ברכת ההיגיון הנשי

חוסר ההיגיון ההיסטורי שבהישרדות העם היהודי לאורך אלפי שנים מתחיל השבוע, בפרשה שלנו, כשרבקה מתעלמת מהשיקולים הפרקטיים של יצחק, ומבצעת את "ההונאה" המפורסמת והמבורכת ביותר בתולדותינו.

דינה פלר | כיכר השבת |
חכמינו מלמדים אותנו שהתכנית המקורית של יצחק הייתה בעצם לחלק את הירושה בין בניו, כך שיעקב יושב האהלים ייקח על עצמו את הפן הרוחני של הקיום, הצמיחה הרוחנית, ואילו עשו העומד עם שני רגליים על הקרקע יטפל בענייני הגשמיות, ידאג להישרדות הפיזית. היום לצערנו, יש לנו אפשרות לראות באופן חלקי מה יכול היה לקרות אילו רבקה לא הייתה מתערבת בתכנית. היום מנהיגנו הם אנשים פרקטיים ופרגמטיים שיודעים היטב, מה הדרך הנכונה והמציאותית ביותר לשרוד, ומה יביא לשגשוג הכלכלי. הבעיה היא רק שהצעדים הפרגמטיים שלהם, המונעים משיקולים מעשיים וניתוח אובייקטיבי של המציאות, זורעים רק הרס וכאב בעמינו, מרבים קורבנות ומרחיקים אותנו מכל שגשוג, בין היתר גם זה הכלכלי.

רבקה ראתה ששליטת עשו בעניינים הגשמיים תביא לקריסה כוללת ועשתה את אחד המעשים המפורסמים ביותר בהיסטוריה כשהתערבה בחלוקת הברכות ומנעה מעשו לקבל את השליטה. היא מנעה את השליטה של השיקולים הפרגמטיים על פני הטוהר הרוחני. היכולת לראות את הייעוד ואת היעד גברה אז ולאורך כל ההיסטוריה היהודית על ההיגיון האנושי הרגיל, והיא בעצם זו שאפשרה לעמנו לשרוד במשך אלפי שנים.

היום, כששיקולים פרגמטיים, פוליטיים, מעשיים, בינלאומיים ועוד כאלה ואחרים חודרים לכל תחום בחיינו, כולל התחומים שהיו אמורים להיות רחוקים ככל האפשר מפוליטיקה, קשה במיוחד לקרוא את פרשת השבוע. מנהיגים רבים מדי שוכחים את ייעודנו ויעדנו, מתרכזים יותר מדי בהישרדות הפיזית והשגשוג הכלכלי, במיוחד שלהם הפרטי. לכן דווקא בימים אלה חשוב כל כך לזכור שגם יצחק, אחרי ש"ההונאה" נחשפה, לא ביטל את החלטתו, הסכים עם רבקה והשאיר את מלוא השליטה אצל יעקב, המונע מראייה רוחנית של העולם ולא שיקולים פרקטיים. כי אף מציאות ואף שיקול הגיוני לא יכול לגבור על היעדים הרוחניים וכתוצאה מכך גם הלאומיים של העם היהודי. זה השיעור החשוב ביותר שרבקה לימדה אותנו, אותו אנחנו חייבים לשנן היטב.

אין במקורות את המתכון המדויק שבזכותו רבקה הצליחה להקנות לבשר גדי טעם של בשר צידה, אבל יש ביכולתנו להכין מאפה שיהיה טעים עם כל סוג של בשר. המילוי כולל בשר טחון לא מטוגן והרבה מאוד בצל, ובזכות שתי העובדות האלה המאפה יוצא עסיסי מאוד, אך טעם הבצל אינו מורגש.

מאפה בשר עסיסי

1 ק"ג בצק עלים מוכן מופשר

50 גרם בשר טחון (בקר, עוף, הודו או תערובת שלהם)

300 גרם בצל

½ חופן פטרוזיליה

3 שיני שום

1 ביצה + 1 חלמון

מלח

פלפל שחור

טוחנים את הבצל, את השום ואת הפטרוזיליה במעבד מזון עד לקבלת עיסה חלקה. מערבבים את הירקות עם הבשר הטחון. טורפים את הביצה ומערבבים עם הבשר, ממליחים ומפלפלים.

מרדדים מעט את הבצק ומחלקים לחצי. מניחים מחצית מהבצק בתבנית ומפזרים עליו את המלית.. מכסים בבצק הנותר ומהדקים את הקצוות. עושים הרבה מאוד חורים על פני הבצק בעזרת מזלג ומברישים בחלמון. אופים בתנור שחומם לטמפרטורה של 160 מעלות במשך 50 דקות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית