פתרון לתעלומה הכואבת

יוזמה: משרד הבריאות יבדוק לעומק כל מקרה של מוות בעריסה

צוותים מיוחדים יוקמו וגופות הפעטות יבדקו - הכל כדי לבדוק את הגורמים האפשריים למקרי המוות ה"סתמיים", המתרבים, המוכרים כ'מוות עריסה'. גורם בכיר: אנחנו ממתינים לתקציב עבור זה (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

בדיונים פנימיים שערך משרד הבריאות לאחרונה, הוחלט להקים צוות בדיקה שיחקור כל מקרה של חשד למוות בעריסה. צוות הבדיקה יגיע לשטח ויחפש רמזים שעלולים היו להביא למותו של התינוק.

הצוות שיגיע לזירת האסון יכלול רופא ואיש זיהוי פלילי של המשטרה. בנוסף יישלח התינוק לבדיקה במכון לרפואה משפטית, שם תתבצע בדיקת CT או נתיחת גופה.

אצל כ-45 תינוקות בכל שנה, בממוצע, מתרחשת הטרגדיה ממנה חושש כל הורה, בה מוצא הפעוט את מותו תחת האבחנה של "מוות בעריסה". בהגדרה זו נכלל כל תינוק שנמצא ללא דופק וללא נשימה, לרוב במיטתו, וללא סיבה ישירה למותו, כלומר לא ידוע על חבלה או מום מולד.

במדינות לא מעטות בעולם נחקר כל מקרה של מוות בעריסה, כשגופות הפעוטות מועברות למכון לרפואה משפטית או למחלקה פתולוגית, ועוברות נתיחה שלאחר המוות. לעומת זאת, בארץ המקרה "נסגר" ברוב המקרים ללא בדיקה מקיפה, וישנם הורים שסימני השאלה הכבדים באשר לסיבת מותו של ילדם ממשיכה להעיק על חייהם.

מנתוני המכון לרפואה משפטית שהוצגו בשבוע שעבר בכנסת וניתחו את המקרים הללו עלה, כי מתוך כ-45 מקרי המוות בעריסה שמתרחשים בישראל בכל שנה מתבצעת נתיחת גופה במקרים בודדים בלבד, והתוצאות של מרביתם גילו סיבה ישירה לאסון.

וזהו הפילוח שהוצג בישיבה של הועדה לזכויות הילד: ב-52 אחוז מהמקרים, סיבת המוות היתה מחלה זיהומית שגרמה למותו של הילד, אצל 10 אחוז נמצאה פגיעה מכוונת, ב-6 אחוז מהמקרים מותו של הפעוט נגרם מחבלה לא מכוונת, אצל 7 אחוז מהתינוקות נמצאה מחלה מטבולית ובקרב כ-2 אחוזים ממקרי המוות בעריסה שנבדקו נמצא מום לב מולד.

היום כאמור נודע, לפי הפרסום ב-ynet, כי משרד הבריאות מתכוון להקים צוותים שיחקרו כל מקרה של תינוק שהלך לעולמו תחת ההגדרה של "מוות בעריסה". במידה והמשפחה תסרב לנתיחת הגופה שתילקח לאבו כביר, תוצע האפשרות של סריקת הגוף במכשיר CT שנרכש לפני מספר שנים במכון לרפואה משפטית, שבמקרים מסויימים מאפשרת למצוא מומים מולדים, פגיעות פנימיות ורמזים אחרים שעלולים היו לגרום לטרגדיה הכואבת.

פרטי הידיעה קיבלו אישור מפי גורם בכיר במשרד הבריאות, שהבהיר כי היוזמה לחקירת מקרי המוות בעריסה עדיין בראשיתה ואף נדרש עבורה תקציב ייעודי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר