ככה זה כשיש שניים: החלק הפחות נוצץ של תאומים

מה אם הייתה לך מתחרה צמודה מגיל אפס, ולכל אורך חייך? מעין מראה שגורמת לך לחשוב כל הזמן, האם את בסדר ביחס אליה, או אולי פחות טובה, פחות מוצלחת ופחות אהובה? מבחוץ, אנחנו בעיקר חושבים על הבגדים הזהים ומבטי ההפתעה של מי שמגלה שיש עוד אחת. אך זה לא תמיד קל

בת אל מור | כיכר השבת |

המשאלה לתאומים

המחשבה שאולי ייוולדו לכם תאומים, מתגנבת למוחו של כל זוג שמתבשר על כך כשהם מתבשרים על תחילתו של היריון. אתם מריצים בראש את כל זוגות התאומים שנולדו במשפחה. מהצד שלו, מהצד שלך ומדמיינים כמה טוב זה יכול להיות. מדובר בחיסכון של הריון שלם. שניים במחיר אחד. כל כך חמוד, שני תאומים זהים, או שתי תאומות זהות. אותם בגדים, אותן הקוקיות. כולם מתבלבלים ביניהם, אפילו אתם לפעמים.

וכשהם יגדלו? הם יהיו החברים הכי טובים. הם ישחקו יחד, ולא יהיה להם רגע משעמם. לרגע אנחנו שוכחים את ההוצאות הכפולות, את הטיפול הכפול, ובעיקר- מה זה עושה לילדים. איך הייתם מרגישים אם היה לכם מתחרה צמוד מגיל אפס, ולכל אורך חייכם? מראה שגורמת לכם לחשוב כל הזמן האם אתם בסדר ביחס אליה, או אולי פחות מוצלחים ופחות אהובים.

איך מרגיש תאום?

לא צריך להיות מדען בשביל להבין שההוצאות גדלות ושמלאכת החינוך הופכת לעמוסה יותר. אך בכל הקשור ליחסי הגומלין של אותם תאומים עם הוריהם, סביבתם, ובעיקר בינם לבין עצמם, נעשו מחקרים רבים, כדי להבין האם תאומים חווים תחושות אחרות מאלו של אחים רגילים.

כל חיינו אנו מתחרים על מקומנו בעולם. חשוב לנו לרצות את ההורים, המורים, החברים ואת מי לא? חשוב לנו שיאהבו אותנו ושהסביבה תהיה שביעת רצון מאיתנו.

מתחרה צמוד מגיל אפס (צילום: shutterstock)

מתחרה צמוד מגיל אפס (צילום: shutterstock)

גם אם לא נאמר את זה בפירוש, אנו בתחרות מתמדת עם כולם. התחרות הראשונה, היא עם הסביבה הקרובה לנו ביותר- האחים והאחריות שלנו. למרות שאחים הם בני אותה משפחה, כל אחד הוא מיוחד. זו לא קלישאה, אלא מציאות. כל ילד ותכונות האופי שלו, התחביבים שלו; והתחומים בהם הוא מצטיין על פני האחרים.

רואים כפול

איזו ילדה את היית ביחס לאחייך? הגאון המתמטי או זו שהצטיינה בהיסטוריה? האם היית הביישנית מבין האחים, או הדומיננטית שמשכה את תשומת הלב? את נזכרת בתחושותיך כילדה? או שאולי הן מלוות אותך עד היום?

תארי לך, איך זה לגדול כתאומה של מישהי, שנראית בדיוק כמוך. חוגגת יומולדת ביום שאת חוגגת. לבושה באותם הבגדים כמו שלך, את אותם המשחקים ואותם החברים? בגילאים צעירים יותר, ההורים מודעים פחות לתחושות ילדיהם. בסך הכל, שני זאטוטים שמהלכים קסם על הסביבה. אבל אם נקדיש לכך מחשבה, נבחין כי תמיד משווים. מי כבר מתהפך ומי לא. מי הקדים לזחול ומי נותר מאחור. מי עשה את הצעד הראשון, ומי אמר ראשון "אמא" וכבש את ליבה.

ובגיל מאוחר יותר, מתלחששים למי יש מיומנויות מוטוריות טובות יותר, ומי חברותי יותר בגן. הורים לתאומים ערים יותר לתחרותיות העלולה להתקיים בין האחים, בגיל בית הספר. מקובל לשלוח את הילדים לכיתות מקבילות. זאת בשל הרצון למנוע השוואות בלתי נמנעות ביניהם, וכדי לטפח אצלם עצמאות וביטוי אישי.

גיל בית הספר הוא שלב חשוב בהתפתחות. לא תמיד קל להיות ילד. בייחוד כשאתה מצוי בחברת ילדים שלא מרחמים ולא מבינים את המשמעויות של מעשיהם ודבריהם. הם לא חוסכים את מחשבותיהם מאף ילד בכיתה. נניח שאחד האחים מצטיין בחשבון, והאחר מתקשה. מעטים הם המורים שישכילו להימנע מהשוואה שכזו, ובטח שלילדי הכיתה יהיה קשה לעשות זאת. לכן, כדאי למנוע תחרותיות ישירה והתמודדויות מיותרות מהתאומים.

כמה נורא. להיות התאום הפחות מוצלח (אילוסטרציה: shutterstock)

כמה נורא. להיות התאום הפחות מוצלח (אילוסטרציה: shutterstock)

היזהרו מהשוואות של תאומים

מעבר לכל, על ההורים לנהוג בחכמה, ולא ליפול למלכודת המפתה, ולערוך השוואות בין תאומים. לא בפניהם, וגם לא מאחורי גבם בשיחות פרטיות, שכן התחושות מחלחלות למוחם ונפשם של הילדים. למרות הדמיון. למרות שהם נושאים מטען גנטי דומה. למרות שהם חיים בסביבה סוציו אקונומית דומה, ולמרות שהם, אחרי הכל, אחים בדם- אחת המשימות המאתגרות של ההורים, היא למצוא את השוני ביניהם, ולתת לכל אחד את המקום המיוחד והייחודי שלו.

חשוב להפנים שכל ילד הוא עולם בפני עצמו, גם אם יש לו אח תאום. פשוט לתת לכל אחד את החופש שלו, ולתת לו להבין שהוא, האישיות, התחביבים, היכולות והדרך שלו, הם רק שלו. וזה בסדר גמור, ואפילו הגיוני, שהם שונים מזה של אחיו התאום. זה שישן איתו בחדר, נראה כמותו ולומד מאותם ספרי לימוד, בדיוק כמו שלו.

]]>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית