הרשימה המלאה

דו"ח מיוחד חושף: אלו בתי החולים המזוהמים ביותר בארץ

דו"ח חדש של משרד הבריאות חושף באילו בתי חולים יש סיכוי גבוה יותר לסבול מזיהום בדם שנגרם מהצנתרים המוחדרים בבתי החולים | המובילים: רמב"ם, הלל יפה והדסה הר הצופים (בריאות, ארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

משרד הבריאות מפרסם הבוקר (רביעי) לראשונה את מדד זיהומי אלח דם בבתי החולים בישראל.

על פי הממצאים בקרב בתי החולים הגדולים - ברמב"ם בחיפה יש את שיעור הזיהומים הגבוה ביותר ובסורוקה בבאר שבע את השיעור הכי נמוך.

בקרב בתי החולים הבינוניים, בהלל יפה בחדרה שיעור הזיהומים הגבוה ביותר ובבית חולים העמק השיעור הנמוך ביותר.

בקרב בתי החולים הקטנים - שיעור הזיהומים הגבוה היותר נרשם בהדסה הר הצופים בירושלים והנמוך ביותר בבית החולים השרון בפתח תקווה.

אלח דם הוא זיהום שמקורו מצנתר מרכזי שמגיע לאחד מכלי הדם הקרובים ללב.

במשרד הבריאות אספו בחודשים האחרונים נתונים על זיהומים בדם שנרשמו בבתי החולים במהלך שנת 2015 וביצעו חישוב כפי שמקובל בכל העולם – מספר זיהומים ביחס ל-1,000 ימי צנתר.

בקרב בתי החולים הגדולים ביותר שיעור זיהומים בדם הגבוה היותר נרשם ברמב"ם ועומד על 6 זיהומים ביחס ל-1,000 ימי צנתר. לאחר מכן הדסה עין כרם עם 4.1 זיהומים ביחס ל-1,000 ימי צנתר, איכילוב עם 4.1, שיבא עם 3.9 וסורוקה עם שיעור הזיהומים הקטן ביותר שעומד על 0.9 על כל 1,000 ימי צנתר.

בקרב בתי החולים הבינוניים שיעור הזיהומים הגבוה ביותר נרשם בהלל יפה - 6.6 זיהומים ביחס ל- 1,000 ימי צנתר, לאחר מכן ברזילי עם שיעור של 5 זיהומים ביחס ל-1,000 ימי צנתר, שערי צדק - 4.8, כרמל - 4.1, קפלן - 3.3, בבילינסון שיעור הזיהומים הוא 2.9 לכל אלף ימי אשפוז ובבית חולים מאיר השיעור הוא גם כן 2.9. באסף הרופא - 2.3, וולפסון 2.1 נהריה -1.8 והעמק שיעור הזיהומים בדם עומד על 0.

בקרב בתי החולים הקטנים בהדסה הר הצופים שיעור הזיהומים עומד על 8.3 זיהומים ביחס ל-1,000 ימי צנתר, לניאדו על 7.5, פוריה -5.7, זיו - 5.3 ובבית החולים השרון שיעור הזיהומים הנמוך ביותר ועומד על 1.3 זיהומים לכל 1,000 ימי צנתר.

בתי חולים שלא נכללו: יוספטל בגלל מיעוט מקרים, בני ציון ומעייני הישועה העבירו נתונים שגויים.

בארצות הברית מחקרים מדווחים כי ביחידות לטיפול נמרץ שיעור ההיארעות של זיהומים בדם עומד על טווח של בין 1.27 ל 2.01- ל-1,000 ימי צנתר. בקנדה דווח על שיעור שעומד על 1.47 ל-1,000 ימי צנתר - שיעורים נמוכים באופן משמעותי מישראל.

הסיכונים הבריאותיים של זיהום בדם

על פי הערכה בישראל בכל שנה מתים בין 3,000-5,000 מטופלים כתוצאה מזיהומים. מחקרים רבים מהעולם מצאו שזיהום בדם עלול לגרום לתמותה של המטופל. כך לדוגמה, מחקר שנערך בארצות הברית הראה שלמטופלים עם זיהום בדם יש סיכוי גבוה פי 2.27 לתמותה בהשוואה למטופלים שלא סבלו מזיהום.

בנוסף, זיהום בדם משפיע על משך האשפוז של המטופל. מחקר נוסף שנערך בארצות הברית מצא שזיהום בדם מאריך את האשפוז פי 1.5 ומחקר אחר מצא שזיהום בדם גורם להארכת משך האשפוז ב-19 יום בממוצע.

זיהומים בדם גורמים גם לאשפוזים חוזרים. אחד המחקרים שנערך בארצות הברית על מעל מ-8,000 מטופלים מצא שבקרב אלו שפיתחו זיהום בדם שיעור האשפוזים החוזרים עומד על 37% לעומת 26.7% בקרב מטופלים שלא פיתחו זיהום בדם.

כמובן שמלבד הבעיות שנגרמות למטופל, זיהומים בדם מהווים נטל כלכלי על מערכת הבריאות ובארצות הברית הערכה שזיהומים בדם עולים בכל שנה כ-1.8 מיליארד דולרים.

תגובות

תגובת ביה"ח רמב"ם: "כמרכז העל הגדול בצפון רמב"ם קולט למחלקת הטיפול נמרץ שלו את המקרים הקשים ביותר של טראומה וכוויות בצפון. מדובר במאושפזים שזקוקים לזמני אשפוז ארוכים במיוחד והדבר משפיע על שיעור הזיהום הנרכש. כדי להתמודד עם הבעיה נעשו לאחרונה מספר צעדים כמו למשל פיצול של מחלקת טיפול נמרץ לטיפול נמרץ פנימי וטיפול נמרץ כירורגי".

שר הבריאותיעקב ליצמן אמר בתגובה לנתוני הדו"ח, שנכתב על ידי ענת עקה זוהר ממשרד הבריאות: "מכת הזיהומים בבתי החולים היא מגפה לכל דבר המאיימת על מערכת הבריאות. אנו רואים כיעד עליון את המלחמה בתופעה הקשה.

"הנתונים הקשים מחייבים אותנו לנקוט בתהליכים ופעילויות אינטנסיביות במטרה לצמצום ניכר בשיעור הזיהומים בבתי החולים ובמוסדות לאשפוז ממושך. משרד הבריאות מוביל ביוזמתי שורת צעדים דרסטיים שימשיכו להביא את השינוי הנדרש בתחום הזיהומים, בהתאם לקביעת גורמי המקצוע".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב התייחס לנתונים ואמר: "אנחנו מציבים את הטיפול בזיהומים במרכז העשייה שלנו. לשם כך גיבשנו תכנית לאומית לצמצום זיהומים, הכוללת גם מודל תמריצים לבתי החולים שישתפרו, ולא פחות חשוב מכך, פרסום שקוף של הנתונים לציבור. בשנה האחרונה בתי החולים ריכזו קשב ניהולי גדול בעניין ואנחנו נלך ונשתפר בתקופה הקרובה ונמשיך בדיווח מלא לציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר