היו היה: בשנות ה-80 גם נשים היו בתשדירי הבחירות של ג'

ב-1988 חל פילוג בין דגל התורה לאגודת ישראל, במסגרת הפילוג הזה היה חשש באגודת ישראל שמא הם לא יצליחו לעבור את אחוז החסימה,מה שגרם לאיחוד עם פועלי אגודת ישראל. בנוסף הם פנו לחסידי חב"ד שיביעו את תמיכתם במפלגה. ולא מנעו מנשים להשתתף בתשדירי הבחירות שלהם * צפו: בתשדיר בחירות 'אפשר גם אחרת' של ג' יהדות התורה המאוחדת משנות השמונים (נוסטלגיה)

גרטשן סגל אולמן | כיכר השבת |

כיום יש הרבה נורמות בחברה החרדית שההמון חושב שהם הוחלו כבר על הר סיני, או לכל הפחות בתקופת המשנה והתלמוד, יש כאלו שיגידו שזה החל מתקופת החתם סופר ויש שיאמרו שזה מתקופת החזון איש. כגון: הימנעות מהצגת נשים בפרסום במרחב הציבורי, יהודים עובדים ולבוש צבעוני לגברים. גם אם יש אי אלו חבר'ה שיתעקשו להגיד שזה לא היה תמיד כך, הם יחשבו שוליים. ובוודאי שההגמוניה המיוצגת על ידי גברים לא תנצל נשים או גברים חרדים שלא נמצאים בישיבה או 'כולל' למטרת פרסום וגיוס תמיכה למפלגה.

ב-1988 חל פילוג בין דגל התורה לאגודת ישראל, במסגרת הפילוג הזה היה חשש באגודת ישראל שמא הם לא יצליחו לעבור את אחוז החסימה שהיה מאוד נמוך אז הם התאחדו עם פועלי אגודת ישראל. בנוסף הם פנו לחסידי חב''ד שיביעו את תמיכתם במפלגה.

בתשדיר בן השתי דקות ושלוש שניות המופץ ברשת החברתית פייסבוק, ניתן לראות מספר דברים שכיום לא יקרו ועוד יזכו לתגובת נגד חריפה מאוד: ניתן לראות חרדים עובדים לבושי 'שיראין של צבעונין' המביעים את תמיכתם האיתנה במפלגה יהדות התורה המאוחדת. אפשר גם לראות נשים, ל"ע, עובדות, שרות ומוחאות כפיים בקצב ובעיזוז.

כמה דברים חשובים שעולים מהסרטון:

א. כך ניתן להראות שלא תמיד גדולי ועסקני ישראל חשבו שצריך להטמין את האשה רחוק מעין הציבור. כדבר יקר שצריך לשמור עליו שלא או יהרס. לא נאמר פה כל כבודה של בת מלך פנימה (תרתי משמע..). כאן בסרטון אין את הבעיה הזו כלל. ובשביל עניין פעוט, של סרטון טלוויזיוני של מפלגה, הוציאו את האשה מן המרחב הפרטי-הביתי אל המרחב הציבורי הפוליטי כדי לנצלה למטרות פרסום. שזה לא שונה מפרסום של גויים או חילונים המפרסמים רכב או מקרר בעזרת אשה הנחשבת לפי הצ'ייגייסט העכשווי נאה.

ב. בנוסף אפשר גם לראות שלעבוד זו לא מילה גסה. הנה רואים חרדים עובדים 'היימיש' המביעים את התמיכה במפלגה הנכונה. ואין זו סיבה להתבייש כהיום, אלא הפוך, זו סיבה לגאווה ומשתמשים באת כדי לגייס תמיכה מישראלים-דתיים עובדים.

ג. מעבר לכך, יש גם את העניין האופנתי. לו נעיין היום בייצוגים של חרדים בעיתונות החרדית, כדוגמת ציורים ותמונות, נראה שציירי המדיה המרכזית או מטעם המפלגה מתעקשים לצייר את היהודי החרדי כיהודי של לבוש דיכוטומי שחור לבן. והנה, כאן רואים את הלבוש הצבעוני בגאון. כמובן שלבוש הוא לא דבר חשוב, אולם הוא עלול לקדם או להעיד על פלורליזם. ייתכן שבחברה שבה יש גיוון בלבוש, יש גיוון של רעיונות. ובחברה שבה אין גיוון אז המצב הפוך. חברה שבה אין גיוון של רעיונות עלולה להידרדר לניוון מחשבתי ולשחיתות.

אולם, זה היה פעם כיום אנו פרוגרסיבים וחשים צורך גדול, ואולי גם תענוג עז להחמיר ולהמציא נורמות חדשות שתדרנה את האשה מעולמה ותקדם תרבות הנחשבת מסורתית, בעוד שהיא חדשנית ורווזיוניסטית. מפליא מה ניתן ללמוד מסרטון שמסתובב בפייסבוק.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית