סיפור לשבת: הנערה שברחה מן המנזר. פרק א'

מערכת Mame חוזרת אליכם עם סיפור חדש ומרגש בהמשכים. הסיפור מתחיל במקומות תיפלתם של הנוצרים עם הצצה מאלפת למה שהתחולל בנפשה של נערה צעירה. לאיזה עם היא שייכת?

1942. אלכסנדריה, מצרים. כוחות החיל הבריטיים לוחמים ללא הפוגה בצפון אפריקה, בניסיון להביס את החילות הנאציים הגרמנים.

חילותיו של המפקד הגרמני רומל לא קלים להכנעה ורק לקראת סוף השנה הצבא הבריטי מצליח להדוף את הכוחות הגרמניים ועד אמצע שנת 43, לאחר מלחמה עקובה מדם, הייתה כל צפון אפריקה בידי צבאות בעלות הברית.

הימים ימי מלחמת עולם השניה. החדשות מאירופה מזעזעות זו יותר מזו. נדמה כאילו כל העולם הפך לחזית מדממת. מספרי ההרוגים עולים על כל דמיון והגרמנים ממשיכים להפציץ, להחריב, לכבוש.

אלכסנדריה העיר דאגה לארח את חיילי בריטניה היגעים מהמלחמה. יותר נכון, לא היו אלה שלטונות העיר שדאגו למנוחתם של הלוחמים, אלא, הכנסייה הנוצרית פתחה בית הארחה באחד מבתי הספר השייכים לה, בעיר.

עולם חרב

גם ג'יימס מארלוו, חייל בריטי, נהג לבקר שם בקביעות. שם היה אוכל ארוחה חמה, משהו מזין אחרי הקרבות המתישים, שם היה פוגש אנשים מהיישוב, כאלה ללא נשק וללא מדים. שם התוודע לאוכלוסייה עליה הוא מנסה להגן ושם הוא הכיר את שרה מורג'ו, נערה יהודייה מאלכסנדריה וביקש לשאתה לאישה.

שרה גדלה כל חייה בסביבה נוצרית. אמה, טובה, לימדה אנגלית במשך 25 שנה במוסדות הנוצריים והשפעתם של כוחות הטומאה הכריעו לבסוף: שרה ואימה הוטבלו ר"ל לנצרות.

רפאל הבעל-אב, שבע התלאות ישב שבעה על התנצרותן של השתיים, ומיד לאחר מכן ארז את מטלטליו ושני בניו הנותרים ועלה לארץ הקודש, ארץ ישראל. לא יכול היה לשאת עוד את עגמת הנפש הזו למול עיניו. בתו, שרה, הבכורה שבילדיו המירה את דתה יחד עם אימה!

שרה הייתה הבכורה מבין עשרה ילדים. עשרה ילדים נולדו למשפחת מורג'ו, אך לא כולם נשארו בחיים. שבעה מהם נפטרו בזה אחר זה מסיבות שונות ומשונות וכשאישתו טובה הרתה את הילד העשירי, הורה להם הרב שלא יכינו דבר ללידתו, מחשש לעין הרע, כנראה.

הילד נולד, בריא ושלם והרב הורה לקרוא לתינוק חיים שמואל.

וכך היה. האב אף הוסיף ונשבע לצום ולהתענות מידי יום שני וחמישי באם הילד יישאר בחיים. מאוחר יותר, העיד חיים שמואל, שעד סוף ימיו צם אביו פעמיים בשבוע מידי שני וחמישי, כפי שנדר.

המלחמה תמה, ג'יימס נושא לאישה את שרה וחוזר לארצו. לארצו אך, לא למשפחתו. מזו לא נותר שריד לחזור אליו, כולם נהרגו במלחמה הארורה.

ג'יימס הינו הנצר היחיד שעודנו בחיים והוא חש כי לא סתם דווקא הוא נבחר להמשיך ולחיות, והוא מחליט להקדיש את חייו לאמונתו. הוא מתמנה לכומר.

חיי נזירות

טוני ארזה את בגדיה לתיק קטן, דוחסת לתוכו ציוד אישי הכרחי ומזכרות קטנות מהבית. נטלה כמה ספרים מהמדף, בדקה את "כשרותם" ולאחר שהחליטה שהם מתאימים למוסד שלחוקיו היא מתחייבת, הכניסה גם אותם ורכסה את התיק.

דרך ארוכה לפניה, שנים רבות יעברו עד שתשוב לעיירת מולדתה – לופבורו.

שרה-סאלי, אימה, עמדה בפתח החדר מונעת בכוח מדמעותיה לגלוש בחופשיות. לא קל. לא קל לה לשלוח את בת זקוניה מהבית בגיל צעיר כל כך. רק בת שש-עשרה.

הדבר היחיד שעזר לה להתגבר על הקושי היה תחושת השליחות ודבריו של הכומר מנוטינגהם: "היא אמנם רק בת 16 אבל, בוגרת מספיק. אני זקוק לה ולכשרונות שלה, היא מכשירה לעצמה גן עדן כבר מעכשיו".

לטוני עצמה הייתה קשה פחות. לא שהיא לא תתגעגע לבית בו נולדה וגדלה במשך 16 שנה, אבל, האמונה מנחה אותה אחרת: אל לה להיכנע לחולשותיה האנושיים, רצון העליון עולה על כל רצון אישי ומבטל כל תכנון.

אל תשכחו: טוני היא לא סתם נערה נוצריה, היא בתו של הכומר ג'יימס העומד בראש כנסיית לופבורו!

הכנסייה היא ביתם השני. הם אינם מבקרים בה אחת לשבוע בימי ראשון, אלא, מידי ערב. באי הכנסייה היו בני בית בביתם. היא אהבה את המולת האורחים, את החדשות שהיו מביאים אתם מהחיים שמחוץ לעיירה.

אורחים אלו היו מקור הידיעות היחיד של משפחת מארלוו. טלוויזיה ועיתונים הנם מוקצה מחמת מיאוס וגם ספרים שאינם "דתיים" אינם רשאים לעבור את מפתן הבית או להיות נושא שיחה בין בני המשפחה.

ועכשיו, טוני הצעירה עוזבת את ביתה השמח ושוקק החיים ונוסעת לנוטינגהם, למנזר להכשרת מיסיונרים.

לא קל להתקבל למנזר בנוטינגהם, ועוד יותר מזה לא קל לשרוד שם. שורה של כללים, תנאים ומחויבויות נחתו עליה בזה אחר זה, כולאים אותה במקום בחומות של קשיחות, מלבד חומות הלבנים המקיפות את הבניין.

,מנזר נוטינגהם ללימודי מיסיון. נוטינגהם, אנגליה (צילום: shutterstock)

כומר מטיף וסגפנות ארוכה

"העולם הפיזי הוא פשע!" היה מטיף להם הכומר בכל הזדמנות. "אל לנו להיכנע לדרישותיו של הגוף".

וכדי להמחיש את אי כניעתם לחולשות האנושיות נצטוו הבנות לצום לפחות יממה אחת בשבוע, במשך 24 שעות. המהדרות היו צמות שתי יממות, בעידודו של הכומר, והיו גם כאלה בנות שצמו שלושה ימים רצופים. טוני למשל.

בימים בהן הבנות לא צמו ניתן להן לאכול לחם עבש, ירקות רקובים ותבשילים לא טריים. הכל לשם המטרה המקודשת: "לדכא את כל המאוויים, הרצונות האישיים והתאוות הגשמיות למען ההתמסרות המוחלטת לרצון העליון".

"אין לנו צורך באוכל", אמר הכומר בפאתוס. "אין לנו צורך בהנאה מהאוכל. כל אחת מאתכן, בנות, צריכה להקדיש עצמה לשמים".

ברוח זו היה הכומר דואג לסגפן בעבודות פרך, כפשוטו. בנות צעירות הוכרחו לשפץ בתים, משל היו שיפוצניקים בעלי שם. את הקירות נאלצו לשייף משכבות הצבע המתקלף, לטייח אותן ולצבוע הכל מחדש.

הן נשלחו – גם בימי צומות קשים – לנקות בתים של נאמני הכנסייה, והכל בשם "ארגוני החסד" של הכנסייה והמנזר. זמני המנוחה במנזר היו מעטים מאוד, שכן, אין לגוף האנושי זכות הנאה כלשהי.

טוני אף פעם לא חשבה לקום ולעזוב את המנזר. באדיקותה האמינה שכך נכון וכך צריך להיות, שכך היא תהיה קדושה ותזכה לחיי עולם הבא.

היא ניסתה ככל יכולתה לרצות את הממונים עליה וכל אימת שהזדמן לידיה סכום כסף בצורה כלשהי, העבירה אותו מיד לכומר, כפי שהורה להם.

בכמיהתה להרגיש קרוב יותר, השתדלה להאריך את ימי הצום כמה שיותר ועד כמה שקשה להאמין, הנערה הצליחה להעביר שמונה ימים רצופים בצום, כשהיא שותה מנת מים קצובה ליום!

המשך יבוא...


(הסיפור פורסם לראשונה במגזין 'עטרת חיה')

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית