הצמחונות היא משחק ילדים בהשוואה לטבעונות. במידה ואת או בעלך נמנעים מאכילת בשר, תוכלו ליהנות ממגוון תחליפים עשיר, החל בטופו וכלה במוצרי חלב; או שפשוט תוותרו על מנת הבשר שמתווספת לארוחה. אך מה עושים כשאחד מבני הבית הוא טבעוני?

הטבעונים נמנעים מאכילת בשר ודגים, אך הוציאו מגבולות הצלחת שלהם גם את מוצרי החלב, הדבש והביצים. התפריט היומי שלהם כולל את כל מה שמגיע מן הטבע- קטניות, דגן, ירקות ופירות. בקיצור נמרץ, ההיגיון שעומד מאחורי הטבעונות הוא הערך הבריאותי שנובע ממנו. על פי גישה זו, מוצרי בשר וחלב אינם מיועדים למאכל אדם, והם מזיקים לבריאותנו.

נוסף לכך, טבעונים ברחבי העולם מנהלים אורח חיים שכזה, מסיבות של צער בעלי חיים. תעשיית הבשר, החלב והביצים בארץ ובעולם מפותחות ומשגשגות ביותר. תהליך היצור של חומרי הגלם כרוך בהתעללות ובתנאי מחייה קשים ביותר עבור אותם יצורים חיים.

נחזור בזמן למקורות היהודיים, ונגלה שגם האדם הראשון ניזון מתפריט טבעוני. רק לאחר המבול וההידרדרות המוסרית שהביאה אנשים לאכול "איבר מן החי", התווסף האיסור הזה (במסגרת שבע מצוות בני נוח), והותר לבני האדם לאכול מן החי.

עם אידיאולוגיה כן הולכים למכולת

נניח רגע לאידיאולוגיה, ונערוך ספירת מלאי של חומרי הגלם שיש לנו: בשר- ממש לא. עוף- לא. דגים- גם לא. חלב- לא בריא. חלב עיזים- גם. גבינות למיניהן, יוגורטים, מעדנים- לא, לא ולא. דבש- לא. ביצים גם לא? כן. כלומר, לא.

אוי כמה חבל, דווקא אחרי שלמדת להכין את החריימה, בדיוק כמו שחמותך מכינה, ורגע אחרי שניסית מתכון מוצלח של פשטידת חמש גבינות ופטריות, בעלך מודיע לך, קבל עם ומחבת שהוא חשב על זה. הוא אפילו ראה את ההרצאה ההיא ביוטיוב, והוא ממש לא מסוגל לאכול יותר לארוחת הבוקר חביתה, קצת קוטג' בצד וספל נס קפה חם.

מילא שהוא לא יאכל חביתה. אבל מה עם ארוחות חמות? שלא לדבר על סעודות שבת!

עם השפע הזה - מי צריך בשר?! (צילום: shutterstock)עם השפע הזה - מי צריך בשר?! (צילום: shutterstock)

משהו פרקטי

קודם כל הרגעי. קחי נשימה עמוקה, השאירי את הדיונים הפילוסופיים אודות הטבעונות לזמנים אחרים, והשתדלי לא לפתוח במלחמת עולם בגלל זה. ועכשיו לפרקטיקה. מה בכל זאת אפשר להכין, ואלו תחליפים יש לבשר ולחלב?

התפריט כולל עולם ומלואו: חמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ושיפון); קיטניות (חומוס, תירס, שעועית בכל הצבעים, עדשים בשלל צבעים, גרעינים ועוד); פירות (תפוחים, אגסים, פירות הדר, פירות טרופיים, בננות, תאנים, תמרים ועוד ועוד); ירקות (ירקות גינה לסלט, ירקות שורש, וניחשת נכון- ועוד).

לא חידשתי דבר. לא המצאתי פרי או ירק שלא שמעת עליו. אבל איך ניתן לשלב בין כל המצרכים הללו לכדי ארוחה אחת? ישנן אינספור תשובות טעימות ויצירתיות.

רק מרק!

מרק היא אופציה בריאה וטעימה. במיוחד בימי החורף הקרים. אפשר להכין מרק ירקות מסורתי. אפשר ללכת על מרק כתום. מי שכתום נכנס- דלעת, דלורית, בטטה, עדשים כתומות, גזר. כדאי לנסות גם מרק אפונה, מרק עדשים ומרקים נוספים. תוכלי להוסיף למרק אורז, בורגול, קינואה ועוד.

עושים סלט

אפשר להרכיב סלט מירקות חיים- עגבנייה, מלפפון, בצל, בצל סגול, בצל ירוק נבטים, זיתים שחורים וירוקים, גזר, פטריות, כרוב, גמבה ופלפלים, ולתבל בעשבי תיבול ורטבים למיניהם. בנוסף, אפשר לשלב גם ירקות מבושלים בסלט, כמו: קישואים, חצילים, בטטות, כרובית מטוגנת, פלפלים קלויים, חצילים, חומוס, תירס, אפונה ותפוחי אדמה, וגם להוסיף פסטה, אורז, קינואה או בורגול.

יש עוד: תוכלי להוסיף לכל העושר הזה פסטות למיניהן, קציצות ירק, פשטידות- תרד, פטריות, בטטות, קישואים וחצילים.

בא לך לטעום? ארוחה שלימה מתחליפים טבעוניים (shutterstock)בא לך לטעום? ארוחה שלימה מתחליפים טבעוניים (shutterstock)

לחם, פירות ושאר ירקות

עוד לא הזכרנו את מבחר הלחמים, מלחם צימוקים ופירות יבשים ועד לחם עגבניות, בצל או זיתים. וכן, גם פירות יש לרוב. סלט פירות היא האופציה הקלה והמתבקשת. כמו גם נשנוש פירות לאורך היום. מעבר לזה, נסי מתכון טוב של אגסים ביין או תאנים ביין, ואפילו הוספי פירות לשלל סלטים.

תחליפים טבעוניים

אם את מעוניינת להכין אוכל טבעוני, אך קשה לך להסתדר ללא עוף או חלב? השתמשי בתחליפים. סויה או טופו, יכולים לשמש תחליף בשר למנה; וחלב סויה, חלב קוקוס או חלב אורז, יהוו תחליף בארוחה חלבית. ישנם גם מעדנים ויוגורטים שאינם עשויים מחלב בטעם משובח.

יופי טופו

עכשיו הטבעונות נשמעת לך מאיימת פחות? אחרי הכל הרווחת גם שלום בית, גם תפריט רב ומגוון וגם אוכל בריא, עשיר בויטמינים, טעים מאוד ומזין.

]]>