מנכ"ל משקלתא למפקח על הבנקים: כך תסייע למצוקת הדיור

עקיבא וייספלד מנכ"ל משקלתא במכתב מיוחד למפקח על הבנקים: חשוב למצוא פתרון שהבנקים יוכלו להעמיד הלוואות באחוזי מימון גבוהים, ולהקל על הבנקים" המכתב המלא

עקיבא וייספלד | כיכר השבת |
עקיבא וייספלד (צילום: כיכר השבת)

לכבוד

מר דודו זקן

המפקח על הבנקים

ראשית אציין כי אני מעריך מאוד את מאמציך לשמור על המערכת הפיננסית וכן את המאמצים הנעשים על מנת לשמור על שוק הנדל"ן ולמנוע עליה במחירי הדירות.

כאדם שעוסק בתחום המשכנתאות שנים לא מבוטלות ונפגש מידי יום ביומו עם לקוחות הנוטלים משכנתאות מן המערכת הבנקאית, אשמח להציג בפניך את חוות דעתי, הסתכלות זו הינה מכיוון אחר- לא מהכיוון של המערכת הבנקאית ,אלא מכיוונם של הלקוחות.

ראשית, לפי כל מה שאני רואה בשטח- אזי בשורה התחתונה כל הפעולות שננקטו בבנק ישראל, בפיקוח על הבנקים ובמשרד השיכון בשנים האחרונות - לא ממש עזרו לזוגות צעירים הרוצים להגיע לקורת גג משלהם להשיג את מבוקשם.

אפילו המענקים בפריפריה בסך 60,000 ש"ח אותם יזם משרד השיכון לא עזרו, כיון שמענקים אלו לא מתקבלים בפעם אחת אלא ם קיזוז מההחזר החודשי של המשכנתא. כך שבסופו של דבר ההון העצמי אותו על הרוכש להעמיד לא השתנה במאומה ושלאר על 30% מעלות הסופית של הנכס.

גם ההוראה מאמש המגבילה רוכשי דירה להשקעה למימון של עד 50% מערך הנכס, תעזור רק לאלו המעוניינים לרכוש דירה בפריפריה, שם עלו המחירים עקב כל המשקיעים הרבים שקנו שם דירות. כעת עם יציאת המשקיעים משוק הדירות בפריפריה, המחירים יחזרו להיות שפויים .

מה לעשות שלא כולנו רוצים לגור בפריפריה, ישנם אנשים רבים העובדים קשה לפרנסתם ורוצים לגור קרוב במרחק סביר לעבודה.

אל תשכח שעליית מחירי הדלק גורמת לכך ,שגם אם יקנו דירה בפריפריה בסופו של דבר ההוצאה תהיה שווה + כמה שעות על הכביש.

בנוסף, במגזר החרדי איתו אני עוסק המון. לרבים אין רכבים פרטיים- מה שמקשה על מגורים בפריפריה.

לדעתי המקצועית,הפתרון הטוב ביותר על מנת לאפשר לזוגות להגיע לבית משהלם הוא כדלהלן:

מנסיוני, נוכחתי לדעת שעיקר הבעיה של זוגות צעירים לרכוש דירה אינה דווקא ההחזר החודשי של המשכנתא, אלא ההון העצמי שברוב המקרים אין להם, ככל שיינתן מימון בנקאי גבוה יותר כך ייקל על הזוגות להגיע לדירה.

בנק ישראל אישר אתמול לתת עד 75% מימון . הציבור אולי לא יודע את מה שאני כן... שבעקרון ניתן לקבל עד 75% מימון אבל הבנקים כמעט ולא מאפשרים ללקוח פרטי אחוזי מימון אלו, ואם כן אזי בריביות גבוהות.

הדבר החשוב ביותר כרגע הוא למצוא פתרון שהבנקים יוכלו להעמיד הלוואות באחוזי מימון גבוהים, ולהקל על הבנקים. אופציה זו, ולא להיפך- כפי שנעשה באוקטובר 2010 אז יצאה הנחיה שמעל 60% מימון הקצאת ההון תעמוד על 100% דבר שמקשה על הבנקים לתת הלוואות באחוזי מימון גבוהים.

זאת ועוד, בעבר עד "באזל 2" (שאתה ודאי יודע היטב במה המדובר...) ניתן היה להוסיף את הלוואת הזכאות הניתנת מכספי המדינה ל-70% מימון הניתנים מכספי הבנק ולהגיע לאחוזי מימון גבוהים, כיום זה לא ניתן דבר ששוב מקשה על הזוגות הצעירים להגשים חלום בסיסי למגורים במקום הולם.

על כן, לדעתי החשוב ביותר הוא למצוא פתרון מעשי ולהגדיל את אחוזי המימון.

בתקווה שדברי יהיו נשמעים

עקיבא ויספלד

מנכ"ל משקלתא - משכנתא בדרך הקלה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר