חרדה מהלידה? הטיפים שירגיעו אותך

לתנועתיות יש יתרונות רבים, השפעה על כח הכובד, התמודדות עם כאבי צירים, הקלה בתהליך ועוד, רוני בראל בטור תומך לידה, ועד כמה מודעות והכנה יכולים להקל ולהפוך את הלידה לחוויה

רוני בראל | כיכר השבת |
בטור הקודם הדגשתי את החשיבות והתרומה של הידע המקדים לקראת הלידה בהורדת מפלס החשש והחרדה ע"י קריאה והעמקת הידע בנושא, קורס הכנה ללידה, או כל מקור ידע אחר.

כלי נוסף שיכול להועיל לנו במהלך ההריון וכן בלידה עצמה הוא התנועתיות.

תנועה מתמדת כמו הליכה, נדנודי האגן מצד לצד ואפילו תנועות ריקוד גורמות לשינוי מתמיד במפרקים של האגן ועל ידי כך לשינויים בתנוחת העובר והתקדמותו בתעלת הלידה.

כאשר יולדת מגיעה לחדר הלידה עם חשיבה שהיא תשכב על המיטה כמו בזמן מחלה והירידה מהמיטה "מסוכנת" כמובן שההרגשה שלה תלווה בחשש מתמיד, חוסר אונים וחוסר שליטה.

שכיבה על הגב מונעת מהיולדת בעצם לנצל את כח הכובד והמשיכה הטבעית כלפי מטה לעומת תנוחה זקופה ומשקל היולדת על המיטה גורמת ללחץ מסוים על עצם הסקרום (העצה) ובכך מקטין את קוטר האגן.

כמו כן, משקל הרחם עצמו יכול לגרום לירידה בלחץ הדם של היולדת כתוצאה מלחץ שנוצר על אבי העורקים והוריד הנבוב התחתון וזה עלול לגרום לירידה בזרימת הדם לשליה וברמת אספקת החמצן לעובר.

אך כאשר היולדת מאפשרת לעצמה חופש תנועה (במצב בריאות תקינה) ולא שוכבת על הגב במיטה, ניתן להקל מאוד על כאבי הצירים וכמובן להרגיש יותר בשליטה על התהליך ולמרות שהיא "כאובה" אך היא שותפה לתהליך הלידה ולא "סובלת" בחוסר אונים ומחכה רק לעזרה חיצונית.

כאשר היולדת מעורבת בתהליך יש פחות לחץ רגשי של האם שמשפיע ישירות על מצב העובר

חשוב מאוד לעודד את היולדת למצא את התנוחה והתנועה המתאימות לה.

בשלב שהפעילות הרחמית עדיין לא סדירה, התנועתיות מאוד מקלה בהתמודדות עם הכאב והחשש בו מצויה היולדת. נסקור מספר אפשרויות לתנועה :

הליכה - מאוד מסייעת בהתקדמות הלידה, ומעודדת פתיחת צוואר הרחם ,מומלץ ללכת סמוך לחוף ים על מנת לחוש ברוגע לקראת התהליך, יש לשים דגש על חשיבות הנשימה בזמן הציר או הגל, כאשר נכנס חמצן לתוך השריר המתכווץ הוא מרפה אותו ומקל על כאב ההתכווצות.

הנעת הגוף - קדימה ואחורה או בצורה מעגלית בזמן ישיבה או בעמידה מסייעת בהפחתת הכאב ועוזרת לראש העובר להתבסס טוב באגן.

הישענות - ישיבה על כסא הפוך או כדור פיזיו-מנצלת את כח הכובד ומגדילה את קוטר האגן, תורמת לצירים פחות כואבים ויותר יעילים, תנוחה זו קלה לביצוע וכן ניתן לקבל גם עיסוי בתנוחה זו.

עמידת שש - קימור וקיעור האגן והזזת פלג גוף עליון במעגלים, מקלה על כאבי גב ונוחה גם לעיסוי היולדת . לאורך זמן עלולה תנוחה זו לעייף את הידיים וכדאי להישען על כריות.

כדור פיזיו, מסייע רבות ליולדת,ישיבה והנעת האגן בצורה מעגלית או לצדדים כמו כן ניתן להישען תוך כדי ישיבה עליו על שולחן או מיטה .

פעילות נוספת עם הכדור - לשבת על כריות ולהישען עליו וליצור תנועות מעגליות, גם כך נעים לקבל עיסוי בעיקר בזמן ציר.

מים, מים = זרימה, זו אחת הדרכים הטובות ביותר להקל על צירי הלידה, למים יש השפעה מטיבה ומרגיעה כאב. ניתן לשהות גם במקלחת של חדר הלידה בזמן הצירים ולשטוף בעיקר באזור הגב התחתון עם מים חמים.

מאוד מומלץ בזמן צירים אך לא לאחר שפקעו מי השפיר.

ישנן תנועות ותנוחות נוספות שניתן להיעזר בהן והעיקר שיהיה נח ולפי רצון היולדת כי כשהיולדת רגועה יותר הלידה מתקדמת מהר יותר.

לתנועתיות יש יתרונות רבים - השפעה על כח הכובד, הגלים ארוכים ויעילים יותר, קיבולת האגן גדולה יותר, הצירים או הגלים פחות כואבים, משך הלידה מתקצר, העובר מקבל יותר חמצן, פחות נחיצות במשככי כאב ופחות סיכוי להתערבות בלידה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית