מדוע לא הגידה אסתר?

כולנו מסתירים חסרונות, תכונות שליליות כי בכולנו יש איזו אסתר קטנה הלוחשת לנו באוזן ההמן הפנימית "לא צריך שידע". הסיבות להסתרה רבות ומגוונות אז מה את מסתירה?

אילנה בן משה | כיכר השבת |
הערב ומחר נקרא את מגילת אסתר. אסתר מלשון הסתר ככתוב "לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה" כלומר אסתר שעמדה בראש מלכות החביאה את הסממן החשוב ביותר בחייה והוא עצם עובדת היותה יהודיה. הרי זה לא שהיתה בלונדינית והסתירה את שורשיה הכהים. היא לא החביאה דבר של מה בכך כאילו היה זה פרט שולי ולא חשוב. היא הסתירה עובדה דומיננטית וחשובה מאוד בחייה.

כולנו מסתירים חסרונות, תכונות שליליות כי בכולנו יש איזו אסתר קטנה הלוחשת לנו באוזן ההמן הפנימית :לא צריך שידעו.

הסיבות להסתרה רבות ומגוונות:

הראשונה הינה פחד - פחד לשון דחף. לא להיחשף כדי לא להיפגע. אם נשמור על עצמנו מאחורי חומה בצורה וניצור מגננה אז לא יוכלו לפגוע בנו. החיסרון הוא שגם לא נוכל ליצור קשר אמיתי. רווקה למשל שיוצאת לשידוכים אבל אינה משתפת ונשארת "פרווה" היא אמנם שומרת על עצמה אבל גם לא מצליחה ליצור קשר אמיתי.

הסתרה על הסתרה: מסתירים משהו אחד אבל למעשה זה מסתיר משהו אחר. למשל השקעת יתר על המידה בחיצוניות על חשבון הפנים.

אישה שעושה שופינג ללא הכרה ובצורה מופרזת מסתירה את המחיר מפני בעלה על מנת לא להודות בצורך האמיתי שלה שיראו אותה באמת מבפנים. החיצוניות מהווה תחליף לפנימיות שלה שאינה באה לידי ביטוי בפניו.

סיבה נוספת: פגיעה מהעבר כלומר אישה שחשפה את נפשה בעבר אך נכוותה לא תחזור על טעות זו שוב בפני איש. אישה כזו תוכל לספר סוד רק לאדם מאוד אמין בעיניה ורק כשהיא בטוחה במאה אחוז שהיא יכולה לפרוק בפניו את רגשותיה.

הסיבה הבאה הינה בושה - ישנו פרט לא ידוע שיחשיב את האישה כביכול לנחותה. בושה בבן משפחה או כלפי פרט מהעבר או כלפי עובדת חיים שגילויה תביא להפחתת ערכה ושוויה בעיני עצמה. יש ציבור שלם של נשים שאינן מרגישות שיש להן זכות להיות שוות.

פרפקציוניזם: הרצון להראות שלמות. על פחות מזה לא להתפשר. פשרה פירושה הסתפקות בבינוניות לכאורה. לכן אישה לעיתים תתאמץ ותצא מגידרה על מנת להציג תמונה מושלמת. אבל המחיר עלול להיות כבד.

השוואה:מסתירים מתוך עריכת תחרות עם הזולת. פחות חסרונות זה ישר מעלה לדרגת עליונות. אם אישה מבקרת בבית חברתה האובססיבית לנקיון איך תוכל אחר כך לקיים ביקור גומלין אם הבית שלה לא כל כך מבריק. לכן אם מדובר באישה תחרותית אז לפני הביקור עימה היא תצא מכליה על מנת לשוות ולהגיע לאותה הרמה. אבל אצל החברה זה מצב טבעי ואצלה זהו מאמץ אדיר.

כולנו מסתירים חסרונות, תכונות שליליות כי בכולנו יש איזו אסתר קטנה הלוחשת לנו באוזן ההמן הפנימית :לא צריך שידעו.,הסיבות להסתרה רבות ומגוונות:,הראשונה הינה פחד - פחד לשון דחף. לא להיחשף כדי לא להיפגע. אם נשמור על עצמנו מאחורי חומה בצורה וניצור מגננה אז לא יוכלו לפגוע בנו. החיסרון הוא שגם לא נוכל ליצור קשר אמיתי. רווקה למשל שיוצאת לשידוכים אבל אינה משתפת ונשארת "פרווה" היא אמנם שומרת על עצמה אבל גם לא מצליחה ליצור קשר אמיתי.,הסתרה על הסתרה: מסתירים משהו אחד אבל למעשה זה מסתיר משהו אחר. למשל השקעת יתר על המידה בחיצוניות על חשבון הפנים.,אישה שעושה שופינג ללא הכרה ובצורה מופרזת מסתירה את המחיר מפני בעלה על מנת לא להודות בצורך האמיתי שלה שיראו אותה באמת מבפנים. החיצוניות מהווה תחליף לפנימיות שלה שאינה באה לידי ביטוי בפניו.,סיבה נוספת: פגיעה מהעבר כלומר אישה שחשפה את נפשה בעבר אך נכוותה לא תחזור על טעות זו שוב בפני איש. אישה כזו תוכל לספר סוד רק לאדם מאוד אמין בעיניה ורק כשהיא בטוחה במאה אחוז שהיא יכולה לפרוק בפניו את רגשותיה.,הסיבה הבאה הינה בושה - ישנו פרט לא ידוע שיחשיב את האישה כביכול לנחותה. בושה בבן משפחה או כלפי פרט מהעבר או כלפי עובדת חיים שגילויה תביא להפחתת ערכה ושוויה בעיני עצמה. יש ציבור שלם של נשים שאינן מרגישות שיש להן זכות להיות שוות.,פרפקציוניזם: הרצון להראות שלמות. על פחות מזה לא להתפשר. פשרה פירושה הסתפקות בבינוניות לכאורה. לכן אישה לעיתים תתאמץ ותצא מגידרה על מנת להציג תמונה מושלמת. אבל המחיר עלול להיות כבד.,השוואה:מסתירים מתוך עריכת תחרות עם הזולת. פחות חסרונות זה ישר מעלה לדרגת עליונות. אם אישה מבקרת בבית חברתה האובססיבית לנקיון איך תוכל אחר כך לקיים ביקור גומלין אם הבית שלה לא כל כך מבריק. לכן אם מדובר באישה תחרותית אז לפני הביקור עימה היא תצא מכליה על מנת לשוות ולהגיע לאותה הרמה. אבל אצל החברה זה מצב טבעי ואצלה זהו מאמץ אדיר.,,סביבה עוינת זו סיבה נוספת להחביא סודות. מדובר במשפחה או סביבה חברתית שאינה מפרגנת או מרכלת וכך נוצר מצב של רצון לשמירה חזקה על פרטיות כדי שחלילה לא ידלוף שום פרט החוצה כדי לא להתבייש.,גם משפחה שמרנית מאוד ששומרת על צורך חזק שלא לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, מונעת הרבה פעמים בקשה לעזרה של אחד מבני המשפחה. למשל במקרה של אלימות או נישואין לבן זוג שאינו מוצלח. במצב כזה אישה תתמודד לבדה גם במצבים קיצוניים תשתוק או שהמשפחה תשתיק אותה.,ישנה גם הסתרה רפואית, לא חושפים למשל עובדת היות מחלות נפש, על מנת לשמור על מוניטין טוב בשידוכים.,הסתרה נוספת הינה שקר שאם יתגלה עלול להדיר אישה מהמעגל המשפחתי או מהחברה הטבעית שלה. למשל בחורה שאינה מתנהגת בנורמה המקובלת עלולה להישלח אל מחוץ למחנה.,לסיכום המצב הטבעי הינו להסתיר חסרונות בקלות. לא הכל צריך להחצין. לא כל דבר הוא משמעותי. וטוב מאוד שנשמור לעצמנו אישיות נפרדת משאר העולם. אבל כשיש פער אדיר ביו הפנים לבחוץ ויש מאמץ להסתיר כל הזמן אזי האיזון הנפשי מופר וזה מתבטא באי שקט תמידי ועלול להביא אפילו למחלות פסיכוטומטיות. במקרים כאלה רצוי לפרוץ את מעגל השתיקה ולפרוק על מנת להינצל כמו שעשתה אסתר שפרצה את סודה כדי להציל את עם ישראל.,ובסופו של דבר נקראה מגילת אסתר, מלשון גילוי סודה הגדול וזה בבחינת נס גלוי. ודוגמה לאסתר שבתוך כל אחת ואחת מעם ישראל להראות יופיה וגדולתה הפנימית דווקא.
‏

סביבה עוינת זו סיבה נוספת להחביא סודות. מדובר במשפחה או סביבה חברתית שאינה מפרגנת או מרכלת וכך נוצר מצב של רצון לשמירה חזקה על פרטיות כדי שחלילה לא ידלוף שום פרט החוצה כדי לא להתבייש.

גם משפחה שמרנית מאוד ששומרת על צורך חזק שלא לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, מונעת הרבה פעמים בקשה לעזרה של אחד מבני המשפחה. למשל במקרה של אלימות או נישואין לבן זוג שאינו מוצלח. במצב כזה אישה תתמודד לבדה גם במצבים קיצוניים תשתוק או שהמשפחה תשתיק אותה.

ישנה גם הסתרה רפואית, לא חושפים למשל עובדת היות מחלות נפש, על מנת לשמור על מוניטין טוב בשידוכים.

הסתרה נוספת הינה שקר שאם יתגלה עלול להדיר אישה מהמעגל המשפחתי או מהחברה הטבעית שלה. למשל בחורה שאינה מתנהגת בנורמה המקובלת עלולה להישלח אל מחוץ למחנה.

לסיכום המצב הטבעי הינו להסתיר חסרונות בקלות. לא הכל צריך להחצין. לא כל דבר הוא משמעותי. וטוב מאוד שנשמור לעצמנו אישיות נפרדת משאר העולם. אבל כשיש פער אדיר ביו הפנים לבחוץ ויש מאמץ להסתיר כל הזמן אזי האיזון הנפשי מופר וזה מתבטא באי שקט תמידי ועלול להביא אפילו למחלות פסיכוטומטיות. במקרים כאלה רצוי לפרוץ את מעגל השתיקה ולפרוק על מנת להינצל כמו שעשתה אסתר שפרצה את סודה כדי להציל את עם ישראל.

ובסופו של דבר נקראה מגילת אסתר, מלשון גילוי סודה הגדול וזה בבחינת נס גלוי. ודוגמה לאסתר שבתוך כל אחת ואחת מעם ישראל להראות יופיה וגדולתה הפנימית דווקא.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית