www.טכנולוגיה לגאולה: 25 שנה לאינטרנט

השבוע, צויינו 25 שנה להווסדו של כלי טכנולוגי שאי אפשר כמעט לדמיין את עצמנו כיום בלעדיו 'האינטרנט' הקרדיט מגיע לסר טים ברנרס לי, מדען מחשב אנגלי שהמציא ופיתח את מה שנקרא world wide web או מה שכולנו מכירים בשם הקיצור: www… ברנרס לי פיתח את הכלי המוכר לכולנו כיום בשם אינטרנט כחלק מעבודתו כיועץ הנדסת תוכנה בחברה העוסקת במחקר חלקיקים בשוויץ * איך הטכנולוגיה הופכת 'לכלי שרת' של הגאולה?

נעמה טוכפלד | כיכר השבת |
"וְאֶת-חַטַּאתְכֶם אֲשֶׁר-עֲשִׂיתֶם אֶת-הָעֵגֶל, לָקַחְתִּי וָאֶשְׂרֹף אֹתוֹ בָּאֵשׁ, וָאֶכֹּת אֹתוֹ טָחוֹן הֵיטֵב, עַד אֲשֶׁר-דַּק לְעָפָר; וָאַשְׁלִךְ, אֶת-עֲפָרוֹ, אֶל-הַנַּחַל, הַיֹּרֵד מִן-הָהָר".(דברים ט', כ"א)

ברנרס-לי הוא אחד הקולות החלוציים לטובת נייטרליות הרשת, וכן הביע את הדעה כי ספקיות האינטרנט צריכות לספק "קישוריות ללא תנאים", וצריכות שלא לשלוט ולא לפקח על פעילות גלישה של לקוחות ללא הסכמתם.

אפשר לומר שמהפכת הטכנולוגיה שהביא איתו האינטרנט היא עצומה בכל סדר גודל. כולנו מכירים את המפשט : ידע הוא כוח, ובעבר הלא רחוק, הכוח הזה מרוכז בידי אליטות מצומצמות בלבד ששלטו במשאבי המידע ומאגרי הכוח וניתבו את המידע כרצונם (או הסתירו אותו) כך שיתאים לאינטרסים ולאג'נדות הפרטיות שלהם. עם פיתוח הטכנולוגיה האינטרנטית המידע הפך לנחלת הכלל, דבר שאי אפשר להפריז בחשיבותו.

שקיפות של גופים, ארגונים אנשים וקבוצות היא אחד הכלים העוצמתיים בחשיפת שחיתויות, נגישות למידע לכל אדם כמעט הפכה את מוקדי הכוח למיותרים. ראשי מדינות ומנהיגים מופלים מעל כסא נשיאותם באמצעות הרשת ומהפכות חברתיות וציבוריות נרקמות ברשתות החברתיות.

אפשר לומר, שהתגשמות החזון הגאולתי "כי מלאה הארץ דעה את השם כמים לים מכסים"- קרתה במלואה. רשת האינטרנט שדומה ליום סוער ורוגש המציף מידע כל הזמן בכמויות עצומות וחושף בצורה משמעותית את מה שכולנו מחפשים אחריו: האמת.

הרמב"ם מסביר כי זהו אחד משלבי הגאולה שכן, באותם ימים לא יהי החרב, ולא רעב ולא מלחמה אלא צמא לדעת דבר ה'- "לפי שבאותן הימים תרבה הדעה והחכמה והאמת, שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה'" ואכן, ניתן לראות כי ביחס לדורות הקודמים כמות האיומים והמלחמות הולכת ופוחתת בהדרגה ורוב מדינות העולם יושבות בטח בארצן, למרות השלבים הסופיים של הגאולה שבהם, יהיו מי שינסו להפוך סדרי בראשית, התהליך הכולל הוא הליכת העולם לקראת תיקונו הסופי.

אז מה באמת הקשר בין המצאת האינטרנט לתהליך הגאולה, ולידיעת ה' בעולם, הלא אפשר לבוא ולומר באותה מידה כי אינטרנט הוא כלי משחית, הרסני שכולל בתוכו המון מידע שלילי ושקשה מאוד להתגונן בפניו. לכך באה פרשת השבוע וההסבר של תורת החסידות עליה:

פרשת עקב מתארת את חטא יצירת העגל, עגל הזהב אשר היה אמור לשמש, לפי דרישת בני ישראל כתחליף לה' ולמשה נביאו. חז"ל אומרים כי אחת הסיבות ליצירתו היתה ריבוי הזהב שהיה ברשותם של בני ישראל שהעבירם על דעתם ועל דעת קונם. אפשר פעמים רבות לראות כיצד עושר קיצוני גורם לאדם להתחרפן ולאבד את המצפן המוסרי הפנימי שלו, וזה מה שקרה לעם ישראל.

לפיכך, הגיוני היה לחשוב כי לאחר החטא הנורא הזה, יאסר מכל וכל השימוש בזהב או בכל אמצעי אחר בו השתמשו בני ישראל יהפוך למוקצה מחמת מיאוס. אלא שמה שקרה זה להיפך, בני ישראל נצטוו לבנות את המשכן מזהב, יתרה מזו אומרים חז"ל: "לא היה העולם ראוי להשתמש בזהב; ולמה נברא? בשביל המשכן ובשביל בית-המקדש" כלומר הזהב- הינו חומר גלם. אין לו תכונות אישיות משל עצמו. הוא יכול לשמש לעבודת ה' הקדושה ביותר וגם ח"ו להיפך, לעבודת אלילים מהסוג הגרוע ביותר. ההחלטה כיצד להשתמש בו היא שלנו.

עיקרון זה נכון לא רק לגבי דברים שנבראו בששת ימי בראשית, אלא גם לעניין מכשירים ופיתוחים טכנולוגיים שנתגלו על-ידי האדם. גם היכולת הזאת נבראה על-ידי הקב"ה, ואף עליה נאמר: "לא בראו אלא לכבודו". על-כן ברור, שהייעוד האמיתי והמקורי של כל ההמצאות הללו הוא להרבות כבוד שמים.

העובדה, שיש המשתמשים בכלים אלה למטרות שליליות, אינה גורעת מייעודם המקורי. ואדרבה, כאשר יהודי משתמש בדברים הללו להפצת היהדות - או-אז הוא מביא אותם לתכליתם ולשלמותם המקורית, שלשמה נבראו.

ולכן- האינטרנט, כמו הרשתות החברתיות, המכשירים הסלולריים ושאר פיתוחים טכנולוגיים- הם חומרי גלם. אם נבין, בשימושים הנכונים ועם הזהירות המתבקשת, שהם יכולים לשמש כקפצה אדירה של בשורת הגאולה הפכנו את הזהב, למזבח.

שבת שלום ומבורך!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית