הדרך הנכונה לשידוך הנכון • חלק א´

כיצד אנו בוחרים את בן זוגנו. אלו שיקולי דעת, העדפות, חלומות ושאיפות מנחים אותנו בהחלטה הזאת, שהיא הגורלית ביותר בחיים?

יהודית דיאמנט | כיכר השבת |
(פלאש 90)

שידוך הוא משמיים, ללא ספק. כל זוג שנמצא מאחורי התקופה המסעירה יכול לספר ולתאר כיצד התחוללה קריעת ים סוף הפרטית שלהם.

כיצד אנו בוחרים את בן זוגנו לחיים. אלו שיקולי דעת, העדפות, חלומות ושאיפות מנחים אותנו בהחלטה הזאת, שהיא הגורלית ביותר והמכריעה ביותר מכל ההחלטות שנחליט אי פעם בימי חיינו.

1. מעמד חברתי. הגמרא מציעה: "נחית דרגא ונשא אישה" (יבמות ס"ג:א) בפועל מחפשים בני זוג התואמים את המעמד והסגנון החברתי. לא יאה לבת הרב להינשא לבחור ממשפחה פשוטה, לא מתאים שבנו של העסקן הדגול יפגוש בחורה ממשפחה לא מוכרת. מלכתחילה, כאשר ניגשים להצעה בוחנים אותה דרך משקפי המעמד. האם יאה לי להידבק במשפחה חשובה/ פשוטה שכזו, או אפילו, לחילופין, אם לי, הפשוטה, מציעים את פלוני שייחוסו גדול כל כך, מי יודע אילו סודות מסתתרים מאחורי ההצעה. בהוראת הגמרא טמונה בעצם גם עצה נוספת - לא רק שלא מומלץ להנשא לאישה פשוטה יותר, אלא שלא כדאי לחפש בת זוג שמעמדה החברתי גבוה משלך. גם אם זה מחמיא בתקופה הראשונה, במשך הזמן עובדה זו עלולה לעמוד לרועץ בחיי הנישואין. "שלושה חייהם אינם חיים.. ומי שאשתו מושלת עליו" (ביצה ל"ב: ב) ואם עוד מלכתחילה, היא אוחזת ביתרון מעמדי מי יודע מה צופן העתיד..

2. בדיקת התאמה. אנו בוחרים בני זוג השווים לנו, פחות או יותר ובה במידה מוכנים להתפשר על נקודות מסויימות מתוך מודעות לחסרונות שלנו. -"יש לה אח שירד מהדרך אבל לו יש אחות גרושה.." או: "הם מוכנים לתת דירה שלמה אבל במשפחה שלהם יש נטייה לסכרת". לעיתים החשבונות הם אישיים יותר וקשורים לתכונות אופי: "הוא אמנם לא כל כך חכם אך יש לו קסם אישי מיוחד" או: "ברור שהייתי רוצה את ה'מתמיד' של הישיבה, אבל עם השם של הסמינר בו למדתי אתפשר על בחור טוב ולא 'נוצץ'.

3. השלמה אישית. כל אדם, באשר הוא, נושא על פניו מסיכה. מטרתה של המסיכה היא ליצור קלסתר פנים אותו אנו מראים לאנשים אחרים וכך אנו מעוניינים שהם יתפסו אותנו. אף אחד אינו מגלה ברבים את חולשותיו, את פחדיו, את החלקים השליליים באישיותו. כשאנו בוחרים בן זוג אנו שואלים את עצמנו: "כיצד ארגיש כשאסתובב עימו ברחוב?" כיצד הוא יחזק את הביטחון העצמי שלי, את המעמד האישי. כיצד יסתכלו עלי האחרים כשיראו שאני נשוי לו/לה, שהשתדכתי עם המשפחה הזאת. לעיתים תפיסה זו גורמת להסתנוור מנצנוצים חיצוניים: "זו עליית מדרגה בשבילי להיכנס למשפחה של.." ולכן לבדוק בצורה פחות מעמיקה ויסודית את מידת ההתאמה של תכונות האופי, מטרות, קווי האישיות של בן הזוג המיועד, ולעיתים התהליך הוא הפוך: "נכון שהבחור עושה רושם מצויין וגם כל הבירורים נשמעים נפלא, אך מה יגידו מאחורי הגב כשישמעו שלקחתי אחד מישיבה..."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר