24.08.23

הזינוק בגירושין | פרק שביעי

בעלת תשובה במכתב מטלטל: כך רימו אותי והסתירו את הבעיות הנפשיות

ישראל גינצבורג | 23.03.23

הזינוק בגירושין | פרק שישי

"חתונה לא פותרת בעיות"; אז מהו גיל ההתבגרות החרדי?

ישראל גינצבורג | 16.03.23

חודש החורבן

על חורבנות הבתים שלא נבנו/ רחל רבינוביץ

רחל רבינוביץ' | 29.07.22
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם
ש

אירוע שמשאיר חותם

כך תבחרו מזכרת שתישאר לנצח

כיכר בשיתוף שמחונים | מקודם

טיפים חשובים!

פגישות שידוכים: למהר, או לקחת את הזמן?

ישראל גינצבורג | 24.07.22

כל הטיפים

חשוב: כך תבחרו צלם איכותי לאירוע שלכם

ארי טננבוים | 21.07.22

לבחור נכון

לחשוף סודות: 5 כללים לבירור נכון בשידוכים

ישראל גינצבורג | 19.07.22
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

בדקנו

בשידוכין? אלו המקומות הכי טובים לפגישות

ארי טננבוים | 13.07.22

אל תיבהלו

שידוכים: 5 צעדים לפגישה ראשונה מוצלחת

ישראל גינצבורג | 12.07.22

חשוב לדעת

הדברים שכדאי לדעת לפני פגישות שידוכים

ארי טננבוים | 05.07.22

"מרגיש לי נכון"

שידוכים: להקשיב לשכל או ל"אינטואיציה"?

ישראל גינצבורג | 29.06.22
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

פולמוס גולשים

מי צריך לממן דירה לזוג צעיר, הם או ההורים?

ארי טננבוים | 27.06.22

עולם המאורסים

תנו יד לחתן, ותפסיקו 'להדריך' אותו! / טור סוער

ישראל גינצבורג | 26.06.22