הילולת הרמב"ם

סוחר היהלומים שהפך לרופא המפורסם בעולם

הערב ומחר חוגגים את הילולת רבי משה בן מימון הלא הוא הרמב"ם. מגדולי ישראל המפורסמים ביותר בעולם ששמו נערץ גם בקרב אומות העולם 800 שנה לאחר פטירתו (חרדים)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: יצחק אלמקייס-אמנות יהודית)

הערב ומחר (שישי), מציינים את הילולת הרמב"ם - רבי משה בן מימון זיע"א, מגדולי פוסקי היהדות, ואחד הרבנים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר בעולם התורה וההלכה במשך למעלה מ. 800 שנים.

עוד ב'כיכר השבת' על הרמב"ם>>>

הרמב"ם נולד בעיר קורדובה שבספרד לאביו רבי מימון זצ"ל, שהיה דיין בכיר בעיר, ועל פי המסורת המקובלת, שושלת היוחסין של הרמב"ם מגיעה עד לרבי יהודה הנשיא חותם המשנה.

כשהיה בן 13 נאלץ לברוח עם משפחתו מעיר הולדתו בגלל פרעות שביצעו המוסלמים ביהודים, וכך נמשך מסע הנדודים במשך למעלה מעשר שנים, עד שבני המשפחה הגיעו והשתכנו בעיר פאס שבמרוקו, שם נישא הרמב"ם לבתו של ר´ מישאל הלוי בן ר´ ישעיהו החסיד אלתקא.

לאחר כמה שנים החלו פרעות גם ברחבי מרוקו, במהלכם נרצח על קידוש ה' רבו של הרמב"ם רבי יהודה הכהן אבן שושן, מה שאילץ את הרמב"ם ובני משפחתו לעלות לארץ ישראל. כאן קיבלו אותו בכבוד גדול תושביה היהודים של העיר עכו, במהלך שהותו בישראל ביקר הרמב"ם באזור הר הבית ובמערת המכפלה, ולאחר תקופה קצרה עבר הרמב"ם להתגורר במצרים, שם שימש כמנהיגם של קהילת יהודי קהיר. במשך שנים רבות התפרנס מהשקעה כספית אותה השקיע יחד עם אחיו במסחר באבנים יקרות וברכישת ספינה.

לאחר תקופה נפטר אחיו כתוצאה מטביעת הספינה, מה שגרם לרמב"ם לשהות באבל כבד מאד במשך 12 חודשים, כאשר לאחר מכן החל לשמש כרופא, והביא לכך ששמו וגאונותו פורסמה בכל רחבי תבל.

גם בזמן התעסקותו כרופא לא זנח הרמב"ם את אחיו היהודים והיה נוהג לשלוח מכתבים ולענות על שאלות ליהודים שהתגוררו בכל מקום, כולל ליהודי תימן אותם הדריך בענייני תורה והלכה, ואף שלח להם את איגרת תימן המפורסמת בזמן הפרעות הקשות שבוצעו ביהודי תימן.

הרמב"ם היה ידוע בדעתו המובהקת והחדשנית ביחס למקובל, והוא אף הוכר בתרבות הערבית כגאון וכפילוסוף, ורבים בעולם הערבי היו מכנים אותו בשם ערבי 'מוסא בן מימון'.

כשהיה הרמב"ם בן 23, החל לכתוב את הפירוש למשנה ואחר כך את 'משנה תורה', ובהמשך שנותיו הוציא את ספרו 'מורה נבוכים', ספר שעוסק בפילוסופיה יהודית עמוקה ונכתב בשפה הערבית, ובמשך השנים הספר תורגם לשפה העברית בעזרתו של רבי שמואל יהודה אבן תיבון.

הרמב"ם הסתלק לעולמו במצרים בתאריך כ' טבת שנת תתקס"ה, ולאחר מכן מילא את מקומו בנו יחידו רבי אברהם שהמשיך להנהיג את קהילת יהודי קהיר.

הרמב"ם הועלה לישראל ונטמן בעיר טבריה, מקום שהפך למוקד עליה מרכזי של אלפי מתפללים.

חידושים רבים של הרמב"ם הלכו לאיבוד במשך השנים, אך הספרים שהספיק להוציא בחייו מפארים את ארון הספרים היהודי וההלכתי עד עצם היום הזה, בהם ספרי הלכה, רפואה והנהגה וכו'.

הערב ומחר יעלו רבים לציונו בעיר טבריה על מנת להעתיר בתפילה לישועת הכלל והפרט.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר