פ"נ; בלי עתיד, בלי חלום, בלי שם - עם עדה!

בתקופה מסויימת בהיסטוריה עלו 'השמות' כסף. מי שרצה שם משפחה בעל משמעות מכובדת, נאלץ לשלם. כך אירע, שאת השמות הנחשקים, בעלי המשמעות הכבודה, קיבלו העשירים ואילו העניים נאלצו להסתפק בשמות בזויים כמו, פיסח, עילג, צולע וכדו' * בבית הקברות בפתח תקווה נאלצו להסתפק בכינוי עדתי בלבד פ"נ תימנית, פ"נ ילד פרסי * האם שילמו בעבר גם על 'עדות'? (תרבות)

יערית אלבז | כיכר השבת |
שנים ארוכות הסתדרה האנושות גם ללא שמות משפחה, עד שהוחלט שחייבים לתת זהות ושייכות לכל שבט מצומצם. פרטים מרתקים על המסע שבבחירת שמות המשפחה מאז ועד היום נלמדו בהיסטוריה. ביהדות, מתלווה למושג 'שם' גם ערך מוסף.

שמו של אדם, כך נטען, מספר על אודותיו רבות. בדרך כלל, מגלה לנו שמו של אדם מיד את מהותו, לפחות העדתית, אבל בעצם, שם יכול לגלות הרבה מעבר לכך. היסטוריה, שייכות וסיפורים מרתקים מקופלים בשמות המשפחה שלנו.

מהו, אפוא, טיבו של שמכם ושם המשפחה שלכם? האם קוראים לכם בשם עברי או לועזי? מן הסתם, גם לכם יש איזה דוד נלהב וחתרני, בעל משיכה לגינאולוגיה (חקר המשפחתיות), אשר חקר ובדק את מקור שם המשפחה שלכם והעלה בחכתו כמה ממצאים מעניינים.. (אלא אם כן אתם כהן או לוי). האם היה שינוי בשלב כלשהו בשם המשפחה? גלגול מעניין? האם אתם קרואים על שם מאורע כלשהו? ואולי, מקצוע או תואר? ואולי בכלל אתם קרואים על שם העדה אליה אתם משתייכים?

הבה נקווה, שמי שבמקור, היה לא עלינו פיסח או צולע 'קוסונוגי'- בתרגום חופשי מרוסית, ניצל את ההזדמנות הדמוקרטית בבואו לארץ, על מנת להחליף את השם... כיום, בארץ, יכול כל אחד לשנות ולבחור את שמו כמו גם את שם משפחתו, ואולם בעבר, היו הכללים מעט יותר נוקשים.

בבית הקברות 'סגולה' שבפתח תקוה הכללים פעם היו שונים לחלוטין ילדים, אנשים ונשים נקברו ללא שם, ובציון חותם של העדה אליה הם השתייכו, 'פ"נ תימנית', 'פ"נ 'ילד פרסי' , 'פ"נ תימני' - שייכות בלתי פוסקת למוצא ממנו באו אותם נפטרים שנקברו ללא שם, ללא עתיד - עם עדה!

'פ"נ ילדים ללא שם וללא מילים' צילום: אלדד וייל

שמו של אדם, כך נטען, מספר על אודותיו רבות. בדרך כלל, מגלה לנו שמו של אדם מיד את מהותו, לפחות העדתית, אבל בעצם, שם יכול לגלות הרבה מעבר לכך. היסטוריה, שייכות וסיפורים מרתקים מקופלים בשמות המשפחה שלנו.,מהו, אפוא, טיבו של שמכם ושם המשפחה שלכם? האם קוראים לכם בשם עברי או לועזי? מן הסתם, גם לכם יש איזה דוד נלהב וחתרני, בעל משיכה לגינאולוגיה (חקר המשפחתיות), אשר חקר ובדק את מקור שם המשפחה שלכם והעלה בחכתו כמה ממצאים מעניינים.. (אלא אם כן אתם כהן או לוי)
‏ ‏ ‏]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית