"כולו הפך לבן - טהור הוא" / הרב מנחם ישראלי

מי שמתבונן כראוי יכול לראות בכל פרשה בתורה את אור הגאולה, ועל אחת כמה וכמה בפרשתנו - פרשת תזריע - שכולה מלאה בניצוצות הגאולה. הרב מנחם ישראלי בטורו השבועי על פרשת השבוע (יהדות)

הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת |
(צילום: דב בער הכטמן)

עומדים אנו ב"דור הגאולה" (יש קוראים לזה "דור הניצחון"), היום יותר מתמיד חשים אנו עד כמה הגאולה השלימה קרובה במאוד מאוד.

יהודי חי עם פרשת שבוע, וכפי שלימד רבינו בעל התניא ואמר: "יש לחיות עם הזמן". והסבירו החסידים: לחיות עם פרשת השבוע כפי שמתבארת ע"י רש"י.

ומי שמתבונן כראוי יכול לראות בכל פרשה בתורה את אור הגאולה, ועל אחת כמה וכמה בפרשתנו - פרשת תזריע - שכולה מלאה בניצוצות הגאולה.

אומרת הגמרא (סנהדרין צז:) "אין בן דוד בא עד שתתהפך כל המלכות למינות, אמר רבא מאי קרא? "כולו הפך לבן - טהור הוא".

הדין בנגע הצרעת הוא, שכאשר יש כתם לבן באדם, הוא יהיה טמא. והנה כאשר יתפשט הכתם הלבן לכל הגוף כולו "כולו הפך לבן" אז הוא יהיה טהור.

הפלא ופלא!!!

וכך גם בענין הגאולה,כאשר מגיעים לתחתית של התחתית "כל המלכות תתהפך למינות" אז דווקא יבוא משיח.

גם הגמרא סוף סוטה,כאשר מתארת את הזמן "עקבתא דמשיחא" הביאה מאמר זה "אין בן דוד בא עד שתתהפך כל המלכות למינות" ומיד מוסיפה הגמרא "ועל מה יש לנו להשען על אבינו שבשמים".

וכאן הבן שואל: מי מה כמה ולמה?

למה דווקא בשיא השפל יבוא משיח?

למה כאשר "כולו הפך לבן - טהור הוא"?

מה ההיגיון בכך? אם בכלל יש פה היגיון?

שתי אפשרויות לפנינו:

א. גזירת הכתוב. התורה היא זו שקבעה את דיני הצרעת, היא הגדירה את המושגים הבלתי נתפסים "טומאה וטהרה" (וכי מי מרגיש בעצמו שהוא טמא??) והיא זו שקבעה שכאשר "כולו הפך לבן - טהור הוא". בדרך זו הולך ה"תורת כהנים".

ב. אך רש"י הולך בדרך שונה, והוא כן מכניס פה סברא. יש קצת היגיון בכך ש"כולו הפך לבן - טהור הוא" כי כאשר כולו באותו צבע, אנו יכולים לומר שאצל אדם זה הטבע של העור שלו הוא להיות בצבע לבן וזה לא קשור לדיני טומאה וטהרה.

אם נדייק בפסוק נוכל לראות כפי שיטת רש"י, כך כתוב בפסוק: "וראה הכהן והנה כסתה הצרעת את כל בשרו, וטיהר הכהן את הנגע, כולו הפך לבן - טהור הוא".

לכאורה נראה שהפסוק חוזר על עצמו פעמיים, "וטיהר הכהן את הנגע" - "טהור הוא". למה?

יש לומר שבחצי הראשון של הפסוק, התורה מבארת את ההלכה "וטיהר הכהן את הנגע".

אבל בחצי השני של הפסוק: "כולו הפך לבן - טהור הוא", התורה כאילו נותנת טעם לדבריה, דמכיון ש"כולו הפך לבן" זה הוכחה שהצרעת הזו אינה מדיני טומאה וטהרה ולכן "טהור הוא".

[ויש בזה נפקא מינה הלכתית, אם המצורע היה "כולו לבן" מתחילתו, וכך הוא הגיע אל הכהן.

באם זו גזירת הכתוב שכאשר הצרעת היתה בהתחלה רק עלחלק מגופו וכאשר היא פורחת בכולו אז הוא טהור. הרי מהתחלה הוא בא אל הכהן כאשר "כולו לבן" הרי על זה לא דיברה התורה, ובמצב הכזה וא לא יהיה טהור.

אך באם אנו אומרים שזה היגיון וסברא, הרי שגם אם מתחילתו הוא "כולו לבן" הוא טהור. ואכמ"ל]

לפי זה כאשר אנו מכריזים, שאנחנו עומדים בדור הגאולה.

שתי אפשרויות לפנינו:

הדרך הראשונה היא, אמונה ("גזירת הכתוב"). כי כך אמרה התורה, שאנו בדור הגאולה. כך הכריז הרבי מליובאוויטש, כך אמרו רבים מגדולי ישראל, שעומדים אנו "בדור האחרון של הגלות, ובדור הראשון של הגאולה". או בקיצור: למה? ככה!

האפשרות השניה היא, בדרך של היגיון וסברא. רואים בחוש איך שעם ישראל מתעורר באמונה שלימה, בהוספת אור התורה והמצוה, והרי הם ראויים לקראת הגאולה השלימה.

כך מבאר הרבי מליובאוויטש - שאנו בדור הגאולה - בשתי האופנים:

כאשר אנו מתבוננים במצב היום, איך שהמעצמה הגרעינית במזרח התיכון (קרי: מדינת ישראל) לא יכולה לנצח ג'וק קטן (קרי: חמאס) במשך יותר מחצי שנה מלחמה.

זה גורם לנו להבין שכל מערכות השלטון (בג"ץ, תקשורת, וראשי הצבא) הסתאבו עד כדי כך שאין להם שום תקנה, מפני שהם חסרי אמונה, ומהם לא תגיע התקוה והישועה.

ודווקא משום כך, כעת מגיע תורנו לגלות את האמונה.

וכפי שאמרנו: שתי צדדים למטבע, צד האמונה כי כך אמרה התורה, וצד ההיגיון והסברא.

מצד א. מכיון שכל המלכות נהפכה למינות, ומכיון שהגענו עד התחתית של התחתית, כעת אין ברירה אחרת מלבד שהקב"ה יתגלה עלינו ברחמיו, וישלח לנו את משיח צדקנו ("מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו") שיגאל אותנו. כי כך פסקה התורה שדווקא כאשר כל המלכות תיהפך למינות אז דווקא יבוא משיח, גם אם הדור לא ראוי.

ומצד ב. אדרבה. דווקא מצד זה שרואים בחוש ש"כל המלכות נהפכה למינות", ודווקא בגלל שאין שום תקווה בממשלה שהיא חסרת אמונה וממנה לא תצמח הישועה, הרי זה גופא פועל שעם ישראל מתעורר באמונה עצומה ב"מלכות שמים" כפי שרואים זאת במוחש.

וכאשר עם ישראל מתעורר באמונה כל כך גדולה, הרי זה גופא הופך אותנו להיות הכי ראויים וזכאים לגאולה השלימה.

ומכיוון שעומדים אנו בחודש ניסן, "חודש הגאולה".

ומכיון שעומדים לאחר יותר מחצי שנה מלחמה,

שבמהלכה התעוררו רבים מישראל לאמונה,

ומוסיפים עוד ועוד באור התורה והמצוה.

הרי השעה שאנו מוכנים יותר מתמיד, לקראת משיח בן דוד.

לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר ז"ל.

לתגובות והארות: Misraeli770@gmail.com

שבת שלום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר