הופכים דף

מסכת עבודה-זרה דף ל"ד | מתי ‘הכהן גדול’ עבד שבוע ימים בבגדי לבן?

לומדי הדף היומי במסכת עבדוה-זרה דף ל"ד, עסקו השבוע בעבודת משה רבנו במשכן | מדוע לבש באותם ימים בגדי לבן והאם הם כשרים בכלל לעבודת המקדש? (יהדות הדף-היומי) 

הגר"ש עמאר בגלימת יום הכיפורים (צילום: כיכר השבת)

בדף היומי במסכת עבדוה זרה דף ל"ד, שנינו:

במה שימש משה שבעת ימי המלואים? התשובה היא: בחלוק לבן. רב כהנא מתני: בחלוק לבן שאין בו אימרא (כפל) בשוליו. ופרש"י – אימרא - שפה יש אומר שלא יחשדוהו ששם בה מתרומת המשכן ולאו מילתא שהרי כבר נגמרה המלאכה ובשעת עבודה מהיכן שקיל:

וכתבו תוספות (ד"ה במה שימש משה) מקשים שיש דעה בגמרא זבחים קא, ב שמשה רבינו שמש בכהונה גדולה ארבעים שנה, ולפי דעה זו יש לשאול במה משה רבינו שימש כל ארבעים שנה במשכן. וה"ר יעקב מאורליינש פי' וכו' כל ז' ימי המלואים שהיה משה מעמיד המשכן ומפרקו היה נחשב כמו במה ואין בגדי כהונה בבמה כדאיתא בפ' בתרא דזבחים עכ"ל התוס'.

בעל אור החיים הק' (שמות כח, ב) מציין שהתורה צותה "ועשית בגדי קדש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת" ומזה משמע שמשה רבינו לא היה זקוק לבגדים מיוחדים בעבודתו במשכן בשבעת ימי המלואים, ולכן לבש רק חלוק לבן, שהרי "זולת הכהנים תתרצה עבודת הקרבנות בלא בגדים".

וכתב בספר תכלת מרדכי לגאון מברזאן זצ"ל – שהרי מבואר בספרים הקדושים שבגדי האדם ובפרט בגדי כהונה, מרמזים על תיקון המידות והמעשים כענין שכתוב (קהלת ט,ח) בכל עת יהיו בגדיך לבנים, ופרש"י דהיינו מעשים טובים.

ועל דרך זו האימרא שבשפת הבגד מרמזת על העמדת סייגים לשמירה יתרה מכניסת היצר אשר לפתח חטאת רובץ, כי על ידי שנכנס מעט ללב האדם, קונה לו מקום שביתה שם ועלול לקרוע את הבגד כולו [ובמעיל ביחוד שהוא 'כליל תכלת', נאמר שפה יהיה לפיו סביב... לא יקרע.

סתם בני אדם שאינם שלמים בלבותם, הרי הם צריכים לאחוז לעתים בנטיה קיצונית כדי להרחיק את היצר מעליהם, וכדרך שכתב הרמב"ם ז"ל, ואולם משה רבינו 'איש האלקים' אשר חומרו מזוכך, דרכו דרך המלך ואינו נצרך להתרחק יתר על המדה בשמירת שפתו וגבולו, ולכן שימש בבגדי לבן שאין בהם אימרא.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בהדף היומי: