דינו של השמן הנותר מנרות חנוכה

כיצד התיר הרא"ש ליהנות מהנרות לאחר שעברה חצי שעה מזמן הדלקתם, והרי השמן שנותר הוא מוקצה למצוותו? הרב יהודה שטרן מגיש: פלפול תורני לחג החנוכה (יהדות, חגים)

(צילום: פלאש 90)

במדרש תנחומא פרשת נשא סימן כט' מובא כי מאחר שהשמן לנרות החנוכה הוקצה לצורך קיום המצווה אזי מותר השמן מנרות החנוכה אסור בהנאה ויש לשורפו. כדברי התנחומא פסק בשאילתות דרב אחאי גאון סימן כו' וכן פסק הרא"ש במסכת שבת סימן ט'.

בטור או"ח סי' תרעז' כתב שאין להשהות את השמן ולקיים בו מצוות הדלקת נרות בשנה הבאה, משום שיש חשש שמא תקופת השיהוי הארוכה תגרום מכשול או שכחה, ויבאו להשתמש בשמן לשם הנאת חולין.

הבית יוסף או"ח סי' תרעז' הקשה שלכאורה הרא"ש סותר את עצמו, דהרי הרא"ש בפרק ב' סימן ג' פסק כי לאחר שיעור זמן קיום מצוות נר חנוכה- שהוא כחצי שעה כנפסק בשו"ע או"ח סי' תרעב' סעי' ב'- אזי מותר לכבות את הנרות וכן מותר ליהנות מהן ולהשתמש לאורן.

וממילא קשה כיצד התיר הרא"ש ליהנות מהנרות לאחר שעברה חצי שעה מזמן הדלקתם, והרי השמן שנותר הוא מוקצה למצוותו והרי הוא אסור בהנאת חולין.

ומתרץ הבית יוסף שיש לחלק בין פסקי הרא"ש. דבעניין ההנאה או כיבוי הנרות לאחר שיעור זמן קיום המצווה מדובר שהמדליק נתן כמות שמן גדולה והוא הקצה למצוות ההדלקה רק את שיעור השמן שנדרש בכדי לקיים את המצווה.

אך את מותר השמן שבכוס אין המדליק הקצה כלל לשם מצוות נר חנוכה ולכן לאחר חצי שעה מזמן ההדלקה מותר לכבות או ליהנות מן הנרות.

אבל בפסק הרא"ש לעניין שריפת שארית השמן מדובר שהנר כבה מעצמו קודם שיעבור שיעור זמן קיום המצווה, וממילא נותר בכוס החנוכייה שמן שבאמת הוקצה לשם הדלקת נר חנוכה ונועד לדלוק בשיעור זמן קיום המצווה, ולכן השמן הזה ברור שהוא מוקצה למצוותו והרי הוא אסור בהנאה וממילא יש לשורפו.

כשיטת הרא"ש וביאור הבית יוסף פסק השו"ע באו"ח סי' תרעז' סעי' ד' שאם כבה הנר באמצע זמן שיעור קיום המצווה אזי השמן הנותר שלא דלק יש לשורפו.

ויש לציין ולהדגיש כי אם המדליק נותן בכוסית השמן שבחנוכיה כמות שמן מרובה שיכולה לדלוק יותר מחצי שעה.

כבר פסק בשו"ע או"ח סי' תרעב' סעי' ב' כי רק השמן הנדרש לחצי שעת ההדלקה הוא מוקצה למצוות נר חנוכה, ושאר השמן שנותר בכוסית הרי הוא מותר בהנאה.

אלא שהמגן אברהם ועוד פוסקים סוברים שראוי להתנות מראש ולומר, שמותר השמן הנשאר בכוסית לאחר זמן שיעור המצווה(כחצי שעה) הוא איננו מוקצה למצווה, מפני שיש הסוברים שכל כמות השמן הניתנת בכוסית שבחנוכיה היא נחשבת מוקצית למצווה ולכן יש להתנות ולומר מראש.

עוד יש לציין את דברי הביאור הלכה באו"ח סי' תרעז' כי אם נשאר בכוסית החנוכיה שמן, וכפי שפעמים מצוי שממלאים את הכוסית בשמן על גבי השמן שנותר מהדלקת אתמול.

אזי אם אתמול כל השמן שבכוסית הוקצה למצוות נר חנוכה או שהנר של אתמול כבה בתוך חצי שעה מהדלקתו, ממילא ברור שהשמן הנותר הוא מוקצה למצווה.

ולכן אם בשמן החדש שניתן היום, אין כדי שישים בכדי לבטל את השמן הישן של אתמול, הרי ממילא כל כמות השמן החדשה נאסרת בהנאת חולין, ונחשבת כמוקצית לצורך קיום מצוות הדלקת נר חנוכה.

ביטול השמן הנותר בשישים

לאור הנאמר לעיל בשיטות הראשונים ופסק השו"ע שיש לשרוף את מותר השמן, יש לעיין האם ניתן להימנע משריפת השמן ולהפקיע את איסור ההנאה על ידי ביטול בשישים.

הטור באו"ח סי' תרעז' מביא את שיטת המהר"ם מרוטנבוג שאין להוסיף שישים ולבטל את איסור ההנאה מן השמן שהוקצה למצוותו.

את שיטת הטור והמהר"ם מרוטנבוג הביא השו"ע בסי תרעז' דאם שמן שנשאר מהדלקת נר חנוכה נפל לתוך שמן חולין אחר ואין בשמן האחר פי שישים בכדי לבטל את שארית השמן מהדלקת הנר אזי יש הסוברים(מהר"ם מרוטנבוג והטור) שאסור להוסיף שישים בכדי לבטל את השמן שנותר מהדלקת נר חנוכה.

והקשו הש"ך ועוד אחרונים שלכאורה השו"ע סותר את עצמו דהרי ביו"ד סי' צט' סעי' ו' פסק השו"ע שאיסור דרבנן אין לבטל אותו לכתחילה על ידי עירוב וריבוי.

אבל אם איסור דרבנן נפל מעצמו לתוך היתר, אלא שאין בהיתר פי שישים בכדי לבטל את האיסור אזי מותר להוסיף ולהרבות לשישים בכדי לבטל את האיסור.

וממילא קשה, מדוע בשמן הנותר מנר חנוכה שנפל לתוך שמן חולין, פסק השו"ע בשם יש אומרים שאין להוסיף ולהרבות בכדי לבטל בשישים.

והרי איסור ההנאה משמן הנרות הוא איסור דרבנן, ולכן אם השמן נפל מעצמו לתוך היתר צריך להיות מותר להוסיף עליו ולבטלו בשישים.

ותירץ החוות דעת ביו"ד סי' צט' דיש לחלק בין ביטול איסור הנאה לבין ביטול איסור אכילה. ביחס לאיסור אכילה הרי ריבוי המאכל המותר גורם שטעם המאכל האסור ייעלם ולא יורגש ולכן ניתן במקרים מסוימים לבטל את איסור האכילה על ידי תוספת וריבוי

אבל ביחס לביטול איסור ההנאה הרי על ידי הוספת דבר היתר עדיין הדבר האסור בהנאה נמצא בתוך התערובת הגדולה, וברור שמי שישתמש בתערובת יהנה גם מן הדבר האסור, וכביכול הדבר האסור לא נעלם ופקע לו, כפי שניתן לטעון ביחס לטעם המאכל האסור שהתבטל ונעלם.

ולכן ביו"ד סי' צט ששם השו"ע עוסק באיסורי אכילה שבהם הריבוי לשישים מטשטש ומבטל את טעם המאכל האסור, אזי אם איסור אכילה דרבנן נפל מעצמו לתוך מאכל המותר, ניתן להוסיף ולהרבות עד שישים בכדי לבטל את איסור האכילה.

אבל בשמן הנותר מנרות חנוכה שהוא אסור באיסור הנאה, לא ניתן להוסיף ולהרבות שישים על השמן, וזאת משום שגם לאחר הריבוי עדיין יהיה ניתן ליהנות גם מהשמן האסור שמעורב בתוך הכמות הגדולה של השמן.

ולכן ביחס לביטול השמן השו"ע הביא את דעת היש אומרים שאוסרת להוסיף ולהרבות שישים בכדי לבטל את איסור ההנאה מן השמן.

כסייעתא לדבריו מביא החוות דעת את הדין שאין לפטם בהמה באיסורי הנאה וההסבר הוא שלמרות שהאיסור נבלע ונעלם בתוך הבהמה אבל לא ניתן להתעלם מכך שהבמה השמינה והשביחה בגלל איסורי ההנאה.

ולכן אין להוסיף שמן אסור לתוך בקבוק שמן המותר, ובכך מצד אחד לנסות ולבטל את איסור ההנאה על ידי שישים, ומצד שני להרבות את כמות השמן שעומדת עכשיו לשימוש.

אלא שהמנחת שלמה בסי' נח' הקשה על עצם סברת החוות דעת, שהרי המרבה שמן מותר על האסור, אינו מתכוון ליהנות מן השמן האסור, אלא כוונתו להפקיע מדין ביטול שישים את שם האיסור שיש על השמן ורק אז להשתמש בשמן שפעם היה אסור.

ואין לומר כי מאחר שהשמן האסור רק מתערבב בתוך השמן המותר, הרי הוא נשאר כפי שהוא וממילא לא ניתן להפקיע על ידי שישים את איסורו.

דהרי מותר להפקיע את טומאת הכלי על ידי טבילתו במקווה, וזאת למרות שהכלי נשאר שלם כצורתו וברייתו.

וממילא אפשר לומר, כי עירוב השמן האסור בתוך השמן המותר, הרי הוא כנתינת השמן האסור בתוך "המקווה" שמתיר אותו

ולכן מבאר המנחת שלמה כי איסור ההנאה ממותר השמן שהוקצה למצוותו הוא אינו מדין איסור הנאה אלא איסורו מדין ביזיון הקודש.

וזאת כפי שכתבו הר"ן בתחילת הלכות חנוכה ועוד ראשונים שחכמים עשו את נרות החנוכה כנרות שדלקו במקדש שיש עליהם קדושה ואסור להשתמש בהם אפילו לצורך מצווה אחרת.

וממילא גם לאחר שהנר כבה וגם לאחר ימי החנוכה עדיין חלה קדושה על מותר השמן ואין לבטל את השמן משום שזוהו ביזוי הקדושה.

וכפי שגם ביאר האבני מילואים בסי' יח' שמדאורייתא אין לבטל תרומה ברוב, משום שביטול התרומה הוא זלזול וביזוי התרומה.

על פי הבנה זו מבאר המנחת שלמה שזהו גם פירוש המילים "הנרות הללו קודש הם" שחכמים עשו את נרות החנוכה כנרות שבמקדש שחלה עליהם קדושה המחייבת התנהגות מיוחדת ואיסור ביזוי.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

עוד בחנוכה:

מי חיבר והבתים הפחות מוכרים

הסיפור המלא: איך שיר חנוכה תמים הפך לסמל מאבק | סקירה

אם אתם או ילדיכם מזמזמים את השיר האלמותי "באנו חושך לגרש" אתם לא לבד, נדמה ששיר זה מלווה את ימי החנוכה מאז ימי החשמונאים ועד היום, חוצה מגזרים וחוצה גילאים | ברבות השנים הפך המשפט הפותח של השיר למטבע לשון המושאל לשלל תחומים | מי הוא מחבר השיר, והאם הוא התחבר דווקא על חנוכה? | וגם: הבתים הנוספים הפחות מוכרים של השיר (חנוכה)

כיכר השבת||
1

חנוכה ב'כיכר השבת' לכל המשפחה

הסרט המדובר: מרד החשמונאים כפי שמעולם לא ראיתם | צפו

אם אתם אוהבים דרמה היסטורית מותחת ומוקסמים משילוב בין טכנולוגיה לסיפור אנושי - אל תחמיצו את "מקבים" – הסרט החדש מבית 'כיכר השבת', שמביא את אור חנוכה והמורשת היהודית ישירות למסך שלכם | הסרט שנוצר בטכנולוגיית AI מחייה את אחד הרגעים ההירואיים בהיסטוריה היהודית | סיפור על אמונה עזה, קרבות עוצרי נשימה וחוויה יוצאת דופן | צפו (חנוכה)

כיכר השבת||
101

התגלית בדברי הזוהר החדש

הגילוי המפתיע של ר' משה שפירא זצ"ל על סוד נרות החנוכה

בשיעור מרתק שנחשף, ענק המחשבה - הגאון רבי משה שפירא זצ"ל, מגלה את הפשט העמוק בזוהר החדש על הקשר בין היונה של נח לקיום עם ישראל ש"עצם קיומנו הוא הנס" • הרב משה זצ"ל חושף את המשמעות המפתיעה של 'פרסומי ניסא' בימינו (חנוכה)

חזקי שטרן||
9

הדינים והמנהגים

הרב בנימין חותה בשיעור על הלכות הדלקת נרות חנוכה | צפו

הפוסק הגאון רבי בנימין חותה, בשיעור מיוחד על הלכות הדלקת נרות חנוכה אותו מסר בבית המדרש "חזון עובדיה" במושב בן זכאי | מתי זמן הדלקה, היכן מדלקים בבתי מלון, מה עושים במוצאי שבת? דיני ההדלקה בבית הכנסת ועוד... | צפו בחלק השני (יהדות, חנוכה)

כיכר השבת|
ש

"לא מצליחה להתאושש" אלמנתו של הרב דורון עדיין המומה

מה קורה כשאת חוגגת בשמחה עם בני המשפחה, ופתאום הבעל האהוב והמסור קורס ונפטר בפתע פתאום?  הגב' שקד לא חשבה מעולם שהיא תוכל להשיב על השאלה הזאת, מתוך הניסיון האישי שלה, וגם אחרי שזה קרה, היא בכלל לא בטוחה שיש לה תשובה של ממש * אבל כבד, שבר גדול ומצב כלכלי קשה מנשוא

אסף מגידו|מקודם

במיוחד לחנוכה

סיפורו של הבישוף הקתולי ששב אל יהדותו

יום שביעי של חנוכה: הבישוף הקתולי חוזר אל עמו. לעולם אל תטיל ספק בקדושת הנשמה של כל יהודי, הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון בסיפור לזכות פנחס בן יעקב פסח וחנה (חנוכה)

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון||
2
ש

החלו עבודות החפירה: 

נמשכת ההתקדמות בשלבי הביצוע לפרויקט "רמות קאנטרי"

פרויקט הבוטיק "רמות קאנטרי" שוכן על צלע הר המשקיף אל עמק הארזים ויציע חוויית מגורים אולטימטיבית. את הפרויקט מקדמת קבוצת 'בית ירושלמי' הרושמת בימים אלה התקדמות משמעותית בשלבי הביצוע הראשוניים. 

כיכר בשיתוף בית ירושלמי|מקודם

הלכה עם הרב חותה

אורח שיוצא לביתו במוצ"ש, היכן ידליק?

הגאון רבי בנימין חותה, פוסק, מו"צ ומחבר ספרי הלכה, בפינת ההלכה היומית ב"כיכר השבת" • והיום: מקום הדלקת נר חנוכה לאורח שיוצא לביתו במוצ"ש • צפו בהלכה (יהדות)

כיכר השבת|

הלכה עם הרב חותה

מתי מדליקים נר חנוכה במוצאי שבת? • צפו

הגאון רבי בנימין חותה, פוסק, מו"צ ומחבר ספרי הלכה, בפינת ההלכה היומית ב"כיכר השבת" • והיום: הדלקת נר חנוכה במוצאי שבת לפני זמן רבינו תם • צפו בהלכה (יהדות)

כיכר השבת|

איזביצא תורהל'ה

מענדל ראטה: חג החנוכה בתורת איז'ביצא

הזמר והמשפיע מענדל ראטה, בפינה שבועית מחזקת בעברית וגם באידיש והפעם על חג החנוכה, על פי ספר 'מי השילוח' של האדמו"ר מאיז'ביצא זיע"א (יהדות, חנוכה)

מענדל ראטה||
1

חנוכה בראי ההיסטוריה

החשמונאים שכחו - וגרמו למלחמת אחים

יונתן, שמעון וינאי הופכים למדינאים חשובים • החשמונאים מגיעים אל הפסגה, ובדיוק אז - מתחילה הנפילה • מלחמת האחים פוגעת באחידותה, ובאה הקריסה • חיי החשמונאים, חלק ב' • צפו (מגזין)

רפאל כהן ואלי דן||
10

הלכה עם הרב חותה

ער"ש חנוכה, מנחה מוקדם ביחיד - מותר?

הגאון רבי בנימין חותה, פוסק, מו"צ ומחבר ספרי הלכה, בפינת ההלכה היומית ב"כיכר השבת" • והיום: האם מותר להתפלל בערב שבת חנוכה מנחה מוקדם - ביחיד • צפו בהלכה (יהדות)

כיכר השבת|
ש

סוד ההצלחה

בלעדי: כך תהפכו לטוענים רבניים מצליחים תוך זמן קצר

שיטת שש הנקודות תחשוף לך את הסוד להצלחה מהירה כטוען רבני | השיטה מבטיחה לך לימודים ממוקדים ויעילים, שיביאו אותך לתוצאות מרשימות- הפוך את החלום למקצוע תורני רווחי (לימודים)

כיכר בשיתוף מ.ל.מ|מקודם

חנוכה בראי ההיסטוריה

איך הצליחו החשמונאים להפוך לשליטי ארץ ישראל? • צפו

מלחמת יורשי מלוכה יוונים מובילה למאבק על ארץ ישראל • ההבדל שנוצר בין יהודי ירושלים ליהודים אחרים • ד"ר חגי משגב מספר באולפן כיכר על מה שקרה פה לפני ואחרי נס השמן • חלק א' (חנוכה)

רפאל כהן ואלי דן||
4

סיפור לחנוכה

היריקה של החוזה מלובלין • צפו

הרב עידו ובר-ארליך, המגיש את פינת 'הסגולה היומית' ב'כיכר השבת', בסיפור מיוחד לחג החנוכה, כשהחוזה מלובלין ירק על השם של היהודי, עליו התבקש להתפלל • צפו (יהדות)

הרב עידו ובר-ארליך |

הלכה עם הרב חותה

האם מותר לחמם סופגניה בשבת? • צפו

הגאון רבי בנימין חותה, פוסק, מו"צ ומחבר ספרי הלכה, בפינת ההלכה היומית ב"כיכר השבת" • והיום: האם מותר לחמם סופגניה על הפלטה בשבת? • צפו בהלכה (יהדות, חנוכה)

כיכר השבת||
4

סיפור לחנוכה

הנר שלא כבה והסטירה מאבא • צפו

הרב עידו ובר-ארליך, המגיש את פינת 'הסגולה היומית' ב'כיכר השבת', בסיפור מיוחד לחג החנוכה, על הצדיק רבי ישראל מקוזניץ שאביו הרשה לו ללמוד בלילה עד שהנר יכבה (יהדות)

הרב עידו ובר-ארליך |

הלכה עם הרב חותה

מותר להדליק נר חנוכה מנר חנוכה? • צפו

הגאון רבי בנימין חותה, פוסק, מו"צ ומחבר ספרי הלכה, בפינת ההלכה היומית ב"כיכר השבת" • והיום: הדלקת נר חנוכה מנר חנוכה ונר הבדלה מנר חנוכה • צפו בהלכה עם הרב חותה (יהדות, חנוכה)

כיכר השבת|
ש

"זה ממש פיקוח נפש":

הגר"ש גלאי בקריאת חירום למען הצלת אלמן סיעודי

קריאת קודש מזעזעת יצאה מפיו של הגה"צ ר' שמעון גלאי, המתריע על מצב חירום של ממש: אלמן סיעודי עומד בפני סילוק מבית האבות בשל חוב שהצטבר, מצב המוגדר על ידי מרן כ"פיקוח נפש ממש" (חרדים)

אסף מגידו|מקודם