ראיון נטול כפפות

דרעי: "'הפלג הירושלמי' עושה קמפיין ללפיד"

באמצע מבחן חייו יו"ר ש"ס אריה דרעי התפנה לראיון מיוחד ונטול כפפות עם "כיכר השבת" • "ישי כמעט לא פוגע בש"ס" • "הפלג הירושלמי עושים קמפיין חינם ללפיד" • "קמפיין הנשים זו פריצת גדר חמורה" • "הסנקציות הפליליות יבוטלו" • על מה מכל ההבטחות יתעקש ומה סירב לאחל לאלי ישי? • צפו בראיון (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

בחירות 2015 • ראיון מיוחד: יו"ר ש"ס אריה דרעי נמצא כעת במבחן חייו, האם יצליח להביא את ש"ס להישג בבחירות הקרובות או שמא ש"ס תידרדר לשפל חדש. כעת, בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" הוא מדבר על הכל - פרישת אלי ישי והנזק לש"ס, במי יתמכו לראשות הממשלה, איזה תיקים יבקשו ועל איזה הבטחות יתעקשו, הפגנות הפלג הירושלמי, קמפיין 'הנשים החרדיות', החרדים העובדים והסנקציות הפליליות בחוק הגיוס.

בפתח הראיון דיברנו עם דרעי על מצבה של ש"ס, קמפיין השקופים נמצא בשיאו אבל ש"ס ממשיכה לדשדש בסקרים סביב השישה-שבעה מנדטים.

"אנחנו עכשיו עולים דרגה בקמפיין, עד היום לא ירדנו לשטח, עכשיו פתחנו את המטות, לא התחלנו את ביקורי הבית, אנחנו מתכננים לבקר בחצי מיליון בתים ועוד, לכן אי אפשר לראות אף פעם רבע תמונה. עכשיו התפקיד לזרוע את מה שקצרנו".

עד כמה הפרישה של אלי ישי והקמת מפלגת 'יחד' פגעה בש"ס?

"תראה, היא פגעה מאוד קשה מבחינה מורלית, בלבול האנשים בתחילת הדרך. אדם שהיה שלוש עשרה שנה יו"ר ש"ס, שכל הזמן צעק 'דעת תורה' ופתאום עושה מעשה כזה שהוא לא פשוט. בהתחלה היה מאוד בלבול, במיוחד שהוא השתמש במרן.

אריה דרעי בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

"היום זה הרבה יותר פשוט בגלל שאנשים מבינים שזה לא פילוג בש"ס, אחד פרש, כל הרבנים מלבד הרב מזוז, כולם תומכים בש"ס, הוא הלך והתחבר עם אנשים שלא קשורים בש"ס, כך שהפגיעה מבחינת מנדטים וקולות היא לא גדולה, קטנה אפילו, אתה רואה את זה בחוש".

בתקופת הבחירות הפוליטיקאים מבטיחים אין ספור הבטחות, ברובן הם לא עומדים לאחר הבחירות, על איזו הבטחה אתה תעמוד ולא תיכנס לממשלה בשום מצב אם היא לא תתקבל

"הורדת המע"מ על מוצרי יסוד, העלאת שכר המינימום, הטלת מס על העשירים, אלה שלוש ההבטחות, בלי זה אנחנו לא בממשלה".

בימים האחרונים נשמע אריה דרעי שאומר כי הוא יבקש את תיק הפנים ותיק החקלאות, שאלנו האם אלו תיקים חברתיים

"לא שמעת ממני שום דבר, לא הפנים ולא החקלאות. אני אמרתי שאנחנו לא דורשים לא חוץ ולא ביטחון, אנחנו רוצים תקים חברתיים, הכל תלוי במנדטים. אני לא דורש שום תיק, בשביל מה להקדים את המאוחר".

"אלי ישי לא פוגע במנדטים של ש"ס" (צילום: פלאש 90)

"זה מגוחך שאנשים אומרים שהם רוצים להיות שר הביטחון או שר האוצר", עוקץ דרעי את אביגדור ליברמן שדורש להיות שר ביטחון ומצהיר: "שום תיק הוא לא וטו בשבילנו, התפקיד פחות חשוב".

לא סוד שש"ס בראשותו של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן היא ש"ס יותר חרדית, יותר ישיבתית, אך מנגד קמפיין ש"ס עוסק רק בנושא החברתי, שאלנו את דרעי מה המסר שלו לבני התורה הספרדים, האם ש"ס היא המפלגה החרדית שלהם

"אנחנו לא צריכים להוכיח לאף אחד שאנחנו מפלגה חרדית. עצם העובדה שאנחנו אומרים שאנחנו כפופים באופן מוחלט למועצת חכמי התורה, וכשחזרתי מההתפטרות זה היה רק בגלל הרב שלום כהן, כך שאני לא צריך להוכיח. אנחנו עכשיו רוצים להגיע לציבורים חדשים".

בימים אלו יוצאים אנשי "הפלג הירושלמי" בציבור הליטאי להפגנות סוערות ברחבי הארץ כמחאה על מעצר תלמידי ישיבות בידי צה"ל, ב'יהדות התורה' אומרים כי ההפגות גורמות להם לנזק, שאלנו את דרעי האם ההפגנות גורמות נזק גם לתנועת ש"ס

"תראה, נעזוב ש"ס ויהדות התורה, אנחנו יהודים חרדים", יוצא אריה דרעי במתקפה: "יש לנו עניין לקדש את שמו יתברך, יש לנו עניין לקרב את הציבור, לא לוותר על עקרונות, אבל יש עניין שהציבור לא ישנא את התורה ולומדי התורה. ההפגנות הללו, שרפת הפחים, ההשתוללויות הללו, עצירת הרכבים בצמתים, כל הדברים הללו זה לא מה שחינכו אותנו אבותינו. זו לא דרכי אבותינו, אין ספק שזה גורם לנו נזק".

"'הפלג הירושלמי' עושים קמפיין חינם ללפיד" (צילום: פלאש 90)

דרעי ממשיך במתקפה נגד הפלג הירושלמי ואומר: "בעיקר בתקופת מערכת בחירות, שעשינו כל מה שאפשר כדי שלפיד לא יעלה שוב את נושא החרדים, לא עשינו שום טעות ופתאום נופל לך כל ההפגנות הללו, אנחנו נותנים לו קמפיין בחינם, מה המטרה? שהוא יקבל יותר מנדטים? המגמה להחליש אותנו? לא מבין מה המגמה בכל העניין הזה?!".

אולי השאלה בכלל צריכה להיות למה לא פניתם אליהם שיצבעו ש"ס, מדובר בכ-25,000 קולות שישרפו

"תראה, אני קודם כל פונה לכל הציבור. אבל אני לא יכול להתחייב לשום דעה אחרת שהיא לא דעה של מועצת חכמי התורה. ש"ס היא לא יהדות התורה שיש לה סיעות סיעות. אם הכוונה להכפיף את חברי הכנסת שלנו לדעת תורה אחרת, אני לזה לא מוכן".

אז אתה כן קורא להצביע ש"ס?

"ודאי שאני קורא, אסור ששום קול ילך לאיבוד".

בשלב הזה מספר דרעי על ישיבת מועצת חכמי וגדולי התורה של ש"ס ויהדות התורה שמתוכננת: "בעז"ה אני מאמין שלקראת הבחירות יצא 'קול קורא' של כל המועצות יחד לקרוא לכל הציבור להצביע ש"ס ויהדות התורה, יכול להיות שתהיה ישיבה משותפת, זו המגמה".

אריה דרעי בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

שוחחנו עם דרעי גם בנושא החרדים העובדים, דרעי נפגש עם חלקם והקים להם לובי מיוחד בתוך ש"ס בראשות עו"ד ארז מלול, שאלנו את דרעי האם הוא חושב שהוא איש בשורה לחרדים העובדים, והאם לדעתו הם יצביעו ש"ס

"כן, כן. אנחנו הודענו להם וסיכמנו על איזה שהוא אמנה, אנחנו הבית שלהם, אחרי הבחירות ח"כ יצחק כהן ילווה אותם, הוא הנציג שלהם בכנסת".

בחודש האחרון החלו מספר נשים המגדירות עצמן "חרדיות" בקמפיין 'לא נבחרות - לא בוחרות' שאלנו את דרעי האם הוא מבין אותן ומה הוא חושב עליהן.

"לא מבין, אני לא רוצה להגיד אישית. אני חושב, שעם כל הכבוד, אם הן קוראות לעצמן חרדיות, אסור לשבור את הבסיס של היהדות החרדית שזה דעת תורה, ללכת לפרוץ מתוך המחנה נגד הדעת תורה של כל גדולי ישראל? ועוד מציגים את זה כצעד אמיץ, ועוד כביכול שהן מדברים בשם אלפי בנות חרדיות, לדעתי זה פריצת גדר חמורה מאוד".

"קמפיין הנשים הוא פריצת גדר חמורה מאוד" (צילומסך מתוך התוכנית 'עובדה' בערוץ 2)

"אני לא רוצה לדבר במילים קשות, אני לא רוצה לתת להן במה", מוסיף דרעי.

עברנו לדבר על הרכבת הממשלה לאחר הבחירות, שאלנו את דרעי במי יתמוך, ביבי או בוזי'?

"תראה, אני חשבתי שבגלל שאנחנו הולכים על הנושאים החברתיים עד הסוף, למה אנחנו צריכים להביע דעה בנושא הזה. יש לי טענות בנושאים החברתיים על ביבי ובוז'י, אבל מתברר שהציבור רוצה לדעת".

דרעי עובר באמצע לנושא אחר, המתקפות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, ומבקר את כלי התקשורת: "כל העליהום של התקשורת נגד נתניהו, אישית, ונגד אשתו, אני חושב שזה פשוט סטייה לגמרי וזה טעות אדירה, הם הפכו את נתניהו לנרדף, ביבי מנצל את זה ועלה על הגל".

נחזור על השאלה, ביבי או בוזי'? אתה תתן את ידך שציפי לבני תהיה ראשת ממשלה בישראל?

"לא, היא לא תהיה ראש ממשלה - אני מבטיח לך. אני לא רואה אפשרות שתקום ממשלת שמאל, אנחנו לא נשב בממשלת שמאל", עם זאת אומר דרעי כי בימים הקרובים הוא יסיים סבב התייעצויות עם כל חברי מועצת חכמי התורה ואז יוציא החלטה ברורה בנושא.

"היא לא תהיה ראש ממשלה - אני מבטיח לך", ציפי לבני (צילום: פלאש 90)

חזרנו לרגע לנושא החרדי, נושא הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס, בראיונות של דרעי בשבועות האחרונים היה נשמע פעם אחת שדרעי יציב את ביטול הסנקציות כתנאי, פעם אחרת היה נשמע שלא, שאלנו את דרעי לדעתו.

"אני שמח להגיד לך שבשיחה שקיימתי עם כל ראשי המפלגות, חוץ מלפיד שעדיין מתעקש בזה".

ואיווט, חברך הטוב.

"לא שמעתי, באמת? אז הוא לא ישב בממשלה, הוא הקל עלינו - כל ראשי הסיעות, כולם הודיעו שהסנקציות הפליליות הם דבר מיותר, לא יהיה סנקציות פליליות, הממשלה הבאה תסיר את הסנקציות הפליליות".

לקראת סיום, תציב תנאי לא לשבת עם אלי ישי באותה ממשלה?

"אין תנאים כאלה אצלינו, אני לא פוסל אף אחד".

אתה חושב שאחרי הבחירות תעבדו בשילוב ידיים?

"ימים יגידיו, אני לא יודע".

אתה מאחל לו לעבור את אחוז החסימה?

דרעי שותק.

אם אתה אומר שהוא לא לוקח לך קולות, אתה מאחל לו לקבל ארבעה חמשה מנדטים?

דרעי שוב שותק ומסרב להגיב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר