מה קורה ללקטוז שמתפרק בחלב

האם הלקטוז המפורק בחלב בריא לחולי סוכרת ועד כמה לקטוז מפורק בריא כתחליף לסוכר רגיל? • יצאנו לבדוק (אוכל, בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
שוקו מו של טרה (צילום: שלומי כהן)

לפני פחות מחודש, הכריזה חברת 'טרה' ש"המהפכה הבריאותית" שלה מגיעה גם לשוקו, והציגה את מוצר חדש המופיע יחד עם שאר המוצרים מסוגו, תחת הסלוגן "יותר בריא, יותר טעים". לטענת טרה, זהו השוקו "היחיד ללא תוספת סוכר וללא ממתיקים מלאכותיים".

לדברי החברה המתיקות בשוקו, מושגת באמצעות הלקטוז הנמצא בחלב המפורק והופך לסוכר ממקור טבעי, בנוסף מוסף לשוקו ממתיק מצמח הסטיביה (ממתיק טבעי).

עד כאן נשמע מדהים: חברת מזון אכפתית שרוצה לשפר את התזונה שלכם ולהפוך אותה לבריאה יותר. אך מתחת למעטה השיווקי המבריק והנוצץ המשתלב יפה עם הטרנד הבריאותי, ככל הנראה מסתתרת אמת הרבה פחות בריאה.

נ' (הפרטים המלאים שמורים במערכת), אשת חינוך תושבת באר שבע, התאכזבה קשות לאחר שרכשה 'שוקו' לאמא שלה, חולת סוכרת. בהודעה שפרסמה נ' על דף הפייסבוק של חברת טרה, כתבה:

"...רכשתי קרטון לאמא שלי שהיא חולת סכרת שמבחינתה זה תענוג לשתות שוקו רק שלצערי למרות ההתיימרות והסלוגנים של "ללא סוכר" אין כך הדבר... במיידי רמת הסוכר עלתה... דבר שלא קורה כשהמוצרים אכן ללא סוכר..."

בשיחה שקיימנו עם נ', היא מחדדת את הדברים: "בפרסומת שלהם ובסלוגן, הם אומרים שזה שוקו ללא תוספות סוכר. לא נכנסתי לפרשנויות מעמיקות. כאזרח פשוט, כשאומרים לי שזה ללא תוספת סוכר, וכשאני מסתכלת על הרכיבים לא מופיע סוכר אלא סטיביה, אני מבינה שאין בעיה לרכוש את המוצר לאמי שהיא חולת סוכר".

נ' מוסיפה כי "חשוב לי להיות הוגנת ולומר שאין על המוצר סימן אי"ל (סימון המורה שהמוצר מותר לחולי סוכרת), אך ברכיבים לא מופיעה המילה סוכר. ידוע שבחלב עצמו כן יש סוכר טבעי (הלקטוז), אך שתיית השוקו גרמה לאמא שלי עלייה גבוהה בסוכר, הרבה יותר מהעלייה הנגרמת לה בשתיית חלב רגיל".

"הקמפיין נורא מטעה. הוא מכוון לילדים, מדגיש את העניין הבריאותי, ונותן פרשנות לצרכן שאין סוכר" היא מסכמת את אכזבתה.

חיזוק לדבריה של נ. על הטעיית הצרכנים בקמפיין, ניתן לקבל מתגובות רבות בעמוד הפייסבוק של טרה, מהן נראה שצרכנים הבינו כי מדובר בשוקו 'ללא סוכר', או בריא, כשהאמת רחוקה מכך.

"פירוק הלקטוז מזיק לבריאות המוצר"

כדי להבין באמת עד כמה השוקו של טרה, אכן בריא, ומופחת סוכר, פנינו לגאיה פינקל, תזונאית קלינית בכירה ומפתחת 'שיטת גאיה'.

"פירוק הלקטוז בשוקו הופך את המוצר לפחות בריא" קובעת פינקל, "זה פחות או יותר כמו לסחוט פרי - כאשר אוכלים פרי, הגוף מפרק את הסוכרים בהליך נכון, וצורכים גם סיבים תזונתיים. אך כאשר סוחטים את הפרי, אדם השותה את המיץ שותה סוכר טהור".

על פי האמור, ומבלי להתייחס למקרה של נ' באופן ספציפי, מסבירה פינקל עלייה אפשרית ברמת הסוכר לאחר שתיית השוק: "גם בשוקו, כשמפרקים בו את הלקטוז, רכיב הלקטוז הופך לסוכר טהור, ושתיית מוצר עם לקטוז מפורק תגרום לזינוק ברמות הסוכר". (כזכור, בחברה טוענים שמתיקות המוצר מושגת באמצעות פירוק הלקטוז שבחלב - ההופך לסוכר).

"בתוצאה הסופית, מבחינה כמותית הצרכן צורך פחות סוכר בשוקו, אך מבחינה בריאותית התוצאה לא בהכרח טובה הרבה יותר. יש בשוקו סוכר וסוכר זה דבר מזיק וגרוע מכך הסוכר מופיע כסוכר טהור הנספג בגוף במהירות" מסכמת פינקל.

הפרסום עלול להטעות את הצרכנים

אם מדובר במוצר לא בריא, שפירוק הלקטוז הופך אותו אף לגרוע יותר ממוצרים אחרים, או לפחות ללא טוב יותר, איך את מסבירה את העובדה שצרכנים רבים רואים בשוקוצר בריא? האם הפרסום של ל'שוקו' מטעה?

"הקמפיין הוא לכאורה הטעייה של הצרכנים, או לפחות חלק מהם. בדיוק כך רוב הצרכנים חושבים ש'במבה' זה מוצר בריא למרות שמדובר במוצר הרחוק מאוד מן ההגדרה 'בריא'.

"ולא רק הצרכן הפשוט טועה - השימוש במילים מתחכמות עלול להטעות ואף מטעה חלק מהתזונאיות הקליניות".

לגבי הסטיביה שבשוקו אומרת פינקל כי זו תוספת בריאה העדיפה על סוכר לבן או על ממתיק הנוצר מפירוק הלקטוז. "התוספת של סטיביה היא תוספת נכונה, עדיף סטיביה מסוכר רגיל, אבל אסור לטעות ולחשוב שאם יש משהו בריא בשוקו או לא מזיק זה הופך שוקו מזיק לבריא.".

פינקל מתייחסת גם לחומרים אחרים המצויים בשוקו ואומרת: "אינני יודעת מה הם בדיוק החומרים המשמרים והמייצבים המצויים בשוקו, אבל כל צרכן צריך לזכור כי חברות גדולות משתמשות במוצרים פשוטים וזולים, גם כששמים שמן זית לא שמים שמן כתית בעל 0.1% חומציות, אלא את הגרוע והזול ביותר. קשה אם כן להניח שהחומרים המשמרים בשוקו אינם טבעיים או בריאים".

בשורה התחתונה, אם אני רוצה לתת לילדים שוקו, כדאי להעדיף את השוקו הזה על חברות אחרות?

"אומנם פירוק הלקטוז שנעשה בשוקו, אפילו גורע מבריאות השוקו במובנים מסויימים: זאת מאחר וכוס חלב עם לקטוז עדיפה מכוס חלב שהלקטוז בו מפורק. הלקטוז המפורק אינו בריא ומקפיץ את רמות הסוכר כיוון שהוא נספג במכה אחת בגוף. אך כאשר הגוף מפרק בעצמו את הלקטוז, התהליך מתרחש בהדרגה.

"למרות זאת אני כן חושבת שיחסית לשוקו הרגיל השוקו של טרה עדיף, שוקו, באופן עקרוני לא מוצר שהייתי ממליצה עליו, לא עם חלב בכל אופן. אבל אם לבחור חמאה או מרגרינה אז חמאה, זה אותו הדבר.כן עדיף עם פחות סוכר ועם סטיביה".

פינקל מבקשת גם להדגיש כי מוצרי חלב באופן כללי אינם בריאים, "איך שמגדלים בארץ את המוצרים מהחי זה נורא, ובפרט את הפרות: מכניסים להן כמויות של הורמונים, כימיקלים, אנטיביוטיקה ומגדלים את הבהמות בתנאי לחץ נוראיים. אם היו שואלים אותי על חלב מפרה בודדה שגודלה בשדות שווייץ זה היה בסדר. אך בארץ, הפרות מוזרקות בהורמונים מבוקר עד ערב ומואבסות בזבל מתועש".

גאיה פינקל היא תזונאית קונבנציונלית, לעומתה, נועה נורית-ירון מגיעה מעולם התזונה הנטורופתית, אך בשיחה איתה נשמעים דברים דומים: "בשוקו החדש ככל הנראה אין ממתיקים מלאכותיים, 'אך זה שאין כינים לא אומר שאין פשפשים'", אומרת ירון.

ירון מצביעה על העובדה שטרה וחברות נוספות מתעקשות לשווק את המוצרים שלהן כבריאים, תוך מתן דגשים מטעים ולא נכונים, "ראשית כל, מהתרשמות ראשונית ניתן להבין בטעות שאין סוכר בשוקו החדש של טרה. אך זה לא נכון והעדר ממתיקים מלאכותיים, לא הופך את המוצר לבריא".

"גם לגבי הסטיביה צריך לחשוב - האם אנחנו רוצים לתת סטיביה לילד בצורה קבועה? בתור אמא, אני לא יודעת איזה תהליך זה עובר" אומרת ירון.

ממשרד יחסי הציבור, דני לוי המייצג את החברה נמסר בתגובה:

"טרה דוחה מכל וכל את הטענות לגבי ה"הטעייה" המוזכרת בפנייתך:

"1. טרה לא טענה ולא פרסמה כי המוצר ללא סוכר אלא הדגישה כי המוצר בניגוד למתחרים הינו ללא תוספת סוכר.

"2. ידוע לכל כי אחד מרכבי החלב הינו לקטוז המתפרק כחלק מתהליך העיכול לפחמימות .כמות הפחמימות הנוצרת מתהליך פרוק הלקטוז שפותח בשוקו טרה זהה לחלוטין לכמות הפחמימות שהיתה נוצרת אילו הפירוק היה מתקיים באופן טבעי בגוף ,וזו עיקר החדשנות המוצרית בשוקו".

"3. לכל חולה סוכרת המלצות תזונתיות הכוללת בעיקר את רמת הפחמימות מותרת לצריכה מקסימאלית ליום. המוצר באופן שקוף,גלוי וברור וכמתחייב על פי החוק מציין את כמות הפחמימות שהוא מכיל.

"4. באופן חד משמעי יש בכוס חלב את אותה כמות פחמימות שיש בכוס שוקו כך שהטענה שיש קפיצה ברמות הסוכר לאחר שתיית כוס שוקו" (שלא מתרחשת לאחר שתיית כוס חלב) תמוהה לנו".

בשולי הדברים נציין, כי הדברים האמורים בכתבה משקפים אך ורק את דעת התזונאיות עימן שוחחנו.

כמו כן, יצוין כי קיימת חוות דעת מקצועית של פרופ' ארדון רובינשטין (מומחה לרפואה פנימית ומחלות מטבוליות) לפיה, טרה יכולה לציין כי המוצר "ללא תוספת סוכר", מאחר והלקטוז הנו חלק אינטגרלי מהחלב.

שוקו רכיבים

רכיבים: חלב מפוסטר 99%, קקאו, סידן (קלציום קרבונט), חומרי טעם וריח, מייצב, מלח, ממתיק טבעי מצמח הסטיביה, ויטמין D.

לדברי היצרנית, "כחלק מתהליך הכנתו, המוצר עובר פירוק של סוכר החלב – לקטוז, וכתוצאה מתהליך זה, המוצר הופך מתוק (לצד תוספת קלה של סטיביה טבעית) וגם דל בלקטוז".

שוקו - ערכים תזונתיים

'שוקו' מכיל 51 קלוריות ל-100 מ"ל.

3.3 גרם חלבונים

4.9 גרם פחמימות

200 מ"ג סידן.

אחוז השומן במשקה: 2 אחוז.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר