מהי 'קלאסה' אמיתית?

המילה צניעות - שנויה במחלוקת, יש עליה תהיות והרהורים כגון: מה מקובל יותר ומה פחות, אך ללא ספק תמיד מצריכה ברור והעמקה. מהי בעצם אותה צניעות? שחונכנו אליה, שאפנו ועדנו שואפות אליה? האם זה סנטימטרים של בד? האם זה העדר צבע או צורה? (דעות)

רחלי איתן | כיכר השבת |
זה היה תחילנו של קיץ לוהט ישבנו בחצר הסמינר, חצר מגודרת בברזנט ,שלא יראו אותנו. בוודאי שדנו בנושאים ברומו של עולם בעוד המחנכת עסקה בשחנשי"ם חפוזים.

ובחוץ, עברה לה אישה, אינני זוכרת על מה דיברנו, אינני זוכרת עם מי דיברתי, אך את לבוש האישה לא אשכח. היא נעלה עקבים דקיקים וגבוהים וחצאית קצרצרה ומתנפנפת, וחולצה קצרת שרוולים, היא עברה.

המחנכת שעיניה ננעלו על האישה, השתיקה את כולנו, ובדרמטיות אמרה- הנה הביטו, ראו כיצד היא לבושה, וכמה זה לא חושפני ולא יפה. אני חושבת שרובן הנהנו בהסכמה, או שלא הגיבו, אך באותו הרגע עלתה בי השאלה, אני לא חשבתי כי אותה אישה שאכן ללא ספק הייתה לבושה לא צנוע, הייתה ניראת לא יפה.

ובשקט בשקט אודה, לפעמים אני רואה בגדים, רואה נשים, שללא שמץ של ספק צניעות אין בהם והמחנכת מהסמינר הייתה מתעלפת. אבל אני חושבת שהן לבושות יפה. שהן נראות יפה.

באחת ההרצאות שהייתי, אחת מיני רבות, אינני זוכרת מי אמרה זאת, אך עצם האמרה מראה על גדלותה של האישה, אמרה אותה מרצה: כי כאשר היא לוקחת את בנותיה לקניות, היא איננה אומרת להן- לא זה לא צנוע, זה לא יפה. אלא היא מקפידה לומר: 'זה יפה מאד אך לא צנוע'. בדיוק כמו המשפט שכולנו יודעות על "דבר אחר" – שחונכנו אל תאמרו זה לא טעים, אלא להיפך אמרו זה טעים אך אין אנו אוכלים כי כך ציוותה התורה.

וכך גם לגבי צניעות.

ומהי בעצם אותה צניעות? שחונכנו אליה, שאפנו ועדנו שואפות אליה? האם זה סנטימטרים של בד? האם זה העדר צבע? האם זה העדר צורה?

המושג צניעות הינו מקביל להסתר, ומנוגד ל- " תופס את העין". האם להתהלך בשחורים זוהי צניעות? האם להתהלך בבגדים חסרי צורה זוהי צניעות? אומנם, איש לא יביט בך ויאמר- זה יפה. אבל הרבה יביטו, ויתהו – האם זו צניעות? האם צניעות זה רק סנטימטרים, הרי כולנו מכירות, את ה " אוור פאשניסטה" שהכל אצלה בוודאי ארוך ומכסה, אך כשהיא תלך ברחוב, היא תהיה בולטת.

באחד משלבי התפתחותי מילדה קטנה, לאישיות עצמאית בעלת טעם (כלשהו) אחד מהקווים המנחים שאמי נתנה לי היה פשוט ביסודו- לא יותר מידי.

לא יותר מידי משום סוג. לא צבעוני, ולא צעקני, ואם ישנו פריט בעל אופי, מזגי אותו עם הקלאסי, ואם החצאית היא גבולית- שימי גרבים אוטמות. ואם הלבוש מעד דרמטי, המעיטי באיפור וכן הלאה.

וכל אחת שיש לה מעט הבנה בעולם הסטיילינג והאופנה, יודעת שזה פחות או יותר הקו המנחה. לא יותר מידי. לעולם לא פחות מידי, אחד בדיוק באותה מידה לא יותר מידי. וישנו ציטוט אנונימי מעולם האופנה שאף מורה בסמינר לא הכתיבה:

' קלאסה זה כאשר יש לאישה הכל כדי להתהדר, אך היא בוחרת שלא להראות זאת'..

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית